Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Berichten - Paul

76
En dan is maat slechts één factor. Tussen verschillende merken en houtsoorten zit ook nog verschil - sommige 20" kicks dreunen menig 22" kick omver.
Ga vooral veel luisteren en testen dan. Als je 20" comfortabeler wilt spelen maar je toch de punch wilt, kijk dan naar een hardere houtsoort, bijvoorbeeld een Yamaha Oak.

Voor wat betreft de diepte, die ene inch verschil maakt niet zoveel uit heb ik het idee. Een 8" is wederom iets makkelijker te positioneren, maar met een 20" kick zal dat sowieso makkelijker zijn. Met de echt platte toms à la Hyperdrive wordt het geluid wel korter/punchier.
77
Wanneer gebruik je eigenlijk een 20 kick met 10 12 14 toms of een 22 kick met 10 12 16 toms ?

Groeten, Marc
Wanneer jij daar zin in hebt, zo simpel is het.
Men heeft over de jaren standaard-configuraties bedacht en hier namen als "rock" of "fusion" aan verbonden, maar laat je daar niet door afleiden. Experimenteer en kies wat je prettig vindt, want er zijn geen regels.

Menig 20" doet qua geluid niet onder voor een 22", zeker versterkt niet. Daarentegen speelt een 20" iets lichter, geeft meer vrijheid met positioneren en is makkelijker te vervoeren. Er zijn wel patronen. Bij lichte pop en jazz zie je vaker 20" of zelfs 18", en bij het zwaardere werk 22". Dat heeft echter niet enkel met geluid te maken, het uiterlijk speelt hier zeker ook een rol.
78
Helder. Mijn gevoel zegt lichter is minder degelijk, maar misschien zijn er anderen met ervaring hier.
De aloude mythe, zwaar staat gelijk aan degelijkheid/kwaliteit. Jij hebt alleen maar Tama Titan hardware met contragewichten? ;)

Er zijn twee punten om rekening mee te houden: 1) levensduur bij veel op- en afbouwen, en 2) hoeveel er aan komt te hangen.

De kritieke punten voor de levensduur zijn de bewegende delen zoals de poten en de boom-arm, en de schroefmechanismen. De constructie en kwaliteit van de materialen bepalen hier de levensduur, niet het gewicht. De A-merken hebben hier prima over nagedacht.

Dan de toepassing: denk goed na wat er aan moet komen te hangen. Een lichtgewicht (single-braced) boomstand is prima voor een (zware) ride en eventueel een splash. Voor een hardhitter die een crash, china èn een floortom aan één stand wilt, is een zwaardere double-braced beter geschikt. Teveel aan een te lichte stand hangen vermindert de levensduur, omdat de scharnierende punten daar niet op zijn berekend.

Ik denk dat het gros van de drummers prima uit de voeten kan met fors lichtere, al dan niet single-braced, hardware. Een Gibraltar Lightweight Boomstand bijvoorbeeld is toch al 1.5 kg lichter dan een Tama Roadpro. Met een beetje zoekwerk kan een standaard hardwareset dan onder de 23 kg (Arbo-norm he ;)) blijven, zonder op stabiliteit in te leveren.
79
Panic button...altijd +1
Is dat een beetje als de Saab "Extra" knop..? (niemand weet wat het doet, maar het zit er?)
80
e-drums algemeen / Re: Pearl eMerge
nov 15, 2018, 09:33
Dat klinkt indrukwekkend "echt"! De set is zelfs redelijk goed afgestemd op de muzieksoort. Dat is meestal één van de dingen die mij stoort bij e-drums, dat de variatie tussen de kits minder groot is dan hoe ik zou stemmen voor verschillende stijlen (ik ben dan ook een kritische, conservatieve a-drummer ;) ).

Maar.. ben ik de enige die een soort plastic geluid hoort in de aanslag?
81
Dat idee van een koelcel, ik weet het zo net nog niet. Ik vermoed dat het flink tegenvalt.

