Pedalen: direct-drive vs. conventioneel

Gestart door Stokmans, nov 17, 2012, 21:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Stokmans

Zelf heb ik nooit anders gespeeld dan met ketting gedreven pedalen (IC's met Rolling Glide en Power Glide, Sonor), maar ik begin stiekem benieuwd te worden naar een direct-drive pedaal.

Aangezien deze ook meteen de hoofdprijs kosten en het me toch te ver gaat om er eentje aan te schaffen om maar eens te proberen ben ik heel benieuwd naar de ervaringen. Ik weet namelijk zeker dat iedereen die direct-drives speelt jarenlang op conventionele pedalen (ketting, strap) gespeeld heeft.

Hoe groot is het verschil? Speelgevoel? Hoe 'vergevingsgezind' is zo'n pedaal (kettingen zijn niet erg gevoelig voor trillende voeten)? Veel gevolg voor de snelheid?

En, wat zijn de pedalen met direct drive? Pearl Demon Drive, Yamaha Flying Dragon, Mapex Falcon, Axis, Trick, Gibraltar, Sleishman, nog meer? Tama blijft bij kettingen, ook bij de Speed Cobra...

Dus, vertel!

Enneh, mocht iemand in de buurt van Nijmegen een direct-drive hebben die ik eens een paar dagen mag proberen hou ik me aanbevolen! :Y

Lang leve Google :+


Joris

Ik speel alweer een aardige tijd op direct drive. Ik heb ondertussen ook al met aardig wat pedalen gespeeld.

Voorloper van een Iron cobra
Axis x shortboards
Pearl eliminator
Axis A longboard
Pearl eliminator
Pearl demon drive
Axis A longboard

Ik heb altijd veel problemen met Axis dubbele pedalen gehad dat was ook de reden waarom ik ze weggedaan heb, maar ik speel nu met 2 bassdrums dus dan heb ik die problemen als het goed is niet meer.

Als je veel snel wilt spelen vind ik persoonlijk direct drive het beste, met de goede instellingen kan je er met flinke snelheden nog aardig volume uithalen, met lage veerspanning kan ik er persoonlijk helemaal niks mee, maar dat geldt bij mij eigenlijk voor alle pedalen.

Nu weet je eigenlijk nog niks maar ik zou zeggen probeer het gewoon eens een keer in een winkel, de meeste winkels hebben wel demon drives. Ik vind persoonlijk Axis wel fijner, ik heb ook niet voor niks laatst mijn demon drives weer verkocht. Het kan wel een tijdje duren voordat je eraan gewend bent dus misschien vind je het in het begin ook wel helemaal niks.

Joris

Gavin Harrison speelde trouwens eerst ook met Axis, hij gebruikte ze juist omdat je er met minder moeite juist veel meer power uit kan halen.

drums97

Het grappige is dat ik er eentje heb staan uit de jaren 70.
De Z5319 Sonor Champion footpedal


Ook de Ludwig Speedking is een direct drive!

Speelgevoel is, zoals Joris zegt, heel anders: wennen.
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Nijlpaard

Ik ben van IC's naar Yamaha Direct Drive's gegaan. Ik zou nooit meer anders willen.
Maar zou je niet uit kunnen leggen waarom :?

It just works for me i guess
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Joris

Het enige wat ik kan verzinnen is dat het een directe feel heeft, meer vergelijkbaar met bijvoorbeeld een eliminator belt drive met een rode cam maar dan extremer nog.

Als je een keer in de buurt van Buitenpost komt zeg je het maar.

animal

Ik heb een dw5000 en tama IC dubbelpedaal gebruikt, op dit moment gebruik ik de Pearl Demon-drive. De demon-drive is het eerste dubbel pedaal wat me echt goed bevalt, de DW en de Tama vond ik te zwaar spelen. Moet gezegd dat ik geen db-speedmonster ben, live gebruik ik altijd een enkele Pearl Eliminator, deze bevalt me al 10 jaar meer dan prima.

Stokmans

Proberen ga ik zeker binnenkort, maar alles is al eens gedaan, dus laat ik die ervaringen ook meetellen :)


willem4130

Heb een paar keer op yamaha flying dragons gespeeld. Vond het altijd erg fijn en zou er eigenlijk eens een pedaal van moeten aanschaffen (al hoewel er ook niets mis is met mijn eliminator). Vergeet ze in ieder geval niet te proberen.
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Joris

Zit natuurlijk ook best veel verschil in, een Demon drive wen je veel sneller aan dan bijvoorbeeld Axis.

