Wat is de beste hi-hat stand?

Gestart door Thijs, okt 15, 2014, 19:30

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Thijs

Volgens mij is dit topic er nog niet. Ik verwacht ook geen eenduidig antwoord maar waar moet ik overal op letten als ik een nieuwe hi-hat koop?

Wel een baseplate of niet?
Wat moet ik allemaal kunnen verstellen?

Voor basdrum pedalen is dit allemaal al wel besproken maar voor hi-hats kan ik niet zoveel vinden.

Of maken de instellingen en speelgevoel niet zoveel uit en kan ik het beste alleen de goedkoopste, lichtste en/of stevigste stand kopen die ik kan vinden? ;)

Ik heb in ieder geval geen idee waar ik op moet letten.

Machiel

In vind de Tama tweebenige superchill. Heel erg stevig ook.

Tama Iron Cobra Lever Glide Hi-Hat Stand - HH905
Neem mij vooral niet te serieus.

Joris

Ik heb een Mapex Falcon, superhandig dat je de poten er zo af kan schroeven, aangezien ik hem altijd aan m'n 2e bassdrum bevestigd heb.



Ik heb ook nog een Pearl H 2000, ook een prima ding.


Thijs

Maar hoe zit het dan met de instellingen? Waar maakt nou juist deze zo fijn?

Joris

Het enige wat ik eigenlijk echt belangrijk vind is dat je de veer kan instellen, die verschillende cams op die pearl mogen ze van mij achterwege laten.

baszuidwijk

De veerspanning vind ik ook het belangrijkste om te kunnen instellen. Ook het kunnen verstellen van de tilt van je onderste bekken is essentieel. Verder maakt het mij allemaal niet zoveel uit. Een andere overweging is dat de hoeveelheid metaal ook het gewicht bepaalt: dikke buizen, dubbele poten, base-plate etc. Als mobiliteit een issue is, dan zijn dit overwegingen.

Hans

#6
okt 16, 2014, 11:17 Last Edit: okt 16, 2014, 11:19 by Hans
Ik heb in mijn hele leven nog nooit wat versteld aan een hihat.

Het enige waar ik je voor wil 'waarschuwen' is dat Yamaha hihats een dunnere 'pin' hebben en de Yamaha Clutch dus enkel op een Yamaha hihat stand past.

Lijkt een non-issue tot je vlak voor een gig ontdekt dat je  je clutch kwijt bent en je naar een lokale muziekwinkel sprint om daar de verkeerde clutch te kopen. Of je reserve clutch (die je nog overhad van een vorig setje oid) dus niet blijkt te passen.

... hoe ik dat weet, laat zich raden.

Thijs

Als alleen de veerspanning relevant is heb ik dus de keuze uit hi-hat stands met prijzen tussen de 60 en 300 euro :)

Die clutch is wel een handige om in overweging te nemen.

hezel

ik heb de millenium HH902.
werkelijk alles is verstelbaar aan dit tweebenige statief.
en dat voor 69.-

Paul

Voor mij zijn de criteria:
- Stabiliteit (vliegt het ding niet alle kanten op als ik goed aan het stampen ben);
- Instelbare veerspanning;
- Gewicht;
- Compact en snel in te klappen.

Ik gebruik nu een oudere Yamaha (met een standaardmaat pin), hiervoor een Tama. Op bovenstaande criteria ontlopen ze elkaar niet, maar de Yamaha is enkelbenig wat iets mooier staat bij mijn set.
Zoveel verschil zit er niet in zoals al is gezegd. Als je veel met twinpedaal of dubbele bass speelt kan dat nog een criterium zijn.

dunDaan

Ik vind het ook fijn als de standaard niet recht staat, maar iets naar mij toe "getilt". Op een of andere manier vind ik dat fijn spelen.
Volgens mij kun dat bij bijna alle 2 benige stands wel.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Joris

Die pearl is wel zo gemaakt dat hij horizontaal staat, je zou hem kunnen kantelen maar dan staat de base plate niet helemaal op de grond.

