Crash of splash

Gestart door Jazz, dec 23, 2015, 13:43

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Jazz

Voor de band heb ik n crash met standaatd nodig.
Ik wil n klein model crash, het liefst 12 inch. Heb ik t dan over een splash of is de crash er ook in dat formaat ?
There is no music without jazz

Paul

Volgens mij zijn splashes t/m 12", daarna krijg je een 14" crash. Maar er zullen vast uitzonderingen zijn. De vraag is, waarom zoiets kleins? Splashes dienen vooral als effectbekken; een fill-in eindigen op een (12") splash klinkt in mijn oren eigenlijk altijd heel slap. Maar ik ben dan sowieso geen fan van kleine crashes  ;)

Jazz

#2
dec 23, 2015, 14:03 Last Edit: dec 23, 2015, 14:07 by Jazz
Het mag niet te hard klinken. Anders moet ik t weer dempen.
Daarom leek n splash een aardige optie.
Maar misschien is een 14 inch crash ook oke. Dan kijk ik daar wel naar of ik er een vind.
There is no music without jazz

dunDaan

Ben het met Paul eens dat het wel als een crash moet klinken dan.
Dat het niet te hard mag zijn lijkt me meer een kwestie van niet te hard slaan dan een klein bekken gebruiken, alhoewel het natuurlijk lastiger is om op een 18 inch zachtjes te spelen dan op een 14 inch. Echter kleiner dan 14 inch zou ik niet gaan, anders klinkt het niet als crash.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Jazz

Nee, dat klopt. Ik ga ook af op t advies van Paul.
Ik ga achter een kleinere crash aan, 14 inch. Dat moet te doen zijn.
There is no music without jazz

musiqman

Ik heb zelf een 12" brilliant K splash en die klinkt meer als een kleine crash dan een splash.

Jazz

Welk merk heb je ?
There is no music without jazz

Harre

Brilliant K zal van Zildjian zijn, lijkt me.

Als voorbeeld: in deze video hangt er een 14" Paiste SoundFormula Thin Crash recht voor me.

https://www.youtube.com/watch?v=rKpOkCIw2fU
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

djska

Nee, dat klopt. Ik ga ook af op t advies van Paul.
Ik ga achter een kleinere crash aan, 14 inch. Dat moet te doen zijn.
Ik heb een Istanbul Agop 15" Thin Crash. Die klinkt fijn warm, relatief laag en daardoor als een grotere crash, maar gaat niet zo hard en heeft iets minder decay, ook fijn als je niet alles vol wilt meppen. Hier mijn wiskundige vergelijking :-)
splash < 15" < crash

Begin jan heb ik een gigje waar ik van andermans set gebruik moet maken, ga ik mijn favoriete hihat, die crash, pedaaltje en stokkentas in 1 tas proppen, kan ik op de fiets :-). Voor grotere bekkens zou een bekkenkoffer nodig zijn geweest.

Jazz

Dat is ook wel wat ik zoek, een warm geluid en niet te hard.
There is no music without jazz

Omhoog