Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Berichten - Paul

26
Mooi dat het werkt, soms moet je een beetje creatief zijn!

Heb je de piëzo-constructie bewust omgedraaid? Normaal gesproken zit de piëzo vastgeplakt op een hard oppervlakte en maakt de schuine kegel contact met het vel.
Ik snap wel dat de gevoeligheid hiermee flink naar beneden moest, nu komt de klap behoorlijk ongedempt op de piëzo terecht.
27
e-drums algemeen / Re: In/Outputs KD-7
sep 10, 2019, 14:58
Ik kan me niet helemaal voorstellen wat je bedoelt. Welk deel draait er precies?

Die jack ingangen zitten direct op de printplaat gesoldeerd intern, die kunnen dus niet draaien. Dat is ook duidelijk te zien in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=G6bVpIxz-xQ
28
Maar als je het zo uit de hand kunt en de draagranden overal exact gelijk kunt krijgen, dan ben je toch (in positieve zin uiteraard) een enorme vakidioot?  :Y
Gewoon een heel bekwame vakman. ;-)
Op mijn werk hebben we een fijnmechanische dienst met medewerkers die - net als Hammar als ik me niet vergis - zijn opgeleid op de instrumentmakersschool. Wat zij op een handmatige draaibank voor elkaar krijgen is fenomenaal en voor een leek moeilijk tot niet voor te stellen.

Sterker nog je ziet en hoort dat het niet egaal gaat.
Is ook niet te doen uit de hand met altijd op elke plek precies dezelfde druk.
Commentaar hebben is zelf doen, zeg ik altijd.
Knap ook dat je alleen op basis van het geluid kan oordelen dat de draagrand niet egaal is. Bij het shot van het snarebed is de draagrand moeilijk te zien, maar dat ziet er eerder uit dat de draagrand retestrak is.

Wat Hammer terecht opmerkt is dat computergestuurd ook niet feilloos of gemakkelijk is. Ik vermoed dat hij de handmatige methode mede heeft gebaseerd op een kijkje in de keuken bij de kleinere drumbouwers à la Gert van Lignum. En ik denk dat we het er hier allemaal over eens zijn dat dit soort kleinschalige bouwers fantastische kwaliteit kunnen leveren.
Zoals ik zeg zal je verbaasd zijn over de precisie die een vakman met de hand kan halen.
29
Gaaf R-J! Mooie set, met veel mooi koper erbij  :Y
30
Nee, dat past niet zonder meer. De diameter en bevestiging van tomholders op de bassdrum zijn niet universeel van merk tot merk, en zelfs niet per se binnen een merk.

Naar mijn idee is Pearl wel consequent daarmee. De Midtown heeft een enkele arm met ISS mount. Ik ga er vanuit dat de buisdiameter hetzelfde is op elke andere Pearl bassdrum (bijv. Export) met ISS mount. Nu alleen nog een (nieuwe) bassdrum vinden.
31
Bij een elektronisch drumstel verandert het geluid van de kick niet door de beater om te draaien. Ik weet wel van de e-drummers hier dat mesh heads sneller slijten van de vilten kant.
32
Pedaal kost 200€ nieuw bij Thomann, en DW is bekend om robuuste hardware. Zeker deze lijn zou een aantal jaren intensief gebruik mee moeten kunnen (al varieert de definitie "intensief" als je bijvoorbeeld @Joris vraagt).
3-4 jaar weinig intensief gebruik en dan voor 40% van de nieuwprijs, dat is een prima deal als je het mij vraagt.

Wat Drfill zegt, kijk vooral naar de zijwaartse speling op de beaters en eventuele speling op de cardanas.
33
Het concept lijkt erg interessant. Het is me niet helemaal duidelijk of het volledig kunstmatige geluiden zijn à la Roland, of dat ze echte samples hebben als basis die ze softwarematig goed kunnen manipuleren. Het lijkt vooral het laatste in de video, maar de woorden "software modelling technology" doet me het eerste vermoeden.

Maar oei, als dat sample in de link van drfill echt is, dan klinkt het niet al te best. Het klinkt vooral heel blikkerig en overstuurd.