Lijkt mij dat dit heel veel doet kwa geluidsdemping, volledig gesloten en van wat ik zo zie toch snel 10 cm dikke muren.
Geluid en warmte zijn twee totaal verschillende dingen. Warmte wordt zeer goed geïsoleerd door stilstaande lucht, zoals in piepschuim bijvoorbeeld. Voor geluid daarentegen is lucht één de beste media om te verplaatsen. Zelf stilstaande lucht zoals in piepschuim kan genoeg bewegen om trillingen door te geven. Hoge tonen zijn relatief eenvoudig te dempen, lage tonen worden alleen gedempt door massa. Piepschuim en soortgelijke materialen voor thermische isolatie zijn juist lichtgewicht (want: veel lucht). De gebruikte materialen zijn veel belangrijker dan de dikte.
Geluidsisolatie gaat om het absorberen van trillingen zodat ze niet verder verplaatsen. Of de ruimte luchtdicht afgesloten is maakt daarbij niet uit. Lucht in de cabine wordt in trilling gebracht, dat wordt doorgegeven aan de wanden, en zolang de wanden dit niet absorberen worden die trillingen doorgegeven aan de lucht erbuiten. Ergo: geen demping.


@berreal
Het is hier wel eens voorbij gekomen om wanden te isoleren met zand. Dat is goedkoop en heeft veel massa om te dempen. In jouw situatie zou ik, zoasl Musiqman terecht opmerkt, wel voorzichtig zijn met vocht, niet alleen in de ruimte maar ook in de wanden. Voor geluidsisolatie is het sowieso belangrijk dat de cabine zwevend wordt gebouwd, maar met het risico van optrekkend vocht is dat nog belangrijker voor jou. Ik zou dus ook voorzichtig zijn met glaswoldekens tussen de veerregels.

Deuren en ramen zijn een risico op geluidslekken als ze niet goed zijn geplaatst. Als de kozijnen de binnen- en buitenwand met elkaar verbinden, worden de trillingen daar ongedempt doorgegeven et voìla, een geluidslek. Ik heb ook mijn twijfels over de enkele deur met isolatiemateriaal, of dat afdoende zal zijn.
Een veelgebruikte oplossing is een dubbele deur, waarbij de kozijnen niet. Eventueel kan je tussen de twee deuren nog zo'n Isomat plakken. Dat zelfde idee kan je misschien gebruiken voor het raam? Het maakt de constructie wel duurder, maar ook beter.

Citaat
nu nog eens kijken of er ergens op MP een los kozijn (hardhout ipv bijv vuren ivm massa) te vinden is
Dat is dus niet per se nodig. Het kozijn moet niet-verbindend worden bevestigd, dus die massa dempt nauwelijks mee. Bovendien is het nadeel van hardhout dat het, als het verbindend is gemonteerd, juist trillingen goed doorgeeft.
82
Het makkelijkste lijkt mij om simpelweg het nummer te importeren als spoor in Audacity. Eventueel de mp3 van YouTube halen met een online youtube-naar-mp3-tool. Tijdens het opnemen kan Audacity dat spoor dan terugspelen over de koptelefoon. Op die manier klopt de timing met jouw spel en kan je achteraf de balans nog aanpassen.
83
This topic has been merged into In ear monitor.
84
Eens met Technobeat, dat klinkt behoorlijk teleurstellend voor een toplijn module. Het klinkt voor mij heel onnatuurlijk, heel gemaakt.
Ik ben geen e-drummer, maar ik vind het interessant om de ontwikkelingen te zien a.d.h.v. de filmpjes die jullie hier posten. Daar zitten een paar veel natuurlijker klinkende sets bij die volgens mij echt niet zoveel kosten als de TD-50.
85
Mooie materie inderdaad! De verschillen zijn behoorlijk groot.
Mijn voorkeur gaat hier uit naar de brass flanged, iets droger dan de steel flanged hoops. De walnut hoops vind ik ook heel mooi, minder droog dan ik had verwacht.
Misschien dat ik wel een setje brass hoops ga bestellen voor mijn snare :)

