Heel heel zacht spelen op ride, hoe doen jullie dat?

Gestart door Hoefnix, feb 15, 2015, 08:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Hoefnix

feb 15, 2015, 08:46 Last Edit: feb 15, 2015, 08:47 by Hoefnix
Voor een intro van een nummer willen we heel subtiel met een ride pattern beginnen.
In de mix (van onze eigen opnames) kan je natuurlijk het niveau regelen.. maar:

Ik zou dit in een onversterkte setting ook willen doen. De uitdaging is dat ik het te luid vind, wat ik ook maar doe. Ik gebruik Vic Firth SD2 bolero's op een Diril 20" thin jazz ride.

Het beginvolume is te hoog. Het zou eigenlijk van bijna onhoorbaar (fluisterend) naar normaal volume moeten gaan.

Wat kan ik doen?
Andere techniek?
Andere stokken?
Dempen van de ride?
Andere ride?

Give me your 5 cents please  8)

dunDaan

De stokken zijn IMHO wel erg dik om subtiel te kunnen spelen, ondanks dat ze een kleine top hebben. Je zou kunnen proberen eens een lichtere stok te pakken met een kleine tip.
Daarnaast kun je variëren met waar je op de ride speelt. In het begin iets dichter bij de cup, en naarmate je harder mag spelen wat meer naar buiten.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Robert-Jan

Met de sd5 echo kan je superzacht, maar je zal dan ergens moeten switchen want voor de rest heb je geen zak aan die stokken ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hoefnix

#3
feb 15, 2015, 11:53 Last Edit: feb 15, 2015, 11:56 by Hoefnix
Ik pak vanmiddag wel een setje 7A's om te testen. Die SD5 echo die ken ik nog niet  :)

groovemaker

Qua stokken voor dit soort situaties:

Ik heb veel verschillende stokken voor verschillende situaties. Voor zoiets als wat TS beschrijft zou ik gaan voor dikke stokken met grote ronde tip. Als je dan zacht gaat spelen blijft een volle, ronde sound behouden. Je kunt idd ook voor Fic 7a gaan, kijk wat hierin voor jou werkt!

Qua techniek:

Ik zou het goed gaan oefenen met een click. Langzaam beginnen en steeds beetje opbouwen.
Daarnaast heb ik een 'Stick Control' pagina gebruikt uit een boek(zie foto), misschien ken je dit wel.
Ik heb dit gestudeerd op verschillende tempo's, vanaf 50 bpm tot 170 bpm, en met verschillende dynamiek.

Als je dat eenmaal goed onder de knie hebt worden ook ride patroontjes zacht (maar wel strak) een stuk makkelijker.

Kost wat tijd maar je hebt er heel veel aan in elke stijl!

Hoop dat dit heeft geholpen :)


If it's too Loud you're too old!

dunDaan

De 7A's zijn wel lichter dan de Bolero SD2's maar hebben wel een dikkere tip, dus of je daar uiteindelijk veel mee op schiet ....
Je zou ook de Vic Firth Peter Erskine's eens kunnen proberen; dun en met een dunne tip. Uiteindelijk haal je daar niet het volume mee dat je met de SD2's zou halen, maar dat hoefde toch ook niet .........?
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Hoefnix

Volume hoef ik helemaal niet te halen het blijft laag volume. Met de SD2 kan ik netjes laag volume tot knetterhard.

Net een testje gedaan met stokken uit de 'wel gebruikt maar niet versleten'-drumstokken-emmer. De hele lelijke geel gelakte Vic Firth Dave Weckl Evolution lijken het beste voor deze situatie. De 7A's en 5B's zijn weer terug in de emmer.

De SD5's zijn besteld. Dit ga ik ook nog even testen.

Paintpro

Je handen zijn in staat om een wimper uit iemand's oog te halen of iemand op zijn oog te slaan.
Ik vermoed dat je met oefening onder aan de streep een beter resultaat krijgt dan door het te zoeken in andere spullen.
Dat oefenen kan alleen even duren.

Hoefnix

Dat ben ik wel met je eens. Als spullen kunnen helpen om het doel sneller te halen én het kost niet de hele wereld wil ik de kortere route ook graag proberen :)

drfill

met een blastick of multi-rod kun je ook nog prima ride-patronen spelen,
en dat klinkt ook zachter..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Robert-Jan


Je handen zijn in staat om een wimper uit iemand's oog te halen of iemand op zijn oog te slaan.
Ik vermoed dat je met oefening onder aan de streep een beter resultaat krijgt dan door het te zoeken in andere spullen.
Dat oefenen kan alleen even duren.


Maar de wimper is moelijker te epileren met een snoeischaar..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Technobeat


Je handen zijn in staat om een wimper uit iemand's oog te halen




Laat ik nu altijd gedacht hebben dat de wimpers net BOVEN je oog zitten :? .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Paintpro


Maar de wimper is moelijker te epileren met een snoeischaar..


Ik zou ook niet weten waarom je met een statief op je bekkens zou slaan.
Tenminste, zo laat je nu de vergelijking ongeveer lopen.
In jou verhaal moeten we het hebben over een roze, een blauwe, een groot of een klein pincet.

