Links handig en benig - welke opstelling

Gestart door Damien, mrt 15, 2023, 20:50

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Damien

Goeieavond allemaal,

Voor onze zoon hebben wij een eclectisch drumstel gekocht.
Super leuk want hij wil er al een hele tijd 1 hebben.

Maar dan nu.

Dat (7-jarige) joch is een mega linkse rakker. Schrijft met links,
Voetbalt met links, skateboard met links…

Nou is dus de vraag: wat is handig qua opbouw. Links of rechts?

Ik snap dat zeker later ooit in de toekomst als hij beroemd Drummer is (maar natuurlijk ook gewoon ergens ff wil drummen) dat alles standaard rechts staat opgesteld.. en dat het gewoon verdomd lastig is als je links wil.

Echter had ik ook gelezen dat zeker als je links benig bent er dan wordt aangeraden om links op te stellen (later als je dubbele bass hebt boeit dat misschien minder)…

But I don't know: beetje lost dus.

Zijn er hier links benige: en welke ervaring heb je/ raad je aan?

Thanks!

FreeFloater

Ik ben zelf gewoon 'rechts' dus voor mij is dit geen issue. Ik weet dat er linkshandige drummers zijn die leren spelen op een 'rechtshandig' drumstel. Vaak spelen zij dan open stijl (dus links op hi-hat en rechts op snare) i.p.v. gekruist (rechts op hi-hat en links op snare). Dat maakt ze ook wat veelzijdiger. Ik denk dat het een kwestie is van zelf aanvoelen wat beter 'voelt'. In principe is het ook niet heel veel werk om een drumstel om te zetten naar links handig mocht dat een keer voorkomen.
Pearl | Paiste | Evans | Pro Mark

67Deadman

Ik heb een tijd de kit als een linkshandige opgesteld gehad omdat ik links voetbal en dus linkerbeen sterker was. Ik schrijf wel rechts overigens.
Open handed spelen was wel lekker ook. Maar uiteindelijk weer alles terug gezet naar "normaal" en dat voelde uiteindelijk toch fijner aan.

Daar waar ik drumles had stond trouwens een linkshandige en rechtshandige drumstel dus dat was ook geen probleem.
En mocht hij vandaag of morgen gaan optrden neemt hij toch zijn eigen kit mee.
Omzetten kost trouwens weinig moeite. Gewoon doen waar je het lekkerst bij voelt. Dan is dat maar zo......

FreeFloater

Overigens zijn er ook rechtshandige drummers die open handed spelen op een rechtshandig opgesteld drumstel.
Pearl | Paiste | Evans | Pro Mark

Omhoog