Spelen met backing tracks

Gestart door Luuk, nov 11, 2013, 19:34

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Luuk

Ik wil met mijn band gebruik gaan maken van backing tracks maar niemand weet er bijzonder veel van af.

Ik was nu op het idee dat we misschien de click op r kunnen zetten en de rest op l. Dan kan de r uitgang naar een klein mengpaneeltje bij mij en de l uitgang naar de geluidsman die het dan weer samen met de monitormix doormixt naar mij.
Is dit mogelijk of totale onzin?

Als dit mogelijk is, wat is goede software om deze backing tracks te maken? (het liefst gratis omdat we het allemaal eerst uit willen proberen).

alvast bedankt!
Dw performance series, Sabian hhx evolution, Gibraltar hardware

NathanR

Toevallig, met mijn bandje zijn we hetzelfde aan het uitvogelen. Wat nu waarschijnlijk op de planning staan staat:

iPod met backingtracks + clicktrack, waarbij de backingtracks op rechts zitten en click op links (gepanned volgensmij of iets dergelijks.. in vaktermen :p ) Dat geeft dan twee kanalen.
Je iPod doe je met een kabel 'mini-jack naar 2x jack' naar de DI, en de DI gaat dan naar de FOH (front of house/mixtafel)
De FOH krijgt dan dus de twee kanalen binnen, die kan het kanaal waar click op staat uitdraaien en zodoende komt dat niet in de zaal terecht via de monitor. En het kanaal waar de backingtrack op staat komt dan wel de zaal in.

En volgensmij kan de FOH in principe je de backingtrack + clicktrack weer terugsturen zodat je click op de oren hebt. Maar je kan ook als ik het goed heb een mixertje tussen iPod en DI zetten, of tussen DI en FOH.

Volgensmij zit het zo, ik heb er ook weinig verstand van..

Rick

Dan is het alleen wel handig om met een hoofdtelefoon of inears te spelen. Keihard een clicktrack uit je monitorspeakers lijkt me niet zo'n strak (badum tssh) plan.

Joris

Als je gewoon een laptop met een multitrackprogramma meeneemt + een audio interface met meer dan 3 uitgangen kan je het ook gewoon stereo doen. Hoeft niet eens heel veel te kosten.

Wij hebben hier een koffer met 2 laptops, 2 M-Audio usb interfaces, en 4 Stereo DI's.  We draaien alles met Samplitude. Click, backing tracks L en R, en op moment ook bas vanaf laptop, dus 4 kanalen.

Machiel

^ Duidelijk verhaal. Zo zou ik het ook doen, maar dan met 1 laptop.
Krijg je van FoH je monitor en je hebt je met cubase of samplitude idd de rest.
Neem mij vooral niet te serieus.

NathanR

#5
nov 11, 2013, 20:46 Last Edit: nov 11, 2013, 20:47 by NathanReinds
Vergeten er bij te zetten Rick, maar inderdaad.. dan gebruik maken van hoofdtelefoon ja.
En je hebt dan mono-backingtracks inderdaad.

@Joris, inderdaad die optie heb je ook maar het is wel duurder. Je zal dan een interface moeten aanschaffen, en je hebt een laptop nodig.. (bij ons in de band ontstond de discussie wie z'n laptop dan zou meenemen, iedereen heeft een dure laptop en ziet dat niet zitten dus besloten om een iPod te gebruiken die we allemaal wel in ons bezit hadden.)
En je moet wel een goede laptop hebben om niet het risico te lopen dat de boel vast loopt/stotterd of dat soort ongein.

Als je vaker speelt en 'veel geld' verdiend met het spelen als band en via een bandpot of iets dergelijks kan investeren dan is jouw optie zeker de moeite waard. (Volgensmij zit jij in zo'n band waarbij die mogelijkheid is gezien het koffertje. ;) )

EDIT:
Ableton is volgensmij ook een compact goed(koop) programma voor backingtracks.

Joris

Volgens mij ben je echt niet superveel geld kwijt voor een of andere M Audio/presonus interface. Het laptop probleem snap ik niet helemaal, je doet toch voorzichtig met zo'n ding, voor mij was dit eerder een reden om uberhaupt een laptop te kopen.

