Pedalen: direct-drive vs. conventioneel

Gestart door Stokmans, nov 17, 2012, 21:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Meatball

Ik heb tot nu toe een paar db pedalen gehad waarvan.
Ik was (helaas?) 1 van de eerste met een Axis dubbel pedaal een jaar of 15 geleden. Heb toen mijn hele spaarpot leeggegooid om over te gaan van ketting naar direct drive.

Voor mij speelde het direct drive wel heel erg goed en direkt (duh!) en de klopper komt snel terug en doordat hij (alles aan het pedaal overigens) zo licht is kan je ook snel weer de nieuwe voorwaartse beweging maken. Naar mijn mening is Direct drive dan ook noodzakelijk/zijn extra geld waard wanneer je heeeel snelle bassdrumpatronen wil en kan spelen.

Omdat ik ook heel veel problemen had met de shaft van de Axis heb ik er na 1,5 jaar ook de brui aan gegeven. Het is een pedaal gemaakt volgens luchtvaartnormen en materialen blabla, maar wel bij de shaft een ronde as in een rond gat steken en hopen dat dat met 2 inbusjes niet in elkaar gaat draaien. Ik weet niet of ze dat nog steeds zo maken, maar voor mij iig tot die tijd geen Axis meer.

Sindsdien speel ik weer lekker op een (dubbele)ketting pedaal. Yamaha DFP880, niks fancys maar werkt na 10 jaar nog steeds. Ik heb ook het idee dat je hiermee wat meer "in" de bassdrum kan duiken, lekker hard trappen zeg maar. De Axis voelde hier toch wel wat te iel voor. Wel wat minder snel, maar dat hoeft van mij ook niet per se.


Joris


Ik weet niet of ze dat nog steeds zo maken, maar voor mij iig tot die tijd geen Axis meer.


Helaas wel.

Dribbel

Ik heb problemen gehad met een veer en de aansluiting op de as van de Axis.
Het duurde ruim 8 maand(!) voordat ik een nieuw onderdeel had en daarna na een half jaar van de Axis af mede om deze reden.
Het was mij idd ook iets te snel, ik kreeg mijn linkervoet er niet mee onder controle....
Nu ben ik ook niet de drummer voor snelle db patronen dus nu speel ik al weer een jaar of 10 op een giant step van sonor, en thuis op een yamaha.

Yamaha recording & sabian

Joris

De service is inderdaad niet al te best, ik moest elke keer ook minimaal 3 maanden op onderdelen wachten. Ik zit er aan te denken om er nu maar een extra setje pedalen bij te kopen voor de zekerheid, op zich ook wel makkelijk als ik een setje thuis heb en een setje in Duitsland bij de band. Wel dure hobby  -O-

Meatball

Bij mij kon zelfs de trommeldokter (Piet Klaassen) er niets meer mee, vanwege de slechte service van Axis is hij volgens mij ook gestopt met verkopen van dit merk.

@Dribbel: Hoe bevalt die Giant Step? Je ziet hem niet zo vaak dus ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om hem te testen. Ben wel erg nieuwsgierig naar dit pedaal, alleen mijn portomonnee trekt dit op het moment even niet vrees ik.

Technobeat


En is deze Gaint Step een beetje makkelijk te bespelen ?
Met de voorkant van de voet het rechter pedaal bedienen en met de hak het linker , vergt wel enige gewenning neem ik aan .
Of is het in totaal toch makkelijker dan een gewoon db pedaal ?
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Dribbel

Ik vind hem wel fijn, het pedaal word al weer wat ouder en begin al wel stiekem hier en daar te kijken naar een ander setje pedalen....
Voor de duidelijkheid  een oudere versie van deze --->
Yamaha recording & sabian

Otje


En is deze Gaint Step een beetje makkelijk te bespelen ?
Met de voorkant van de voet het rechter pedaal bedienen en met de hak het linker , vergt wel enige gewenning neem ik aan .
Of is het in totaal toch makkelijker dan een gewoon db pedaal ?


Ik denk dat tech zoiets bedoelt http://www.rockshop.co.nz/shop/sonor-giant-step-twin-effect-pedal.html. Keb h overwogen om er 1 aan te schaffen. Het vergt veel gewenningstijd denk ik. Vandaar dat ik er dan ook maar van af zie.