Stokmans

Waarom is het zo moeilijk wennen aan Axis dan?

Joris

Axis speelt van allemaal het lichtst, ik heb alleen niet op trick gespeeld.

En dit stond nog op de musikmesse afgelopen keer, zelf niet gezien helaas.


Animal baars

Is er niet een manier waarmee je van je huidige pedaal met ketting een direct drive pedaal kan maken? Zat er op te googelen en vond een bedrijfje Stomp Drive, maar die maken volgens mij niets meer.. Er staat in ieder geval niets op die website en op verschillende fora wordt er nogal negatief over gepraat...

Technobeat

op dit moment gebruik ik de Pearl Demon-drive. De demon-drive is het eerste dubbel pedaal wat me echt goed bevalt.


En tot nu toe nog geen speling op het één en ander Animal ? , ik meen mij te herinneren dat er bij dit type pedal na enige tijd speling op de as komt .
Daar is toen ook een topic over gestart , is deze speling alleen bij het dubbelpedaal of ook bij de single versie ?
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

animal

Nee geen speling, dat zal bij de Pearl net zo vaak/zo weinig voorkomen als bij andere merken, zie bijvoorbeeld andere topics op dit forum.

Technobeat


Goed te horen dat jou pedaal helemaal in orde is . :Y
ik berichte hier over omdat ik op YouTube een aantal voorbeelden tegenkwam die wél enige speling hadden , zoals deze pechvogel :

[ Invalid YouTube link ]


Of het heel hinderlijk is ? ...... valt nog over te discussiëren , maar het zou gewoon niet voor mogen komen is deze prijsklasse .

Hoe dan ook , het is evenzogoed een bloedmooi pedaal . 8)
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Joris

#16
nov 21, 2012, 22:13 Last Edit: nov 21, 2012, 22:17 by Joris
Mijn Demon drive was ook helemaal in orde toen ik hem kocht, daarna kwam er speling op dat scharnier bij je hak. Heb hem laten opsturen en daarna verkocht, ik zag te veel van die bovenstaande filmpjes op youtube dus had er ook niet heel veel vertrouwen meer in.


Hammar

Oei...da's geen beste reclame als ik dat allemaal zo zie!

Joris

Ook nog even wat mooie foto's van een axis driveshaft, nu ik toch bezig ben. Vandaar dat ik met 2 bassdrums waarschijnlijk ook geen problemen met axis krijg.




Technobeat


Mmm , dus ook Axis kent zo zijn mindere punten qua db pedalen . :/
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

animal

Dat bedoel ik, een Mercedes, BMW en Audi vertoont ook wel eens mankementen.

Stokmans

En niet te vergeten, men klaagt eerder over iets dat niet goed is, dan dat ze een compliment maken over iets wat wel goed werkt

Murgen


En niet te vergeten, men klaagt eerder over iets dat niet goed is, dan dat ze een compliment maken over iets wat wel goed werkt


Een tevreden klant/gebruiker vertelt het 3 tot 4 anderen, een ontevreden klant/gebruiker aan een mannetje of 12 en een heel tevreden klant/gebruiker post hier dat ie zo blij is met zijn 2Box Drumit Five MkIII  :6 :+ :6

On-topic: ik heb een tijdje geleden een uurtje gelest met de Sonor Perfect Balance van Jojo Mayer en kan me wel bekoren. Verder nog steeds blij met mijn Pearl Eliminator. 
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

outsidr

Ik speel zelf al 3 jaar met een DemonDrive, meteen vanaf dag 1 was ik aan het gevoel gewend.
Ik heb enkel de veer wat strakker staan, voor de rest heb ik niets veranderd aan het pedaal.
Als ik eens op een jam speel is het toch weer heel raar om met een kettingpedaal te spelen..., het voelt gewoon log aan als je een direct drive bent gewend.
Alles gaat veel makkelijker en soepeler met een directdrive.
Heb zelf nog niet iets van speling of iets in die richting mogen ervaring met mijn pedaal.

Mijn advies, gewoon proberen!

Technobeat


Ga ik zeker een keer doen Outsidr , het is tenslotte een prachtig pedaal . :)
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Omhoog