DTXTREME I Module - nog interessant om te gebruiken?

Gestart door EcoR, sep 25, 2019, 15:27

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

EcoR

sep 25, 2019, 15:27 Last Edit: sep 25, 2019, 15:51 by EcoR
Ik heb hier sinds kort een nog volledig werkende DTXTREME I module liggen. Alles werkt, dus dat is niet het probleem. Heb heb voor een appel en een ei gekregen.

Ik heb zelf een Yamaha DTX562K-set om thuis mee te oefenen, en vraag me nu af of het de moeite is om de DTXTREME I nog aan te sluiten. Hoewel de xtreme al behoorlijk oud is, is hij om in te stellen veel uitgebreiden en gebruiksvriendelijker dan mijn DTX502-module. Met alle knoppen en sliders kan ik per nummer sneller de kit naar mijn hand zetten als ik even snel een nummer wil oefenen.

Nu is het wel zo dat de techniek achter de DTX502 een stuk moderner is; 3 zone voor snare en ride en aansturing van de modernere pads is out-of-the-box al beter. Ik weet ook niet (niet in de handleidingen te vinden) hoeveel 'lagen' er bij de hihat zitten op de xtreme tussen open en dicht, volgens mij zelfs geen een? De DTX502 heeft in ieder geval nog half-open ertussen zitten.

Aangezien ik EZDrummer gebruik om tracks op te nemen maakt het geluid (wat nog best aardig is van de DTXtreme) niet zo veel uit.
Maar nu de vraag: is het nog de moeite om de xtreme te gebruiken? Ik heb de extra aansluitingen (16 tegen 10 op de 502) niet persé nodig, hoewel ik dan wel makkelijker wat splashes en toms zou kunnen koppelen.

Momenteel denk ik er over om de xtreme als 'uitbreiding' voor de 502 te gebruiken dmv een midi-kabel tussen de 2 modules, voor wanneer ik extra bekkens/toms/etc wil aansluiten (10 extra stereo-inputs).  Maar is dat de moeite waard als het maar om 1 of 2 extra aansluitingen in de praktijk gaat of is de DTXtreme I inmiddels qua techniek al gewoon te verouderd?

EcoR

#1
sep 27, 2019, 09:00 Last Edit: sep 27, 2019, 09:03 by EcoR
Inmiddels zelf weer wat verder, en aangezien ik bijna jarig ben het volgende besloten:
DTX502 heeft helemaal geen midi in, dus de dtxtreme koppelen gaat niet werken.
Ik heb 2 extra toms en 2 extra bekkens gekocht om mijn e-kit 'gelijk' te maken aan mijn a-kit. Dit gaat niet lekker passen op de DTX502, dus nu het volgende bedacht:
DTX502 krijgt de hihat, snare, ride en alle bekkens om te verwerken aangezien die gewoon beter omgaat met dual-zone / triple zone.
DTXTREME I krijgt de toms en bassdrum.

Ik stuur beide modules naar een klein mengpaneeltje om alles samen naar een koptelefoon te krijgen, of ik gebruik de line out van de DTXtreme naar de line-in van de DTX502 om zo alles op 1 module te krijgen, maar ik weet niet hoe dat dan zit met latency, daar ga ik nog even mee spelen.

Voor het triggeren van EZDRUMMER moet ik even kijken hoe dat gaat lukken. De DTX502 gaat via usb naar de computer, Ik ga kijken of ik een Midi2USB kabel daarbij kan gebruiken en dan 2 modules tegelijk in EZdrummer kan gebruiken...

EcoR

Met het forum weer up ( *O* ) nog een kleine update voor degene die het interessant vindt:
Uiteindelijk heb ik het als volgt opgelost:

DTX500 stuurt snare, hihat en bekkens (Ride en 2 crashes) aan. Via de headphone-jack gaat deze naar de line-in van de DTXtreme I. De DTXtreme I heeft 2 crashes (China en splash), 4 toms, sidesnare en bassdrum. Koptelefoon gaat in de headphone-jack van de DTXtreme. Muziek kan ik inpluggen in de DTX500.

Ik merk geen latency door het doorlussen, wellicht dat het er wel is maar niet genoeg om op te vallen. Werkt als een zonnetje, kwestie van 2 modules aanzetten en je kan spelen.

Op den duur wil ik wel kijken naar een DTX900 om alles op 1 module aan te kunnen sluiten, maar voor nu is dit prima. Heb aansluiten aan mijn computer voor EZdrummer even on-hold gezet; teveel gedoe met instellen en voor even thuis een nummertje oefenen zijn de onboard-geluiden goed genoeg.

Mooi ook om te zien welke stappen zijn gemaakt in vooral de crash-geluiden; op de DTXtreme zijn de meeste erg nep (China en splash zijn met flink wat tweaken wel bruikbaar), maar die op de DTX500 klinken toch een stukje natuurlijker. Nog steeds niet superrealistisch, maar dan had ik maar een 2Box oid moeten kopen.

Omhoog