Hybride drum

Gestart door Otje, jun 28, 2014, 22:53

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Otje

Hybride drums zijn Hot , veel aandacht in media, winkels als bijlage en misschien (binnenkort) wel bij jullie thuis. Voor de éen nieuw voor de ander vanzelfsprekend en weer een ander moet er niets van weten. Jullie ervaringen, bevindingen en vragen & wetenswaardigheden: afijn , een topic lijkt mij wel op z'n plaats.
Ik trap af; Met de Roland TM-2 bij je A-kit gaat er een wereld voor je open: het speeltje kan meer dan de gemiddelde akoestische drumkit te gehore kan brengen. Een zegen voor de drummer, en dit is nog maar 't begin..

http://www.youtube.com/watch?v=uTBKJEjORjQ#t=282

Rick

Ikvind het idee echt heel tof, ik vind alleen de geluiden in de demo echt 3x niks. Met name die koebel klinkt ontzettend nep. Ik denk wel dat dit binnen de metalwereld heel veel gebruikt gaat worden voor kick triggers.

Hans

Het wordt allemaal wel ingewikkeld voor de geluidsjongens. Een set aardig laten klinken is al lastig, dan nog een sample er overheen met de juiste dynamiek.  Voor grote acts natuurlijk geen probleem, maar voor 98% van de andere bandjes eerder een struikelblok dan een toevoeging. Trouwens de grote acts doen het al jaren, dus niets nieuws onder de zon daar.

In de studio is het geen probleem, maar dat was het al lang niet meer, er zijn prima VST's die dit truukje al jaren lang betrouwbaar doen.

Dus alleen leuk voor thuis ?

musiqman

Een onderwerp naar mijn hart.

Ik gebruik hybrid al sinds mn 16e.

Het grootste probleem live is dynamiek. Dit kost heel veel tijd (zelfs met een fijne workflow) en verschilt per event. Als je daar dan  niet watervlug op in kan springen (lees gevorderde kennis hebt van zaken mbt het product en algemene kennis) of een mannetje daarvoor hebt. Of een geluidsman die hoer nirt belend mee is of het niet een prio geeft. Dan word het vaak niet zoals het moet zijn.

Maar aan de andere kant het is wel te gek als het werkt.

Maar vaker niet dan wel dus helaas   Dit geld zeker voor de beginnende bandjes.

En hoe meer diverse sounds hoe lastiger het word. Zeker als er dan ook backingtracks mee spelen.

Dus zind eer ge begind en doe niet impulsief zomaar wat omdat het hip is.


In de studio worden nog steeds modules gebruikt (al dan niet met custom sounds) om op te nemen.  Zowel in audio (direct het geluid uit de module) als in midi (aleen de aanslag traceren)

Robert-Jan

#4
jun 29, 2014, 11:25 Last Edit: jun 29, 2014, 11:29 by Robert-Jan
 Het is ook geen rocket science hoor, zeker niet met zo n apparaatje als dit.
Als je als band op pad gaat met dit soort spul dan ben je vaak ook niet de enige als drummer die wat extra's meeneemt..je moet er voor zorgen dat jij als drummer dan niet de aangewezen man bent om 'watervlug iets te regelen' ..goed voorbereiden noemen we dat ;)

In de studio is het eigenlijk helemaal niet meer slim om alleen de audio te pakken uit een module, er zijn legio opties om die extra sounds onder een track te zetten, je hoeft t niet allemaal in een keer in te spelen, daarom zit je juist in een studio ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Joris


Ikvind het idee echt heel tof, ik vind alleen de geluiden in de demo echt 3x niks. Met name die koebel klinkt ontzettend nep. Ik denk wel dat dit binnen de metalwereld heel veel gebruikt gaat worden voor kick triggers.


Dit is toch niks nieuws, wordt al lang gedaan, vooral veel in de metalwereld met kicks. Dat gaat met een dm 5 ook prima, gewoon akoestisch geluid en triggers mixen. Dynamiek is inderdaad wel een groot drama, met triggers.

Joris

Maar ik ga binnenkort wel zo'n Tm 2 aanschaffen denk ik. Geen gesleep meer met een 19" ding waar ik toch maar 2 kanalen van gebruik.  :Y

musiqman



Het is ook geen rocket science hoor, zeker niet met zo n apparaatje als dit.
Als je als band op pad gaat met dit soort spul dan ben je vaak ook niet de enige als drummer die wat extra's meeneemt..je moet er voor zorgen dat jij als drummer dan niet de aangewezen man bent om 'watervlug iets te regelen' ..goed voorbereiden noemen we dat ;)

In de studio is het eigenlijk helemaal niet meer slim om alleen de audio te pakken uit een module, er zijn legio opties om die extra sounds onder een track te zetten, je hoeft t niet allemaal in een keer in te spelen, daarom zit je juist in een studio ;)

Goed voorbereiden is trouwens een understatement. Maar er zijn niet voor niets bedrijven als Playback Control die zich puur met dit soort zaken (triggering, sampling, sequencing, protools etc) bezighouden. En dat dan voor acts die zelfs meer dan voorbereid zijn.

