Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Berichten - Paul

101
Ik denk dat jij in de module zelf geluiden anders aan pads of bekkens toegewezen hebt dan standaard het geval is bij Yamaha module's. Zou dat kunnen Wichert??
Zoals ik het lees heeft hij, door het aantal cymbals, Tom2 als ride gemapped en vervolgens Tom2 via een splitter op de rim van Tom1 aangesloten.

Zonder ervaring hiermee te hebben, denk ik dat je dit kan oplossen door de mapping in EZDrummer aan te passen. Zie het YouTube-filmpje dat eerder is gepost. Dan hoef je niets in de module aan te passen.
Ik weet niet of het in dan mogelijk is om in EZDrummer Tom2 op de rim van Tom1 te hebben. Ik vrees van niet.
102
Als het puur ruilen is, mag het in de Swap Shop  ;)

Zo niet, dan moet het een volledige advertentie zijn met vraagprijs en foto's. Check de How-to: Foto's Plaatsen op het Forum om te zien hoe dat moet.
103
Ik zoek een beetje het geluid zoals het intro van Two Princess van de Spindocters !   MOOOOOOOI  !
Kwestie van het vel flink opdraaien, en waarschijnlijk een Remo CS erop. ;)
104
Door de beugel zal een 13" minder body hebben dan een 14", en waarschijnlijk beter hoog te stemmen zijn.

De metaalsoort heeft wel degelijk invloed. Messing heeft warmere boventonen dan staal, met name bij rimshots, dat vind ik erg prettig. Staal vind ik doorgaans te kil/hard (zeg ik terwijl ik al een paar jaar tevreden een Sonor D454 stalen snare gebruik..).

Ik heb een Worldmax Black Dog 14x6.5" messing snare gehad, dat was echt een top snare. Die zou ik graag weer hebben, maar dan in 14x5.

Je geeft aan een snare te zoeken "die mooi meezingt" en "hooggestemd", kan je dat specifieker uitleggen? Eventueel een voorbeeld? Ik hoop dat je niet zo'n Metallica St. Anger rammelbak bedoelt?  :P

@R-J
Komen die Drumgear en Worldmax snares niet gewoon uit dezelfde fabriek?
105
Graag je vraag op één plek houden. Ik heb je andere topic gesloten.

Voor wat betreft de verbinding, wat zegt de handleiding? Via Google vond ik zonder moeite een speciale handleiding voor de DTX 400 en 502 waarin het precies wordt uitgelegd: https://usa.yamaha.com/files/download/other_assets/5/331805/iphone_ipad_connect_om_en_dtx_v1.pdf
106
Wat hij zegt is..start met rudiment 1 en ga dan naar nummer 2 en dan naar 3  etc..
Er is geen enkele docent die dat anders doet in tegenstelling tot wat hij beweert..maar dat zie je wel vaker als er wat te 'verkopen' valt.
Inderdaad, 6 minuten om uit te leggen dat je je stokken goed vast moet houden (en 3 minuten voordat hij überhaupt uitlegt wat hij gaat laten zien).

Het valt me sowieso op in veel van dit soort YouTube video's dat mensen matige communicatievaardigheden hebben. Een klein onderwerp waar 5-10 minuten over wordt volgepraat, veelal omdat het verhaal en de boodschap slecht zijn voorbereid. Bij deze bijvoorbeeld lijkt het alsof hij, ondanks de cuts, bij de meeste zinnen halverwege nog aan het bedenken is waar hij naartoe wilt. Waarschijnlijk doen mensen dat met de gedachte "het moet lekker spontaan zijn", maar vervolgens raakt de essentie ondergesneeuwd.
107
Welke browser gebruik je? In Chrome krijg ik gewoon het hele formulier te zien onder 'Accountinstellingen'.

