externe geluidskaart

Gestart door Wichert, jan 21, 2018, 09:13

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Wichert

Ik wil t.z.t. gebruik maken van EZ drummer 2. Meerdere malen voorbij zien komen op dit forum, dat een goede geluidskaart hierbij een eertse vereiste is, dit i.v.m. latency.

Wat is een goeie en uiteraard een betaalbare. Ik zag bij Bax een icon cube mini USB audio Interface voor 99 euries. Kan ik hiermee een goede verbinding realiseren, zodat ik EZ drummer 2 in combinatie met spotify kan laten werken?

Bij voorbaat dank,

Wichert

drfill

ik zag ergens deze voorbij komen :   https://www.zoom.co.jp/products/production-recording/audio-interfaces/u-24-handy-audio-interface
usb (powered), midi in uit, asio drivers en lage latency voor < 90 euro..
(maar je weet dat vst en asio etc. niet altijd zomaar 'plug & play' is)
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Wichert

Ik heb niet echt de technische knowhow, dus ik moet er stap voor stap zien achter te komen hoe moet gaan werken. Bedankt drfill voor je suggestie.  Ik ben alweer wat verder.

animal

ik zag ergens deze voorbij komen :   https://www.zoom.co.jp/products/production-recording/audio-interfaces/u-24-handy-audio-interface
usb (powered), midi in uit, asio drivers en lage latency voor < 90 euro..

Aha, u bezoekt ook het Vdrums-forum  :) ??
Ik ben daar ook bovenstaande aanbeveling tegengekomen, als bewijsvoering voor een lage latency wordt een afbeelding vanuit addictive drums 2 (AD2) getoond.
Uit ervaring kan ik echter mededelen dat deze informatie vanuit AD2 niet erg accuraat is. Ik heb interfaces gebruikt die nog lagere waarden (in ms) op het scherm wisten te behalen/tonen maar bij het drummen bemerkte je een aanzienlijke feitelijke hogere  latency/vertraging.

Zo wist ik met een Audioquest Dragonfly Red interface i.c.m. een asio4all-driver waarden van 0,9 ms - op het scherm- te behalen , maar helaas de vertraging tussen de feitelijke slag en de gegenereerde VST-sound was zeer goed waarneembaar. (Daarom gisteren de 2dehands aangeschafte Dragonfly voor hetzelfde geld maar weer doorverkocht  :) ).

Laat je ook niet aanpraten dat je per se een super snelle pc/notebook nodig hebt, veel belangrijker is een externe geluidskaart met een goede (native) asio-driver ondersteuning.
Hierover plaatste ik onlangs nog mijn volgende verrassende ervaring, http://www.drum-forum.nl/index.php?topic=4096.msg78142#msg78142 .

Mocht ik zelf (wederom) tot aanschaf overgaan van een goedkope en toch VST-geschikte interface, heb ik mij voorgenomen om - uitgerust met notebook en vst-drums (software) - af te reizen naar Bax-music en zoveel mogelijk (voordelige) interfaces uit te proberen. Zullen ze daar leuk vinden  :+ , maar volgens mij is dit de enige goede aanpak. (je kunt er ook voor kiezen meerdere interfaces te kopen, te testen en in het ergste geval allemaal naar Bax te retourneren, maar dat is m.i. niet al te netjes/beschaafd) 

Ik spreek overigens bewust van "goedkope" en "voordelige", als je bijvoorbeeld kiest voor een interface van RME zit je altijd wel goed maar betaal je ook een stevige prijs.



drfill

yep..    ok, ik let ook meer op hoe het speelt als getalletjes, maar..
over getalletjes,  die zoom interface kan bv. 44.1, 48 en 96 kHz aan en als je
dan nog met verschillende audio buffers probeert, weet ik bijna zeker dat je een 'goede'
latency kunt vinden, ook alle optie's op dit kleine ding (en ook standaard midi in/uit)
hebben er maar weinig voor 90 euro..
als het duur moet, zou ik ook gaan voor goede interne pci/pci-e kaart en veel werkgeheugen
en SSD sample harddisk ..   
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Wichert

Ik zag op de site van Bax een Steinberg UR22 MKIIaudio interface. Kan ik daar wat mee?

drfill

dat denk ik wel..  heeft ook midi in/uit en asio (is oorspronkelijk van steinberg)
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Wichert

Nog even dit: Wellicht door mijn gebrek aan technische kennis, voorbaas ik me nog steeds dat het zoveel moeite en geld kost, om b.v. EZdrummer2 te laten werken en dat in een tijd dat alles draadloos werkt. Het veel besproken latency (ik kan het niet meer horen of lezen) is een probleem, dat maar moeilijk te onderdrukken is. Het is toch van de zotte dat na je zo'n dure aanschaf allerlei kastjes en stekkertjes moet aanschaffen om maar iets te horen. Je moet bijna een professor zijn om het te begrijpen. Ik begrijp het in ieder geval niet.

