Iemand tips? Stokken (te) snel kapot!

Gestart door The Threat, mrt 25, 2015, 13:57

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

The Threat

Ik drum in de hardcore band From the Heart!
Ik drum inmiddels al een jaar of 15 maar altijd op power en kracht en nooit op techniek.
Nu gaat en wil ik dat ook niet veranderen.
Ik speel al zolang ik drum met VIC FIRTH 5B met houten tip maar nu komt het…
Ik heb ongeveer 2 oefensessies en een optreden nodig om de stokken doormidden te splijten.
Nu is mijn vraag: Hebben jullie eventueel tips voor hardere / sterkere stokken of moet ik hier door mijn speelstijl maar mee leren leven?

Stokmans

Mee leren leven, want het enige alternatief is om techniek aan te leren ;)


Nijlpaard

*gaat bij Stokmans staan
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Hoefnix

Stokken van carbon fiber kopen.  :O

** techniek leren is toch de echte oplossing

baszuidwijk

Met ijzeren pijpen spelen *)

*** wellicht dat techniek iets voor je kan betekenen

Robert-Jan

Als je echt vol op t orgel gaat is 2 reps plus een gig niet heel raar.
Hardere stokken, heb je nu maple of hickory? Indien maple schakel over op hickory.
Wil je nog harder hout..ja t zal bestaan maar dan blijven die heel en gaan je bekkens na 2 reps en een optreden mee...t is maar wat je wil.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

MatiZ

**** ik denk ook techniek hoor... :+ met carbosticks spelen kan maar denk dat het meer schade aanricht aan je bekkens en de rest dan je lief is  :)
Gretsch Renown Maple (Blue Metal) | Gretsch 13" Mark Schulman snare | Zildjian A Custom cymbals | DW hardware | Jobeky L/V Real feel cymbals | Jobeky triggers | ATV aD5 module

Joris

Misschien eens iets dikkere stokken proberen, hoeven niet meteen 2b's te zijn maar bijvoorbeeld Vater 5B's zijn net wat dikker maar hebben dezelfde lengte.

The Threat

#8
mrt 27, 2015, 12:24 Last Edit: mrt 27, 2015, 12:25 by The Threat
Stokken zijn inderdaad al Hickory! Ik zal de Vater 5B eens gaan proberen (thanks voor de tip) en ja, ik mep er vol op ja. Wat mij vaak opvalt (zeker bij live optredens) dat "veel" drummers met een hele fijne techniek vaak niet hard genoeg klinken in de zaal. Zeker als hardcore band speel je vaak in zaaltjes met slechte of geen goede geluidsinstallatie en valt de drum vaak weg.

Kortom Vater 5B proberen en anders proberen te leven met dit "ongemak"  8)
Carbostick geprobeerd maar dat is drama bevonden...

Hoefnix

#9
mrt 27, 2015, 14:40 Last Edit: mrt 27, 2015, 14:41 by Hoefnix
Of de geluidsman vragen om de mix wat aan te passen ipv super hard te meppen?

Tussen heel hard en ongelooflijk hard meppen zit geen volume verschil bij een trommel. Meer dan 100% volume krijg je er niet uit  :N :N :N :N

Joris

#10
mrt 27, 2015, 17:02 Last Edit: mrt 27, 2015, 17:03 by Joris
Het is veel belangrijker dat je constant even hard slaat dan dat je per definitie keihard slaat. Een geluidsman stelt de gain in op je hardere slagen, als je dan af en toe een paar uitschieters hebt en de rest zacht slaat gaat het nergens naar klinken. Ik heb het nu over een metal/hardcore sound, dit geldt niet zo zeer voor alle stijlen natuurlijk, en dit is voor een geheel uitversterkte situatie.

Ik een kleine zaal, cafe's enz waar niet de hele kit word uitversterkt moet je gewoon flink meppen, afhankelijk van hoe hard de gitaar staat.

Wat je bijvoorbeeld vaak bij metaldrummers ziet, keihard rimshots slaan de hele set en als er dan een blastbeat komt hoor je hem niet omdat je niet zo hard kan slaan, in dat geval moet je de rest dus zachter slaan, maar dit is een beetje een ander verhaal.

Anserini

Pro Mark 5B Japenese Oak, is harder dan Hickory: Pro Mark PW5BW

Maar goed, hoe harder de stok, hoe meer van de kracht verwerkt moet worden door de vellen en bekkens. :X
Anders speelden we allen met Ahead stokken natuurlijk. 8)

Elfje

Probeer de kuppmann stokken

ppm5261

Ik heb nu zelf al jaren stokken van Balbex, en wel 5BN. Ik zit in een Metal/Hardrock band. Ik ken een aantal drummers van bekendere Metalbands, en die spelen graag met Balbex Ik zou zeggen, probeer ze eens uit! En wel de Hickory! Succes

kaboemba

Echt ik snap het niet, op het gitaar forum breekt iedereen een snaar, ik nooit.
Hier breekt men stokken, nooit zal ik niet zeggen maar ik doe toch wel 1 jaar met mijn stokken.
Althans ik heb gewoon 3 setjes en daar doe ik wel een jaar of langer mee.
En dan speel ik met vrij lichte dunne stokken, maar mep wel vrij hard.

Hoefnix

Hier in de oefenruimtes zie ik veel drummers alleen maar rimshots slaan en met de hals op de scherpe kant van de hihat slaan.

De stukken vliegen dan in het rond..

Mad Devil

Als je zo hard mept dat je stokken afbreken als lucifers,....zou ik kunstof stokken proberen.
Gear: Yamaha V Power 22', 16', 13', 12'. Yamaha Recording Custom snare 14' x 7'. Paiste 2002 ride, crashes en splash. Paiste 2002 sound edge hihats

MatiZ

Nou ik niet.. ik zou techniek aanpassen. Met carbon stokken is leuk maar is niet bevorderlijk voor je cymbalen of vellen... Tenzij je maandelijks nieuw wil...  :+

Vaak is het de stand van de bekkens / hihat die deze problemen veroorzaken, bekkens te recht (staat optisch geil) maar zo sla je wel op de 'kopse kant' van het bekken en dus je stokken aan gruis.
Gretsch Renown Maple (Blue Metal) | Gretsch 13" Mark Schulman snare | Zildjian A Custom cymbals | DW hardware | Jobeky L/V Real feel cymbals | Jobeky triggers | ATV aD5 module

Joris

Vater 5B gaat bij mij over het algemeen vrij lang mee, ik heb net 36 shows met 5 paar stokken gedaan.


Omhoog