Advies over bekkens

Gestart door Anserini, sep 15, 2011, 19:42

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Anserini

sep 15, 2011, 19:42 Last Edit: sep 16, 2011, 14:09 by Anserini
Topic voor advies over welke bekkens bijvoorbeeld goed zijn voor jouw budget, wat de invloed van de bronslegeringen zijn of wat je moet doen als je bekkens verslind zoals Amerikaanse agenten donuts verslinden!

Een paar algemene tips:

  • Zelf luisteren in de winkel is altijd de beste manier om een keuze te maken

  • Je kunt de rest van je bekkens meenemen naar een (goede) drumwinkel om te testen of je nieuwe keuze erbij past

  • Goed overwegen om voor kwaliteit of kwantiteit te gaan




Een paar algemene misvattingen over bekkens:

  • B20 legering is per definitie beter dan B8

  • Dikke bekkens zijn beter als je hard slaat

  • Dunne bekkens scheuren sneller

  • Als je veel bekkens kapot slaat ligt dat niet aan jezelf




Aanvullingen hierop in een PB sturen s.v.p., zodat we niet offtopic gaan, dan zet ik ze erbij!

Dezain

Meteen al klein vraagje,

Is de Zildjian Avedis serie alleen te gebruiken bij rock? Werd mij verteld door een (oude) drummer van school uit..
Experience is the name people give to their mistakes.

Jochem


Meteen al klein vraagje,

Is de Zildjian Avedis serie alleen te gebruiken bij rock? Werd mij verteld door een (oude) drummer van school uit..

Nee natuurlijk niet =] Maar hij heeft wel een 'rock sound' Wat voor bekkens heb je voor de rest?

Dezain

Ik wil ze niet gaan mixen met mijn set hoor, maar was een vraagje. Dus pop zou er nog wel mee kunnen?
Experience is the name people give to their mistakes.

Anserini

Er zijn zeker A's die voor meer dan rock geschikt zijn.

Nlz

Staat me bij dat er op het oude forum een goeie intro in een van de bekkentopics staat, misschien een idee die in je opening post op te nemen anserini?
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Jochem


Ik wil ze niet gaan mixen met mijn set hoor, maar was een vraagje. Dus pop zou er nog wel mee kunnen?

Ja, moet er gewoon mee lukken ;)

Dezain

Experience is the name people give to their mistakes.

Anserini


Staat me bij dat er op het oude forum een goeie intro in een van de bekkentopics staat, misschien een idee die in je opening post op te nemen anserini?
In het advies over bekkens topic staat een vraag als OP. Ik weet niet welke je dan bedoeld?  ???

Rick

Ik speel over het algemeen pop, soms stevige rock, met toch redelijk jazzy bekkens (22" sandride, 18"  jazz crash).

Met andere woorden: kies lekker wat jij mooi vind klinken. Je moet bekkens niet zo maar in een hokje stoppen. Natuurlijk kan je een jazzride moeilijk voor de metal gebruiken (of je moet hem alleen als crash gebruiken  ::) ). Er zijn dus wel grenzen! Maar als jij pop speelt en de Avedis serie mooi vind klinken: doen!

stick tight

Er zijn een hoop bekkens in de Avedis serie die ik beter in rock vind passen dan A-customs, wat je veel ziet in pop en rock muziek. De Avedis serie heeft een hoop karakter en zijn vaak wat ''rauwer'' dan de wat gelikte A-customs. Prima geschikt voor rock.

Los daarvan is de Avedis sweet ride de beste crash ride die er ooit gemaakt is naar mijn mening. En ik speel eigenlijk alleen Sabian ;)

Nlz


In het advies over bekkens topic staat een vraag als OP. Ik weet niet welke je dan bedoeld?  ???

Ik zo ook niet, was een lange post van ik dacht Arjen. Misschien wel zo handig als die als "algemeen bekken advies" met een slotje er op als bovenste topic in het bekken-subforum gezet worden? Mods?
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Anserini


Ik zo ook niet, was een lange post van ik dacht Arjen. Misschien wel zo handig als die als "algemeen bekken advies" met een slotje er op als bovenste topic in het bekken-subforum gezet worden? Mods?
Ah ik zie wat je bedoeld, inderdaad misschien beter een apart stickie gesloten topic voor maken.
Ik heb wel een 'algemene misvattingen' lijste in de OP toegevoegd, misschien een idee?

