Lostrillende tension rods

Gestart door Stokmans, sep 16, 2011, 16:57

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Stokmans

sep 16, 2011, 16:57 Last Edit: okt 22, 2012, 12:09 by Stokmans
Met het motto: "Laten we de kennis bewaren" hierbij een samenvatting van het topic op het oude forum en ik probeer de tips in de postings hieronder in de openings post te verwerken.

Lostrillende tensionrods (stemschroeven, whatever je het wil noemen), schijnbaar een toch wel veel voorkomend probleem. Hieronder de oplossingen die zijn aangedragen:

1) Pearl Tension Keeper



2) Pearl Tension Rod Lock Nuts

Vandaag (24/09/11) een Pearl snare bekeken waar deze op zaten. Onder de nuts zit een dun rubber plaatje. Ik weet niet of deze er standaard bij geleverd worden (ze zijn nog in bestelling voor me), maar het lijkt mij zeer aan te raden deze er onder te doen.



Ervaring 22/10/2012: Zelfs deze trillen weer los bij mij, misschien moet ik eens afleren zo achterlijk hard rimshots te slaan of met de vioolhars aan de gang...

3) Garen om de schroefdraad winden ('Tip van Tanco'/de Shadows  ;) )

4) Tightscrews



5) Lockerz (werkt alleen icm. triple flanged hoops)



6) Vioolhars!

Zie de uitleg van Gert op het oude forum

Ervaring 22/10/2012: Werkt uitstekend!! Zowel op de tensionrods als op de strainer

7 Canopus Bolt Tight



8 ) Canopus Red Locks



9) Tama Hold Tight Tension Rod Washer



10) Nylonlock Tensionrods




Laatste update: 22/10/2012

Animal baars

Tama heeft van die speciale ringetjes met een rubber randje erin gefreesd. Ook voor hetzelfde principe.. De Hold Tight Tension Rod Washer:


Ik heb vooral bij m'n bassdrum last van los trillen. Maar ik betwijfel of dat te voorkomen is met een van deze oplossingen....

Maartentje

En Loctite?

Er zijn duizend-en-één varianten voor even zoveel doeleinden...

Stokmans

Loctite is een soort lijm die ook resten achterlaat (ervaring van enkelen op het oude forum). Werd daarom sterk afgeraden om te gebruiken.

Stokmans


Ik heb vooral bij m'n bassdrum last van los trillen. Maar ik betwijfel of dat te voorkomen is met een van deze oplossingen....


Ik denk dat het juist bij een bassdrum zou moeten helpen. Door de relatief lage spanning op deze tension rods trillen ze makkelijker los dan bijvoorbeeld op een snare. Als jij door het gebruiken van Tension Keepers of Lock Nuts kan voorkomen dat de bout gaat draaien, dan komt deze ook niet los.

De ringetjes van Tama die je omschrijft hebben een bepaalde neerwaartse druk (spanning op de rod dus!) nodig om voldoende weerstand te bieden. Lage spanning op je vel? --> Lage wrijving bij de Hold Tight Washer. Dus ik denk dat deze ringen wel kunnen werken, maar alleen bij hogere velspanningen.

Stokmans

Topic weer geupdate. Halve O.P. was verdwenen. Enneh, voor 2 euro een potje vioolhars gekocht. Dat gaan we nu maar eens proberen!

Paul

Bij welke winkel? En laat even weten hoe het bevalt.

Stokmans

Schreeven in Nijmegen. En het lijkt te werken!

Harre

Die vioolhars... Breng je die gewoon op de draad aan? Het nadeel lijkt me in dat geval dat 'even bijstemmen' een lastig geval wordt, aangezien je dan alle stemschroeven weer opnieuw van een beetje hars moet voorzien.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Stokmans

Schroef er uit, over de hars halen (de schroef als soort van vijl over de hars halen), terug plaatsen en aandraaien, weer loshalen en nog eens (of tweemaal) herhalen. Hars is taai en plakkerig en gaat in de schroefdraad zitten. Stemmen is dus geen enkel probleem!

Alleen dat spul is keihard, dat had ik niet verwacht :P

Dries


Schroef er uit, over de hars halen (de schroef als soort van vijl over de hars halen), terug plaatsen en aandraaien, weer loshalen en nog eens (of tweemaal) herhalen. Hars is taai en plakkerig en gaat in de schroefdraad zitten. Stemmen is dus geen enkel probleem!

