volume cymbals aanpassen / cympads

Gestart door drfill, nov 22, 2015, 11:26

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

drfill

nov 22, 2015, 11:26 Last Edit: nov 22, 2015, 15:23 by drfill
Als je weleens een cymbal hebt, die niet in je set past omdat hij gewoon 'te hard' is..
bv. een crash of china..   zijn hiervoor verschillende mogelijkheden :
tapen : clear PP tape of stage-tape in cup of bow ..  veranderd ook hoog en sustain..
stukje moongel lijmen in cup of onder bow..  veranderd ook hoog en sustain..
of je kunt cympads gebruiken..  ik vond dit eerst 'onzin' dingen,  maar je kunt ahv.
formaat tot 20 % volume reductie krijgen op een cymbal, en toch nog een bruikbare
dynamiek range overhouden..  http://www.cympad.com/158/products/cympad-optimizer
http://www.cympad.com/160/products/cympad-moderator
ze noemen het 'optimizers' .. maar dit zijn het eigenlijk niet..  je 'knijpt' wel degelijk
een deel van de eigenschappen van je cymbal af..  maar als je een cymbal hebt die
net 'te hard' is..   zijn ze wel bruikbaar..     ± 1 cm dik,  4 cm diameter is nog ok,
boven 6 cm diameter blijft er weinig van je cymbal over ..  de 'moderators' zijn 'te'
veel van het goede m.i.      het zijn ringen van isolatie-foam eigenlijk ..

zelfde andersom,  je kunt een cymbal 'sprankelender' krijgen door 'washers' van
hard teflon te gebruiken  ipv.  vilt ..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

djska

Leuk om dit even onder de aandacht te brengen. Ik heb meteen even wat geexperimenteerd met wat stukjes stevige foam die ik nog had liggen (bv. van verpakkingsmateriaal). Het eerste stukje wat ik geprobeerd heb onder de bel van een ride verlaagde de pitch iets, verminderde de sustain een heel klein beetje en daarmee dan ook de build-up en dus ook het volume, maar het zal er niet echt vele dB minder van gaan klinken.
Ik kan me zo voorstellen dat:
- een kleine diameter plastic/telefoon het minst dempt.
- heel zacht materiaal ook niet dempt, de trillingen van het bekken worden niet gehinderd
- maar een harder materiaal wat nog wel ingedrukt kan worden, dan het meest dempt door het bekken 'tegen te werken'.

drfill

ok.. en onder een crash ?   het is een soort stevige 'merford' foam..  kun je zelf ook wel maken/ vinden idd..
met een ride (massa) zul je niet veel reductie krijgen denk ik ?  maar een splash kun je compleet
doen 'verdwijnen' bijvoorbeeld..   waar ik het voor gebruik : als je wel eens 'ride' op een crash en je wilt elke slag
en dynamiek kunnen blijven horen zonder dat cymbal teveel 'op blijft bouwen' bijvoorbeeld..
maar het is gewoon een extra manier om te dempen, die ik hier nog niet gezien had ..   vandaar de post..
niet iedereen zal het bruikbaar vinden..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Leon

Volgende maand gaan we met mijn band een kleine tour doen door voornamelijk kleine zalen in Nederland. Nu heeft onze geluidsman mij gevraagd of we aan een oplossing kunnen werken voor het altijd te luid zijn van de cymbals, helemaal in deze kleine zalen.

Ik speel met en 18 en 19 inch A Custom crash en een 21 inch Avedis Sweet Ride (welke ook veel als crash wordt ingezet). Ik heb al nagedacht om over te stappen op een warmere serie voor crashes (K Custom, eventueel zelfs die ongeschoren Meinl crashes).

De kick en toms zijn goed "beheersbaar", de snare moeten we ook dempen met eventueel wat tape, maar hoe demp je je bekkens zonder dat je je complete geluid afknijpt?
Wat is in deze de invloed van een finish van je bekkens en het formaat? Ik ben bijvoorbeeld echt geen fan van een 16 inch crash, maar zou dit invloed hebben op volume?

Ik wil hier een beetje mee experimenten zodat de bezoeker straks niet naar een schelle bak herrie zit te luisteren. Hebben jullie tips/ervaringen?

