Laptop + audio interface of pc als DAW

Gestart door Ermahgert, mrt 12, 2017, 23:30

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Ermahgert

Hoi allemaal,

Op termijn zou ik graag mijn TD9 willen upgraden met AD of Ezdrummer. Er lopen al verschillende topics en ben wel wat wijzer geworden m.b.t. de constructie, maar ik kan nog geen knoop doorhakken met wat ik nu precies nodig heb.

Nu heb ik een prima PC en een TD9. De pc staat in een andere ruimte dan de kit. Wat is voor mij de goedkoopste optie om AD of Ezdrummer te kunnen triggeren op mijn Roland?

Een Roland UM kabel kopen is misschien het makkelijkste, maar dan zit ik met kabels die ik weg moet werken en het is niet heel handig om e.e.a. te configureren met de DAW in een andere ruimte dan de kit. Maar oké, als het moet vind ik dat wel prima. Heb ik dan geen audio interface nodig? En als ik die wel nodig heb, aan welke prijsklasse moet ik dan denken?

Een andere optie is om een goedkope laptop te kopen. Heb ik dan qua hardware genoeg aan een Roland UM-kabel om die aan te sluiten op de module en de laptop? Of is de latency hoe dan ook te laag op een goedkope laptop en moet ik alsnog een audio interface kopen? En waar moet ik dan zoal aan denken?

Al met al ben ik waarschijnlijk toch zo'n 300 euro kwijt voor de software en hardware bij elkaar om het werkend te kunnen krijgen, dus hoe minder ik kwijt ben aan hardware hoe beter.

drfill

voor real time spelen met vst, is mijn mening een dedicated pc, met bv. SSD en goede processor, geheugen, en ik gebruik bv. een
Esi Juli@ geluidskaart met midi in/uit en asio 2.0 support.. (geen ASIO4all)  het zal ook wel met een laptop kunnen, maar wat de een
'geen' vertraging vind, vind een ander wel vertraging..     misschien hebben anderen wel tips voor goede laptop apparatuur..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

leeqnl

Mijn ervaring is dat je met een goedkope laptop niet uit gaat komen. Je latency is dan waarschijnlijk veel te hoog. Zoals drFill al zegt heb je een geluidskaart nodig die ASIO support heeft en een MIDI interface. Wat dat betreft kun je er vanuit gaan dat spelen met VST zowel qua software als qua hardware een dure hobby is.

animal

Een laptop met i5 processor met 8GB aan intern geheugen zal/gaat prima functioneren, geen enkel probleem qua latency.
Belangrijk is dat je externe sound-card gebruikt met een goede asio-driver (lees, lage latency instellingen mogelijk).

stefan

En zo is het...

Als je wilt spelen met VST's zoals Superior Drummer, EZDrummer, Slate, etc, etc moet je investeren in een goede (externe) soundcard.
Zelfs een 386 zou nog overweg kunnen met Midi, maar het zijn de samples die "problemen" geven ivm geheugen en schijfsnelheid.

Ook hoe je eea installeerd op je PC/Mac kan grote invloed hebben op latency. Hoewel een Mac nu eenmaal net iets lekkerder geschikt is voor dit soort dingen dan een pc door de Core Audio die is ingebouwd en je niet afhankelijk bent van allerlei drivers die elkaar soms tegenwerken bij updates, of juist bij gebruik van oudere drivers.
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

MatiZ

Ik heb zelf een TD11 aangesloten gehad op een heel simpel laptopje (Celeron CPU, SSD, 4GB geheugen) die Cubase 7 Elements en EZDrummer en dat draaide bij mij zonder problemen. Geen noemenswaardige latency.

Uiteraard geld hoe zwaarder je systeem is, hoe beter en sneller het draait en hoe makkelijker je met grote samples kan werken.

Imho moet een Core i5 + 8 of 16GB + snelle SSD een prima systeem zijn. Eventueel een gelijke laptop is ook prima :)
Gretsch Renown Maple (Blue Metal) | Gretsch 13" Mark Schulman snare | Zildjian A Custom cymbals | DW hardware | Jobeky L/V Real feel cymbals | Jobeky triggers | ATV aD5 module

Hammar

Is een SSD nodig dan? Hij teriggert niet van je hd hoor denk ik, maar van je ram geheugen.

stefan

Is een SSD nodig dan? Hij teriggert niet van je hd hoor denk ik, maar van je ram geheugen.
Klopt als een bus (in theorie)...
Nodig is het niet echt, maar toch gaat het (vele malen) sneller om de samples in je geheugen te laden bij bv het wisselen van kits en ook de doorvoersnelheid (intern) is veel efficicienter/sneller. Het werkt gewoon veel prettiger op die manier en ik ervaar (persoonlijk) met het gebruik van SSD's en 24 Gb Ram toch minder latency (MacOS Sierra).
Voor een optimale setup, zou je 1 SSD moeten gebruiken voor je OS en de VST naar keuze, en (indien mogelijk) 1 SSD met daarop alle samples.
Nogmaals het is niet broodnodig, maar komt alles (speelgemak/latency/smoothness) wel enorm ten goede.

---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

drfill

sommige vst's lezen ook een begin-deel in werkgeheugen, en de rest van harddisk  (ik meen BFD)
en dan scheelt het natuurlijk ook,  een SSD..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

animal

Ik gebruik zelf een Gaming laptop voor dit doel van MSI, deze is voorzien van een gewone SATA schijf.
Het laden van een nieuwe kit in AD2 duurt 3 à 4 seconden, vind ik zelf zeer respectabel.
Ik voel persoonlijk niet de behoefte om daarvoor een (extra) SSD te plaatsen. 

shuffle king

Addictive Drums 2 standalone, draait bij mij op een Windows7 64 bit laptop. TD9K, interface Steinberg ur22mkII en ASIO4all incl. een kleine amp doen de job uitstekend. Buffer op 128 samples bij 44.1 hz (kun je op drie plekken in de keten instellen). Latency nihil, speelvreugde maximaal.

shuffle king

Btw, speel vaak on stage in kleine venues met deze set up. Gebruik in ear monitoring: Een zege.

Hoefnix

Addictive Drums 2 standalone, draait bij mij op een Windows7 64 bit laptop. TD9K, interface Steinberg ur22mkII en ASIO4all incl. een kleine amp doen de job uitstekend. Buffer op 128 samples bij 44.1 hz (kun je op drie plekken in de keten instellen). Latency nihil, speelvreugde maximaal.
Hoe bedoel je: kun je op drie plekken instellen?
Welke drie plekken?

shuffle king

@Hoefnix: In de Steinberg/Asio generic, in de audio&midi set up van AD2 en in de ASIO4all v2.13. Mocht je last hebben van distortion, zet dan de wifi van je laptop/pc uit. 

Hoefnix

Thanks

Omhoog