Backing tracks

Gestart door jozwf, nov 22, 2011, 14:57

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

jozwf

Ik kon nog niet echt een topic vinden wat speficiek gaat over het gebruik van backingtracks en wat voor spullen er voor nodig zijn, mocht die er wel zijn, dan ben ik gewoon slecht met zoeken.

Maar wat ik me af vraag: wie spelen er allemaal met backing tracks mee? Dus niet alleen click, maar ook koortjes, orkesten, geluiden, etc. die mee lopen. En wat gebruik je hier voor?

Voor mijn band wil ik hier ook gebruik van gaan maken en heb me al in een aantal opties verdiept, maar waar ik zelf nog niet uit ben is vanaf wat voor bron de geluiden moeten komen. Voor zover ik weet zijn er 3 realistische opties:

1) een laptop (of netbook) met een een (usb) geluidskaart met meerdere uitgangen en software zoals pro tools.

Voordelen: je kan een stereo mix naar FoH sturen van de backing tracks, je hebt voor je eigen mix meerdere losse sporen tot je beschikking. Gebruiksvriendelijke userinterface. Eenvoudig om snel een setlist wijziging door te voeren. En in ons geval kan ik dan eenvoudig dezelfde basistracks gebruiken als in de studio.

Nadelen: complexe hardware, kostbaar

2) een multitrack hd recorder

Voordelen: je kan een stereo mix naar FoH sturen van de backing tracks, je hebt voor je eigen mix meerdere losse sporen tot je beschikking.

Nadelen: veel hd recorders hebben niet een echt vriendelijke userinterface en zijn traag met het inladen van meerdere tracks. On the fly aanpassen set list lijkt mij lastig hierdoor.

3) een MP3 speler (ipod, of iets soort gelijks)

Voordelen: plug en play, eenvoudig van het ene naar andere nummer switchen, idiot proof.

Nadelen: je kan geen stereo signaal naar FoH sturen omdat een mp3 speler alleen een stereo uitgang heeft en een kanaal daarvoor al bestemd is voor de click.

Graag jullie input en ervaringen.

Harre

Ik heb alleen ervaring met optie twee en drie en daarvan zou ik optie twee laten varen om precies de redenen die je beschrijft. Daarnaast vind ik de omvang van dergelijke apparaten vaak een nadeel en ook dat je dan net van dit ene apparaat afhankelijk bent. Optie drie werkte voor mij perfect en het grootste voordeel vond ik hier de eenvoud.

Optie één lijkt me ideaal als je over de hard,- en software beschikt. Zorg dan dat je als back-up een mp3 speler mee hebt en dan kan het eigenlijk niet meer fout gaan zou je zeggen.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Hoefnix

Bij optie 1) zeg je: je kan eenvoudig de setlist aanpassen
dat is bij optie 3) net zo makkelijk even een nieuwe playlist maken (kan meestal op de mp3 speler zelf).

Denk niet dat dat een echt verschil uitmaakt.

jozwf


Bij optie 1) zeg je: je kan eenvoudig de setlist aanpassen
dat is bij optie 3) net zo makkelijk even een nieuwe playlist maken (kan meestal op de mp3 speler zelf).

Denk niet dat dat een echt verschil uitmaakt.


Maakt ook volgens mij geen verschil, maar heb gewoon alle voor- en nadelen opgeschreven van de apparaatjes die ik zelf kan bedenken. Denk wel dat het aanpassen op een laptop net een tikkeltje eenvoudiger is dan op een mp3 speler.

En harre, ik zou dan idd ook als back up een MP3 spelertje meenemen... desnoods mijn smartphone.

musiqman

#4
nov 22, 2011, 23:25 Last Edit: nov 22, 2011, 23:28 by musiqman
Ik werk zowel met de Macbook (Ableton Live) met daaraan de DTXM12 als midi controller als laatstgenoemde alleen (samples/sequence inladen al dan niet in delen geknipt) als een combi van beide.

Mijn voorkeur heeft de DTXM12 alleen maar voor grote tracks moet je ze in Cubase met markers opdelen in couplet refrein etc etc om ze passend te maken. Dat is een tijdrovende klus dus niet voor het ''snelle'' werk maar werkt wel het beste.

In mn nieuwe electro band stuurt de toetsenist de samples en sequences uit en lock ik via midi de clock en speel ik zelf met de dtx de samples af.

jozwf

Zoals jij het beschrijft is het anders dan ik bedoel denk ik Wessel.

Volgens mij zeg jij dat je af en toe (handmatig) een sample triggert in een nummer. (correct me if I'm wrong). En dat is eigenlijk iets wat ik niet wil.

Ik wil zeg maar op play drukken, 4 tikken click vooraf op  mijn monitor en dan begint het nummer vanaf disk/band/mp3 speler te lopen. Waar dan op de juiste momenten de achtergrondkoortjes etc in het nummer voorbij komen.

musiqman

#6
nov 23, 2011, 16:15 Last Edit: nov 23, 2011, 16:16 by musiqman
Dat bedoelde ik (denk ik als ik je reactie zo lees :P ) ook. Samples (korte stukje, speciale snares, kicks etc) en sequences (lange partijen, blazers, toetsen oid) als in, complete songs (of delen daarvan) zonder drums.

jozwf

Aaaah sooo... duidelijk. (Denk ik) ;)

Robert-Jan

#8
nov 23, 2011, 16:26 Last Edit: nov 23, 2011, 16:26 by Robert-Jan

4 tikken click vooraf


Ik zou 8 tikken doen.. ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

jozwf


Ik zou 8 tikken doen.. ;)


;) Hoezo? We spelen alleen maar 2/4 maten... :P Maar nee, je hebt gelijk 8 tikken is ietsies handiger.

Machiel

Wij gebruiken tijdens repetities (en soms live) een clicktrack. Wij hebben verschillende middelen om ook een backing track mee te sturen. Ten eerste spelen wij altijd alles. We hebben een goede toetsenist die heel goed is in polyritmes dus dat is het probleem niet maar mocht dat wel het geval zijn dan hebben we een Macbook Pro met 'het' cubase project. Daar zit dan een live mixdown in die we op solo zetten wat er op neerkomt dat er voor mij naar mijn mengpaneeltje een klik plus backingtrack gaat. in het geval dat er nog een spoor naar een ander mengtafel moet (bijv. PA) dan hebben we nog een USB stick met geluidskaart erin bij ons.
Dat is een hele simpele usb stick met een 2.5 mm jack erin.

Gelukkig werken onze spullen altijd. maar zo hebben wij het opgelost.

snapt dai dat ook?
Neem mij vooral niet te serieus.

Omhoog