Met welke stokken speel je?

Gestart door Nickvm, sep 15, 2011, 20:01

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Jenslathouwers

ik speel al een hele tijd met 5A extremes, voor mijn verjaardag in mei een paar setjes 7A gekregen van de band maar de overstap van 5A extreme naar 7A is me toch wat te groot. af en toe neem ik de 7A's wel eens vast maar meestal liggen ze snel trug aan de kant! :p
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Technobeat


Wie gebruikt of kent deze Vic Firth Silver Bullet Sticks ?





Geen last van meer putten in de vellen of losvliegende Silver Bullettips ?
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Air Piet

Ik speel altijd met Vic Firth 5B. Maar 2B vind ik ook heel lekker spelen, maar gaan heel snel stuk.  -O-

Hoefnix

Vic Firth SD2 Bolero's of Promark SD2. Daarnaast nog een hoop verschillende andere stokken 5B's, Swing Master enzo.

De SD2 Bolero's zijn echt wel favoriet, van een te dunne stok krijg ik verkrampte handen als ik langer speel.

grohllebol

Ik heb laatst van die Jojo Mayer stokken gekocht, heb er nu een paar keer mee geoefend, en een week terug mee gespeeld bij een optreden, ik vind ze heerlijk.
Ik heb 5b's die ik ook nog steeds gebruik en een keer van die rods gekocht, gebruik ik bij een aantal nummers, of als ik heel zacht moet spelen :)
Ter info: Avatar is Elan, de bard, uit Order of the Stick. Wil eigenlijk met drumkit de dungeons in, hide check -20...
Kit: Yamaha Tour Custom. Cymbals: Paiste 602 SE high hat, Masterwork Troy 16" en 18" crash, 20" ride, 15" Wuhan China

Erik

Een tijd geleden ben ik overgestapt naar pro mark naturals. Heel erg fijn, geeft me een stukje meer controle.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Air Piet


Ik heb laatst van die Jojo Mayer stokken gekocht, heb er nu een paar keer mee geoefend, en een week terug mee gespeeld bij een optreden, ik vind ze heerlijk.
Ik heb 5b's die ik ook nog steeds gebruik en een keer van die rods gekocht, gebruik ik bij een aantal nummers, of als ik heel zacht moet spelen :)


Ja aan die rods zit ik ook te denken, lijkt me wel geinig, voor als ik in een mellow mood ben :)

Harre

Tip: de bamboo floppy sticks van Balbex  :Y
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

dutchdrummer

#208
dec 10, 2012, 11:38 Last Edit: dec 10, 2012, 11:51 by dutchdrummer
Ik gebruik eigenlijk altijd ProMark 5A met nylon tip.

Ik heb een paar jaar met 7A's gespeeld, maar ben toch weer terug naar de 5A.

En ik heb nu 1 repetitie de Mike Portnoy Signature van Promark gebruikt. Iets dunner dan een 5A (maar dikker dan een 7A), met grotere nylon tip en een dikkere schouder. Het spelgevoel is heel anders, maar dat went. Het geeft ook meer volume dan de 'standaard' 5A, met name op de ride.

Nijlpaard

Current stick of choice.......Silverfox sweet pea:)



Lekker gebalanceerde stok :Y
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Air Piet


Tip: de bamboo floppy sticks van Balbex  :Y


Dank. I'll keep it in mind

Kn@pestaart

Goh, ik vond het al rustig op het drumforum... Schijnt er een 'nieuw Drum-Forum' te zijn  :+  Ik speel met VF 5a... Een uitstapje gemaakt naar Pro-mark, maar die spelen toch niet zo lekker als de Vic Firth...
Splijtende tips zijn aan de orde van de dag. Dat er gemiddeld een setje per 2 weken doorheen gaat, neem ik ook voor lief... Ach, het is allang geen hobby meer ;)

Technobeat


Kn@pestaart , het oude drumforum was al een paar jaar op sterven na dood .
PaQ heeft toen het voortouw genomen om een eigen Drum-Forum op te richten .
En met succes , forum werkt prima de luxe  *O* .
De meeste oudgediende zijn mee verhuist , aangevuld met de zeer welkome nieuwe aanwas .


Hoe krijg je het btw voor elkaar om elke week twee paar stokken tot brandhout te slaan , ben je een hard hitter of valt het mee ?
In het bassdrumbeater topic las ik dat je met enige regelmaat een beater krom speelt of zelf doormidden .
Zonde , kost toch weer geld .........
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Kn@pestaart

Ben op de juiste momenten een enorme hardhitter, maar kan ook subtiel hoor ;) Jazz-funk etc, vind ik te gek om te spelen. Slowblues ala "Since i've been loving you" ben ik ook dol op  :)

De kloppers breken met 4-to-the-floor-nummers, (shuffles en boogies) de stokken met veel rimshots. Als je me hebt zien spelen, snap je het wel. Door een gitarist die graag op 10 staat, wil je je nog wel eens laten verleiden om lekker los te gaan ;)

Technobeat


ik heb je YouTube filmpje idd bekeken en kan mij er een goede voorstelling van maken . :Y
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Kn@pestaart

#215
dec 12, 2012, 22:57 Last Edit: dec 13, 2012, 00:11 by Kn@pestaart
Er zijn er meer hoor. Zoek maar op Ruben Hoeke Band... ;)

Het zijn meestal de tips die splijten wat de stok klankmatig onbruikbaar maakt.
Ach, ik sponsor Vic Firth i.p.v. andersom  :+

JayDie

Bestaat er misschien een soort flow-chart voor het kiezen van je stokken? Beste methode zal vast zijn om met verschillende stokken te spelen en het uit te proberen, maar... weet je hoeveel stokken er zijn?! Daar kun je maandsalarissen aan besteden ;-)

Tot nu toe speel (percussie) ik altijd met Vic Firth 5A - wooden tip, in het verleden ook wel met 7A gespeeld (dacht daarmee sneller te zijn omdat ze lichter zijn, maar je kunt er daardoor ook minder hard mee spelen).

