Ik heb een vraagje i.v.m. het lesboek 'Méthode de batterie' (Volume IV) van Dante Agostini
Ik snap de structuur van het boek niet goed (en mijn leraar stelt er zich ook vragen bij , vandaar hier)
Op pagina 3 is duidelijk een drieledige feel van toepassing
Maar op pagina 4 wordt een andere notatie gebruikt. Deze notatie kan op zowel twee- als drieledig slaan, maar ik vind het vreemd dat men een andere notatie zou gebruiken voor drieledige feel dan wat ze de pagina ervoor gebruiken...
Door het boek heen worden beide notaties door elkaar gebruikt.. De structuur is me dus geheel onduidelijk.
Kan iemand mij helpen? Staat er eventueel een handleiding op internet dat iemand weet? (Het is een frans boek denk ik)
Kan je een scan maken van de betreffende pagina?
ik ga dit vanavond doen ! ben nu druk bezig :)
(http://img19.imageshack.us/img19/1961/methodedebatterieivvb.jpg)
http://img19.imageshack.us/img19/1961/methodedebatterieivvb.jpg (http://img19.imageshack.us/img19/1961/methodedebatterieivvb.jpg)
Dit is dus zo'n voorbeeld. Maar over heel het boek worden dus beide notaties door elkaar gebruikt. Dat maakt het zo verwarrend voor mij.
Iemand die kan helpen?
Ik zou zeggen dat de eerste pagina gewoon binair is ( 1 vierde, 2 achtsten, 1 vierde, 2 achtsen, ...). Op de 2de pagina worden de achtste noten vervangen door een hopfiguur( 4 zestienden waarvan je de 2 middelste niet speelt). Het verschil is dus dat op de rechterpagina 2 nootjes een zestiende later gespeeld worden dan op de linkerpagina.
Misschien is dit heel bot maar als je leraar dit verschil niet ziet en daar vragen bij stelt moet je misschien vragen gaan stellen bij je leraar.
Dat is inderdaad heel bot, vooral omdat mijn leraar waarschijnlijk beter speelt dan jou.
Mijn leraar ziet wel het verschil tussen pagina 3 en pagina 4. Zoals iedereen. Alleen is de vraag wat de logica achter in het boek is. Ik zie de structuur niet... Pagina 3 doet een drieledige interpretatie vermoeden, pagina 4 een tweeledige.
Lees eerst mijn vraag, als je er een antwoord op weet. Laat het dan weten (graag zelfs), en als je geen antwoord weet, reageer dan gewoon niet. Of toch niet op deze manier...
Blijkbaar begrijp je mijn opmerking op de meest verkeerde manier.
Ik zeg er nog 1 ding over. Dat iemand goed kan spelen maakt hem niet automatisch een goede leraar.
Veel succes verder
Wat je bedoel je met 2 en 3 ledig?
Dante Agostini? Oh the horror, kreeg ik ook in het stenen tijdperk op de muziekschool. Pfft.
Dante Agostini? Oh the horror, kreeg ik ook in het stenen tijdperk op de muziekschool. Pfft.
Heb ik ook mee leren drummen... Gelig boek, heb het nog, ligt helemaal uit elkaar.
Wat je bedoel je met 2 en 3 ledig?
Met 2-ledig bedoel ik een straight interpretatie; alle achtsten staan even ver van elkaar en je speelt het ook zo.
Met 3-ledig bedoel ik een swing-interpretatie; alle achtsten staan in de notatie even ver van elkaar maar je speelt ze als een gebroken triool (de 1e en 3e achtste van het triool worden gespeeld, de 2e is een rust)
Ik moet zeggen, ik erger me ook soms groen en geel aan de diverse methodes waarop muziek genoteerd wordt; niet alleen drums, maar ook bv melodisch gedoe. Zelfs binnen 1 partituur zie ik vaak verschillende notaties; om gek van te worden.
Je moet er op een gegeven moment mee leren leven, want blijkbaar ontbreekt het aan een echte standaard.
Wat betreft straight of swing: zolang het er niet bij staat speel je het zoals het er staat, 8e = 8e, 16e = 16e (alhoewel er bij een hoog tempo vaak automatisch in swing gespeeld wordt). Maar je bent zelf natuurlijk vrij om het op stuk op beide manieren te spelen.
Met 2-ledig bedoel ik een straight interpretatie; alle achtsten staan even ver van elkaar en je speelt het ook zo.
Met 3-ledig bedoel ik een swing-interpretatie; alle achtsten staan in de notatie even ver van elkaar maar je speelt ze als een gebroken triool (de 1e en 3e achtste van het triool worden gespeeld, de 2e is een rust)
Ah ok..
In dit geval bedoeld de schrijver denk ik ook echt wat hij schrijft..
Dus deze recht gespeeld en deze met swing..je kan daar zelf een draai aangeven door ze alletwee op beide manieren te doen..win win *O*
Als jij en je leraar en moeilijk mee kunnen werken, wie legt je dan dit boek op......?
Ah ok..
In dit geval bedoeld de schrijver denk ik ook echt wat hij schrijft..
Dus deze recht gespeeld en deze met swing..je kan daar zelf een draai aangeven door ze alletwee op beide manieren te doen..win win *O*
waarschijnlijk zal het zo zijn :) ik blijf het vreemd vinden, maar ja :) ...
Als jij en je leraar en moeilijk mee kunnen werken, wie legt je dan dit boek op......?
mijn leraar en ik zoeken gewoon de logica en de structuur in het boek.
Waarschijnlijk is het meeste gewoon voor interpretatie vatbaar en dus doen we ermee wat we willen.
We overlopen dit boek niet van A tot Z maar pikken er flardes uit.
We kunnen er dus perfect mee werken, maar stellen ons gewoon vragen bij de structuur en de logica :)
We kunnen er dus perfect mee werken, maar stellen ons gewoon vragen bij de structuur en de logica :)
Zoals ik al eerder aangaf: die is bij muzieknotaties vaak ver te zoeken ......
Zoals ik al eerder aangaf: die is bij muzieknotaties vaak ver te zoeken ......
klopt, maar ik zou verwachten van een auteur dat hij wel eenzelfde notatie gebruikt in zijn eigen geschreven boek.
hij gebruikt ook een en dezelfde notatie..alleen wordt het niet altijd begrepen.. ;)
Sja, en je speelt toch niet perse wat in het boek staat, maar wat je wil/moet leren?
De notatie is gewoon het notenschrift, no problemo, alleen er staat wat anders dan je denkt (zoals hierboven uitgelegd). Speel het eerst eens straight, als je dat kan/snapt kan je het ook in swing proberen.
Linkerpagina bevat alleen 8-sten en rechts ook nog 16-en. C'est ca