Helemaal onderaan staat het veld 'Huidige wachtwoord', alleen daar moet je je wachtwoord invullen om iets te kunnen wijzigen. De rest kan je leeg laten.
108
Vrolijk zomerdeuntje Joris!  :+

Maar wel weer strak gedaan!
109
Iemand neemt een drum-tech mee die ter plekke zijn kit stemt, ergo hij kan zelf niet stemmen?  8)7

Er zullen ongetwijfeld tenenkrommende verhalen zijn; in ongeveer elk werkveld is er wel een specialist die besluit een boekje open te doen over de gang van zaken.
De uitspraken hier zijn nogal kort door de bocht; oordelen op basis van een paar geruchten. Het argument dat "Dave Weckl hoef je echt niet uit te leggen hoe hij zijn set gestemd krijg hoor" komt zo uit de lucht vallen. Welk bewijs is er dat hij het wel kan?  :N

Ik vind het niet gek dat een workshop stemmen veel privésessies voor (semi-)professionals heeft. Op dat niveau wordt goed stemmen nog belangrijker en in een privésessie is tijd om op specifieke details en sound in te gaan. Die sessies kosten ook geld, en serieuze drummers zijn bereid daarin te investeren. Het gros van de amateurs bereikt überhaupt nooit het niveau van zelfreflectie om kritisch naar hun eigen sound te kunnen luisteren, laat staan dat ze voor zo'n workshop betalen.


Enfin, volgens jouw redenatie kon John Bonham blijkbaar ook niet stemmen, aangezien hij (de niet onverdienstelijke) Jeff Ocheltree als drum tech meenam in de studio.
110
Ik voel aan apart topic aankomen :)
Exact. Dit is te interessant om niet een eigen topic te geven ;)
111
Ehm, even hoor Paul, Maar bij het gangbare productieproces worden broodjes bekkenbrons gegoten die vervolgens helemaal warm (heet) uitgewalst worden tot ronde schijven en daarna pas door een pers in een soort van bekkenvorm geperst worden dacht ik...??
Die schijven worden dan weer verhit en in één keer afgekoeld idd. ( Quenchen). Daarna krijgen ze weer een warmtebehandeling, wat annealing of te wel ontlaten is. Ook bij het rotocasten is te zien dat de gegoten bekkenschijf in één keer afgekoeld wordt en daarna nog een warmtebehandeling krijgt.

Het gieten van brons (of messing) is trouwens best lastig al zou je dat niet zeggen. Dit hebben Gert Breugelmans en ik gemerkt tijdens het productieproces van de Lignum brass castrims. Sommige hadden echt gietgallen.


Je hebt gelijk, die gangbare manier is walsen en persen. Desalniettemin leidt dit tot een andere metaalstructuur dan rotatiegieten. Zelfs tussen de merken zullen hier al verschillen ontstaan. Tijdens het ontlaten/relaxeren is er slechts beperkte mobiliteit in het kristalrooster, er vinden geen radicale veranderingen plaats in de initiële structuren. Voor mijn gevoel draagt dit bij aan de oorspronkelijke vraag: wat de verschillen in levensduur van bekkens verklaart.

Dat brons en messing niet gemakkelijk te gieten zijn geloof ik meteen.
112
Pff, dat is zuur. Zelfs als de schuld bij de aannemer ligt wordt dat een lang traject. :N

Die Cymbomutes klinken wel interessant. Ik wil eigenlijk een set dempers op mijn a-kit leggen voor thuis zodat ik niet altijd met brushes hoef te spelen. Die gewone rubber plakken nemen inderdaad het spelgevoel weg bij subtiel spel en ik voel er weinig voor om een dure set low noise cymbals te kopen. Dat geld geef ik liever uit aan een mooie ride :)
113
voor de thread nog een artikel over materiaal..  ik denk dat B18 dan 82% koper en
18% tin is..  https://www.moderndrummer.com/2011/10/what-you-need-to-know-about-cymbal-alloys/
Wat ze zeggen klopt volgens mij heel goed: de legering is slechts het topje van de ijsberg. Alleen al hoe die legering verwarmd, gevormd en afgekoeld wordt doet veel met de materiaaleigenschappen.

Hierboven werd relaxeren van een bekken genoemd, evenals de Ufip Rotocast. Dit zijn twee verschillende processen, en ook wanneer in het productieproces dit gebeurt is cruciaal. In eerste instantie is de korrelgrootte ("grain size") verantwoordelijk voor de interne spanningen.

