Ik weet niet of je een rijbewijs hebt, maar vanuit Vorselaar sta je via Malle en Brecht in een mum van tijd in Breda. Kun je nog even met elkaar babbelen, en bakkie doen en dan met klemmen en al weer naar huis. Goed, het zal dan wat meer kosten dan opsturen maar veel tijd ben je er niet mee kwijt en je leert elkaar ook nog eens kennen. Kan ook leuk zijn...
Hmmzzz... Of de vergelijkingen allemaal op gaan weet ik niet. De Powersonic van Remo deed op m'n 22x18 MMX totaal niet wat ik er van verwachtte, terwijl de Emad juist m'n stoutse dromen waar maakte.
@ Harre: Man, man echt goed! Ik hou ook van sustain, dus echt vet!!!! Ik vind de kick echt lekker kort, hou ik van. Zou je een opname kunnen maken alleen van je kit?
Dat kan. Er liggen nog wat dingetjes op de plank en daar zal ik dan de losse drumtracks van bewaren, dus... komt goed
Klinkt inderdaad goed Harre. Ben het helemaal met Groovemaker eens over je snare en hihat. Dan begrijp ik ook nog eens dat die hihat geen close mic heeft en dus vooral door je overheads wordt opgepakt. Goede projectie van die hats dan !
Hoeveel processing (EQ, compressie etc) is er mogelijk op die Boss ?
Klopt, er staat geen mic bij de hats en het zal ook verklaren waarom de china naar verhouding een eind weg valt. Dit was eigenlijk ook de reden dat ik met deze kit een beetje aan het experimenteren was, want door overheads goed uit te richten kun je vaak best een goed resultaat behalen. Hier is het wel aardig gelukt, maar het kan nog wat beter waardoor de verhoudingen naar mijn idee wat meer zullen kloppen en het gaat dan met name om de china en m'n ride die voor m'n gevoel wat achterblijven.
Qua bewerkingen zijn er 5 mogelijkheden die per kanaal in te stellen zijn: - Pan - Compressie - EQ - Chorus/Delay - Reverb
Op zo'n snare kan ik direct verliefd worden, maar als ik dan naar de complete set kijk dan vind ik de ophanging voor de toms echt vreselijk lelijk. Een complete drumkit als free-float had ik nog niet eerder gezien
Na een koude rit achterin de bus zet ik daarom als echte nerd de boel open als het weer op m'n kamertje staat. Niet alleen voor de bekkens, maar ook voor de toms en hardware. Het is wat moeite, maar gezien de leeftijd en hoe het spul er nu nog uitziet loont het naar mijn idee toch echt wel de moeite.
Thanks. Er kan inderdaad een gate en nog veel meer op, maar dit is zo'n beetje 'as is' in die ruimte waardoor het karakter van de kit en de bekkens behoorlijk tot hun recht komen. Ik hou over het algemeen van toon en sustain, maar die kan inderdaad hier en daar wat minder.
Wat betreft het opname spul... Mics van Sennheiser: - 4 x MD504. Er zitten er 2 op de snare en boven elke tom hangt er 1. - 2 x ME-64 op een K6P unit (fantoomvoeding) als overhead. - 1 x Black Fire 521 (mk2) voor de bassdrum.
Opgenomen en gemixed op een Boss BR-1600CD en daarna met Vegas Movie Studio HD onder het filmpje gezet, wat overigens opgenomen is met m'n fotocamera en vandaar niet de beste kwaliteit heeft.
Of het met al dan niet roken te maken heeft weet ik niet, maar je zou voor jezelf even na kunnen gaan waar de bekkens exact gelegen hebben in de periode dat je ze niet gebruikte. Het lijkt wel of er iets op gevallen is en wat... tja, dat is dan afhankelijk van de plaats waar ze lagen.
@ groovemaker: wat ik me net nog bedacht... Met wat voor gevoel heb je de beginpost geplaatst? Hij gaat in wezen om onzekerheid tijdens het spelen, maar een dergelijke persoonlijke vraag durf je wel te stellen en daarmee ook jezelf bloot te geven. Onzekerheden, daar praten mensen over het algemeen juist liever niet over, vandaar m'n vraag. Als je het nou voor elkaar kunt krijgen om met hetzelfde gevoel een optreden te spelen, dan is er eigenlijk niks aan de hand
Maar liefst 17 jaar.....Speel ondertussen 11 jaar.
