Clutch/Viltjes/Schroeven etc.

Gestart door Jovialus, mei 28, 2013, 13:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Jovialus

Ha Drumforumisten,

Het is echt waarschijnlijk een ontzettende noob-vraag maar omdat ik me nu pas meer met akoestische drumstellen bezighoudt heb ik er niet zoveel verstand van.

Ik moet zelf nog een clutch, viltjes en schroeven voor mn drumstel kopen. Als ik op bijvoorbeeld een bax-shop.nl kijk zie ik echt veel verschillende soorten clutches, viltjes etc. Maar ik heb geen idee wat goed is, om eerlijk te zijn. Is Gibraltar een goed merk? Hoeveel verschil zit er tussen een clutch van 5 euro en 20 euro? Wat zijn goede viltjes voor bij je bekkens? Maakt het verschil wat voor viltjes het zijn?


Alvast bedankt!

stick tight

Eerste vraag: wat voor hardware heb je?

Machiel

ik heb Tama en ik gebruik naast gewoon filtjes van 'de zaak om de hoek' deze dingen:

http://www.thomann.de/nl/tama_qc8_quickset_cymbal_mate.htm

Nouja, ik heb er nu nog maar eentje... maar ik wil ze eigenlijk op al mn standaarden hebben.
Neem mij vooral niet te serieus.

Jovialus


Eerste vraag: wat voor hardware heb je?


Naja, dat is een klein beetje het punt ook want ik zal met mijn bandje in een nieuwe oefenruimte spelen en ik weet dus niet precies wat er staat. Er staat alleen aangegeven dat drummers nog zelf bekkens, clutch (topholder), viltjes en schroeven moet meenemen.

Ik gebruik Dream Bliss bekkens, maar maakt dat heel veel uit wat betreft deze dingen? Ik weet dus niet precies zo wat er verder staat qua hi-hat standaard en bekkenstandaards e.d.

Machiel

Ah zo. Ja dan zou ik gewoon (indien het niet te veel moeite is voor je) je eigen drumstel meenemen.
Neem mij vooral niet te serieus.

Harre

De eerste keer alles gewoon meenemen waar je twijfel over hebt, dat voorkomt nare verrassingen. Daarna kun je bepalen wat je de volgende keer mee moet nemen :)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Headshrinker

[...] ik zal met mijn bandje in een nieuwe oefenruimte spelen en ik weet dus niet precies wat er staat. Er staat alleen aangegeven dat drummers nog zelf bekkens, clutch (topholder), viltjes en schroeven moet meenemen.

Als je 'ns postte waar die oefenruimte is? Misschien, héél misschien, dat een van de drum-forummers die oefenruimte kent en jou kan vertellen wat je ervan kunt verwachten.

Jovialus

Dat is dus een beetje het punt mensen, ik heb thuis een elektronische kit staan dus daar heb ik al die shit niet voor. Ik speel pas sinds kort in een band en ik heb daar gewoon bekkens voor omdat ik die zelf moet meenemen en eventueel ook voor optredens moet hebben.

Het is van Iduna in Drachten, lijkt me sterk dat iemand daar iets van weet toevallig :P

Dus ik kan zelf niets meenemen van thuis en moet het nog even kopen. Het is gelukkig niet heel prijzig, als ik zo even snel heb gekeken. Maar als je een Gibraltar Clutch van 5 euro hebt, zit daar een groot verschil in met eentje van Pearl van 20 euro of niet?

FoREVer


Dat is dus een beetje het punt mensen, ik heb thuis een elektronische kit staan dus daar heb ik al die shit niet voor. Ik speel pas sinds kort in een band en ik heb daar gewoon bekkens voor omdat ik die zelf moet meenemen en eventueel ook voor optredens moet hebben.

Het is van Iduna in Drachten, lijkt me sterk dat iemand daar iets van weet toevallig :P

Dus ik kan zelf niets meenemen van thuis en moet het nog even kopen. Het is gelukkig niet heel prijzig, als ik zo even snel heb gekeken. Maar als je een Gibraltar Clutch van 5 euro hebt, zit daar een groot verschil in met eentje van Pearl van 20 euro of niet?


zou niet weten hoe die clutch van gibraltar eruit ziet, maar ik moet zeggen dat ik een pearl clutch heb die mij heel erg bevalt en er zit een lock bij om het bekken echt vast te zetten
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

Rick

Ik ben ontzettend tevreden over mijn Tama clutch. Helaas past een Tama clutch alleen niet op een Pearl hihat stand, die zijn dikker.

stick tight

Je kan dus het beste even kijken wat er staat en dan van dat merk de vleugelmoeren en clutch kopen. Dan weet je zeker dat het past. Viltjes passen altijd wel...

Paul

Als er geen viltjes en vleugelmoeren op de standaards aanwezig zijn zitten er vermoedelijk ook geen hulsjes op op me bekkens te beschermen tegen metaal-op-metaal contact. *)

Uit mijn hoofd is 8mm de standaard draaddikte. Mail voor de zekerheid de beheerder van de oefenruimte even welke hardware er staat en laat het hier weten, dan kunnen we je wel vertellen wat je nodig hebt.

Zoiets bijvoorbeeld:
Gibraltar Wingnuts (8mm) (4-pack)
Gibraltar Sleeve Long (8mm) (4-pack)
Gibraltar Felts (4-pack)


Qua clutch, ik kan de beide Gibraltars die je noemt zo snel niet vinden, maar veel verschil zit er niet in behalve de diameter. Zo heb ik zelf al lang een Stagg clutch van 10 euro in mijn tas zitten die het ook goed doet.
Volgens mij is voor hihats 8 mm ook de standaard, dan zou deze voldoen: http://www.thomann.de/nl/gibraltar_sc4420s_hihat_clutch.htm
Maar bijvoorbeeld oudere Sonor-stands hebben een zeshoekige buis i.p.v. een ronde, daarvoor moet je wel een speciale hebben (maar zoiets zetten ze meestal niet in een oefenruimte waar je je eigen clutch mee moet nemen).

drumlarsos

#12
mei 29, 2013, 15:08 Last Edit: mei 29, 2013, 15:08 by drumlarsos
Gelukkig kosten deze dingen vrij weinig, dus ik heb gewoon een keer bij de drumwinkel een heleboel (verschillende) zakjes met viltjes, sleevejes etc. etc. gekocht, allemaal in een etui gepleurd, zo heb je altijd wel iets dat past. En als je iets vergeet(vaak het geval bij mij) hoef je niet meteen weer naar de winkel voor één viltje...

En die clutch... tja je kunt er heel moeilijk overdoen, maar ik gebruik al jaren een hele simpele van Gibraltar(geen idee welk type) die standaard bij mn Gretsch zat, en nooit problemen mee... 
Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

Omhoog