Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Berichten - Hammar

101
De rebound op gaasvellen is toch wezenlijk anders dan gewone vellen.
102
Volgens mij is E-drummer ook een stuk vriendelijker voor je gehoor! Dat argument hoor ik bijna nooit.
103
Leuk, die bekkens ken ik nog niet? Hoe staat het met de bouw?
104
e-drums algemeen / Re: Silent cymbals.
aug 21, 2018, 07:15
Btw die UFO's zijn ook te koop bij Drumzaak Apeldoorn.

Moet er toch eens hen gaan en kijken of het mijn vermoeden bevestigt, dat het nergens naar klinkt.
Alsthans als ik de internet filmpjes zo hier en daar hoor vind ik het echt niks.
En waarnaar zouden ze moeten klinken dan volgens jou??
Het zijn bekkens om stil mee te kunnen spelen of triggers aan te hangen en samples te triggeren, wat verwacht jij er dan van???
106
Overige merken / Re: ATV aD5
aug 14, 2018, 20:19
 -O-
107
cymbals / Re: Cymbal stacken
aug 02, 2018, 07:57
Wat een baas is het toch!
109
€16 voor een schuimrubber proppie....ze durven wel!
110
muzikantenbank / Re: Bandje gezocht
jul 13, 2018, 16:00
ja, er is met allemaal wel iets mis..  op muzikantenbank.net kun je helemaal niet
zoeken op 'drummer gezocht' (dan krijg je allemaal drummers) maar daarom waren het
ook aangepaste links ; )
Huh?? "Band zoekt muzikant" dan "Drummer" en dan "Provincie /Omgeving" kiezen en zoeken!
Werkt perfect hier!


En dat Why op idioot had ik verkeerd begrepen.... 8)7
112
over drummers / Re: Voorsteltopic!
jul 06, 2018, 19:21
Welkom en succes!
113
Het wordt steeds interessanter! *O*
114
Precies, om zulke shells te maken heb je nogal wat nodig qua machines en apparatuur.
Ook lees ik dat je de bearing edges cnc laat frezen?? Nu is mijn belangstelling helemaal gewekt!
115
Ehh, in je vlog zeg je ook dat je ketels gemaakt zijn door een luthier????

Als je het mij vraagt zien ze er behoorlijk professioneel en serie-gemaakt uit. Dat is een groot compliment aan jouw luthier......of een klein leugentje ;) .
116
Ik zit net de vlog van de oorafdrukken te bekijken en het valt me op dat de afdrukken gemaakt worden met gesloten mond.
Nou weet ik toevallig dat Paq ze altijd met een iets geopende mond maakt omdat bij een geopende mond de gehoorgang iets van vorm veranderd. Als je dat dus niet doet kunnen inears bij geopende mond iets gaan 'lekken'.

Correct me if i'm wrong.

Ben ook benieuwd naar de 'bouw' (lees assembly) van de drumkit. Ga het volgen!
117
Probeer het eens op deze facebookgroep: https://www.facebook.com/groups/dutchvintagedrummeeting/
118
Help zeker en vast!
119
Tja, wat is er aan de hand. Dat heb ik al meerdere experts gevraagd :/

Ergens komt het grondwater naar binnen en dat wordt elk jaar erger. Het is er nu vochtig en de schimmel komt overal door. De schimmel bestrijden we nu om het niet te ongezond te laten worden.

Op de lange termijn zal de aanbouw waar de drumkamer is gebouwd moeten worden gesloopt aangezien de algemene consensus tussen de experts is dat er in de basis, bij het oorspronkelijk bouwen van de aanbouw, een fout is gemaakt door de aannemer. Dat houdt dus in dat de complete investering in de drumkamer voor niets is geweest.

Ik heb dit ook eens meegemaakt in een stralingsbunker. Je moet de grond rondom laten injecteren, er is een speciaal spul voor. Dat is dun als water en na een tijdje sealt het de naden. Zal niet goedkoop zijn vrees ik!
120
Wat ze zeggen klopt volgens mij heel goed: de legering is slechts het topje van de ijsberg. Alleen al hoe die legering verwarmd, gevormd en afgekoeld wordt doet veel met de materiaaleigenschappen.

Hierboven werd relaxeren van een bekken genoemd, evenals de Ufip Rotocast. Dit zijn twee verschillende processen, en ook wanneer in het productieproces dit gebeurt is cruciaal. In eerste instantie is de korrelgrootte ("grain size") verantwoordelijk voor de interne spanningen.

