Bladmuziek. notities en app tijdens optreden

Gestart door axeldamming, apr 27, 2022, 10:17

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

axeldamming

Ik gebruik al jaren de app Bandhelper en ben er erg blij mee. Ik zet daarin de playlist en alle songteksten van de nummers. Met kleuren geef ik aan wat ik daar moet doen (Mocht je Bandhelper niet kennen, zoek hem dan eens op. Je kunt er heeeeel veel mee ;-).

Nu kwam ik de website drumchartbuilder.com tegen en daar schrijven ze de muziek op een hele simpele manier uit. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft, of hoe pakken jullie dit anders aan? En mocht je een andere app gebruiken, welke is dat dan?


67Deadman

Ik speel als toetsenist in een Doe Maar Tribute band : Awoei  en gebruik alleen een papieren set list voor de volgorde. (En mijn Nord stage 3 staat ook zo voor geprogrameerd) De rest zit allemaal in mijn hoofd. Ik gebruik ook nog een Boss RC 505 voor samplers.

Ik dwing mijzelf, ook toen ik in coverbands speelde, om thuis alles al uit mijn hoofd te leren. Niks meenemen naar de repetitie (of de tablet gesloten) om zo sneller de nummers onder de knie te krijgen. Ik vind het geen zicht als er mensen staan met optredens op een podium met een muziekstandaard voor de neus met een map erop met bladmuziek. Zo slordig.

Ik heb alle nummers met akkoorden en evt solo's etc wel uitgeschreven staan in word. Als je een nummer lang niet speelt ebt het toch weg en zo kan je het snel weer terug halen. Hoeft je het steeds niet uit te schrijven.


Cookie

Net als 67Deadman heb ik een papieren setlist naast mij liggen. Achter ieder nummer heb ik de BPM staan, de sample die evt. gestart moet worden en de eerste regel in notenschrift voor als de drums beginnen (ooit een blackout gehad toen ik een nummer moest beginnen en geen idee meer had hoe dat nummer klonk).
Daarnaast heb ik vaak bij de hihat een iPad op de grond liggen met een BPM Counter. Kan ik een beetje in de gaten houden of we niet teveel gaan versnellen/vertragen.
Drummer van Sick Pistons - Balbex drumsticks, Amedia cymbals, Roland SPD-SX, Remo drumheads & Pearl Export / Natal acryl / Millenium MPS-1000 e-Kit

Omhoog