Het moest er even uit. Nu maar verder drummen zonder EZdrummer2, waarmee ik zo graag mee wil werken c.q drummen.

 

drfill

#8
jan 23, 2018, 17:20 Last Edit: jan 23, 2018, 18:49 by drfill
ja, dat klopt.. maar dat heeft ook te maken met dat een computer eigenlijk bestaat uit
losse componenten, (ook een laptop is harddisk, werkgeheugen, grafisch gedeelte, audio
gedeelte, software,  wat samen moet werken met stuurprogramma's, andere software en OS.
en EZdrummer is nog ontworpen voor drummers,  maar superior drummer eigenlijk
voor keyboard/ gitaristen etc,  die meestal meer verstand hebben van computers en
sequencers..   dus ja.. het is niet plug en play (meestal) en als het wel plug en play is,
kan het meestal beter 'ge-tweaked' worden,  wat je dan maar net moet weten ..
het is handig (met triggeren) als je iets weet over midi kanalen en note-nummers :
http://tweakheadz.com/how-to-get-started-with-midi-and-the-difference-between-midi-and-audio-is-explained-along-with-many-other-core-concepts-for-building-a-home-recording-studio/
en nu spelen de meesten met '64 samples' maar daar wat over, hier : http://tweakheadz.com/latency/
in het nederlands is weinig te vinden ..

td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Wichert

Wederom bedankt drfill voor je reactie. Top! 

Hammar

Nog even dit: Wellicht door mijn gebrek aan technische kennis, voorbaas ik me nog steeds dat het zoveel moeite en geld kost, om b.v. EZdrummer2 te laten werken en dat in een tijd dat alles draadloos werkt. Het veel besproken latency (ik kan het niet meer horen of lezen) is een probleem, dat maar moeilijk te onderdrukken is. Het is toch van de zotte dat na je zo'n dure aanschaf allerlei kastjes en stekkertjes moet aanschaffen om maar iets te horen. Je moet bijna een professor zijn om het te begrijpen. Ik begrijp het in ieder geval niet.

Het moest er even uit. Nu maar verder drummen zonder EZdrummer2, waarmee ik zo graag mee wil werken c.q drummen.

 
Ik snap hier niks van, bij mij werkt het feilloos.......behalve de hihat dan

Wichert

Het werkt feilloos en de hi-hat werkt niet. Met alle respect, maar daar snap ik dan ook niets van! Voorlopig hou ik het maar bij het oude, voordat ik allerlei miskopen ga doen.

kaboemba

Tja het zijn computers he en die werken echt niet altijd van zelf, goed fora lezen en verstandig je hardware kopen.
Alles hoort goed op elkaar afgestemd te worden.
Wij drummers weten b.v. vaak ook geen drol van midi, maar soms is het handig om daar toch iets van te weten.

Dus ja het ligt voor een deel aan jou, denk een smiley er bij.

Wichert

Ik heb me voorgenomen om me er een beetje in te gaan verdiepen. Thanx

Hammar

Het werkt feilloos en de hi-hat werkt niet. Met alle respect, maar daar snap ik dan ook niets van! Voorlopig hou ik het maar bij het oude, voordat ik allerlei miskopen ga doen.
De hihat doet het wel hoor, voor de goede orde, maar je hebt niet dezelfde feel als bij een gewone hihat.
Echt half open spelen, of de hihat langzaam open laten gaan als je naar overgang in het nummer gaat, gaat eigenlijk niet echt goed.
Er is bij mij dus geen goede tussenweg tussen gesloten en open. Ik heb trouwens een oude TD-10 module met een VH-11 maar het lijkt me sterk dat het daar aan kan liggen.

Wichert

Dan heb ik daar dan weer mazzel mee. Ik heb een yamaha 502 module met een RHH135 Hi-hat en dat werkt perfect.

Ik heb overigens niets te klagen over mijn kit. Echter het aantal hi-hat en bekken geluiden vind ik wat weinig. Vandaar dat ik EZdrummer2 wil gebruiken.

Hammar

Okay, leg dan nog één keer uit wat je gebruikt om EZdrummer te triggeren.

Wichert

Het is alweer een tijdje geleden dat ik met EZdrummer aan het vogelen bent gegaan. Sindsdien aan een ieder binnen en buiten dit forum gevraagd hoe moet gaan werken.

Het is voor mij, denk ik dan toch te hoog gegrepen. Het enigste wat me duidelijk is dat je  toch over voldoende technische kennis moet beschikking, om te weten wat je moet doen en niet moet doen.

En wat bij de een werkt, werkt bij de ander niet. Zowel is me dat duidelijk. Voorlopig vermaak ik me prima met mijn Yamaha kit.

Omhoog