Karel1975

Hier een linkje naar de site van Adams waar heel veel informatie instaat over bekkens.

http://www.dw.nl/drumtalk/detail/?C5B5C12C17A34F57B281BC1ED50B82DB
Groeten Karel

Loper Boh

Voor de beginnende drummer (zoals ik, 2 jaar geleden): ik heb domweg marktplaats afgestruind en bekkens gekocht die ik nooit gehoord had... (jawel, ik ben niet bang).
Domweg omdat drumland kompleet nieuw was en er ongeveer 760.000 bekkens bestaan.
Dan zie je door de bomen het bos niet meer.
Verder wist ik ook helemaal niet of er wel continuiteit zou zitten aan mijn sprong in het (drum)diepe (was toen al bijna 51 jaar...).
By-the-way: het veel gelezen advies om in een winkel te gaan luisteren kan ik wel onderschrijven.
je moet dan alleen die opdringerige verkopers weten af te poeieren.
A propos.
Bekkens willekeurig gekocht dus. Wat me niet beviel weer verkocht, op datzelfde marktplaats.
Heeft als voordeel dat het geen bakken met geld kost en je in de loop der tijden aardig wat kijk krijgt op wat er zoal bestaat. Uiteraard krijg je niet alles onder ogen, maar dat hoeft m.i. ook niet.
Uiteindelijk heb ik in totaal 19 bekkens gekocht en weer verkocht (inclusief hats), en heb daarnaast een set over van hi-hats, 4 crashes, een splash en een ride.
Je moet er wel zin in hebben om dat allemaal te organiseren (al dat -doorgaans- opsturen geeft wel het nodige werk), maar ik heb er veel lol van gehad en er ook het nodige van geleerd.
Heeft me zelfs geen geld gekost!
Dit is geen advies om maar domweg op te volgen, maar een manier om ermee om te gaan.
Waarvan akte.
Bronze is beautiful...

Air Piet


Voor de beginnende drummer (zoals ik, 2 jaar geleden): ik heb domweg marktplaats afgestruind en bekkens gekocht die ik nooit gehoord had... (jawel, ik ben niet bang).
Domweg omdat drumland kompleet nieuw was en er ongeveer 760.000 bekkens bestaan.
Dan zie je door de bomen het bos niet meer.
Verder wist ik ook helemaal niet of er wel continuiteit zou zitten aan mijn sprong in het (drum)diepe (was toen al bijna 51 jaar...).
By-the-way: het veel gelezen advies om in een winkel te gaan luisteren kan ik wel onderschrijven.
je moet dan alleen die opdringerige verkopers weten af te poeieren.
A propos.
Bekkens willekeurig gekocht dus. Wat me niet beviel weer verkocht, op datzelfde marktplaats.
Heeft als voordeel dat het geen bakken met geld kost en je in de loop der tijden aardig wat kijk krijgt op wat er zoal bestaat. Uiteraard krijg je niet alles onder ogen, maar dat hoeft m.i. ook niet.
Uiteindelijk heb ik in totaal 19 bekkens gekocht en weer verkocht (inclusief hats), en heb daarnaast een set over van hi-hats, 4 crashes, een splash en een ride.
Je moet er wel zin in hebben om dat allemaal te organiseren (al dat -doorgaans- opsturen geeft wel het nodige werk), maar ik heb er veel lol van gehad en er ook het nodige van geleerd.
Heeft me zelfs geen geld gekost!
Dit is geen advies om maar domweg op te volgen, maar een manier om ermee om te gaan.
Waarvan akte.


Mooi geformuleerd en herkenbaar... Het is ook niet de meest gemakkelijke taak een set bekkens uit te zoeken... Ik denk ook wel dat je daar als drummer gewoon heel je drum-carrière mee bezig bent.

Een goede tip mijnerzijds is om gewoon veel naar andere drummers te luisteren. Je hoeft uiteraard niet heel hun set te kopiëren, maar als je weer eens wat leuks voorbij ziet/hoort komen kun je jezelf afvragen of dat in je eigen kit past... ;)

Loper Boh


Mooi geformuleerd en herkenbaar... Het is ook niet de meest gemakkelijke taak een set bekkens uit te zoeken... Ik denk ook wel dat je daar als drummer gewoon heel je drum-carrière mee bezig bent.

Een goede tip mijnerzijds is om gewoon veel naar andere drummers te luisteren. Je hoeft uiteraard niet heel hun set te kopiëren, maar als je weer eens wat leuks voorbij ziet/hoort komen kun je jezelf afvragen of dat in je eigen kit past... ;)


Zou nog best weleens kunnen! Ik merk inderdaad wel dat ik nieuwsgierig blijf naar andere sounds...
Dus als er nog eens wat leuks langskomt; ik mis bv. nog een Chinees....
Bronze is beautiful...

3ske

Je vertelt inderdaad een herkenbaar verhaal over het uitzoeken van en je ervaring met bekkens.  In de loop van de jaren is dat zoals bij de meesten onder ons nogal sterk geëvolueerd.  Zelf ben ik ooit begonnen met Paiste Alpha ("oude" serie), daarna overgegaan op Zildjian ZHT en nu naar Zildjian K - K Custom - FX (Orientals en dergelijke).

Om even in te gaan over de vermelding dat je eventueel op zoek bent naar een China, kan ik de volgende adviezen geven (uiteraard persoonlijke smaak waarover niet te twisten valt):
- Zildjian K of K Custom Dark 17" of 19"
- Zildjian Oriental (verkrijgbaar van 12" tot 20" voor 'Trash' / 18" en 20" voor Classic)
- Sabian HHX 18"
- Meinl Byzance (Traditional of Dark)

Mocht je de klank van een China iets te uitgesproken vinden, is er altijd nog een optie tussen Crash en China:
Zildjian K EFX / A Custom EFX
Sabian HHX Evolution O-Zone / AAX O-Zone
Meinl Vintage Trash Crash

Uiteraard kan je alleen oordelen over zo'n specifieke sounds door ze effectief te beluisteren (liefst in de winkel natuurlijk ivp via een soundsample op de website van de fabrikant).
Only play the music, even if that means to play nothing at all.