Edit: ze hebben ook Modo Bass, waarin de geluiden volledig worden gemodelleerd. Bij de Modo Drum staat dat het een combi is van echte samples en synthesizer.
Citaat
Using a powerful combination of modal synthesis and advanced sampling, MODO DRUM gives you the most deeply customizable virtual drum kits ever.
Edit 2:
Onderaan de website staan meer samples: https://www.ikmultimedia.com/products/mododrum/
Met name de solo opnames klinken niet super, maar dat heeft denk ik ook met de enorme bak galm te maken.
34
e-drums algemeen / Re: sample pad
jun 18, 2019, 14:18
Lees eerst de informatie in de link van Musiqman eens. Daar staat hetzelfde beschreven als wat Musiqman zegt.
eerst kijken, dan zeiken.. :+

Citaat
Changing pad assignments for the currently selected kit
In addition to the DTX-MULTI12's built-in voices and functions, DTXM12 Touch lets you assign audio data (.wav, .aiff, .mp3, etc.) imported from Dropbox as well as content from your iPad's music library.
En een stukje verderop staat ook nog dat er een jack-kabel naar de AUX IN van de module moet voor de geluiden:
Citaat
Use a Stereo Cable (mini Stereo - standard stereo) to connect an iPad (headphone jack) to the DTX-MULTI12 (AUX IN jack). *Not necessary when not using the App Wave function.
En mocht je het nog steeds niet geloven, dan laat deze beste man van Yamaha het nog even zien:
35
vellen / Re: vellen
jun 14, 2019, 08:47
Jazz, wat bedoel je met "dof" geluid? En houd je van veel of weinig sustain?

In de regel geeft een clear vel een "vettere" aanslag, en een coated een warme/doffe. Enkellaags geeft meer sustain, dubbellaags minder.
Ietwat kort door de bocht, maar grofweg: dubbellaags clear of Pinstripe (enkellaags met dempring) voor een korte, vette klap. Dubbellaags coated werkt goed voor die doffe jaren  '60-'70 rocksound. Enkellaags clear werkt eigenlijk altijd. Enkellaags coated voor lichte pop tot open, jazzy geluid. E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de ketels en de manier van stemmen.

Ik zou ook niet snel dubbellaags of een gedempt vel voor de 8" en 10" nemen, waarschijnlijk dempt dat teveel. Ik gok dat je met Ambassador (al dan niet X) clear goed uit de voeten kan.
36
Tof dat hij zo snel en open reageert.

Het geeft ook weer aan dat de Superstar als middenklasser veel waarde voor het geld geeft. Ik vond mijn Superstar het ook prima doen in de studio.
Opvallend wel dat hij de snare ook gebruikt. Dat vond ik veruit het zwakste deel en daar kon ik ook niet goed mee uit te voeten. Alleen met een bak compressie was daar iets van te maken, ten koste van dynamiek. Dat past natuurlijk wel goed bij het meer "in-your-face" popgeluid dat we hier horen. En met nog een sample er overheen blijft er weinig over van het originele geluid.
37
YAMAHA / Re: Extra crash op DTX500
mei 03, 2019, 14:53
Ja, dat kan bij Yamaha vrij gemakkelijk.
De tom-inputs zijn bedoeld voor dual-zone pads, d.w.z. een pad die zowel het tom- als rim-geluid heeft. Met een splitter kabel is het mogelijk om rim-optie te gebruiken om een extra pad, bijvoorbeeld een crash, aan te sluiten.

O.a. hier staat het beschreven: https://www.vdrums.com/forum/general/products/68064-how-can-i-connect-a-4th-tom-to-yamaha-dtx-500-module

En zelfs een YouTube-linkje dat laat zien hoe zo'n kabel te maken. Weliswaar voor Roland, maar de kabel is hetzelfde voor Yamaha.
https://www.youtube.com/watch?v=gUoGB3hMa1s
38
Kortom: Fame en millenium maken heel mooie kitjes met veel erop en eraan maar ik weet niet hoe ze kwalitatief zijn. DTXtreme was ooit een topper maar inmiddels wel oude techniek denk ik.
Niet helemaal.
Een topset van een paar jaar oud versus een topset van nu: ja, die loopt qua techniek achter.
Een topset van een paar jaar oud versus een nieuwe lage/middenklasse? Waarom zou die nieuwe middenklasser zo goedkoop zijn? Omdat ze techniek gebruiken van een aantal jaar oud, waar geen patent meer op zit.