Even in vogelvlucht door de metallurgie: tijdens de overgang van vloeibare naar vaste fase oriënteren de atomen zich in een mooi georganiseerde structuur, het kristalrooster. Volgens dat rooster groeit een korrel ("grains") totdat het een naburige korrel tegenkomt, die een andere oriëntatie heeft, en daar ontstaat een korrelgrens. Dit proces is duidelijk te zien op de paal van een verkeersbord bijvoorbeeld, waar korrels van enkele centimeters groot zichtbaar zijn.
De korrelgrootte wordt beïnvloed door temperatuur(verloop) en tijd van het afkoelen. De korrels hebben allemaal ook een eigen oriëntatie. Veel kleine kristallen met verschillende oriëntatie maakt het materiaal homogeen. Maar op die grens tussen twee kristallen zit altijd spanning, omdat de roosters daar niet perfect op elkaar aansluiten. Dat verzwakt het materiaal weer.
Meestal wordt een metaal ge-"quench"ed; d.w.z. snel afgekoeld, zodat de kristalgrootte klein blijft voor optimale hardheid en homogeniteit. Vervolgens wordt het materiaal voor langere tijd op een temperatuur onder het smeltpunt gebracht, waarbij de kristalroosters bewegingsvrijheid krijgen om de interne spanningen op te lossen. Dit is relaxeren ("annealing"), en zorgt ervoor dat het materiaal zijn elasticiteit grotendeels terugkrijgt.

Dan terug naar het verschil tussen rotocast een relaxeren. Bij het gangbare productieproces wordt eerst een platte schijf brons gegoten. Vervolgens wordt dit (kort) verhit tot onder het smeltpunt en in vorm geperst. Met de wetenschap van de kristalroosters hierboven, betekent dit dat de roosters flink vervormd worden. Dit leidt tot extra interne spanningen op de korrelgrenzen.
Bij rotocasting (rotatiegieten) wordt het bekken tijdens het afkoelen in de gekromde vorm gegoten. De spanning op de korrelgrenzen blijft, dus het bekken is niet volledig spanningsloos. Het nadeel is dat het een complexer proces is en het rotatiegieten duurt lang, waardoor het lastig is de kristalgrootte klein te houden. Wat het uiteindelijk met de klank doet durf ik niet te zeggen.

Enfin. Na deze stap wordt met hameren lokaal het rooster vervormd en spanning aangebracht, wat leidt tot verandering van de toon. Door dit zorgvuldig te doen, krijgt het bekken de karakteristieke pitch met alle boven- en ondertonen.
Wordt het bekken ná deze stap het bekken gerelaxeerd, zoals ze bij de Slagwerkkrant deden, dan krijgt het materiaal de kans die interne spanningen op te lossen. Het zorgvuldige hameren wordt min of meer ongedaan gemaakt en wat overblijft is weer plak brons die klinkt als een lampenkap.
114
Helaas staat mijn drumkelder vol water
De atmosfeer is daar niet geschikt voor mens of drum. Dus oefen nu in de andere kelder onder de huiskamer

Vandaar de cymbomutes en de silentstrokes
Die luxe, zelfgebouwde drumkelder? Dat is op z'n zachtst gezegd klote. Wat is er aan de hand?

Wat betreft de kit, wat is het voordeel van de Cymbomutes t.o.v. die zwarte flappen op de bekkens?
115
Ik ben voor!


Bij dezen dan, een eigen topic!
116
Dat verhaal van Sabian heeft volgens mij vooral te maken met de patinavorming, die de bekkens donkerder laten klinken.

Enfin, terug on-topic maar weer?  ;) Of zal ik dit stuk afsplitsen als "Metallurgische praat over bekkens"
117
Interessant Hammar. Mijn metallurgische kennis is ook niet zo sterk hoor. Je hebt gelijk dat het hameren lokaal voor plastische vervorming leidt en daarmee tot lokale verharding (strain hardening, zie deze grafiek).
Ik kan me goed voorstellen dat het precies dit effect is dat de klank bepaalt, en dat dit verdwijnt na een warmtebehandeling.

Vandaar ook mijn gedacht dat het verschil tussen de fabrikanten niet zozeer in de gebruikte materialen zit, maar in bewerkingen die ze uitvoeren en uiteindelijk de kwaliteitscontrole. Een homogeen startmateriaal is beter nauwkeurig te hameren bijvoorbeeld. Een iets te harde klap kan het materiaal lokaal zover deformeren dat een microscheurtje ontstaat, etc. Met een goede kwaliteitscontrole zijn dit soort fouten eruit te halen voordat een drummer het merkt.
118
Ik denk dat het een grote misvatting is dat zachte bekkens eerder breken dan harde.
Hardheid is hier niet het juiste woord, men zal ductiliteit (taaiheid) bedoelen. Die twee zijn wel aan elkaar gerelateerd, maar er spelen meerdere factoren mee (o.a. kristalgrootte). Daarnaast speelt metaalmoeheid mee; hoe houdt het metaal zich onder herhaalde vervorming.