Black Page

De Amerikaanse internetwinkel mycymbal.com (www.mycymbal.com), maakt van heel veel cymbals (met name Paiste, Zildjian, Sabian, Meinl en Istanbul) goede video opnames en publiceren die op YT. Die opnames geven een heel aardige indruk van een bekken. Je kan zo in ieder geval oriënteren op een nieuwe aankoop. Eventueel een tweedehands die op marktplaats wordt aangeboden kan je nazoeken op YT. De opnames op YT geven een betrouwbaardere indruk dan de geluidsfragmenten die je op de websites van de fabrikanten vindt.... Uiteraard een cymbal eigenhandig bespelen is het beste ....

Voorbeeldje ......

harmen 18

Is inderdaad erg leuk om te zien en ook zeker om een idee te krijgen, alleen klinken de meeste bekkens dan weer net wat anders dan bij de filmpjes.

Maar zeker leuk om naar te kijken en een idee te krijgen.

Air Piet


Zou nog best weleens kunnen! Ik merk inderdaad wel dat ik nieuwsgierig blijf naar andere sounds...
Dus als er nog eens wat leuks langskomt; ik mis bv. nog een Chinees....


Haha inderdaad, en persoonlijk vind ik dat je eigenlijk nooit genoeg bekkens kan hebben O+

Als ik een nieuwe China ga halen ga ik denk ik voor de Paiste Rude 20" Novo.

De rest van de Rude serie vind ik eigenlijk te fel,luid,en explosief... maar een China mag van mij flink knallen en suizen, dat doet die rude geloof ik wel, dat kan mij wel bekoren.. O+ O+

Ik vind bekkens selecteren ook maar een redelijk subjectief onderwerp. Over smaak valt niet te twisten.. Paiste's zijn mijn favoriet, als er geen Paiste was zou ik denk ik voor Sabian of Meinl gaan, die vind ik ook heerlijk klinken. 8)7

Loper Boh



Om even in te gaan over de vermelding dat je eventueel op zoek bent naar een China, kan ik de volgende adviezen geven (uiteraard persoonlijke smaak waarover niet te twisten valt):
- Zildjian K of K Custom Dark 17" of 19"
- Zildjian Oriental (verkrijgbaar van 12" tot 20" voor 'Trash' / 18" en 20" voor Classic)
- Sabian HHX 18"
- Meinl Byzance (Traditional of Dark)

Mocht je de klank van een China iets te uitgesproken vinden, is er altijd nog een optie tussen Crash en China:
Zildjian K EFX / A Custom EFX
Sabian HHX Evolution O-Zone / AAX O-Zone
Meinl Vintage Trash Crash

Uiteraard kan je alleen oordelen over zo'n specifieke sounds door ze effectief te beluisteren (liefst in de winkel natuurlijk ivp via een soundsample op de website van de fabrikant).


Thanks!
Bronze is beautiful...

Loper Boh

#22
okt 21, 2011, 19:51 Last Edit: okt 21, 2011, 19:52 by Loper Boh
Hallo allemaal,

er wordt mij een Paiste 2002 ride aangeboden waarvan ik me afvraag of dat kloppen kan.
Het blijkt namelijk een wit label te hebben,en ik kan nergens een 2002 bekken vinden met wit label.
Wel rood of zwart.
En ook wel een 2002 rude met wit label.
Foto:


en

lekker vaag...  Maar wel herkenbaar.

Geef 's een gil?
Liefst via mail, dat lees ik vaker (shame on me...)   roson@online.nl  (of mag dit niet??).

-edit-  ik zie dat de foto's niet aankomen (Joost mag weten waarom niet): mail even, dan stuur ik ze op.
Bronze is beautiful...

paQ

#23
okt 21, 2011, 19:55 Last Edit: okt 21, 2011, 19:56 by paQ



-edit-  ik zie dat de foto's niet aankomen (Joost mag weten waarom niet): mail even, dan stuur ik ze op.


RTFM http://www.drum-forum.nl/index.php/topic,288.0.html

Verder heeft een forum weinig nut als je een reactie per e-mail wilt, niet? :/
je kunt onderaan dit topic een notificatie instellen als je op de hoogte gehouden wilt worden.

Joris


Als ik een nieuwe China ga halen ga ik denk ik voor de Paiste Rude 20" Novo.


Die samples op de paiste site van dat ding klinken echt verschrikkelijk. Ik heb hem nog nooit in het echt gehoord maar mijn 20" 2002 novo klinkt wel heel vet. Ik zou die rude niet kopen zonder hem in het echt beluisterd te hebben.

Omhoog