Drumrack

Gestart door patrick76, mrt 12, 2012, 14:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Harre


Van alle 'shows' die ik heb gespeeld heeft m'n rack altijd prima gepast. Opbouwen op het podium lukt prima, alles kan door de deur omdat het dan nog gewoon ingepakt zit.

Zoals in een ander draadje al gemeld: het grote voordeel van een rack is voor mij, dat alles steeds op exact dezelfde plaats hangt.

Racks zijn handig in zalen als 013, met een drumtech??? Ik heb heel vaak in kleine kroegen gespeeld, met rack en al, dat ik natuurlijk zelf opzet en afbreek. Zelden een probleem qua ruimte. Bedenk ook dat niet alle bands alleen maar festivals spelen waar ze het podium met andere bands moeten delen  ;)

M'n MMX hangt ook compleet aan een rack en ik heb dezelfde ervaring.


Als je een keer op een klein drumpodium staat heb je een grote kans dat een rack niet past, maar gewone stands wel...

Ik heb ruim 15 jaar met een rack gespeeld en kon in elke zaal en op elk podium terecht. Maar goed, mocht het dan toevallig toch zo zijn dat het écht niet past dan maakt het qua oppervlakte zo weinig uit dat een set met stands in dezelfde opstelling ook niet past. Het enige voordeel is dat je met stands wat meer flexibel bent en ze net iets anders kunt plaatsen waardoor het dan eventueel wel zou passen. Maar ja, dan heb je dus ook een andere opstelling...
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

dunDaan


Racks zijn handig als je iedere avond in melkweg/013 achtige zalen speelt en je een drumtech hebt die iedere avond alles voor je opzet.

Echt niet. Zoals Bluebe zegt, een rack hoeft echt niet meer plaats te kosten dan allemaal losse (of zelfs multi-) standaards. Het grote voordeel is dat je elke keer alles precies hetzelfde hebt staan, zonder het gepuzzel van "deze standaard nog een tikkie naar voren, die nog een tikkie naar rechts".
Ik heb bijna altijd een rack gebruikt en nog nooit plaatsgebrek gehad, ook niet in een cafeetje.
Wat RJ zegt klopt echter als een bus: gebruik een rack voor je zelf, omdat je het nodig vind; niet voor de show, want dat ziet geen hond.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

groovemaker

Oh.....ok dan...
If it's too Loud you're too old!

Dribbel

Ik bedenk me dat ik een beetje boter op mijn neus heb en dat ik mijn vorige opmerking een beetje terug moet nemen....
Ik heb mijn hele hebben en houden aan 2 standaards hangen, als ik mijn bassdrum mount niet mee reken.
En met name de toms en 3 bekkens die ik aan 1 poot heb hangen was een klein puzzeltje.

Dus ik heb ook een mini-rack..... :P

Yamaha recording & sabian

Murgen

* PaQt ook maar popcorn *
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

groovemaker

Dit ziet er toch mooi uit? Kun je uitleggen waarom je een rack bij een kleine drumkit lelijk vindt?
Het blijft uiterlijk smaak.


If it's too Loud you're too old!

dunDaan


Het blijft uiterlijk smaak.

Voor een groot gedeelte wel ja. Ik vind het ook niet lelijk, maar er zijn er vast genoeg die daar anders over denken.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

stick tight

met alle respect maar ik vind een rack in de meeste gevallen gewoon lelijk...

musiqman

Lang leve de vrijheid van meningsuiting ;)

dunDaan


met alle respect maar ik vind een rack in de meeste gevallen gewoon lelijk...

Kijk, dat bedoel ik ......
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Joris



Wie weet welk onderdeel die bij de paarse pijltjes zijn, die korte rackbuizen. Ik zou denken de Rj 100 maar op andere foto's zijn die buizen te kort. Zoals bij deze:






groovemaker

Is dat niet gewoon een deel van een bekkenstand, maar dan met de racks eromheen?
de C2000 zijn dat van Pearl denk ik, maar voor de zekerheid kun je de website nog ff checken
If it's too Loud you're too old!

Joris

Deze zijn net zo dik als die rackpoten en de bovenkant is heel anders dus dat kan niet.

harmen 18

Je kan ook gewoon op zoek gaan naar een stukje verchroomde buis met de goede diameter. Als je het zoals bij het 2e plaatje doet zie je de buis helemaal niet zitten.

En anders een stuk van zon poot afzagen, ik heb bij mijn ene poot iig nog een heel stuk overlengte (nee, ik ga er niet met de zaag in voor je  ;) )

Jenslathouwers

ik zou ook gewoon een stukje rackbuis zoeken en zelf van lengte zagen  8)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Dries

Op peardrummersforum.com staat als het goed is alle info hierover die je nodig hebt.
Sommigen kopen extra poten en zagen ze af.