@Machiel er staan bij ons altijd 2 laptops aan, voor het geval er iets misgaat met een van beide.

drfill

Probeer Cockos reaper eens ; )   http://www.reaper.fm/

td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

NathanR

Volgensmij kost zo'n interface toch snel zo'n 150/200 euro toch? Wat voor de een duur is is voor de ander weer goedkoop.. Maar het is inderdaad een goede extra optie.

(ik bedoelde vooral te zeggen dat het duurder is dan de ipod-methode, want vaak heeft elk persoon wel een ipod of iets dergelijks.)


Machiel

Ik ben het oneens met je Nathan. Ik heb zowel als met een laptop - inclusief cubase met een clicktrack en monitor - als een ipod gebruikt in de volgende setup:

FoH -> Mengpaneeltje á 10 euro
Laptop via stereo out OF iPod -> Mengpaneeltje á 10 euro

Mengpaneeltje á tien euro -> mijn hoofd.

Nu kan ik je vertellen dat er hier een groot aantal factoren afhangen van wat FoH je hier kan bieden maar dit is wel hetgeen de TS vraagt.
Het kost misschien alles bij elkaar een keer 50 euro als je nog geen oordoppen, kabeltjes en een mengpaneeltje hebt. De meeste mensen hebben wel een laptop/ipod/walkman dus dat is ook geen probleem.

Om op mijn meningsverschil met Nathan terug te komen; op je laptop heb je 1001 meer mogelijkheden dan op je iPod. Ja het is waar dat je op beide gewoon een muziekprogramma/app kan openen en een playlist kan maken, maar laten we wel eerlijk zijn. Tussen nummers door je iPod pakken om op pauze te drukken - om op het volgende nummer te wachten, is niet erg praktisch.

Neem mij vooral niet te serieus.

musiqman

#10
nov 11, 2013, 21:44 Last Edit: nov 11, 2013, 21:47 by musiqman
Voor een nieuw project gebruiken we een schone mac gebruikt met daarop Pro Tools. Zowel afspelen als simultaan opnemen gaat zonder probleem.

Voordeel is dat je dan ook alle bijbehorende effect, plugins etc kan gebruiken.

De tijd dat laptops onbetaalbaar waren en te maken hadden met uitval is zo goed als over. En als je het echt niet vertrouwd een tweede erbij tezamen veilig in flightcase met een switch als bijv. een Radial SWG (dat kost trouwens wel een godsvermogen, maar zijn er ook gedkoper) ertussen die automatisch swticht als er 1 laptop/computer uitvalt. Bij de monitor of foh tafel en dan is het nog veilig voor bierdouches etc ook.

Zelf gebruik ik altijd een MBP met daarop afhankelijk van de situatie Logic, Ableton Live, Pro Tools of in sommige gevallen Garageband.

Click stuur ik of als losse track uit als audio (zoals we dit ook doen in dit project) of als midi time code naar de dtx toe.

Joris

150,- vind ik inderdaad wel meevallen, vooral als je het met de band betaald. Laat ik zeggen 50,- per persoon, valt mee toch.


NathanR

Inderdaad, een laptop heeft veel meer mogelijkheden.
Het hangt ook idd af van de FoH/zaal waar je speelt..

(ik vind in je post overigens niet het meningsverschil, of ik lees er gewoon helemaal overheen of ik ben het ook met jou mening eens. :p )

Machiel

Nee, je veranderd denk ik gewoon snel van mening.
Neem mij vooral niet te serieus.

NathanR

Dat valt wel mee, ik ben nog steeds van mening dat een iPod het goedkoopste is en het ook het makkelijkst is. Maar ik ben ook van mening dat wanneer er meer geld te besteden is een laptop meer mogelijkheden bied en daardoor aantrekkelijker is.




Paintpro

Nadeel van een "ipod-backingtrack" is dat je na de bounce niets meer kan corrigeren.
Dus als in de ene zaal (ik noem even een scenario) blazers te hard staan op de backingtrack van de ipod, kan dat niet ter plekke opgelost worden.
Gebruik je een laptop, kan dit wel.
En bij gebruik van bijvoorbeeld Ableton, blijf je ook meer ruimte houden voor bijvoorbeeld een refreintje extra.

