FAQ: Help! Een drumstel kopen..

Gestart door Dries, sep 16, 2011, 15:41

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Dries

sep 16, 2011, 15:41 Last Edit: sep 10, 2013, 00:47 by Dries
FAQ: Help! Een drumstel kopen..


Voor het eerst een (noemenswaardig) drumstel kopen met een beperkt budget, het blijkt een hele opgave om door de bomen het bos te blijven zien. Naar aanleiding van de telkens terugkomende beginnervragen op het 'oude' drumforum leek het mij erg handig om hier af te trappen met een aantal basistips. Ik ga hier voor het gemak uit van een budget lager dan €500 voor een 5-delig drumstel inclusief hardware en bekkens.


Merken

Wanneer je op internet begint aan je zoektocht naar drumspullen zul je al zeer snel uitkomen bij de grotere webwinkels zoals Thomann.de en Musicstore.com. Niets mis mee, in principe erg ruimgeassorteerde en goedgeprijsde muziekwinkels. Omdat veel beginners een niet al te royaal budget hebben, lijken huismerken als Fame en Millenium op het eerste gezicht een zeer interessante keuze. Voor circa €200 koop je al een 5-delig drumstel, compleet met bekkens en al!
De beginnende en niet veeleisende drummer kan hier best plezier van hebben, voor zolang het duurt. Ik zal dus niet zeggen dat je hier niet op kan (leren) drummen, en er geen plezier van kan hebben. Wel durf ik met zekerheid te zeggen dat de lol er tamelijk snel vanaf zal gaan.
Je kunt er vanuit gaan dat ieder compleet drumstel met een nieuwprijs van minder dan €300 nergens naar klinkt. Buiten de klank is de hardware in de regel ook van inferieure kwaliteit. Schroeven die je zelfs met beleid doldraait en standaards die rammelen of uit elkaar vallen, vaak doen zich al problemen voor tijdens het voor de eerste keer in elkaar zetten van het slagwerk.

Bovenstaand verhaal gaat niet alleen op voor de 2 bovengenoemde merken, maar zijn als tamelijk algemeen te beschouwen. Voor Hayman geldt bijvoorbeeld hetzelfde.

Het advies dat ik iedere beginner meegeef is:
ga voor een gebruikt drumstel van een gerenommeerd merk.

Dit scheelt je ontzettend veel leed, het hoeft helemaal niet zo veel duurder te zijn en in de meeste gevallen leg je er geen of bijna geen geld op bij als je het drumstel weer wilt verkopen.
Een vuistregel is dat een gebruikt drumstel van een A-merk in goede staat zo'n 60% oplevert van de nieuwprijs. Het is bij jonge spullen goed na te gaan wat het nieuw heeft gekost, aan de hand van de '60%-regel' is zelfs door een leek simpel te bepalen of een vraagprijs reëel is of niet.

Hieronder een lijstje van (A-)merken die ook in het lagere segment leuke spullen leveren:

Pearl
Tama
Yamaha
Mapex
Sonor
Gretsch
Ludwig


Vanaf tussen de 250 en de 350 euro koop je al een fatsoenlijke instapset van bovenstaande merken. De hardware is over het algemeen vrij degelijk en de afwerking van de trommels is redelijk tot goed te noemen. De Pearl Export en de Tama Rockstar zijn series die zich al de nodige jaren hebben bewezen. Site's als Marktplaats staan vaak vol met dit soort leuke sets.
Doe hier je voordeel mee.


Maten

Tijdens je zoektocht naar een geschikt drumstel binnen je budget zul je niet alleen met verschillende merken en series te maken krijgen, maar ook met een aantal verschillende maten. Er zullen weinig drummers zijn die van begin af aan weten welke maten ze het meest bevallen. In het lagere segment zijn er (gelukkig!) een beperkt aantal basisconfiguraties te vinden. Wat voor jou de juiste keuze is, is vooral afhankelijk van de muziek die je wilt gaan spelen. Vooral als je een veelzijdige set wilt, is het raadzaam om voor een middenweg te gaan.

Jazz
Vaak 4-delige drumstellen, 18' of 20' bassdrum, 12' tom en 14' floortom

Pop
20' of 22' bassdrum, vaak fusionmaten: 10, 12, 14 inch toms

(Hard)rock
22' of grotere bassdrum, grote toms: 12, 13, 16 of zelfs 26, 13, 16, 18!