Otje

Enorme prijsverschillen bij Hihats,van €60 (en minder) tot over de €300, dat wel. Is er zoveel kwaliteitsverschil: ze lijken niet veel voor elkaar onder te doen. Is er ook een reden waarom bij de ene hihat-standaard de pin kort en enkel centimeters door de hihat uitsteekt en bij de andere bekant een halve meter . Beïnvloed de lengte het speelgevoel? Ik zal zo'n lange pin afzagen; ik vind 't maar eng. (Eens gezien dat iemand bijna zijn eigen oog uitstak bij het demonteren van z'n drumstel. Deed mij in het begin besluiten een plastic drinkbeker over de pin te plaatsen bij het op-& afbreken van een drumstel)

timmie

Ik heb de HS740A van Yamaha. Eigenlijk vooral uitgezocht omdat een van de lichtste was tijdens mijn bezoek aan Drumland. Hij speelt licht en soepel, heeft instelbare veerspanning en verstelbare poten. Het enige puntje dat ik aan te merken heb op het ding is dat ik de anker mogelijkheden wat beperkt vind. Soms wil hij op een te gladde vloer wel eens weglopen. Maar dat is dan ook alles.

Joris

Voor thuis en af en toe een showtje is zo'n milllenium prima, maar ik denk dat je als je hem meeneemt op tour hij in een maandje hier en daar misschien al wel wat mankementen gaat vertonen, terwijl er met een fatsoenlijke pearl of Tama waarschijnlijk niks aan de hand is in de eerste paar jaar.

taco


Enorme prijsverschillen bij Hihats,van €60 (en minder) tot over de €300, dat wel. Is er zoveel kwaliteitsverschil: ze lijken niet veel voor elkaar onder te doen. Is er ook een reden waarom bij de ene hihat-standaard de pin kort en enkel centimeters door de hihat uitsteekt en bij de andere bekant een halve meter . Beïnvloed de lengte het speelgevoel? Ik zal zo'n lange pin afzagen; ik vind 't maar eng. (Eens gezien dat iemand bijna zijn eigen oog uitstak bij het demonteren van z'n drumstel. Deed mij in het begin besluiten een plastic drinkbeker over de pin te plaatsen bij het op-& afbreken van een drumstel)
dw levert de hihat stands met 2 pinnen, een korte en een lange.

Otje


dw levert de hihat stands met 2 pinnen, een korte en een lange.


En de reden daarvan is...?

taco


En de reden daarvan is...?
omdat sommige de hihat graag op standje Dave Grohl willen en anderen lager als Simon Philips, en dan kom je geen hoogte tekort, of nog 40 cm hihatstang uitsteken. Zoiets?

djska

Nog een verlate hihat tip: Remo snelsluitende clutch http://remo.com/portal/products/2/610/787/hh_clutch.html. Niet goedkoop, maar heel praktisch.

Technobeat

Is er ook een reden waarom bij de ene hihat-standaard de pin kort en enkel centimeters door de hihat uitsteekt en bij de andere bekant een halve meter




Bij een drumstel heb ik bepaalde voorstellingen / eisen waar hij ( voor mijzelf ) aan moet voldoen , onderandere : 2 toms boven de bassdrum - alle stands + drumkruk 3 benig EN een hihat met een lange pin boven het topbekken uit , gewoon omdat het kan .
Misschien ben ik vreemd , oké my bad , maar dat vind ik mooi :') .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Stokmans

Wat ik belangrijk vind is de stabiliteit van de stand. Als je een reguliere 3-benige stand hebt, heb je 4 contactpunten met de grond (3 poten en je footplate). Dit kan bij een onvlakke ondergrond een wiebelige stand opleveren als je je footplate niet iets omhoog kan schuiven (zoals bij de Mapex stand bij een kit waar ik regelmatig op speel). Nog zo'n voordeel van een 2-benige stand dus  :Y

Verder wil ik altijd een swivel plate (draaibaar footboard) ivm. een dubbel pedaal.

Technobeat


Het kan '' on the road '' op verschillende hobbelige podia idd handig zijn om met een 2 benige hihat uit de voeten te kunnen .
Op mijn drumkamer is de vloer van beton en voorzien van stevig projecttapijt , dus kan ik volstaan met een 3 benige hihat-stand , waarvan ik de benen kan draaien zodat er ook nog een slavepedaal bij zou kunnen staan :) .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Machiel

Neem mij vooral niet te serieus.

djska

Zie de laatste DigitalDrummer voor een review van hihat stands.

Omhoog