Alleen dat spul is keihard, dat had ik niet verwacht :P


Het verbaast me niets als het redelijk zal werken, echter, krijg je die rommel ooit nog uit je lugs als je het zat bent?
Of moet je dan alle bouten stuk voor stuk gaan reiningen, en nieuwe ''schroefdraaddingetjes'' (naam kwijt) kopen?
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

animal

Drum Lug Nuts  ;)

Stokmans

Je bedoelt die dingen die in de openingspost staan? (no. 2)

Nlz


Je bedoelt die dingen die in de openingspost staan? (no. 2)


Ik neem aan dat het om deze onderdeeltjes gaat: http://www.stdrums.de/shop/index.php?cat=c92_Lugs-parts-Lugs-parts.html  (de bovenste vier dan) dus het daadwerkelijke schroefdraad in de lug.
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Harre


Schroef er uit, over de hars halen (de schroef als soort van vijl over de hars halen), terug plaatsen en aandraaien, weer loshalen en nog eens (of tweemaal) herhalen. Hars is taai en plakkerig en gaat in de schroefdraad zitten. Stemmen is dus geen enkel probleem!

Alleen dat spul is keihard, dat had ik niet verwacht :P


Duidelijk. Ik dacht dat het net als bijvoorbeeld Loctite helemaal vast zou gaan zitten en dat je de behandeling dus na elke keer stemmen weer zou moeten herhalen. In dit geval klinkt het toch interessant moet ik zeggen, want bij m'n 16" willen de stemschroeven nog wel eens aan de wandel gaan.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Dries


Ik neem aan dat het om deze onderdeeltjes gaat: http://www.stdrums.de/shop/index.php?cat=c92_Lugs-parts-Lugs-parts.html  (de bovenste vier dan) dus het daadwerkelijke schroefdraad in de lug.


Die bedoel ik inderdaad.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Paul

Lang niet alle snares hebben zulke "inserts" als schroefdraad. Met name bij tubelugs zit de schroefdraad direct in de lug.

Stokmans

Ah, nou snap ik hem. Inderdaad, wat Paul zegt.

Maar ik ben er niet zo bang voor. Het is maar hars. Waarom zou je het er uit willen hebben? Zonder de hars trillen de bouten er uit... (en anders: rod er uit, schoonmaken, weer er in, er uit, schoonmaken, enz.)

marnixkwd

ik heb sinds een week de optie van pearl (die van plastic) gekocht.. Werk prima tot nu toe.

Stokmans

De Rod Lock Nuts zijn binnen (net gebeld), binnenkort maar eens ophalen en proberen.

Echter, die vioolhars is echt top spul! Probleem is eigenlijk al voorbij :)

Dries


De Rod Lock Nuts zijn binnen (net gebeld), binnenkort maar eens ophalen en proberen.

Echter, die vioolhars is echt top spul! Probleem is eigenlijk al voorbij :)

Fijn dat het is opgelost. Merk je het goed tijdens het stemmen?
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Paul


De Rod Lock Nuts zijn binnen (net gebeld), binnenkort maar eens ophalen en proberen.

Echter, die vioolhars is echt top spul! Probleem is eigenlijk al voorbij :)

Verdorie! Ik was vorige week nog in Nijmegen en toen ben ik vergeten om bij Schreeven binnen te wandelen. 8)7

We horen het wel hoe die Rod Lock Nuts bevallen ;) Maar dat was vast niet zo goedkoop als vioolhars.

Stokmans


Fijn dat het is opgelost. Merk je het goed tijdens het stemmen?

Yep, de rods lopen een stuk zwaarder, maar wel vloeiend.

Julius Heide

Fantastische tips in deze topic!! Ik ga zeker de vioolhars morgen nog uitproberen op mijn snare. Tijdens iedere gig, na enkele rimshots moet ik mijn snare al bijstemmen, echt niet relax... fingers crossed...
Ludwig Classic Maple USA - Ludwig Black Beauty - Zildjian - Vic Firth

stick tight

vioolhars doet echt wonderen..

Ik snap niet dat ik ooit zo stom ben geweest om iets anders te kopen (lees 35 euro uit te geven) voor 1 snaredrum terwijl ik nu voor 1,50 al 2 snares ''behandeld'' heb en het eind van de hars is nog lang niet in zicht...

Omhoog