Hoe lang iemand speelt kan wel een rol spelen, maar dat is bij jou geen probleem. De 'beginners zenuwen' (om het zo maar uit te drukken) heb je al lang achter je gelaten en dat is iets waar je door de jaren heen in bent gegroeid. Met je leeftijd denk ik dat het ongeveer hetzelfde zal gaan, want ik ben inmiddels 41 en bekijk de wereld nu (gelukkig) heel anders dan toen ik 17 was. Daar zul je dus de komende jaren automatisch ook in gaan groeien, want iemand van begin 20 kan over het algemeen al makkelijker dingen loslaten dan iemand die aan het eind van de tienerjaren zit. Maar ja, het zou inderdaad zo mooi zijn als daar een foefje voor is wat je kunt leren waardoor je tijdens een optreden 100% van de tijd schijt eh... lak kunt hebben aan wie er in de zaal zit en daardoor dus ook nóg meer kunt genieten van een optreden dan je nu al doet.
Dat doe je inderdaad niet, maar ik gaf het maar aan als voorbeeld Laat ik het anders zeggen: de mate van attack verschilt behoorlijk als je de mic tegen het slagvel aan zet of in het gat van je reso zet en zoals Dribbel ook al aangaf: wat er niet in zit kun je er ook niet in draaien. Je krijgt dus bij het gat in de reso nooit dezelfde attack als vlak bij het slagvel, want niet wil zeggen dat je bij het reso vel geen attack krijgt. Die is er wel, maar minder.
Het is dus eigenlijk het gevoel van (voor jezelf) 'moeten presteren' en bang om daarin te falen. Een mentaal dingetje waar je inderdaad knap last van kunt hebben. Onze gitarist kampt met hetzelfde probleem en zou ook onder alle omstandigheden stabiel zijn, maar op één of andere manier lukt dat niet en om eerlijk te zijn heeft hij er ook (nog) geen manier voor gevonden om daar mee om te gaan. Voor mezelf is het een kwestie van gewoon leuk bezig zijn met muziek en je dingetje doen. Wie er in de zaal zit, om hoeveel mensen het totaal gaat of wat er financieel mee gemoeid is boeit me eigenlijk totaal niet. Op een podium staan (of in ons geval: zitten *grin*) is gewoon het leukste wat er is.
M'n tip: zorg dat je er voor jezelf zit. Voor je eigen plezier en laat het niet meetellen wat een ander er van denkt, want als je dan een fout maakt (die voor anderen misschien niet eens opvalt) zou dat zomaar een negatieve spiraal tot gevolg kunnen hebben en dan is uiteindelijk de fun ook ver te zoeken.
Het overlijden van m'n vriendin, wat na 2.5 jaar ook nog regelmatig door m'n hoofd spookt is voor mij wel een metaal dingetje wat er soms voor zorgt dat het niet loopt en als er op vrijdagavond een optreden is waarbij ik dan ook nog een 65-urige werkweek achter de rug heb... dan schiet het helemaal niet op. Ik probeer daarom eigenlijk altijd de dag vrij te hebben en de rust erin te krijgen die voor mezelf gewoon nodig is. Gewoon een dag lekker aanrommelen is dan ideaal, maar ja... dat gaat gewoon niet altijd.
Dat bedoel ik. Om het maar extreem (en off topic, ok...) te stellen: zet een mic maar een meter of drie van de bassdrum en probeer dan eens attack erin te krijgen. Hoe dichter de mic bij het slagveld staat, hoe meer attack en als de mic verder weg staat kan een geluidsman draaien tot hij een ons weegt.
Als de mic bij het voorvel staat kun je misschien nog iets attack opvangen, maar verzet hem dan in de praktijk eens zodat hij net niet tegen het slagvel staat. Dán heb je pas attack
Ik weet niet op welk vel je ze wil hebben, maar deze haalt de attack er wat uit, wat em voor mein kick erg geschikt maakt. Voor een Rockachtige sound vindt ik dat prettig, maar ik denk dat die sound meer afhangt van je vel dan van de patch. Een geluidsman draaid er zo wat attack bij of er uit....
Nou ja, draait... Attack heeft meer te maken met de plaatsing van de microfoon ten opzichte van het slagvel.