De flanged hoops geven een meer open geluid met meer boventonen dan de die-cast. Maar wat me opvalt bij de die-casts is dat ze in het (hoge) midden aanzienlijk dempen, en vervolgens wel weer echte boventonen laten horen. Omdat er een stuk in het spectrum mist als het ware, vind ik de boventonen veel vervelender naar voren komen. Bij de S-hoops is dit in mindere mate ook zo.
86
Volgens mij moet er helemaal niks hoor..er zijn drummers die er van houden, er zijn muziekstijlen waar het prima past en geluidsmannen die er prima mee om kunnen gaan.
Genau, nuance.

Er is ook onderscheid tussen galm (de ruimte) en sustain. Zonder sustain heeft een drum geen toon, alleen maar de eerste aanslag en plok van het vel. Voor sommige situaties werkt dat goed, zoals voor kaboemba. Voor de ruimtes/settings waar ik speel werkt dat vrijwel niet.
Maar sustain en galm moeten ook op elkaar worden afgestemd. Veel sustain in een galmende ruimte resulteert in een ongedefineerde brei geluid, waar niets in te onderscheiden is. Daarom wordt er ook altijd gezegd dat je op locatie moet bijstemmen, omdat de ruimte een grote invloed heeft. Bijvoorbeeld: thuis een galmende galmende, drums lekker kort gestemd. Kom je aan in een akoestisch droge ruimte, is er alleen nog een doffe plok over. Of precies andersom.

russ miller zegt in een filmpje 'ik hou niet van moongel want dat veranderd de feel' ..?
er veranderd helemaal niks aan de 'feel' door moongel..
Dat ben ik niet met je eens. De rebound van het vel neemt behoorlijk af van moongel, omdat de trillingen sneller uitdempen. Naarmate de moongel naar het midden gaat, wordt dat effect sterker. Een halve moongel aan de rand geeft al een merkbaar verschil in de rebound.
87
Oh dat had ik kunnen weten, ik heb 2 Odery snares  :P
En dat is dan waarschijnlijk weer de reden dat ze jou geen nieuwe Mapex sturen. :P
88
Overige merken / Re: Drum-tec.
okt 10, 2018, 09:22
Jullie zeggen het, ik heb ze niet. ;)

Ik vond alleen dat er nuance ontbrak in de opmerkingen "zwaar betekent kwaliteit" en "uiteindelijk is het één pot nat met een conus en piëzo" (even kort door de bocht geformuleerd). Vandaar mijn korte vergelijk van de ontwerpen waarin interessante structurele verschillen te zien zijn met oog op mechanische trillingen.
Wat ik zei, of dat in de praktijk ook merkbare verschillen geeft kan ik niet zeggen. Het Jobeky-ontwerp blijkt dus stijf genoeg om geen vervelende laagfrequente resonanties te hebben. (Alles resoneert. Alleen de natuurlijke frequentie en de demping daarvan verschillen.)
89
Overige merken / Re: Drum-tec.
okt 09, 2018, 12:11
Ik denk de tijd die de trigger oppikt bij een signaal?

Is dat niet de mask-time of iets dergelijks?
Stefan heeft het duidelijk over "resonantietijd". Ik neem aan dat een resonantietijd op triggers zo kort mogelijk moet zijn. What's in a name, "trigger"? Een korte trilling is genoeg om de slag te registreren positie te bepalen aan de hand van faseverschuiving. Alles daarna geeft alleen ruis. Er zit niet voor niets zoveel schuim op (oké, dat is ook om het signaal te verzwakken).