Op m'n e-drum speel ik met de Vic Firth e-stick.

Anyways... voor- nadelen van gewicht, lengte, dikte, houtsoort, etc...?

...of verwijs me naar het juiste topic

Paul

Voor zover ik weet is er geen flowchart (als die al te maken zou zijn!).
Drumwinkels (en muziekwinkels met een redelijke drumafdeling) hebben vaak een groot stokkenrek met daarnaast een oefenpad en vinden het geen probleem dat je wat stokken probeert. Ga e.e.a. testen en gebruik dan 5A als referentie.
Uiteindelijk koop je één of twee paar van de stokken die je fijn vindt en daar ga je langere tijd mee spelen. Na een aantal weken doe je weer hetzelfde, en zo door.

Volgens mij is er ook niet één stok voor iemand. Ik merk bij mezelf dat het met fases gaat. Door te testen ben ik er bijvoorbeeld achter dat wat langere stokken fijn vind. Eerst een tijd Elvin Jones gehad (dikte van 7A maar net iets langer), nu speel ik al een hele tijd op Dave Weckls (dikte van 5A maar net iets langer en een mooie ronde tip). Onlangs heb ik SD2 Bolero's ontdekt, geweldige klank op de bekkens. Iets dikker dan ik gewend ben maar toch licht.

Luuk

Dw performance series, Sabian hhx evolution, Gibraltar hardware

JayDie


JayDie

Een soort gelijke uitleg over de stok bij Vic Firth: http://www.vicfirth.com/product/how-to-pick-your-sticks.html

JayDie


Paul

#222
jan 30, 2013, 14:52 Last Edit: jan 30, 2013, 14:53 by Paul
Dat schema van Vic Firth legt uit wat dikte, lengte etc. doen met je stok maar het is niet echt een flowchart zoals ik dacht dat jij 'm bedoelde. M.a.w. het helpt je niet stapsgewijs een stok te vinden die bij je past.

Die van Thomann daarentegen is een mooie vinding! Maar alsnog kom je alleen door te testen erachter wat je fijn vindt: langer/korter dan 5A, dikker/dunner dan 5A (of een andere stok ter referentie).

JayDie


Dat schema van Vic Firth legt uit wat dikte, lengte etc. doen met je stok maar het is niet echt een flowchart zoals ik dacht dat jij 'm bedoelde. M.a.w. het helpt je niet stapsgewijs een stok te vinden die bij je past.

Die van Thomann daarentegen is een mooie vinding! Maar alsnog kom je alleen door te testen erachter wat je fijn vindt: langer/korter dan 5A, dikker/dunner dan 5A (of een andere stok ter referentie).

Klopt, niet in flow-chart, maar helpt al wel bij het uitzoeken. Natuurlijk het best om het gewoon uit te proberen. Maar dit dus voor de initiele start; aandachtspunten.

Daarnaast voor elke toepassing weer een eigen stok, waarschijnlijk...


Stokmans



Anyways... voor- nadelen van gewicht, lengte, dikte, houtsoort, etc...?



Ja, en nee...

Lange of dikke stokken zijn nu eenmaal zwaarder dan korte of dunne, echter lengte en dikte bepalen ook weer je spelgevoel. En, waar ligt het zwaartepunt van de stok? Promark heeft hem in midden/beetje naar de hand toe liggen, Vic Firth al weer meer naar voren (voor mijn gevoel). Dat laatste vind ik prettig omdat je met een zelfde zwaai van de stok meer effect lijkt te hebben. Een combinatie van al die factoren bepaalt voor jou of je er lekker mee speelt. Zo'n chart (of dat Thomann programma) is leuk, maar ik weet echt niet of mijn stokken lang of kort zijn en als ik een beetje gemiddeld kies krijg ik zoveel resultaten (waaronder alle signature series) dat ik door de stokken het bos niet meer zie.

Houtsoort heeft best veel invloed op spelgevoel en op slijtagegedrag. Hornbeam sla ik binnen no-time helemaal aan gruzelementen. Hickory gaat een aardig stuk langer mee. Daarnaast vind ik hickory meer attack geven.

Ik denk dat het verstandig is om in een winkel eens uitgebreid te gaan proberen. Pak naast je reguliere stok ook een aantal extremen (extra lang of kort) en een hele andere stok. Je kan niet op basis van plaatjes en schema's je nieuwe stok uitzoeken, hoogstens van te voren bedenken welke interessant zouden kunnen zijn.

Laatst een paar Silverfox stokken gekregen om te testen. Degene die ze aan me gaf was er erg enthousiast over, konden bijna niet kapot, veel grip, etc. etc. 2 nummers met erg zweterige handen later vloog een halve stok de zaal in, kapoet...

Enneh, ik speel zelf met IceStix  8)

Omhoog