Drumrack

Gestart door patrick76, mrt 12, 2012, 14:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

patrick76

Ik heb het forum even door gespit en heb nog niet veel over drumracks gelezen.
Ik ben wel heel benieuwd naar de ervaringen van jullie met een drumrack. Wat komt er allemaal bij kijken? Is het in verhouding duurder dan de normale stands?
Alle info hierover is welkom.

Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

Harre

Of het qua prijs iets uit maakt durf ik niet te zeggen, maar het gemak van een rack is dat je set naar mijn idee makkelijker neer te zetten is, als het over een iets grotere kit gaat. Zeker in combinatie met memory locks op de hardware bouw je een kit telkens weer met het grootste gemak op dezelfde manier op, terwijl je bij dezelfde kit met stands toch weer aan het heen en weer schuiven bent tot alles op precies dezelfde plaats staat. Daarnaast kun je op een rack naar mijn idee compacter bouwen dan met stands, al is het voordeel dan ook weer meer merkbaar bij een wat grotere set.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Erik

Zo'n rack is inderdaad makkelijk opbouwen. Maar dan moet je het rack wel in zijn geheel kunnen vervoeren. Als je na de show toch weer alles in losse stukken moet vervoeren gaat dat voordeel weer het raam uit.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Harre

Dat is waar. Ik heb een busje waar het rack in zijn geheel in gaat. Kwestie van uitklappen en alles kan er aan gehangen worden. Dat had ik moeten vermelden inderdaad... :)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

patrick76

Hoe gaat het met de aanschaf van een rack. Zitten er al klemmen en armen bij, of moet je die erbij kopen??

En...euh....als je het rack vervoert Harre, heb je de armen er dan ook nog opzitten, of alleen de klemmen???
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

harmen 18

Ojeee, de eeuwige discussie over het drumrack......


Ik heb een pearl drumrack, de glim versie met drie delen en ben er heel blij mee. je hoeft niet alles in elkaar te zetten. Ik ben net zo snel klaar als een drummer met twee tommetjes en een crash, hh, ride. alleen dan met een 5-delige  set met 2x een crash, een splash, hh, ride (en een koebel  :D).
En dan nog in een gewoon rustig tempo.

Van mijn rack kunnen de poten af en draai je de bekkenarmen naar binnen. Dan kan hij gewoon onder in een personen auto liggen. De rest kan er dan nog bovenop.

Ook hebben wij een bus waar het ding in zijn geheel in kan, dat is nog makkelijker, maar niet noodzakelijk.


Nieuw zitten er meestal een paar (4?) klemmen bij. maar dat is al snel te weinig.

alle armen laat ik er lekker op zitten. Anders ben je er nog druk mee.

Harre

#6
mrt 12, 2012, 20:02 Last Edit: mrt 12, 2012, 20:05 by Harre

En...euh....als je het rack vervoert Harre, heb je de armen er dan ook nog opzitten, of alleen de klemmen???

Ik heb denk ik hetzelfde rack als Harmen (1 x DR-501C en 2 x DR-501CE) maar van die laatste gaat er meestal maar één mee. De tweede (in mijn geval de linker) heb ik ingericht om extra's aan te hangen die normaal niet altijd nodig zijn. Persoonlijk haal ik alles eraf behalve de klemmen, maar dat heeft voor het grootste deel te maken dat naast de kit ook een complete PA mee moest in de auto. Het is maar waar je voor kiest, want zoals Harmen al aangeeft kun je ze ook laten zitten en dan hoef je alleen de toms er maar aan te hangen/op te schuiven.

Edit... Hier twee fotootjes:
http://i92.photobucket.com/albums/l19/Harre/Fotoshoot%20Pearl%20MMX/ps02_PearlMMX.jpg
http://i92.photobucket.com/albums/l19/Harre/Fotoshoot%20Pearl%20MMX/ps03_PearlMMX.jpg
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

patrick76

Man man man, ik begin spontaan te kwijlen als ik die foto's zie  :Y.
Ziet er zeer strak uit.
Ben je nog merk gebonden met een rack of past (bijvoorbeeld) een Pearl tom ook aan een Dixon rack??