Bovenstaande maten zijn uitsluitend bedoeld ter indicatie.
Het mag duidelijk zijn dat een 20' bassdrum veelzijdiger is dan een 24' bassdrum.
Fusionmaten zijn de laatste jaren erg populair. Ze zijn wat veelzijdiger dan de traditionele rockmaten.
Hoe groter de diameter van de trommel, hoe lager deze te stemmen zal zijn.
De diepte van de toms hoeft niks te maken te hebben met hoe vol de klank is (of, zal zijn). Dit heeft voornameljk te maken met de stemming, het type vel, de houtsoort, etc.etc. (mooi voorbeeld: de Hyperdrive kits van Tama) Hou er wel rekening mee dat een ondiepe tom over het algemeen veel sneller zal anspreken dan een hele diepe powertom uit de jaren '80.

De meeste snaredrums zijn 14'. Mijn advies is om dit (zeker in het begin) gewoon aan te houden. Een ondiepe snaredrum is vaak wat feller, en spreek sneller aan dan een diepe. Wil je een hele volle snaredreun hebben dan kan een snaredrum van 5,5' diep wat power missen. 6,5' kan een uitkomst zijn.
5,5' is wel veelzijdiger.

Hou er wel rekening mee dat de maat niet alleen invloed op de klank heeft, maar ook op de manier van positioneren. Wanneer je de toms boven de bassdrum gaat hangen, hebben de diameter van de bassdrum en de diepte van de toms invloed op hoe hoog de toms minimaal komen te hangen. Bij een diepe snaredrum kan het wenselijk zijn om een stand te zoeken die extra laag in te stellen is.

Verder zweert de één bij veel trommels, en de ander bij een compacte set. Meer trommels kosten vaak meer geld. Kwaliteit gaat in mijn ogen absoluut boven kwantiteit. Veel trommels zijn leuk, maar je hebt ze (helemaal in het begin) niet nodig. Ik adviseer dan ook om te beginnen met een 4- of  5-delige set.


Vellen

Je zult er in eerste instantie misschien niet bij stilstaan, maar de vellen en de velspanning hebben samen met de ketelmaten de meeste invloed op hoe je drumstel zal klinken. Hoe dunner het vel (enkellaags), hoe opener het geluid. Hoe dikker het vel (dubbellaags) hoe 'vetter' het geluid. Ik ga verder niet in op velkeuze en stemming, hier zijn speciale topics voor en dit is pas van toepassing wanneer je eenmaal een aankoop hebt gedaan.
Wel wil ik je er op attenderen dat een compleet setje fatsoenlijke slagvellen voor een 5-delig drumstel bijna €100 kost. Helaas worden nagenoeg alle instapsets geleverd met b-merk vellen, terwijl het verschil in geluid met met A-merk vellen (Remo, Evans, Aquarian) erg groot is. Het is dus raadzaam om ook te kijken naar het type en de staat van de vellen die er op een drumstel zitten.
Ondanks dat het een slijtage artikel is, kan een set nieuwe vellen erg duur zijn in verhouding tot wat jij betaald hebt voor je setje. 100 euro aan vellen op een set van 300 euro is allereerst zonde van het geld, maar het zou ook een argument zijn om iets van de aanschafprijs af te praten.


Hardware

Zoals eerder aangegeven loopt de kwaliteit van hardware erg uiteen. Over het algemeen is alle A-merk hardware aardig tot goed. Het is meestal voordeliger om een drumstel te kopen waar al hardware bij zit, dan dat je losse dingen bij elkaar moet sprokkelen. Een fatsoenlijke hardwareset (bijvoorbeeld Pearl 800-serie), bestaande uit 2 bekkenstands, een enkel pedaal, een snare- en een hi-hatstand kost tweedehands al gauw €150-€200 euro. Dit terwijl je al vanaf zo'n €350 een jonge Pearl export kunt kopen inclusief al deze hardware. Hou hier rekening mee als je op het punt staat een shellset te kopen.
Onderschat het belang van fatsoenlijke hardware niet: als je je drumstel af en toe moet afbreken zul je zeer snel merken wanneer je te maken hebt met goedkope hardware.


Bekkens

Bekkens zijn er in alle prijsklassen. Een erg goede maar basic bekkenset kost al gauw honderden euro's en is voor de meeste beginners niet weggelegd.
De aller-goedkoopste 'bekkens' zijn een reïncarnatie van een blikje waar in het meest gunstige geval ooit 'Bonduelle' op heeft gestaan. In een ronde vorm geperst blik dus. Deze zijn gemakkelijk te herkennen: erg dun, zeer flexibel metaal met geen tot nagenoeg geen hamering. Je slaat er zo een deuk in en ze klinken erg schel en lelijk.