Ik zal even voor je zoeken.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

harmen 18

Ik geloof dat de dikte van gibraltar, dixon, etc. rackbuizen hetzelfde is als de poten bij een pearl........

Als je een losse buis weet te vinden kun je die zo een keertje aanzagen. Dopjes halen bij de doe het zelf winkel. En dan evt. de bekkenhouder klem die je boven op de buis schroeft.

Joris

Ach ik koop toch maar geen rack, heb er op dit moment het geld niet echt voor over, maar bedankt voor de reacties.

ppm5261

Hoi Joris,

ik heb laatst bij Thomann een Milennium Rack gekocht, net geen € 100,- en het werkt perfect. Geen geneuzel meer met standaards, poten in elkaar passen enzo. Mijn set is 7 delig, alleen de staande tom blijft staan in niet hangen. De 4 rack-toms hangen aan de tomophangingen die ik aan de hoeken van het rack heb bevestigd

Succes,
Paul



Joris

Ik heb laatst bij videoclip opnames een rack gebruikt en heb de kit meerdere malen moeten verplaatsten. Vond het eigenlijk niet eens zo heel handig, vooral als de ondergrond niet echt recht is staat dat ding de hele tijd heen en weer te wiebelen terwijl standers eigenlijk altijd wel stabiel staan.

dutchdrummer

Ik heb een Pearl met een rack, en een Tama met statieven. Het rack staat altijd stabiel. Als er al sprake is van ongelijke ondergrond, dan merk ik daar weinig van. Toms en bekkenhouders bewegen nauwelijks.

De statieven daarentegen staan altijd vlak op de grond (driepoot....), maar alles wat daaraan hangt (bekkens aan multiklemmen, tom aan een multiklem) hangt behoorlijk te wiebelen als ik erop sla.

Voor mij dus liever een rack.

Stokmans

Of betere statieven...

Clone285051

#72
jun 04, 2013, 08:10 Last Edit: jun 04, 2013, 09:41 by Clone285051
Ik ga me ook even in de discussie - stands vs rack - mengen (als dat mag), omdat ik vind dat je met statieven ook 'perfect' dezelfde set kan neerzetten keer op keer.

Er zijn weinig drummers die aandacht besteden aan de drummat (of er zelfs helemaal geen bij hebben @ optredens). Ik had vroeger al de gewoonte om met duct-tape de plaats van mijn statieven te markeren ...



Met mijn nieuwe set ben ik (iets) verder gegaan, want dat oude versleten drumtapijt is geen gezicht voor een Lignum drum. Adams heeft leuke tapijten die niet al te duur zijn !

Geen duct-tape markeringen meer op de mat, maar "echte" gespoten markeringen ... zoals alleen freaks dat doen 8)7 ...



(Je moet natuurlijk wel een redelijk definitieve positie van je statieven in gedachten hebben)

Om te vermijden dat de basdrum vroegtijdig het podium zou verlaten (om een pintje te gaan drinken), heb ik de blokjes van Drumplate geïmiteerd ... dwz. dat ze 3x zo goedkoop zijn, maar je steekt er 3x zoveel tijd in !



Het resultaat van de operatie *D :







Met de hardware erop :



Bij elke nieuwe setup die ik bedenk moet ik uiteraard rekening houden met dezelfde posities van de statieven.

Verder heb ik alles op mijn statieven "gememorylocked" zodat ik de cimbaaltilters niet hoef in te klappen, geen hoogtes meer moet instellen, etc. .

Met Lignum is het plaatje dus compleet *D ...



Een traditioneel rack (met een stang boven de basdrum) zou de set totaal ontsieren vind ik. Tegenwoordig zie je meer en meer de side-racks ... waarbij je langs de zijkant van je set de horizontale stangen zet enzo het zicht van je mooie drum niet belemmerd.

Ik vind statieven de set nu éénmaal een klassiekere look geven .. en ze hebben uiteindelijk ook mijn voorkeur.
(ook omdat ik ze gewoon .. heb)

Van de nadelen heb ik dus niet veel last ... juist 3 of 4 statieven plaatsen, cimbaalbomen erin plaatsen en alles staat op zijn plaats :).

Jenslathouwers

Ik dacht even dat de floortom op de laatste foto op een statiefje stond  :F

Mooi gedaan ! Als ik nog eens tijd heb zou ik ook wel eens aan zoiets kunnen beginnen !
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

animal

Ja, dat ziet er heel netjes uit. Noestige handarbeid  :Y

Omhoog