Uiteindelijk zijn dit soort eigenschappen bepalend onder ideale omstandigheden. Maar bekkens zijn geen homogene stukken materiaal zoals een trekstaafje in het lab. De fabrikanten gebruiken qua compositie grotendeels dezelfde legeringen. Ik vermoed dat de grootste verschillen voortkomen uit verschillen in het productieproces: homogeniteit van het startmateriaal, bewerkingsstappen (o.a. kristalvorming en quenching), hameren en uiteindelijk kwaliteitscontrole.
119
Tijd om de hardwaretas op te ruimen en de dingen die ik niet meer gebruik te verkopen. Alles is gebruikt maar nog in goede staat.
Ophalen in Utrecht (of Leiden tijdens kantooruren), verzenden kan ook.


TAMA MCA63EN Cymbal Boom arm - €40
TAMA MC-66 + Cowbell rod - €30
TAMA MC62 (voor grotere dingen) - €20
TAMA MC61 (voor tomhouders, bekkenarmen etc.) - €12,50


LP Rock cowbell. Duidelijke gebruikerssporen, maar klinkt nog als een, nouja, cowbell dus.. - €20
Meinl MC-CYS Cymbal stacker, past op de gangbare schroefdraad - €5
Bassdrums stopper - €5
120
techniek / Re: Lekkere oefening!
mei 30, 2018, 08:51
Leuke oefening inderdaad! Gaat op het lijstje erbij.
121
Die veertjes worden nog zelden gebruikt, waarschijnlijk mede omdat het kan gaan rammelen. De snare van rdavid was natuurlijk ook een erg goedkope snare van minder dan $40.

Ja, zo'n veertje gaat meetrillen. Maar tenzij die tegen ander metaal gaat rammelen kan ik me niet voorstellen dat dat hoorbaar vervelende resonanties geeft. Ik zou er mijn snare niet voor uit elkaar halen. Aan de andere kant, als je de snare toch uit elkaar hebt is het een kleine moeite..
122
Ik vind vooral de uitspraak in het filmpje zo fantastisch: "The ports allow your drums to resonate more naturally". :F

De toon is een combinatie van de resonantie van de ketel en de vellen, een mooi samenspel van eigenfrequenties. Met een gat in het vel en een stuk plastic eraan, dempt het bovenvel alle resontantie van het ondervel en de ketel. Daardoor klinkt alles zo dood als een pier op de filmpjes.

Er is overigens een vel op de markt met gaatjes, de Evans HD Dry. Het doel van de gaatjes daar is wat de naam doet vermoeden: een gortdroge klank.
123
Dat met die fles met dat meisje, ik snap de link niet.
Dat is ook niet relevant hier.

Iemand komt hier met tips over drummen, laten we het daar ook bij houden.
124
Linkjes naar de foto's worden helaas niet goedgekeurd, ze moeten in de advertentie worden geplaatst. Hier meer info hoe foto's te plaatsen op het forum: http://www.drum-forum.nl/index.php?topic=288.0
125
Heb je foto's erbij? Meer details over de maten?

Begin jaren '80 was de Superstar de hoogste serie van Tama. In tegenstelling tot de huidige middenklasse Superstar. Die oude Superstar sets zijn heel mooi vind ik zelf (ik speel op een Superstar bebop-set uit 1978).
De Spartan hardware is niet meer zo gangbaar omdat het overdreven lomp en zwaar is, maar soms tref je een verzamelaar die op zoek is naar de hardware, of zelfs een helemaal originele kit.

Afhankelijk van de staat en maten kan die Superstar nog een leuke duit opleveren, ruwe schatting 1200€. Ter vergelijk, ik heb een paar jaar geleden 900€ betaald voor mijn 4-delige Superstar (3-delige bebop set met een 13" van een later jaartal erbij).

Maar, mijn vraag zou zijn waarom je niet weer met die Superstar de draad oppakt? Je hebt al een top set in handen!