Meatball

Hoi Dribbel,

Het Giant step pedaal houdt me al een tijdje bezig, en dan vooral het docking system. Klinkt allemaal erg handig met een vaste klem om de bassdrumhoop waar je alleen maar het pedaal aan vast hoeft te klikken. Ik speel echter zeer regelmatig niet op mijn eigen drumstel en dus niet met mijn eigen bassdrum hoop. 8)7

Hoe kan je dan nog snel het pedaal aan de bassdrum vastmaken? Of kan je dat dockingstation ook weer binnen een seconde op een andere bassdrumhoop klikken? Dan ben je wel 2 handelingen aan het doen...
Het ziet er een beetje onhandig uit voor wanneer je elke keer op een ander drumstel speelt.

Luuk

We hebben bij de lokale harmonie ook zo'n ding.
Volgens mij moet je dan met zo'n zeshoekig sleuteltje 2 schroefjes los maken.

Dat systeem dat je dat rode ding in dat block klampt is wel echt heel handig.
Dw performance series, Sabian hhx evolution, Gibraltar hardware

Meatball

Dat klinkt wel als onhandig als je elke keer op een andere drumset speelt. Dan liever even met de hand een boutje aandraaien om het pedaal vast te klemmen.

Rick


Dat klinkt wel als onhandig als je elke keer op een andere drumset speelt. Dan liever even met de hand een boutje aandraaien om het pedaal vast te klemmen.


Of gewoon een tweede dockingunit bestellen.

Meatball

Die moet je dan met een inbussleuteltje elke keer eerst op de bassdrum bevestigen. En pas dan kan je het pedaal erop klikken.
Dat kan, maar vindt ik nog steeds onhandig. Ik weet al wat ik elke keer kwijt zal zijn... 8)7

Luuk

Dat met die imbussleutel moet alleen als je het pedaal op een ander hoop wil doen. Als je altijd dezelfde bassdrum gebruikt kan dat blok gewoon blijven zitten en ben je zo klaar.
Dw performance series, Sabian hhx evolution, Gibraltar hardware

Paul

Volgens mij bedoelt Meatball juist als je je pedaal meeneemt naar optredens, repetities etc. waar je die docking unit niet permanent kan laten zitten. Dan is het een gedoe om dat ding eerst vast te maken alvorens het pedaal eraan te klikken, zeker bij optredens waar je weinig ombouwtijd krijgt.

Rick


Volgens mij bedoelt Meatball juist als je je pedaal meeneemt naar optredens, repetities etc. waar je die docking unit niet permanent kan laten zitten. Dan is het een gedoe om dat ding eerst vast te maken alvorens het pedaal eraan te klikken, zeker bij optredens waar je weinig ombouwtijd krijgt.


Als je op een goede drummat speelt blijft hij ook wel staan hoor, zit goed klitteband onder.

Stokmans

Misschien een idee om dit topic te gaan mergen met het algemene pedalen-topic vanaf deze pagina? We zijn inmiddels behoorlijk afgedwaald van de discussie over direct-drive vs. conventioneel

Joris


Als je op een goede drummat speelt blijft hij ook wel staan hoor, zit goed klitteband onder.


Dat spul wat axis eronder heeft is een soort van klittenband deluxe, dat zit echt muurvast, ik gebruik uberhaupt geen hoop clamp.

drfill

#43
feb 19, 2014, 00:45 Last Edit: feb 19, 2014, 01:00 by drfill
mijn pedalen historie :
DW 5000 /DW 5002 /   Pearl eliminator 2002B
Axis X dubbel (nooit kopen)  / Axis A L-2
Sonor giant step GDPR3
GDPR3 longboard (www.ekit.nl/sonorlong.jpg)
Trick Pro 1-V bigfoot

Trick pro 1V speelt lichter dan Axis, omdat ook de return
stroke geholpen word door de compressie-veer..
en je voelt geen veer 'weerstand' naar het vel toe..
Als je de juiste settings gevonden hebt (ahv vel rebound)
speelt het echt licht, kost bijna geen energie..
(maar wel geld dus..)
Hij heeft wel minder power omdat je de split cam alleen kunt
verdraaien, ten opzichte van de veer, en niet deze   
kunt verlengen.. Als je niet al te zacht trapt, is dit niet erg..
Trick Dominator lijkt iets langere hefboom te hebben..
tussen linker pedaal en rechts zit 0,0 verschil in gevoel..
voor mij zou 'pedalen' een apart hoofdstuk in 'gear' mogen zijn..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Omhoog