Ja.... ik wil echt alles weten hierover. Hahaha. Daar is t forum ook voor heh?  :+
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

Harre

Heel zwart/wit: als je tomhouder in de klem past, kun je elke tom of wat dan ook op elk rack hangen en het merk maakt dan eigenlijk niet uit. Pearl maakt 'eigen' racks, maar je kunt bijvoorbeeld ook een Gibraltar rack kopen en daar een Pearl shellset aan ophangen, of een Mapex, of wat dan ook.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

harmen 18

Ik heb idd. dezelfde. Alleen met alleen maar rechte "liggers".

Werkt ook goed met een Adams, maar ook met een een Basix  :)

dutchdrummer

Ik heb een Pearl Icon rack, waar een Yamaha Maple Custom Absolute aan hangt.

Het hele rek gaat telkens helemaal uit elkaar, alleen de clamps blijven zitten. Voor mijn gevoel win ik niet veel in de opbouw- en afbreektijd (ca 20 minuten, 5 delige set met extra snare en 7 bekkens), maar het grote voordeel vind ik dat alles elke keer precies op dezelfde plek hangt. Met stands was ik toch telkens nog aan het fine-tunen, met het rack hoeft dat niet meer.

dunDaan

Bij mij precies hetzelfde als dutchdrummer:het hele rack gaat elke keer helemaal in- en uit elkaar, maar het feit dat alles elke keer weer op precies dezelfde plaats terecht komt vind ik echt super handig.
En wat betreft "past dit wel of dat niet??":(bijna) alle rackklemmen kunnen veel verschillende diktes qua buizen aan, dus het moet al iets heel excentrieks zijn wil je tomarm of bekkenarm niet passen.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

patrick76

Even met vuur spelen  ;)
Heeft 1 van jullie deze al geprobeerd????
http://www.thomann.de/nl/millenium_pdr5004_profi_drum_rack.htm
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

dunDaan

Ik niet, maar het feit dat 2 poten geen fatsoenlijke voet hebben neemt heel veel van de stabiliteit weg. Het ziet er verder niet verkeerd uit, maar het grote voordeel van een rack (altijd dezelfde positie met opbouwen en afbreken) komt pas goed tot z'n recht wanneer je met enige regelmaat moet opbouwen en afbreken. Dan ben ik benieuwd hoelang een rack in deze prijsklasse het volhoudt.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

patrick76

Je bedoeld die 2 tentstokken achteraan het rek heh??
Dat ziet er inderdaad een beetje....... (tja... hoe moet ik het zeggen....) wankel? gammel? uit.
Maar voor de rest ziet het er wel zeer compleet uit.
Ben benieuwd of iemand hem al heeft aangeschaft of hem in t echt heeft gezien/getest.
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

Nlz

#15
mrt 18, 2012, 21:02 Last Edit: mrt 18, 2012, 21:07 by Nlz
Inderdaad, mogelijk leuk als rack op een plek waar het rack niet verplaatst wordt, zoals thuis bijvoorbeeld, maar niet meer dan dat lijkt me.

En dan nog, voor niet heel gek veel meer geld (in het kader van 'als je dan toch aan het sparen bent') koop je (zeker tweedehands) een rack van een 'echt' merk, die zichzelf intussen wel bewezen hebben.
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

harmen 18

(Dat is ongeveer wat ik net getypt had idd)

Ik vindt het alleen zo link dat als zo'n ding neerstort je bekkens dat niet gaan overleven. Met een krasje op je toms kan je leven, maar je komplete bekkenset kapot, dat is nog wel wat.

voor een paar euro meer heb je een pearl of gibraltar, of je moet hem ergens op een plek laten staan en het gewoon voor de mooi willen hebben.

