Wat ik erg apart vind is het argument voor een betere klank als de wrap eraf is en de ketels gelakt zijn.
Wat ik zo lees worden het zeker 5-6 lagen beits/lak/vernis. Denk je echt dat dat een betere klank geeft tenopzichte van een wrap? Zeker in een live situatie is dat te verwaarlozen. Optimounts maken al het verschil en heel veel beter als dit zal hij nooit gaan klinken. Het blijft een export van waaiboom hout, het word niet opeens een reference set...
Het opknappen van een set geeft ook geen toevoeging aan de financiële waarde; een opel astra die je koopt voor 2000 euro word ook niet opeens 3000 euro waard als je er een nieuwe uitlaat onder legt en de carrosserie spuit ter waarde van 1500 euro. De dagwaarde blijft gelijk.
Maargoed, het is natuurlijk een keuze die je maakt. Als jij het de investering waard vindt zeker doen!
Die wrap is er makkelijk af te krijgen met een fohn en de lijmresten met wat afbijt. Hij is waarschijnlijk alleen op de naad gelijmt... Wat je daarna moet doen weet je net zo goed als ik
Je moet eerst het Vioolconcert in Bes majeur van Mozart neuriën met de stemschroeven in je linkerhand en de stembokken in je rechter broekzak anders pakt de hars niet goed
Maar ff serieus, gewoon doen zoals ik omschreef en een paar keer herhalen als het resultaat niet naar wens is. Soms moet je het een paar keer doen voor de hars goed in de groeven gaat zitten en voldoende wrijving geeft om lostrillen tegen te gaan.
Het verbaasd me hoeveel mensen hier verbaasd zijn over kromme en gebogen kloppers.
Gebogen kloppers heb ik regenmatig gehad, gebroken zelf nog nooit maar wel gezien. Danmar percussion maakt een hoop beaters speciaal voor ''hard'' spel, wellicht is dat een optie.
De Pearl kloppers op de foto heb ik ook al krom getrapt. De eliminator kloppers gaan aanzienlijk langer mee..
Ik speel af en toe op een drumcraft 8 en vind vooral de kick erg lekker. De toms klinken wat ''klein'' in vergelijking met mijn tama rockstar maar dat heeft natuurlijk ook met velkeuze en stemming te maken.
Ik kan er waarschijnlijk een 70's supraphonic bij krijgen.
Eerst even afwachten of de huidige eigenaar er vanaf wil. De kit staat nu ruim 4 jaar bij ons opgeslagen en naar verluid is de eigenaar niet mee actief als muzikant.
Een blauwe Ludwig acryl kit maten 22x14 kick, 12 en 13 toms en 20(!!!) floortom.
Serie nummer op de badge: 1302383
Iemand?
Vandaag gevonden tijdens het opruimen van de zolder, set is zeker 10 jaar niet gebruikt en heeft opgeslagen gestaan in een hok. Ik heb de eigenaar weten te traceren, die komt komende week langs om de kit op te halen. Als ik het kan betalen wil ik hem een bod doen..
Wat ik ook nog vond:
paiste 2002 black label china, 20'' met zelf rivets geboord. Paiste sound formula 16'' crash paiste 2002 red label 16'' crash paiste 16'' flat ride
Pearl freefloater brass snare (verschrikkelijke staat, veel pitting en corrosie)
Ik zou de organisatie zelf een kit laten huren en daar zelf ook over spelen, ben je in 1 keer van het gezeik af.
Ik heb in het verleden wel vaker bands over mijn kit laten spelen maar in die situaties waren mijn vellen altijd betaald door de band waar ik voor speelde en was vooraf afgesproken en in het belang van het goed verlopen van de show.
Voor vrienden doe ik echt niet moeilijk, die geef ik zelfs mijn kit mee op tour als het moet.
Ik zag ook dat bekkens vervoeren in bekkentas schadelijk is/kan zijn. Is dit echt zo erg of valt het nog wel mee?
Het is natuurlijk moeilijk te bewijzen maar sinds ik een koffer heb ipv een tas heb ik geen bekkens meer gehad die tegen die groef in scheuren en ik speel nou niet echt subtiel.