Fame en Millenium zijn geen ontwikkelaars, ze kopen alleen spullen in en zetten daarmee een set in elkaar. De techniek is daarmee sowieso ouder, want het nieuwste en beste houden de grote merken natuurlijk voor zichzelf.

Met dat in het achterhoofd, en zonder beide sets te kennen, zou ik mijn geld uitgeven voor de Yamaha. Die techniek is bewezen robuust, evenals de hardware, en dat spul gaat nog jaren mee.
39
Met die argumentatie, waarom dan niet de ATH-M50? Die weegt hetzelfde als de Beyerdynamic..

Ik heb destijds een aantal koptelefoons geprobeerd, helaas niet de Teufel Massive. De ATH-M50 en DT-770 zijn heel verschillend in geluid en hoe ze dragen. Beide kwalitatief goede koptelefoons, maar de keuze tussen deze twee is heel persoonlijk (vriend van me heeft juist de DT-770 gekozen). Wat dat betreft had je denk ik beter naar een winkel kunnen gaan om in ieder geval deze twee naast elkaar te proberen, en eventueel de Teufel bestellen ter vergelijk.
Maar goed, als de DT-770 bevalt dan is het ook goed natuurlijk!
40
De teufel aureol massive lijkt niet meer leverbaar. Behalve bij amazon.de  voor 200 euro
Jawel hoor: https://www.teufelaudio.nl/koptelefoons/teufel-massive-p15386.html
Teufel producten zijn alleen direct bij Teufel te bestellen, ze doen niet aan tussenhandelaren. Om de prijzen scherp te houden.
41
Jazz, ik heb je vraag toegevoegd aan het bestaande topic over hoofdtelefoons. Vrij recent was er een soortgelijke vraag, misschien geven de antwoorden daarop je alvast wat informatie.

De belangrijkste vraag is waar je de koptelefoon voor wilt gebruiken? Voor lekker luisteren is zowel open als gesloten een optie. Voor luisteren in de trein/bus bijvoorbeeld zou ik open afraden (tenzij je de gok wilt nemen dat de rest van de coupé dezelfde muzieksmaak heeft).
Voor drummen vallen alle open modellen sowieso af. In de studio zijn de Beyerdynamic DT770 en Audio Technica ATH-50 de meest gebruikte, en de Teufel Aureol Massive zal dit ook prima doen. Let er wel op dat deze koptelefoons niet dempen, ze bieden géén gehoorbescherming! Er is maar één koptelefoon die echt gehoorbescherming biedt en dat is de Vic Firth SIH-1.
42
This topic has been merged into Welke Hoofdtelefoon?.
43
Ik heb een paar keer achter een scherm gespeeld en ik vond het niets. Het is ook geen wondermiddel om het volume van een drumstel naar beneden te krijgen. Het zorgt er alleen voor dat direct geluid wordt weggehouden van bandgenoten. In combinatie met een PA klinkt het op het podium rustiger zonder dat de zaal iets merkt.

  • Wat Nijlpaard zegt, het scherm houdt direct geluid weg van de zaal en de bandleden. Als de achterwand hard is, zit je zelf in een galmbak en komt er uiteindelijk veel indirect geluid de zaal in waardoor het rommelig klinkt. Een PA overstemt dat in de zaal, dus dan klinkt het alleen nog anders voor jezelf.
  • Geen idee waar die van ons van was gemaakt, maar dat ding was lomp zwaar en onhandelbaar. Ik krijg alweer een hernia als ik er aan denk..
  • Ligt er aan hoe hoog je drumstel staat. Mijn drumstel staat laag opgesteld, dan is 1.50 m wel genoeg. Staat je kit opgesteld zoals die van Phil Collins, dan moet je uiteraard een hoger scherm hebben.
44
over drummers / Re: Voorsteltopic!
mrt 20, 2019, 12:14
Klasse oefenruimte inderdaad, en dito materiaal zeg! Op mijn 13e kon ik daar alleen maar van dromen!
En dan nog bijbehorende skills, petje af.
Welkom!
45
winkels en online stores / Re: Bax Shop
mrt 18, 2019, 08:36
Úber zzp manier meets fanchise manier. Slim en inderdaad innovatief. Of het werkt zal de tijd leren.