In de meeste gevallen heb je het derde deel toch niet nodig, dat scheeld al weer wat geld.

patrick76

Ik was even lekker aan het snuffelen/vergelijken bij de Nederlandse en Duitse internetsites en zag hem staan bij Thomann.
Het valt me wel op dat de Nederlandse sites toch goedkoper zijn met de Pearl drumracks.
Ik wou net nog bij Busscher drums op de site kijken, maar die is vandaag geloof ik uit de lucht.
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

Harre


Even met vuur spelen  ;)
Heeft 1 van jullie deze al geprobeerd????
http://www.thomann.de/nl/millenium_pdr5004_profi_drum_rack.htm

En rond is bij grotere maten ook niet handig. De kans is gewoon erg groot dat de klemmen gaan draaien en dat hoeft niet het geval te zijn als hij nieuw is, maar naar verloop van tijd is dit risico zeker aanwezig. Een 16x16 tom, of beetje dikke 20" ride zou ik er niet aan willen hangen. Vierkant, hex, driehoekkig als je het kunt vinden... alles behalve rond als je lang probleemloos plezier wilt hebben.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

musiqman

Dat ben ik niet met je eens.

Een goede memock (en eigenlijk zelfs die is niet nodig ben ik achtergekomen) en het Gibraltar spul zal ook na jaren niet draaien. Moet je wel de Gibby buizen hebben want daar zit de kwaliteit in en zal ook na jaren gebruik niet indeuken waardoor klemmen kunnen gaan draaien met lock en al.



drum1964

Ik heb jaren lang een dikke 24" avedis zildjian op ronde buis van gibraltar en dixon geschroefd, en met of zonder memorylock nooit problemen gehad.
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

animal

#21
mrt 19, 2012, 18:20 Last Edit: mrt 21, 2012, 23:13 by animal

Even met vuur spelen  ;)
Heeft 1 van jullie deze al geprobeerd????
http://www.thomann.de/nl/millenium_pdr5004_profi_drum_rack.htm


Mijn ervaring leert me:"hoed je voor namaak".
Alle niet Gibraltar klemmen zijn bij mij (eerder) vroeg of laat gebroken, ik durf aan een niet Gibraltar/Tama/DW klem in ieder geval geen zware trommel of bekken te hangen.

Technobeat


Als je zoals sommige van jullie regelmatig een gig hebt kan ik mij voorstellen dat een rack makkelijk is .
De voordelen zijn hierboven al genoemd .
Maar zelf vind ik toch een set met stands mooier om te zien dan de zelfde kit hangend aan een rack .
Het is persoonlijk , dat geef ik onmiddelijk toe , maar omdat ik niet in een band speel en puur voor mijn plezier thuis aan het drummen ben heb ik al na een paar maanden na aankoop mijn rack op zolder gezet en het spul IN een A-kit gebouwd en gebruik gemaakt van losse stands .
En ik ben nog steeds blij dat ik dat destijds gedaan heb .

BTW , Wat een super toffe set Harre . *D
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

beest1979

Het prijsverschil is klein ik denk zelf dat in sommige gevallen een rack duurder is als staanders.
Ik zelf heb bv 670€ ongeveer uit gegeven aan mijn rack compleet met de boomstands en klemmen
en als ik staanders had genomen was ik maar 550€ kwijt geweest.
Je kan dan weer zeggen dat je maar een halve staander hoeft te kopen bij uitbreiding maar dan moet je er wel aan denken dat je ook weer een klem moet bijkopen en een memmorylock.
Het voordeel van een rack vind Ik dat je hem meestal op voorhand backstage kunt op bouwen en je hem daarna gewoon voor je set kan zetten maar ja als je maar een 3 of 4 staanders hebt gaat dat natuurlijk weer sneller .
Dan als 2de punt je hebt een kleinere footprint als je veel cymbalen hebt, ik zie je nog niet op een podium van 2.0x2.0 staaan met een stuk of 8 staanders en dan komt de Pa nog eens af met een stuk of 5 staanders.

Joris

Ik heb 2 china's, 2 crashes, 2 splashes, 1 remote hihat, 1 ribbon crasher, 1 mega cupchime en 2 toms op 3!! standers, en nog 1 aparte rechte voor mij ride. Een rack zou misschien ook wel handig kunnen zijn maar ik denk dat dit toch een stuk makkelijker te vervoeren is dan die lange rackbuizen.

Omhoog