Gewoon de schroef over het blokje ''vijlen'' en een paar keer in de en uit de spanbok draaien tot je weerstand begint te voelen. Het kan zijn dat je het een paar keer moet herhalen...
Hier 'n filmpje van iemand die verschillende stemmingen test op een Black Magic (helaas alleen het slagvel). Best geinig.
Ik heb de 13x7 van deze snare, heerlijk voor live. Je hoort op dit filmpje wel heel duidelijk hoe ''afgeknepen'' somige vellen gaan klinken bij een wat hogere spanning. Een Evans genera dry of variant daarvan zou het beter doen.
Ik ben afgelopen week aan het experimenteren geslagen met iets waarmee ik al lang in mijn hoofd zat: het vervangen van de lagers in mijn pearl eliminator.
De standaard lager van de eliminator bleek een goedkope lager (geen abec) en ik heb ze vervangen voor super Redz skateboard lagers. Het resultaat: razendsnelle pedalen met veel punch en direct speelgevoel.
De as van mijn slave blijft draaien als je er geen driveshaft aan koppelt. Voorheen draaide hij hooguit 1 keer rond.
Het vervangen zelf was redelijk simpel. Enige wat je nodig hebt is een drumsleutel, kruiskop schroevendraaier en steeksleutel. De lager op het eind van de as van het hoofdpedaal kreeg ik niet los omdat deze geperst zat. Deze heb ik schoongemaakt en in de lagerolie gezet. Werkt prima!
De enige manier om echt aan optredens te komen is mensen kennen. Zorg dat je zelf veel optredens bezoekt, praat met mensen en ga vrijwilligerswerk doen bij je lokale poppodium/jeugdhuis etc.
Mijn werk is het managen van een poppodium en ik krijg dagelijks 10-15 mails van bands uit heel het land. En ze zijn allemaal hetzelfde:
Beste zaal X, Wij zijn een band uit stad Y en we zijn flink aan de weg aan het timmeren! We hebben afgelopen jaar een CD uitgebracht die goed word ontvangen met optredens door het hele land tot gevolg. Graag willen we ook een keer bij jullie spelen! Wat benzinegeld en drankbonnen is voldoende. Als het nodig is kunnen onze vrienden van band Z ook wel spelen.
Dit is dus wat je NIET moet doen. Hoe graag ik ook beginnende bands een kans wil geven; dit soort mails gaan de prullenbak in voor ik ook maar 2 regels gelezen heb.
Als je vrijwilligerswerk doet bij een poppodium of jeugdhuis is het relatief makkelijk om zelf iets te organiseren. Maak een plannetje en werk dat uit op papier. 3-4 bands op een avond, lage entree (ik hanteer een euro per band voor beginnende artiesten) en dien dat in. Laat zien dat je zelf gemotiveerd ben om er een succesvolle avond van te maken maar blijf wel realistisch; je zal eerder 50 man trekken dan 100 en zonder lokale bandjes ben je nergens.
Op die manier kan je bands uitnodigen om te komen spelen op jou show en daar kan je een show in hun regio voor terug vragen. Ideale manier om mensen te leren kennen.
Ik heb dit gedaan vanaf dat ik 15 was tot een jaar of 2 geleden. Daarna heb ik het geluk gehad om bij bevriende bands (die ik ontmoet heb door het organiseren) aan de bak ben gekomen als invaller ed. Op die manier heb ik mijn netwerk uitgebreid. Nu heb ik helaas bijna geen tijd meer om te spelen maar als ik ergens op een plek door heel europa wil spelen met mijn band ken ik er altijd wel iemand die iets voor me kan en wil doen omdat ze me kennen.
Laatste tip: vertrouw niet op het aantal facebook likes of youtube hits; promotors prikken daar zo doorheen. Bel mensen op en stel je voor. Laat merken dta je weet dat het niet voor niets komt en toon interesse. Emails verdwijnen op de grote stapel en werkt echt voor geen meter. Blijf realistisch en die het voor de fun anders raak je zo opgebrand.