Ik heb de discussie eens doorgelezen en ik vind het opvallend dat "een zware bak aluminium" als kwaliteit van een constructie wordt gezien. Ja, het ziet er degelijk uit. Maar zo'n trigger-brug wordt nauwelijks mechanisch belast. Vanuit het oogpunt van mechanische trillingen en eigenfrequenties zie ik wel grote verschillen tussen de triggers, en op basis van bovenstaande opmerking denk ik ook dat die verschillen interessanter zijn. Uiteindelijk zijn het allemaal piëzo's met een conus van schuim zoals Stefan aangeeft, maar piëzo's reageren op trilling - ook op de ongewenste, als die te sterk aanwezig zijn.

Jobeky heeft een interessante keuze met een verticale strip. Wel lichtgewicht en in verticale richting stijf, maar in horizontale richting nauwelijks stijf, waardoor deze constructie makkelijk gaat resoneren.
Diamond Drums en R-Drums hebben een mooie U-balk met stijfheid in beide richtingen en alsnog relatief licht. Dat zou mijn voorkeur hebben voor zo'n vaste brug constructie.
Drum-Tec heeft overduidelijk flink een paar ingenieurs losgelaten op hun ontwerp. Een mooie lichtgewicht constructie die als doel lijkt te hebben om de piëzo mechanisch te isoleren van de ketel. Waarschijnlijk om te voorkomen dat resonanties in de ketel tot verstoringen leiden, maar daarmee is het denk ik ook iets stiller.

In de praktijk zullen de verschillen waarschijnlijk in de nuances zitten: gevoeligheid, overspraak, dynamisch bereik, valse triggering. En dat is waarschijnlijk nog binnen de marges van de module op te lossen.
90
Ik dacht 2 tommetjes inkorten, paar honderd euro
Zoiets zal het wel zijn, misschien iets minder omdat het kleine toms zijn. Voor een high-end kit van enkele duizenden euro's, soit, maar voor een middenklasse-set die krap 1000 euro waard is (shellset) zou ik dat niet uitgeven - of in ieder geval niet meer dan, zeg 150€. Maar dat is ook persoonlijk natuurlijk. In mijn ogen kan je dan beter deze verkopen en een andere zoeken. Tenzij de set veel emotionele waarde voor je heeft..
91
Top, Jazz! Je hebt de set bij Peer kunnen testen?
En we wachten natuurlijk de foto's af!

(Ik begin nu ook geïnteresseerd te raken in zo'n setje "voor erbij". Maar met mijn drumstel naast het bed in ons 2-kamer appartement zit ik wel aan de grenzen van de WAF..)
93
drumkits & snaredrums / Re: Setje
sep 25, 2018, 15:37
Vergelijk het totaalgewicht van de volgende hardwarepakketten maar eens Zwaar pakket en Lichter pakket.
Ja, kijk maar goed, het staat er echt. :+

Maar dat vergelijk van 11.4 kg voor de Pearl tegenover 17.5 kg voor de TAMA is oneerlijk: de TAMA heeft 2x boomstands, de Pearl een rechte en een boom. Boomstands zijn zwaarder.  :+  :+
(Wellicht tijd om deze tabel eens te updaten?)

@Jazz: Met kleine bassdrums is volume in een grote ruimte lastiger, zeker omdat veel drummers de bassdrum dempen voor een korte, diepe dreun.
Mijn advies: accepteren dat het een 16" bassdrum is, waar niet de lage dreun van een 22" uitkomt. Zo min mogelijk demping en niet te laag willen stemmen, dan draagt de toon het beste door de muziek heen.
Met een Powerstroke erop, beetje demping op het voorvel en dan de beater begraven in het vel zoals veel drummers gewend zijn, slaat zo'n kleine bassdrum dicht.

Ik heb dit topic overigens verplaatst en hernoemd, aangezien het niet meer een Gevraagd-topic is.  ;)
94
drumkits & snaredrums / Re: Setje
sep 25, 2018, 12:10
Ik zit ff te googlen op die pearl maar wat een rare plaatjes staan erbij, die poten van de hardware is dat echt de bedoeling om die in die stand te zetten

https://media.sweetwater.com/api/i/q-82__ha-728e3c3a204f21c9__hmac-78e86b19b7dcd52af49bfc5b774b6a4ffafac1e4/images/items/750/MDT764PBG-BGS-large.jpg

Dat is zogenaamde flatbase hardware, naar model van vroeger. Dat wordt veelal gebruikt bij kleine (jazz-)sets voor een strakke uitstraling. Door de vlakke basis kan de standaard ook dichter tegen de bassdrum staan, bijvoorbeeld voor de ride in een 1-up-1-down opstelling.