Gelukkig zijn er erg leuke, soms zelfs handgehamerde, bekkensets te koop tegen een acceptabele prijs. Wil je een leuke en betaalbare bekkenset kopen, dan kost dat nieuw rond de €300-€350 euro. Ook voor bekkens in dit segment gaat de 60% regel aardig op. Dit houdt in dat je voor zo'n €200 een fatsoenlijke beginnerset kunt kopen. Net als bij hardware ben je meestal voordeliger uit wanneer de bekkens bij het drumstel zijn inbegrepen, dan wanneer je ze los koopt.

Een aantal voorbeelden:

Zildjian ZXT
Masterwork Troy


Vooral de Masterwork Troy is een zeer bovengemiddelde instapset. Ze kosten vaak iets meer dan de instappers van andere merken, maar dit hoor je absoluut terug. Een goede keuze als je ze kunt betalen.

Hieronder een lijst met de grotere bekkenmerken:

Zildjian
Sabian
Paiste
Meinl

Masterwork
Amedia
Diril (zelf geen ervaring mee, maar is mild geprijsd en blijkt erg goed te zijn)


Controleer bekkens altijd op scheurtjes. Zelfs kleine scheurtjes scheurtjes scheuren verder, waardoor je je bekken binnen de kortste keren weg kunt gooien. Ook hoort het gat netjes rond te zijn, zonder uitstulpingen (zogenaamde 'keyholes').


Tot slot

Er is ontzettend veel drummateriaal te koop. Door tweedehandse spullen te kopen krijg je veel meer waar voor je geld dan wanneer je alles nieuw koopt. Dit geldt in het bijzonder wanneer je een beperkt budget hebt. Instapsets van A-merken zijn over het algemeen niet slecht en behoorlijk courant. Goedkoop is duurkoop.
Neem de tijd om alles op een rijtje te zetten. Welke maten wil ik, wat mag het kosten, hoe ver ben ik bereid te reizen, etc. Hou ook rekening met bijkomende kosten zoals losse hardware/bekkens of nieuwe vellen.
Ken je iemand die verstand van zaken heeft, vraag deze dan om mee als je gaat kijken naar een drumstel.

Hopelijk geeft dit artikeltje de beginnende drummer wat opheldering.
Er zijn op dit forum een aantal leden met veel verstand van zaken, dit houdt niet alleen in dat mensen je vragen kunnen beantwoorden, maar óók dat er al een boel informatie te vinden is.
Probeer daarom eerst informatie te vinden d.m.v. de zoekfunctie.


Dries
Bedankt voor aanvullingen!
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

stick tight

goed stuk!

Ik ben het zelf alleen niet helemaal met het snaredrum deel eens.
Dieper is niet altijd beter geschikt voor hardere muziek. Naar mijn ervaring is velkeuze en velspanning veel meer van invloed op het volume van een snaredrum dan de diepte van de ketel. Meer volume wil ook niet percee zeggen dat je snaredrum beter hoorbaar is door de muur van geluid die geproduceerd word door gitaarversterkers.

Ondiepe snaredrums zijn vaak veel feller dan diepere.

Anserini

Goed geschreven, inderdaad een paar kleine dingen waar ik me niet helemaal in kan vinden maar verder zeker sterk stuk.

Stokmans

Top, was al eens begonnen met een identiek stuk, maar het nog niet afgemaakt. Nu mag jij hem dus bijhouden  ;D

Stokmans

#4
sep 16, 2011, 17:21 Last Edit: sep 17, 2011, 13:43 by Stokmans
Opmerkingen zijn verwerkt  :)

Hans

Goed werk hoor Freggle, had ik 25 jaar geleden moeten lezen. ;)

ewoud


Goed werk hoor Freggle, had ik 25 jaar geleden moeten lezen. ;)


Ik had dit inderdaad ook liever eerder gelezen dan was ik waarschijnlijk niet op zo'n baggersetje begonnen  ;)

82keiko


Ik had dit inderdaad ook liever eerder gelezen dan was ik waarschijnlijk niet op zo'n baggersetje begonnen  ;)


Juist ja, had ik ook beter enkele jaren geleden geweten  ;).

Headshrinker

Aanvulling (suggestie):

Vraag: Hoe 'koop' ik de sound van idool X op opname Y?

Antwoord: Da's lastig, zeg maar vrijwel onmogelijk.

Toelichting: Al koop je precies dezelfde spullen als jouw grote voorbeeld; je gaat toch anders klinken. Immers:


  • In de studio wordt er doorgaans gesleuteld aan de sound.

  • De ruimte waarin jij drumt, heeft een andere akoestiek.

  • Idool X heeft hoogstwaarschijnlijk een andere speltechniek dan jij (slaat harder, raker, etc.).

  • Idool X (of zijn/haar knechten) beheersen de fijne kneepjes van het stemmen.