"Innovatief"; het klinkt bijna als eufemisme voor strategieën om goed werkgeverschap te omzeilen en het risico bij de imbeciel te leggen die denkt hier een goede boterham mee te kunnen verdienen.

In theorie hoeft het niet slecht te zijn. Sterker nog, ik vind het concept heel interessant!
Maar ik zou de voorwaarden wel eens willen zien. Ik ben bang dat Bax zich hier in het heel erg grijze gebied van onzelfstandige zzp'ers gaat begeven, waarbij de vrijheid van de "ondernemer" alsnog wordt ingeperkt door de regels van de "opdrachtgever".
46
over drummers / Re: in actie!!!
feb 20, 2019, 13:30
Gaaf! Ziet er ook uit als een prima studio!

Het valt me op dat je als zware metaldrummer helemaal niet overdreven hard mept, juist heel beheerst, met toch voldoende power. Ik kan dat wel waarderen :)
47
Kijk, dat is het gemakkelijkste antwoord. Scheelt weer de Europese Richtlijnen doorploeteren en dan gaan steggelen met ze.

Ik had het onlangs met een Nederlands-Franse webshop (geen drumspul), artikel stond verkeerd op de website. Zij leverden vanuit Frankrijk en het artikel zou ook daar naartoe retour moeten. "Gelukkig" namen zij bij fouten hunnerzijds de kosten voor retour op zich, wat eigenlijk ook wel logisch is.


Tot dusver in ieder geval een positief bericht voor Drum-Tec  ;)
En voor eenieder een les om bij bestellen uit het buiteland de voorwaarden voor retour goed te lezen.
48
Heb zoiets aan de hand gehad bij een bestelling bij Thomann, een snare in dit geval. Gratis verzonden, maar hij beviel niet, toen 25 euro (!!) verzendkosten moeten dokken om 'm retour te sturen.
Ook daar, niet zo gek toch? Mits duidelijk vermeld in de voorwaarden zoals Nijlpaard aangeeft.
Transport en logistiek is duur en het idee van "gratis" leveren en retourneren kan ook bijna niet. Voor niets gaat de zon op, en die logistieke kosten moeten ergens worden betaald. Ik vind het een goed idee dat er ook een kleine risico bij de consument wordt gelegd, als drempel om niet alles achteloos te kopen en terug te sturen. (Ik chargeer hier enigszins, daar ben ik me van bewust ;) ).

Maar... wat Animal aangeeft gaat echter om garantie, dan is het een heel ander verhaal. Laten we het daar dan ook verder over hebben. Voor de rest is het goed de voorwaarden lezen ;)
49
Im Rahmen dieses Rückgaberechts (30 Geld-Zurück-Garantie) kann drum-tec leider keine Rücksendekosten von Kunden aus dem Ausland übernehmen.
Dat is toch niet zo gek? Een webwinkel mag kosten rekenen voor de terugzending of de klant hiervoor zelf laten opdraaien. Ze moeten wel de verzendkosten voor de levering (naar rato) vergoeden. Zie de dit artikel van de Consumentenbond hierover. Overigens geldt dit voor alle webwinkels in de EU, goed om te weten.
Zo blijft er in ieder geval nog een klein risico voor de koper om niet achteloos alles te bestellen en weer terug te sturen.

Voor garantie daarentegen geldt dit volgens mij niet. Je zou het moeten nakijken, maar naar mijn weten valt garantie onder het risico van de verkoper volgens de Europese richtlijn Koop of Afstand. (Leesvoer voor de regenachtige zondag).
50
Ik weet, ik verval in herhaling, maar ik blijf toch zeggen dat je de e-mad 'te kort doet' door deze rechtstreeks als 'hetzelfde' af te doen als het Evans-kussentje, T-shirt, kussen, deken etc.etc.
Natuurlijk verschillen die methodes van elkaar ;). Ik heb ze voor het gemak bij elkaar gegooid als klanktechnische middelen. Niet om, zoals kaboemba voorstelde, de ketel te dempen zodat er triggers op kunnen.