Sextool - triool: verschil?

Gestart door JayDie, nov 28, 2012, 17:14

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

JayDie

Zie afbeelding: http://twitpic.com/bh97mv

Zit er een verschil in sound / ritme wanneer je ze allebei om-en-om (R L R L R L R) speelt?


Robert-Jan

Je zou er een hele theoretische discussie op los kunnen laten..maar in principe is klinkt het hetzelfde.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Nijlpaard

Oh  :?

De sextool tel ik als 1234561 Dus aaneengesloten.
De 2 triolen tel ik als 1 triool per 8e tel. Dus als 123.1231

If this makes sense at all.



Dat is dus niet goed dan ?
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

JayDie


Je zou er een hele theoretische discussie op los kunnen laten..maar in principe is klinkt het hetzelfde.

Waarschijnlijk bedoel je dan als je de sextool (vetgedrukt is accent) speelt als: R L R L R L R

en die triool als R L R L R L R

Dan hoor je de groepjes...

Robert-Jan

Precies,
Kijk in principe zijn het op het plaatje 16e triolen, alleen is er bij de tweede dus een onderverdeling van 2 keer 3 .. De sextool zou je bijvoorbeeld ook in 3x2 kunnen onderverdelen...maar het hangt ook van het grotere verband af. Hoe is de rest van de muziek geschreven, of wat is het handigst met de software waarmee het genoteerd is ;)
Als je de twee zo accentloos speelt klinkt het hetzelfde.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

JayDie

Thanks Robert"-Jan!

Treklof

Is het niet; triool = 3 noten in 1 tel, sextool = 6 noten in 1 tel?

Robert-Jan

#7
nov 28, 2012, 21:07 Last Edit: nov 28, 2012, 21:08 by Robert-Jan
Op de plaatjes zie je 16e triolen en een sextool.(allebei 6 noten in een tel)
Bij 3 noten een tel heb je het over een 8ste triool .. 3 in 2 tellen kwarten-triool..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Kn@pestaart

Ik stel me heel iets ander voor bij een sextool, maar dat is mijn dirty mind waarschijnlijk....  :+

Mike

#9
jan 12, 2013, 21:03 Last Edit: jan 12, 2013, 21:09 by Mike
Het is dezelfde subdivisie (3 en 6) dus het is eigenlijk hetzelfde. Maar als we zo gaan doen.. is een achtste dan hetzelfde als een kwart? Ik denk dat het gewoon gemakkelijker is in het gebruik.

Triolen 'voel' je meestal als:
R L R
Sextolen als:
R L R L R L
Setup: Sonor Force 3007 (12", 14" floor, 16" floor, 22" bass)
Homepage - Facebook - YouTube

Rick

En een novomool, een triool in een triool! Soort inception idee!  *O*

Robert-Jan


Het is dezelfde subdivisie (3 en 6) dus het is eigenlijk hetzelfde. Maar als we zo gaan doen.. is een achtste dan hetzelfde als een kwart? Ik denk dat het gewoon gemakkelijker is in het gebruik.

Triolen 'voel' je meestal als:
R L R
Sextolen als:
R L R L R L


Kijk even naar het plaatje, het gaat niet om het verschil tussen 8ste en 16e triolen, maarom  16e triolen die op 2 manieren geschreven wordt.
Een 8 ste triool en en 16e triool zijn wel 2 verschillende dingen..een oneven en een even aantal noten binnen een tel geeft wel een andere feel.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Mike

#12
jan 14, 2013, 20:00 Last Edit: jan 14, 2013, 20:01 by Mike

Kijk even naar het plaatje, het gaat niet om het verschil tussen 8ste en 16e triolen, maarom  16e triolen die op 2 manieren geschreven wordt.
Een 8 ste triool en en 16e triool zijn wel 2 verschillende dingen..een oneven en een even aantal noten binnen een tel geeft wel een andere feel.

Ik snap even niet wat je me nu probeert te vertellen, RJ! Ik snap wat triolen zijn.. het ging mij puur om de feel van een 3 tegenover een 6. Wat betreft de OP: alleen de notatie is anders. Je speelt precies hetzelfde, het is alleen op twee verschillende manieren genoteerd. Persoonlijk zou ik met die 6-versie gaan, want dat is --zeker bij een groot aantal noten-- voor mij veel overzichtelijker.
Setup: Sonor Force 3007 (12", 14" floor, 16" floor, 22" bass)
Homepage - Facebook - YouTube

Paintpro


En een novomool, een triool in een triool! Soort inception idee!  *O*


Klinkt heeeel appart kan ik je vertellen :P
Laatst toevallig met een klasgenoot uit zitten vogelen hoe je over een 8ste triool weer een triool per 8ste kan spelen. Maar dan alleen in de laatste 2 tellen :P

1                     2                     3                        4
R     L     R       L     R     L      R     L    R           L     R     L
RLR LRL RLR    LRL RLR LRL    RLR LRL RLR    LRL RLR LRL

Machiel

1                     2                    3                     4                     1                    2                 3                  4
R     L     R       L     R     L       R     L     R       L     R     L       R     L     R       L     R     L       R     L    R      L     R     L
RLR LRL RLR    LRL RLR LRL   RLR LRL RLR    LRL RLR LRL  RLR LRL RLR  LRL RLR LRL  RLR LRL RLR LRL RLR
123 412 341   234 123 412   341 234 123 4123 412 341 234 123 412



LAAT MAAR!
JE KAN HET UITEINDELIJK NA twee MATEN OOK NAAR 4 OMBOUWEN!


wat een gedoe zeg met spaties en verschillende breedtes van letters en cijfers.....

grmbl bah
Neem mij vooral niet te serieus.

Rick

Dan moet je wel een single paradiddle als triool gaan spelen he, anders is er geen zak aan, en dan het allerlieft nog het wilhelmus achterstevoren zingen, met je linkervoet een samba klave, en met je rechtervoet quintolen ostinatios :)

Omhoog