Vergis je niet, die flatbase hardware is heel degelijk, door het grote oppervlakte staan ze stevig, en bovendien een stuk lichter dan de zware dubbelbenige standaards.

Overigens wordt de Midtown zonder hardware geleverd, dus je kan naar hartelust (zware) hardware erbij kopen.
95
De Force 3007-serie zijn mooie sets, stevige middenklasser, maar ik zou daar niet het geld voor investeren om de toms in te laten korten. Professioneel laten doen is duur in arbeidsloon, en in deze klasse verkopen gemodificeerde sets minder goed voor mijn gevoel. Om het zelf te doen heb je specialistisch gereedschap nodig, of het wordt half werk waardoor de waarde van de set helemaal keldert.

Deze maten zijn minder populair en dat zal je ook zien in de tweedehands waarde. Maar ik denk dat je beter kan verkopen en iets nieuws kan kopen. Naar mijn idee zijn dit soort aanpassingen het alleen waard voor high-end sets. Tenzij je veel emotionele waarde hecht aan deze set natuurlijk.
96
drumkits & snaredrums / Re: Setje
sep 24, 2018, 09:05
Wat Animal al zegt, het aanbod van sets met een 18" bassdrums is schaars. De goedkope sets hebben eigenlijk altijd 20" of 22" bassdrums. De 18" vind je ofwel bij duurdere jazz-sets, of de speciale lichtgewicht gig-setjes (specifiek en gewild, dus ook relatief duurder).

@animal: waarom geen Pearl Midtown voor dat geld? Goed, een 16" bassdrum i.p.v. 18", maar lekker licht. Of, iets meer, een Ludwig Breakbeats?

Met hardware erbij weet ik niet of dat nog telt als "weinig geld" voor jou, Jazz.

Ik heb laatst op een 20" kick gespeeld en die woog ook echt niets, heel dunne ketel met lichtgewicht hardware. Was een oudje uit de jaren '60/'70, volgens mij een Sonor. Zoiets zou ook nog kunnen?
97
Als je ze hebt opgemeten, gewoon de betere drumzaak in Nederland even mailen? Of desnoods STDrums. De meesten zullen dat wel voor je in een envelope willen doen en opsturen.
98
dat is 'midi learn' voor faders en controllers ..  niet voor noot nummers..
Ah, mijn fout. Verkeerd geïnterpreteerd uit het filmpje dus.
Dan wordt het wel met de handleiding de module induiken. Succes Wichert!
99
nootnummers in ezdrummer zijn niet te veranderen..  standaard mapping werkt
niet (meer) ..
Volgens onderstaand filmpje van ToonTrack is het mogelijk, en zelfs heel simpel. Bij de Mixer, rechtermuisknop MIDI Learn, pad aanslaan. Vervolgens de mapping opslaan.

Anders moet het inderdaad in de module worden aangepast. Wat ik me herinner van mijn DTXPress is dat simpelweg een pad-instelling die kan worden veranderd zonder de andere pad-instellingen door de war te gooien. Maar het is wel meer gedoe; met de handleiding zoeken in de module, uitvinden welke nootnummers EZDrummer standaard gebruikt...

Ik zou eerst de optie van ToonTrack proberen.  :Y

100
Midi nummers corrigeren in de module is wat mij betreft achterstevoren corrigeren. Reset nou gewoon je Module naar fabriekswaarden en het zou moeten werken.
Dat lijkt me erg rigoreus, dan zijn echt álle instellingen weg.
Is het niet mogelijk om in EZDrummer de mapping aan te passen?