Tip van stok slijt snel - techniek?

Gestart door willem4130, dec 20, 2012, 01:06

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

willem4130

Alhoewel dit over stokken gaat, open ik dit topic bewust in de technieksectie omdat ik niet zozeer advies nodig heb over stokken maar over een probleem wat ik met stokken heb waarvan ik vermoed dat techniek aan de grondslag van het probleem ligt. Here we go.

Ik breek vrijwel nooit stokken. Althans, niet binnen afzienbare tijd (uiteindelijk heeft iedere stok zijn breekpunt). Echter heb ik er wel last van dat de tips van mijn drumstokken relatief snel slijten. Dat heeft natuurlijk invloed op sound en speelgevoel omdat de tip niet meer zijn oorspronkelijke vorm heeft. Omdat ik dat vervelend vind, koop ik regelmatig nieuwe stokken terwijl, op de tip na, de rest van de stok nog in goede conditie is.

Ik heb heel lang met het oude model Weckl stokken van VF gespeeld omdat ik deze het fijnst vond in vrijwel alle opzichten. Echter sleet de tip hiervan zo ontzettend snel, dat ik maar weer ben overgestapt op de normale 5a van VF waarbij ik dit probleem in mindere mate heb. Bij de Weckls ontstonden er vaak scherpe randjes aan de tip. Bij de 5a's heb ik meer last van het afvlakken van de tip.

Herkennen jullie dit probleem? Wat zouden oorzaken kunnen zijn van het snel slijten van de tip (en dan doel ik op speeltechnische oorzaken, niet zozeer op de eigenschappen van de stok). Of verwacht ik simpelweg te veel van de levensduur van de stok?

Met nylon tips heb je dit probleem natuurlijk niet maar ik vind nylon niet lekker klinken op mijn hihat en ride. Vandaar dat ik de oplossing zoek in mijn techniek.


Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Kn@pestaart

Ik heb hetzelfde 'probleem'. En ook dezelfde ervaring met de Weckl-stokken.
Ik wijt het aan het feit dat ik snoeihard op mijn ride 'veeg' en de Avedis heeft nogal grove toongroeven.
Ik speel te hard om verschil te horen tijdens een nummer, maar mocht het einde van het nummer een wash-roffel op de ride wensen, dan draai ik mijn stok zo dat de onbeschadigde kant van de tip het bekken raakt. ;)

Black Page

Bij mij gaan de tips er ook als eerste aan. Maar met name dat de splinters er afvliegen. Ik denk dat het toch eerder aan de eigenschappen van de stok en het hout liggen, dan de techniek.

Wat zouden technische oorzaken kunnen zijn: de hoek waaronder je de stok raakt op een vel / bekken? Hoe hard je speelt? Je gebruikt overwegend de tip om je bekkens te bespelen, zodat de impact niet op de taper en de tip van de stok komt, maar alleen op de tip? Dan heb je de mogelijkheden wel gehad.  Het kan ook aan de vorm van de tip liggen.

Om je techniek te onderzoeken kan je een paar stokken markeren, zodat je een vaste linker en rechter stok hebt. Je kan nagaan of ze anders / sneller slijten. Dat gaat wat ver.
 
Terug naar de oorzaak waaraan ik als eerste denk. Je zou eens esdoorn stokken kunnen uitproberen. Ze zijn wat lichter en zoals ik me heb laten vertellen, ze splijten minder snel. Je kan dan zien of het idd aan je techniek ligt. Neem dan wel voor lief dat ze je bekkens anders doen klinken.

Ben benieuwd!!

Grt rené

Paul

Willem, hoeveel uur speel jij met je stokken voordat je dit probleem hebt?
Kan je iets duidelijker uitleggen wat je bedoelt met "slijten" en "scherpe randen"? (foto wellicht?)
Ik gebruik zelf ook Dave Weckl signatures. Ook bij mij begeeft de tip het vaak het eerste, eigenlijk altijd omdat er een stuk vanaf splijt. Het is mij nooit opgevallen dat de tip van vorm verandert door het spelen.

Nijlpaard

Heb zelf een tijd gespeeld met de Dave Weckl evolutions en had ook vaak dat de tip sleet.


Ik speel nu met de Silverfox sweet pea's en bij deze heb ik het probleem veel minder.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Hans

Ik speel vnl met een 'gewone' VF 5a. Tip splijt altijd ver voor de stok het begeeft. Heb ik me eigenlijk 20 jaar geleden al bij neergelegd. Bevalt prima.

harmen 18

Heb je misschien. Aak nieuwe snare vellen (of iig gecoate vellen)

Deze werken als schuurpapier op je stokken.

Rick

Ik had dat probleem ook heel veel. Ik speel eigenlijk altijd met een 5b met het zwaarte punt wat verder naar voren. Nu speel ik met VF George Kollias Signature, wat eigenlijk gewoon een 5b met een jazz tip is. Ik splijt echt nooit meer mijn tips gewoon. Heerlijk!  *O*

willem4130

Sorry voor mijn erg late reactie maar in ieder geval bedankt voor jullie commentaar.

Het blijkt dat ik dus niet de enige ben en het een algemeen 'probleem' is. Dat maakt het voor mij meteen wat minder problematisch. Gek genoeg speel ik sinds het schrijven van de openingspost met dezelfde paar VF 5a's (zo'n 15 uur per week) en ironisch genoeg zijnde tips nog steeds als nieuw.

Minder hard spelen en bij het spelen op de hihat vaker en eerder de tips ontzien, werkt schijnbaar al aanzienlijk. Ook 'goed' om te zien dat meer mensen dit probleem hebben bij de Weckl's. Heel zonde, want vond het bijzonder fijne stokken maar het werd een wat te duur geintje.

Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Hammar

#9
jan 16, 2013, 08:41 Last Edit: jan 16, 2013, 08:43 by Hammar
Ooohw, gelukkig ben ik niet de enige...In de 30 jaar dat ik nu drum altijd op het oog goede stokken weggegooid omdat ik de tips kapot sloeg. Bij mij was (is) het zeker een techniekdingetje, te veel knijpen in de stokken. Ik heb een tijd lang hierdoor nylontips gebruikt, maar met name de ride klinkt hierdoor  niet écht mooi. Ik probeer er goed op te letten, maar de macht van de gewoonte wint het nog eens. Zo zie je maar hoe belangrijk een goede techniek leren is, een slechte afleren is vele malen moeilijker!!
Maar de laatste tijd drum ik zeer weinig dus........

damagedrummer

Anders zou je misschien deze is kunnen proberen :

http://www.regaltip.com/products/drum-sticks/e-series/5ae----580--x-16-

De tips zijn zo gemaakt dat ze moeten klinken als houten tip, maar de duurzaamheid van nylon hebben.

Heb ze zelf nog nooit geprobeerd, maar moet zeggen dat de tips van Vic's me altijd lang heel blijven. Vaak langer dan de stok zelf. De nylon tip varianten braken altijd veel eerder net boven de tip.

Ik ben de laatste tijd ook een stuk zachter gaan spelen en moet zeggen dat ik vrijwel nooit meer gespleten tips heb. Een enkele keer, maar het blijft een natuurproduct, dus dat zul je af en toe blijven houden.

animal

Ik heb die regaltips een keer gratis gekregen, bij het uitproberen begreep ik waarom. Ik vond het niet fijn spelen en het klonk al helemaal niet hetzelfde als houtentips.

Omhoog