Hammar

Tja inkoppertje, minder hard slaan....maar ik denk dat als je je ride minder inzet als crash je al een heel eind komt. Crashende ride's produceren over het algemeen een enorme wash aan teringherrie!

drfill

maar hoe demp je je bekkens zonder dat je je complete geluid afknijpt?
Ik wil hier een beetje mee experimenten zodat de bezoeker straks niet naar een schelle bak herrie zit te luisteren. Hebben jullie tips/ervaringen?
dat is dus precies wat ik bedoel in mn 1e post..   experimenteren met die cympads onder 18/19 crashes, en black mamba
moongel (thomann) voor de bow van je ride..   zou ik eerst doen voordat ik andere cymbals ga regelen ?  
je krijgt ook minder 'hoog'  dit zou je ook 'warmer' kunnen noemen ..  en je draait t zo weer terug als het niet is wat je zoekt..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

djska

Je hebt het over een geluidsman, dus je gebruikt waarschijnlijk een PA, nu dan (overhead) mike je de bekkens toch gewoon niet? Misschien alleen mike voor bassdrum.

Maar zie mijn suggesties met een stukje materiaal onder de cup, dat dempt op een muzikale manier in tegenstelling tot wanneer je iets op het bekken gaat plakken.

Zelf gebruik ik als het zachter moet een 12" snare,  15" warme crash, 20" lichtere ride etc., en wat lichtere sticks, bv. van maple ipv. hickory.

Joris

#7
okt 06, 2016, 23:46 Last Edit: okt 06, 2016, 23:52 by Joris
Ik heb vaak hetzelfde probleem met precies diezelfde crashes, A customs in 18" en 19", al is het bij ons vaker meer het probleem dat ze te hard doorkomen in de zangmicrofoon.

Cympads, tapen, ik heb er maar een hekel aan maar soms is het blijkbaar echt nodig dus dan moet het maar  :/

Ik ben wel van plan om in de toekomst een setje K dark crashes te kopen, maar volgens mij zijn die zelfs nog redelijk hard. Misschien dan zelfs wat kleinere maten, 17" en 18". Als het aan mij lag had ik 19" en 20" Crashes  *O*

drfill

#8
okt 07, 2016, 09:10 Last Edit: okt 07, 2016, 12:22 by drfill
met 1 moongel op bovenkant bow ride, klinkt cymbal veel minder droog als hier :

sommige rides klinken zelfs beter met tape :  (blijft ook een zinvolle manier)


met cympads (of isolatie onder cup) heb je vooral volume en 'hoog' reductie..
http://www.youtube.com/watch?v=LrBsWPjbalc&t=4m23s
een 70 mm moderator 'zou nog kunnen'..   maar het word snel 'te zacht' met groter..
ik gebruik wel eens 12 mm optimizers 40 mm,  en dit verschil hoor je al..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Leon

Je hebt het over een geluidsman, dus je gebruikt waarschijnlijk een PA, nu dan (overhead) mike je de bekkens toch gewoon niet? Misschien alleen mike voor bassdrum.

Maar zie mijn suggesties met een stukje materiaal onder de cup, dat dempt op een muzikale manier in tegenstelling tot wanneer je iets op het bekken gaat plakken.
We zullen inderdaad op PA gaan spelen, maar m'n bekkens worden al nooit uitversterkt in kleine zalen. Snare overigens ook vaak niet, dat zijn toch de jongens die de hardere/snijdende geluiden produceren.


Ik heb zojuist een Byzance 19" Crash gekocht en wil gaan kijken wat het verschil qua volume is met mijn 19" A Custom. Ook ga ik een set van de Cympads aanschaffen en daar verder mee experimenteren.

Stiekem heb ik natuurlijk ook gekeken voor een compleet nieuwe bekkenset, eventueel voor "erbij", met Meinl Byzance Extra Dry cymbals. Dat is natuurlijk de meest muzikale manier om een ingetogenere sound neer te zetten. Maar het wordt me te gek om nog eens 5- of 600 euro uit te geven voor een nieuwe hi-hat en ride. Eerst hier maar eens mee aan de slag!

Omhoog