Ik deel alleen maar hoe ik het de afgelopen 12 jaar heb meegemaakt en hoe ik de ervaringen van muzikanten/techs van de kleine tot de wereldbands meemaak/aanhoor.

Robert-Jan

Een bedrijf als playback control houdt zich niet puur met dit soort dingen bezig, als in waar we het nu over hebben..een hybride drum set up.
Zo n bedrijf gaat over de hele show, licht,geluid,video, pyro technics kortom alles wat met elkaar in sync moet lopen...dat is wel richting rocket science ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Rick


Maar ik ga binnenkort wel zo'n Tm 2 aanschaffen denk ik. Geen gesleep meer met een 19" ding waar ik toch maar 2 kanalen van gebruik.  :Y


Ja precies, dat bedoel ik. Hij is een stuk handzamer dan wat er op het moment aan modules gebruikt wordt. Ik snap dat triggeren binnen de metalwereld al heel veel gebeurd, ik beweerde ook niet dat het niet zo was.

Otje

De Roland TM-2 is een schot in de roos zo te lezen. Ik denk er zelf ook over na om er is éen aan te schaffen icm een pad en/of tube: binnenkort weer spelen in een oefenruimte met 'leenspul vaak in slechte staat en dan willen velen liever eigen 'materiaal mee nemen. Met de TM-2 scheelt dat een koffer of 2. Tis voor mij ook een sprong in het diepe; ik denk als je eenmaal de smaak te pakken heb .. .

djska

Zal wel aan deze demo liggen, als ik dit hoor verlang ik terug naar een goed klinkende akoestische set.
Lijkt me wel praktisch puur voor backing tracks e.d.

Het ding lijkt ook me leuk als aanvulling op een bestaande TD-module. Gewoon om eens wat andere geluiden te kunnen gebruiken. VST vind ik maar niets, voelt voor mij gewoon niet lekker. Ik heb wel eens gekeken naar die goedkope Yamaha DTX502, maar dan zit je meteen met incompatibility issues met pads, met name de hihat. Bij het zien van deze TM-2, bedacht ik me dat ik die natuurlijk ook gewoon alleen via MIDI zou kunnen triggeren maar dat kan natuurlijk ook bij de DTX502. En hoewel je maar 2 dual/4 single trigger kunt aansluiten zou je via MIDI toch wel alles tegelijk moeten kunnen aansturen? Of zit er een beperking in het aantal 'voices' wat je kunt tegelijk activeren?

Wat ik een gemiste kans vind is dat er geen MIX-IN input is, om bv. geluid van andere module erbij in te mixen of een andere geluidsbron, toch weer klein mixtetje er bij nodig.
Ook kun je er niet zelf direct iets mee opnemen, had me erg handig geleken, even een percussietrack opnemen en die daarna gebruiken, maar vermoedelijk heeft men het ding goedkoop willen houden en niet in het vaarwater van de SPD-SX willen laten komen?

Hammar


djska

#13
jul 01, 2014, 21:44 Last Edit: jul 01, 2014, 21:45 by djska
Mooie folder

Otje

De folder zat als bijlage in de Slagwerkkrant: het bracht er toe bij deze topic te starten.
Bij Roland maken ze er geen half werk van. Met de marketing is het wel in orde daar; maakt het wel voor de consument verleidelijk.
Twee kicktriggers: de  KD-7 en KT-10. Biedt deze laatste nu echt zoveel meer mogelijkheden en voordelen dan de  KD-7? Wat kan de éen wel wat de ander niet kan ? (..R-J? ) Ennuh.. ook benieuwd : Als iemand 'hier' de KT-10 al heeft; Hoe speelt tie?

Robert-Jan

Nou ik heb hem net binnen.. :)
Er was een nieuwe kicktrigger nodig op de muziekschool aangezien de oude nogal afgetrapt is.
Ik heb m op de beurs gezien en dacht dat dit wel eens een heel solide pedaal kon zijn en zo lijkt het ook.
Het speelt heel fijn, het stuitert een stuk minder dan een kd 85, staat solide op de grond.

Met een kd7 heb ik nog wel eens gehad dat het pedaal aan de wandel gaat of dat het pedaal loskomt van het padje..de kt10 is gewoon 1 solide blok.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

djska

Ik vind zo'n KT-10 een mooie oplossing, maar mis je dan echt niet de massa-traagheid van een normale beater? Je schiet er in mijn optiek weinig mee op als je vervolgens achter een akoestische set stapt en niets meer met het pedaal voor mekaar krijgt...

