Zwevende vloer / platform op parketvloer maken

Gestart door jes303, dec 11, 2014, 20:01

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

jes303

Dag mede-drummers,

Ik ben nieuw op dit forum en heb gisteren een (akoustisch) drumstel gekocht.
Die wil ik thuis gaan neerzetten in de top-etage van een dubbel bovenhuis, met om mij heen geen buren, alleen onder mij, maar daar zit dus nog een verdieping van mijzelf tussen.

Om toch een minimale vorm van geluids-isolatie te doen, en om beschadigingen op mijn parketvloer te voorkomen, wil ik een "riser" platform van 150x150cm maken. Graag zou ik van jullie willen weten of mijn idee hierover wel zinvol is.

Ik dacht aan het volgende:
- bovenop een stuk korte vloerbedekking
- daaronder 18mm multiplex plaat 150 x 150 cm
- daaronder een isolerende plaat die dus de parketvloer raakt.

Mijn vraag is alleen: wat voor isolerende plaat.
Er zijn professionele platen van oa. Aixfoam maar dat is erg prijzig:
http://www.aixfoam.nl/zwaarschuim-absorptieplaten-sh007
http://www.akoestiekwinkel.nl/agglomer-vlokkenschuim-zwevende-vloer

Goedkoper en makkelijker is het om bij de bouwmarkt een geluidsisolatieplaat (ISOFIX of vlokkenschuim) te halen. Die zijn echter minder stijf / massief en wat ik ervan begrijp is dat een goede isolatie vooral stijf, hoge dichtheid dient te hebben. Iemand goede ervaringen met materiaal uit de bouwmarkt?

Wat achtergrond info:
- Ik heb wat uurtjes rondgegoogled en kwam oa. het tennisbal platform tegen.
Klinkt als een prima oplossing, maar wel erg bewerkelijk en esthestisch is het niet, tevens lijkt het me een beetje wiebelig. http://www.drumforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=6541

- In dit topic wordt zeer uitvoerig gepraat over allerlei oplossingen, maar het gaat mij een beetje duizelen. Formules om de doorzakking te berekenen, resonantiefrequenties... http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=2616&highlight=riser#2616
-- Jeroen --

Nlz

Een leuk projectje is het zeker, maar zinvol, neu :N

Zo'n zwevende vloer is interessant voor e-kitspelers die klachter over het contactgeluid van veelal het basspedaal krijgen, of om een isolerende kamer op te zetten, maar alleen een riser zal een minimale afname in geluid inhouden in het geval van een akoestische kit, dan moet je toch echt een stuk serieuzer aan de slag.
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

jes303

Ah ok. Dat bespaart mij een hoop gedoe dan :)
Dan wordt het een kleed of tapijtje, om te voorkomen dat er putjes van pedaal en hardware in mijn vloertje komen.
-- Jeroen --

berreal

denk alleen wel dat er voor de onderburen geen verschil zal zitten tussen een a-drum of een e-drum betreffende contactgeluid.
Maken nml beiden gebruik van een normaal basdrum en hihat pedaal.

als je dat dus wil reduceren lijkt mij dat je wel aan de gang moet met bijvoorbeeld Agglomer.
(heb deze zelf ook in dikte 30 mm. onder mijn drumstel, en werkt prima.)
Dan ben je met ongeveer besteding van €50,- relatief goedkoop uit. hoewel ik niet over iemands portemonnee kan praten.

iig succes ermee!
A-kit: Pearl Vision VBA Limited Edition - Retro Art Red

Paul


als je dat dus wil reduceren lijkt mij dat je wel aan de gang moet met bijvoorbeeld Agglomer.
(heb deze zelf ook in dikte 30 mm. onder mijn drumstel, en werkt prima.)
Dan ben je met ongeveer besteding van €50,- relatief goedkoop uit. hoewel ik niet over iemands portemonnee kan praten.

iig succes ermee!

Het gaat hier om een akoestische kit in de ruimte.
Bij een e-kit is contactgeluid van de pedalen meestal het probleem, daar werkt jouw oplossing voor €50 euro wel. Bij een akoestische kit is het contactgeluid van de pedalen zo'n beetje je laatste probleem. ;)

Wat Nlz zegt, alleen een platform is niet genoeg om de overlast voor buren weg te nemen. Al helpt het misschien wel als de bassdrum geen mechanisch contact heeft met de vloer, dan wordt die hinderlijke trillingen in ieder geval niet doorgegeven door de vloer en muren.

Elfje

#5
jun 20, 2016, 18:59 Last Edit: jun 20, 2016, 22:46 by Robert-Jan
..spam..

Omhoog