Voorstellen en Basdrum vraag

Gestart door Lange Joost, dec 02, 2013, 10:17

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Lange Joost

Dag Mensen,

Ik ben Joost en ben 34 en heb eindelijk na jaren twijfelen een drumstel gekocht. Ik heb tweede hands een Yamaha Dtxplorer gekocht. Ik speel al 12 jaar gitaar en heb heel kort een basgitaar aangeraakt.
Ik heb besloten om wel een tijdje op les te gaan om wel de juiste houding te vinden achter een drumstel. Ik ben 2 meter 2 en moet goed op mijn rug letten. Gezien mijn gewicht van 125 kilo moet ik ook nog de juiste drumkruk vinden. Jullie nog tips?
Nu heb ik ook nog een vraag over het spelen van dubbele basdrum. Wanneer begin je hiermee?
Ik lees hier verschillende meningen over. De ene drummer zegt direct mee beginnen, de ander zegt 2 á 3 jaar wachten. Ik wil me qua drums gaan richten op metal en dan richting de extremere metal.
Nu weet dat de basis zeer belangrijk is. Ik lees ook dat je met direct beginnen je linkervoet gelijk meeneemt in je spel. Wat vinden jullie?

Alvast bedankt voor jullie adviezen,
Groeten,
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

djska

Ik zou er meteen mee beginnen, zodat je later niet alsnog je linkervoet op niveau moet krijgen.

Paul

Mijn eerste gedachte: leer eerst de basis met een enkel pedaal. Drie ledematen onder controle krijgen is al genoeg om mee te beginnen. Naast coördinatie is in mijn ogen timing en feel een heel belangrijk aspect, ontwikkel daar ook gehoor voor! Na een tijdje is het dan ook gemakkelijker om dat vierde ledemaat erbij te gebruiken.
Ook loop je het risico je teveel te richten op het voetenwerk en je handen te vergeten.
Op zich hoeft dat geen jaren te duren, al zou je maar een jaar spelen alvorens met dubbelbass aan de slag te gaan (en het liefst les nemen in dat jaar), dan kan je al een redelijke basis bouwen volgens mij.

Lange Joost

Bedankt voor jullie advies. Ik kan me in beiden vinden. Ik speel al geruime tijd gitaar dus begin ik niet helemaal op nul als het gaat om feel en timing. Ik ga maandag naar les voor eerst en ga ook de drumleraar deze vraag voorleggen.
Mijn eerste gedachte is er meteen mee beginnen zodat ik mijn linkervoet direct meeneem in het geheel.
Ik hou jullie op de hoogte.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

dunDaan

#4
dec 03, 2013, 09:56 Last Edit: dec 03, 2013, 09:57 by dunDaan
Aangezien je aangeeft je meer richting de extreme metal te willen gaan zou ik meteen beginnen met dubbele bassen. Paul heeft gelijk dat timing en feel belangrijk zijn, maar bij metal zijn die IMHO ondergeschikt aan snelheid, en aangezien snelheid een kwestie is van heul veul oefenen kun je er beter zo snel mogelijk mee beginnen.
Let wel dat voor ALLES geldt: langzaam beginnen, met de juiste techniek, en pas snelheid gaan opbouwen als je iets volledig onder controle hebt. Om een goede snelheid te halen is het belangrijk op de juiste techniek te letten, want anders heb je binnen de kortste keer verrotte polsen of enkels.

Welkom, trouwens  *O*
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Technobeat

langzaam beginnen, met de juiste techniek, en pas snelheid gaan opbouwen als je iets volledig onder controle hebt. Om een goede snelheid te halen is het belangrijk op de juiste techniek te letten, want anders heb je binnen de kortste keer verrotte polsen of enkels.



Daarom is het dus aan te raden om drumles te nemen zodat men de juiste techniek aanleert , en het is nog heel erg leuk ook . :)
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Lange Joost

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga ermee beginnen en net als met gitaar spelen is langzaam beginnen een must en de juiste techniek zeker. Maandag kan ik al met drumles beginnen.
Ben heel benieuwd hoe het allemaal gaat

Groete
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Lange Joost

Dag Mensen,

Ik heb contact gehad met mijn drumleraar en die zegt direct mee beginnen. Hij gaat mij de zelfde basis leren maar dan op een dubbel bas pedaal. Helemaal goed.
Ik heb er via MP 1 gekocht. Een Soho PD-423TW. Lijkt mij prima om mee te beginnen.
Nu gauw aan de slag.

Bedankt voor jullie antwoorden,
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Joris

Ik ben het toch met Paul eens, al valt voor de andere kant ook wel wat te zeggen natuurlijk. Het lijkt me beter om eerst een goede basis te leren, als je direct met double bass begint is de kans veel groter dat je je te veel op verkeerde dingen gaat focussen die belangrijk zijn voor een goede basis.

mangoie

Ik ben ook vrij vroeg met double bass begonnen. Ik speel voor de afwisseling ook in een standaard pop/rock band en merk dat ik moeite heb om de tel bij te houden met mijn linkervoet. Mijn linkervoet is echt een slaaf geworden van mijn rechter voet.
Wel iets om op te letten in de toekomst...

Technobeat


Lange Joost , Succes maandag met je eerste drumles ben benieuwd hoe het gaat bevallen . :)
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Nijlpaard



Lange Joost , Succes maandag met je eerste drumles ben benieuwd hoe het gaat bevallen . :)


+1 :Y
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Lange Joost

Dag Allen,

Gisteravond eerste drumles gehad. Heel gaaf en ik weet nu hoe en waar ik kan beginnen. Nu lekker aan de gang. We hebben besloten om langzaam de dubbele basdrum in te brengen.
Ik moet eerst het drumstel leren kennen en mijn houding stabiel krijgen.
Ik drumde nog met mijn hele lijf. Ritmisch zat het goed zij hij. Ik moest iets na drummen en daar niet bij nadenken maar doen en dit lukte prima.

Eerst de komende dagen inspiratie opdoen bij de Eindhoven Metal Meeting.

Groeten,
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Omhoog