Los hiervan: ik vind het zo jammer dat Roland amper iets doet in de vorm van firmware-upgrades, aanvullende geluiden etc. Als je ooit een TD-module hebt gekocht zit je 'stuck' en kan je niets anders doen dan of een nieuwe module, of andere oplossingen (zoals VST) gaan zoeken.
Heb eens gezocht of er niet ooit een hacker aan de gang is geweest met custom (vaak Linux) gebaseerde firmware, zoals ook op veel andere hardware platforms beschikbaar is. Je kunt routers/access-points/telefoons/mp3-spelers/NAS/DVD vaak zo voorzien van alternatieve firmware, maar blijkbaar is nooit iemand geinteresseerd geweest hetzelfde voor een Roland (of Yamaha) module te doen?

Hoefnix

Daar is niemand mee bezig omdat er te weinig van die modules in de wereld zijn verkocht, vooral als je dat vergelijkt met routers en telefoons.

Er zijn wel geoptimaliseerde libraries te koop voor Roland TD's. Die heb ik een paar jaar geleden aangeschaft (naam ben ik even vergeten) en de sound wordt echt beter. Ondertussen gebruik ik voor de e-drum alleen nog maar Addictive Drums.

baszuidwijk


De Roland TM-2 is een schot in de roos zo te lezen. Ik denk er zelf ook over na om er is éen aan te schaffen icm een pad en/of tube: binnenkort weer spelen in een oefenruimte met 'leenspul vaak in slechte staat en dan willen velen liever eigen 'materiaal mee nemen. Met de TM-2 scheelt dat een koffer of 2. Tis voor mij ook een sprong in het diepe; ik denk als je eenmaal de smaak te pakken heb .. .


Waarom neem je dan niet gewoon je module en een paar pads mee? Het is voor mij niet geheel duidelijk wat een TM-2 toevoegt ten opzichte van bijvoorbeeld mijn TD-11. Als je nog helemaal niets hebt op het gebied van elektronische drums dan snap ik dat je met een TM-2 leuk op verkenning kunt. Maar als je toch al een e-kit hebt, dan kun je die mogelijkheden daarvan toch ook gewoon combineren met een a-kit tot een h-kit?

Robert-Jan


Ik vind zo'n KT-10 een mooie oplossing, maar mis je dan echt niet de massa-traagheid van een normale beater?


Nee..het is echt een solide ding wat voelt als een basdrumpedaal ..je hebt ook een veer enzo..t is net echt ;)

www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Robert-Jan


Waarom neem je dan niet gewoon je module en een paar pads mee? Het is voor mij niet geheel duidelijk wat een TM-2 toevoegt ten opzichte van bijvoorbeeld mijn TD-11.


Een card reader zodat je dus eigen samples vanaf die card kan laten afspelen
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hoefnix

Ik snap Bas wel.

De TM2 en de SPD-SX overlappen elkaar, met maximaal 4 triggers aan de SPD-SX kan je hetzelfde en meer dan de TM2 volgens mij.

TM2 is ca 200 euro
SPD-SX ca 600 euro

Technobeat

ik vind het zo jammer dat Roland amper iets doet in de vorm van firmware-upgrades



Mee eens Diska , een paar jaar geleden kon je voor de TD-9(1) module een update kopen omdat er in de TD-9(2) module 50 kits meer zaten en die USB-stick koste 79,= euro als ik het goed heb .
En dan vraag ik mij af : waarom , ik heb toch al een type 1 gekocht en die upgrade zou als aanvulling door Roland gratis aangeboden moeten worden ......
Maar goed , wat m.i. een goede zet zou zijn van Roland als ze de huidige modulegeluiden zouden vervangen door echte samples alá Addictive Drums of Superior Drummer , dan pas zou het super realistisch worden en zouden wij ( Roland module gebruikers ) niet meer aan de '' machinegeweer snare geluiden '' vastzitten :/ .

Mocht Roland expert Dennis dit topic meelezen , zou je dan op de eventuele mogelijkheden hiervan in willen gaan ?
ik denk dat vele Roland module gebruikers graag andere ( lees realistische ) kits willen invoeren in hun huidige module .

Alvast hartelijk dank !
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Hammar

Koop dan de 2box, die heeft echte samples aan boord en je kan via een omweg, soort break-out SD kaart, ook de samples van superior laden.

musiqman

En als aanvuling daarop ,  is een DTXtreme module ook een optie. Net als de DTXM12 echte samples (en Motif sounds) Het interne geheugen is uit te breiden met ram geheugen (wat je ook in computers gebruikt)

Omhoog