Even in vogelvlucht door de metallurgie: tijdens de overgang van vloeibare naar vaste fase oriënteren de atomen zich in een mooi georganiseerde structuur, het kristalrooster. Volgens dat rooster groeit een korrel ("grains") totdat het een naburige korrel tegenkomt, die een andere oriëntatie heeft, en daar ontstaat een korrelgrens. Dit proces is duidelijk te zien op de paal van een verkeersbord bijvoorbeeld, waar korrels van enkele centimeters groot zichtbaar zijn.
De korrelgrootte wordt beïnvloed door temperatuur(verloop) en tijd van het afkoelen. De korrels hebben allemaal ook een eigen oriëntatie. Veel kleine kristallen met verschillende oriëntatie maakt het materiaal homogeen. Maar op die grens tussen twee kristallen zit altijd spanning, omdat de roosters daar niet perfect op elkaar aansluiten. Dat verzwakt het materiaal weer.
Meestal wordt een metaal ge-"quench"ed; d.w.z. snel afgekoeld, zodat de kristalgrootte klein blijft voor optimale hardheid en homogeniteit. Vervolgens wordt het materiaal voor langere tijd op een temperatuur onder het smeltpunt gebracht, waarbij de kristalroosters bewegingsvrijheid krijgen om de interne spanningen op te lossen. Dit is relaxeren ("annealing"), en zorgt ervoor dat het materiaal zijn elasticiteit grotendeels terugkrijgt.

Dan terug naar het verschil tussen rotocast een relaxeren. Bij het gangbare productieproces wordt eerst een platte schijf brons gegoten. Vervolgens wordt dit (kort) verhit tot onder het smeltpunt en in vorm geperst. Met de wetenschap van de kristalroosters hierboven, betekent dit dat de roosters flink vervormd worden. Dit leidt tot extra interne spanningen op de korrelgrenzen.
Bij rotocasting (rotatiegieten) wordt het bekken tijdens het afkoelen in de gekromde vorm gegoten. De spanning op de korrelgrenzen blijft, dus het bekken is niet volledig spanningsloos. Het nadeel is dat het een complexer proces is en het rotatiegieten duurt lang, waardoor het lastig is de kristalgrootte klein te houden. Wat het uiteindelijk met de klank doet durf ik niet te zeggen.

Enfin. Na deze stap wordt met hameren lokaal het rooster vervormd en spanning aangebracht, wat leidt tot verandering van de toon. Door dit zorgvuldig te doen, krijgt het bekken de karakteristieke pitch met alle boven- en ondertonen.
Wordt het bekken ná deze stap het bekken gerelaxeerd, zoals ze bij de Slagwerkkrant deden, dan krijgt het materiaal de kans die interne spanningen op te lossen. Het zorgvuldige hameren wordt min of meer ongedaan gemaakt en wat overblijft is weer plak brons die klinkt als een lampenkap.
Ehm, even hoor Paul, Maar bij het gangbare productieproces worden broodjes bekkenbrons gegoten die vervolgens helemaal warm (heet) uitgewalst worden tot ronde schijven en daarna pas door een pers in een soort van bekkenvorm geperst worden dacht ik...??
Die schijven worden dan weer verhit en in één keer afgekoeld idd. ( Quenchen). Daarna krijgen ze weer een warmtebehandeling, wat annealing of te wel ontlaten is. Ook bij het rotocasten is te zien dat de gegoten bekkenschijf in één keer afgekoeld wordt en daarna nog een warmtebehandeling krijgt.

Het gieten van brons (of messing) is trouwens best lastig al zou je dat niet zeggen. Dit hebben Gert Breugelmans en ik gemerkt tijdens het productieproces van de Lignum brass castrims. Sommige hadden echt gietgallen.

121
Zoek maar eens op FaceBook naar Daan van Diest.
122
De kunst is om je beitel gelijkmatig langs het bekken te bewegen, zodat hij overal evenveel materiaal afneemt. Dat zie ik mezelf uit de hand niet zo makkelijk doen.
123
rotocast cymbals van Ufip zijn toch juist spanningsvrij ge-cast ?  maar klinken prima..
dat je toon complexer kunt maken met hameren (vuiler, breder klank spectrum)
en donkerder met patina (minder hoge tonen of 'shimmer' ) dat geloof ik wel..
Paiste heeft ook geloof ik nu B18 legering ipv. B20 brons..
https://www.youtube.com/watch?v=XMFzwrKe3ww
https://www.youtube.com/watch?time_continue=58&v=btRnk6U1nII

Lekker zeg, je zal daar maar werken.....Zanki maakte trouwens ook rotocast bekkens.
124
Ik heb nog een dikke ride liggen die ik maar niet verkocht krijg, lijkt me heerlijk om daarmee te experimenteren. De machine's in mijn werkplaats zijn echter te klein om dat kreng op te spannen....
125
Cool, lekkere oude muziek, I love it!

Zag net ook een leuke advertentie voorbij komen van een bandje in oprichting met leeftijdgenoten die lekkere oude muziek willen maken!
Expliciet stond er bij vermeld dat ze nou eens niet de platgetrapte paden van de meeste coverbandjes wilden bewandelen, met een link naar hun playlist.

Mijn belangstelling was gewekt.......tot ik die lijst zag, o.a.

Deep Purple - smoke on the water
Golden Earring - radar love

écht hè.....