FoREVer


Goed werk hoor Freggle, had ik 25 jaar geleden moeten lezen. ;)


+1 ( je wilt niet weten wat voor kits ik in huis heb gehad :) )
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

paQ

+1 is de karma button nu he ;)

wdrummer

hallo,
ik ben een beginnende drummer en wil een 2dehands drumstel kopen.
ik wil nog geen hele dure dus heb ik gekozen voor een hayman.
op de foto ziet alles er goed uit maar waar moet ik nou op letten?

graag een reactie???


NathanR

Hey,

Ik denk, dat je het anders moet zien, je moet niet kiezen voor een dure, maar voor een goede.
Drummen is eenmaal een dure hobby, en je bent gewoon veel geld kwijt voor spullen etc.

Hayman is op korte termijn 'goed' en goedkoop, maar op lange termijn is het een ontzettende duurkoop.
Hayman raad ik zeker niet aan, al helemaal niet tweedehands. Je kan beter zoeken naar een tweedehands Osan, Pearl Forum of Pearl Export, Sonor of Mapex oid. Er staan genoeg goedkope drumstellen op internet, die langer mee gaan, en waar meer uit te halen is.
Als je je budget hier deelt, dan kunnen andere leden je misschien ook nog helpen met uitzoeken!

Voorbeelden:
http://link.marktplaats.nl/517595933
http://link.marktplaats.nl/516840460
http://link.marktplaats.nl/518299914

Succes!



animal

Prima advies, alléén zou ik geen OSAN-drums adviseren vanwege de lage restwaarde bij verkoop.

Robert-Jan

Topic merge
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

harmen 18

Een (tweedehands) Pearl Export is dan een goede koop, ze gaan je net zo veel kosten als een nieuw beginnersdrumstel, maar je kan er veel langer plezier aan beleven. Later als je wat meer pro wilt gaan kan je dan nog een keer nieuwe vellen, bekkens, etc. kopen en dan heb je het weer mooi voor elkaar.

Misschien wordt een zwarte Pearl Export over 100 jaar wel heel erg veel geld waard..........

ArcticLight

Als je op zoek bent naar drumkits in het segment van de Export, dan is de Tama Rockstar ook een aanrader.

Robert-Jan

#17
jan 07, 2012, 22:31 Last Edit: jan 07, 2012, 22:40 by Robert-Jan

hallo,
ik ben een beginnende drummer en wil een 2dehands drumstel kopen.
ik wil nog geen hele dure dus heb ik gekozen voor een hayman.
op de foto ziet alles er goed uit maar waar moet ik nou op letten?

graag een reactie???



Waar je op moet letten is met name de hardware, dat is het zwakke punt bij dit soort sets.
Meestal blijven dit soort sets op een plek staan en als jij dat ook van plan bent komt het wel goed.
Controleer of je de stands nog in elkaar kan schuiven..of de tomhouders los en vast kunnen , floortom poten ook even bekijken en hetzelfde geld voor de basdrumpoten..ff alle schroefies langs dus
En er geen rare bedragen voor betalen natuurlijk.. ;)
Succes
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Rick

Diril mag je van mij ook wel bij de "grote" bekkenmerken toevoegen. Mega kwaliteit voor een relatief zacht prijsje!

Dries


Diril mag je van mij ook wel bij de "grote" bekkenmerken toevoegen. Mega kwaliteit voor een relatief zacht prijsje!

Heb 'm in de lijst gezet  *)'
Bedankt voor de aanvulling.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Geischa

Istanbul?

Vossie

Als je zoals ik een drumsetje puur als oefensetje gebruikt met gaasvellen is zo,n Fame setje toch ook wel geschikt dacht ik ?

Jochem


Als je zoals ik een drumsetje puur als oefensetje gebruikt met gaasvellen is zo,n Fame setje toch ook wel geschikt dacht ik ?

Ja hoor :)

Stokmans

#23
mei 11, 2012, 08:40 Last Edit: mei 11, 2012, 08:44 by Stokmans
Tenzij je stevig doormept, dan heb je kans dat de boel na verloop van (niet al te veel) tijd spontaan onder je instort/verzakt

Zie ook R-J een paar posts hierboven over een Hayman:


Waar je op moet letten is met name de hardware, dat is het zwakke punt bij dit soort sets.

Vossie


Tenzij je stevig doormept, dan heb je kans dat de boel na verloop van (niet al te veel) tijd spontaan onder je instort/verzakt

Zie ook R-J een paar posts hierboven over een Hayman:


Elke avond een uurtje meppen,maar dan niet vol gas natuurlijk ik zie niet echt het nut ervan om zo hard mogelijk op gaasvel en rubber te meppen  ;)

Omhoog