Joris

Zo doen wij dat dan weer niet, maar extra refreintjes zijn bij ons ook niet nodig  :P

En de balans is ook altijd wel prima, maar bij ons is het dezelfde mix als op cd, exclusief gitaar etc natuurlijk.

dunDaan

Ook mijn band begint met het bekijken van de mogelijkheden van sequences.
Zoals hiervoor ook wordt aangehaald zijn veel sequence partijen mono omdat je op het ene kanaal (links of rechts) de click hebt en op het andere de daadwerkelijke partij. Da's niet handig. Bestaat er niet een (goedkoop, duh) apparaatje wat 4 (want 3 zal ws niet bestaan) wav of mp3 bestanden tegelijkertijd kan afspelen en dus ook 4 afzonderlijke outputs heeft. Als zoiets bestaat kun je een stereo sequence partij maken plus een afzonderlijke click track.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Nijlpaard

#18
jan 06, 2014, 08:47 Last Edit: jan 06, 2014, 08:48 by Nijlpaard
klein 4 of 6 kanaals mixertje tussen de sequencer en het apparaat wat de click afspeelt ? Dan kan je het mengen zoals je het zelf hebben wil.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

dunDaan

Wat versta je in dit geval onder "sequencer"?? Ik zou verwachten dat de click ook uit dat apparaat zou komen.
Het idee wat ik momenteel heb is dat ik 2 of meer wav/mp3-bestanden heb, waarvan er 1 voor de click is, de rest voor de daadwerkelijke sequence-partij(en). Die wil ik dan tegelijkertijd afspelen, waarbij de click alleen naar mijn oren gaat, en de sequence partijen maar de PA, dus wil ik minimaal 3 losse outputs hebben (1x click, 1x links signaal, 1x rechts signaal).
Een andere optie is, zoals Joris al aangaf, om een USB audio interface met meerdere uitgangen, maar dan moet je weer met je laptop gaan liggen zeulen. Het heeft de voorkeur als dat niet nodig zou zijn.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

dunDaan

Even een schop.

We spelen nu sinds enige tijd met begeleidingstracks. Hiervoor gebruiken we een laptop, waarbij we de gewone koptelefoon uitgang gebruiken met op links de click en op rechts de sequence. De sequence is dus mono, en dat is niet ideaal.

Nu ben ik op zoek naar een usb interface waarmee ik meerdere kanalen kan uitsturen: 2x sequence (L+R) en één keer klik. Ik lees op dit forum diverse interfaces die meer sporen tegelijkertijd kunnen opnemen, maar ik wil het dus juist de andere kant op: meerdere sporen tegelijkertijd afspelen.
Iemand een suggestie welke interface hier geschikt voor zou zijn. (In mijn vorige post gaf ik aan niet te willen zeulen met een laptop; dat blijkt in de praktijk niet zo'n probleem :) )
Zo zie ik bv een Focusrite Scarlett 2i4, die 4 outputs heeft. Zou zoiets een optie zijn? Welke software zou ik dan kunnen gebruiken om de sequences af te spelen?
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Hans

Cockos reaper. Veel voor weinig. Volledig flexibel in routing. Ik doe het zelf met een roland spd-sx. Click via 'sub mix uit' in mijn oor en niet naar de zaal.

dunDaan

Thanx voor de tip Hans. Hij stond hierboven ook al eens genoemd, maar ik wist niet dat Cockos met (zoals ik uit jouw verhaal begrijp) nagenoeg alle interfaces overweg kan.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Hans

Mooie is dat je het gratis volledig kunt uittesten.

dunDaan

Gisteren mijn USB interface binnen gekregen en binnen no time de click apart van de backing-track af aan het spelen :)
Thanks voor de tip @Hans, niet verwacht dat het zo makkelijk zou gaan met Cockos. Was gewend om met Audacity te werken, maar daarmee heb ik het nog niet voor elkaar gekregen om de out1 - out4 te gebruiken
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Omhoog