Alhoewel ik niet snap waarom je je wimpers zou epileren. Lijkt me pijnlijk.

djska

Neem de volgende keer als je bij de Chinees bent stokjes mee. Chopsticks 7A dus :-)

Robert-Jan


Ik zou ook niet weten waarom je met een statief op je bekkens zou slaan.
Tenminste, zo laat je nu de vergelijking ongeveer lopen.
In jou verhaal moeten we het hebben over een roze, een blauwe, een groot of een klein pincet.

Alhoewel ik niet snap waarom je je wimpers zou epileren. Lijkt me pijnlijk.


Je hoeft niet altijd alles op techniek te doen.
Er zijn veel verschillende stokken die een andere sound geven .. Laten we daar gebruik van maken toch ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Marty-B

Als wetenschappelijke onderbouwing:

Kinetische energie is:

Ek = 1/2mv2

waarin m de massa van het object (in ons geval de drumstok), v de snelheid waarmee op de bekken geslagen word. Aangezien de energie kwadratisch toeneemt als de snelheid van de drumstok toeneemt, is het dus efficiënter om zachter te slaan. Gezien het gebruiken van een lichtere stok veel minder effect (lineair) heeft op de uiteindelijke energie reductie.

Om zacht en toch de snelheid te behouden zal je dus de hoogte van de stok ten opzichte van de bekken moeten verlagen, het verlagen van de hoogte van de stok verlaag tevens ook de potentiële energie.

Een andere afleiding is, het verkorten van de lengte van de stok. Aangezien het verkorten van de stok ook de snelheid zal verminderen (binnenkant van een wiel beweegt minder snel dan de buiten kant). Dus je kan ook gewoon je stok meer vasthouden naar de tip toe.

Tevens kan je voorkomen dat alle kinetische energie in de bekken gemept wordt, dit kan door de stok de vrijheid te geven om terug te stuiteren.

Het omgekeerde is ook waar, voor de gene die harder willen slaan

:w

Technobeat


Hartelijk dank voor dit onderhoudend college Marty-B :) .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Hoefnix

haha, er mist nog iets in de vergelijking. Wat is de invloed van een grotere of kleinere tip?

Hoefnix

Even wat praktijk terugkoppeling dan van gisteravond, alle stokken hebben houten tips.
Omdat ze uit de niet gebruikte voorraad komen van alles door elkaar :)

Fijn om zacht mee te spelen:
VF Dave Weckl, VF Harvey Mason

Minder:
7a, 5a, 5b, 5d, SD2 bolero, VF Steve Gadd

Multirods vinden we bij toenemen van het volume minder. SD5 komt eraan :)

Het lijkt erop dat de tip meer invloed heeft dan de stok zelf... een grotere tip van zachter hout werkt het best (voor mij). Voor de wiskundigen :) is het de grotere tip of het zachtere hout?

Marty-B

#19
feb 17, 2015, 10:27 Last Edit: feb 17, 2015, 10:59 by Marty-B
Oke, om het iets completer te maken:

Een grotere of kleinere tip; verandering in massa, en raakvlak met het bekken.

Kunststof of houten tip
; verandering in dichtheid, dus verandering van energie overdracht naar het bekken, iets hards stuitert beter. Tevens verandert de dichtheid de natuurlijke resonantie frequentie van het systeem (toon). Dit effect is echter wel klein, en in sommige situaties verwaarloosbaar, de bekken blijft voornamelijk de toon bepalen. Uiteindelijk zal de bekken namelijk altijd op zijn eigen natuurlijke resonantie frequentie blijven resoneren, alle overige trillingen worden namelijk gedempt door het bekken. Daarom geeft een stemvork bijvoorbeeld altijd de zelfde frequentie, ongeacht hoe de stemvork aangeslagen wordt.

Vorm van de tip; bepaald het raakvlak van de stok op het bekken. Hoe groter dit oppervlakte hoe meer energie overdracht. Ook kan de vorm van de tip bijdragen aan de vorm van de golven die door de bekken heen gaan, maar zou nu zo niet kunnen zeggen of dat ook echt hoorbaar is (dit effect dempt ook uiteindelijk uit, zoals hierboven aangegeven). Een ronde tip heeft een kleiner raakvlak, dan een druppel-vorm tip.

Geen formules, dat wordt dit keer iets te complex.

Hoefnix

@Marty-B: volgens mij maak je een denk fout over de vorm van de tip. Of ik begrijp niet wat je bedoelt met "hoe groter het oppervlak hoe meer energieoverdracht".

De vorm van de tip bepaald het oppervlak dat het bekken raakt. Een toename van de het oppervlak betekent een afname van de hoeveelheid overgedragen energie per oppervlakte-eenheid. Als je dus met evenveel energie slaat neemt de energie per cm2 af bij een grotere tip. De energieoverdracht neemt niet toe of af in totaal maar wel per oppervlakte-eenheid.

Of zie ik dat verkeerd.

Marty-B

#21
feb 17, 2015, 10:58 Last Edit: feb 17, 2015, 10:59 by Marty-B
Je hebt helemaal gelijk de netto energie blijft natuurlijk het zelfde ongeacht het raakvlak, bedankt voor de correctie.

Robert-Jan

Laat de theorie eens los en ga luisteren.
Het verschil tussen nylon en wood tips is zeer duidelijk waarneembaar..het verschil in de vorm van de tips ook.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hans

Dames...

Als ik het goed begrijp gaat het om een intro, waarbij zelfs de geringste tik op de ride te hard klinkt. Waarom speel je dan ? Laat het intro aan een ander instrument.

Joris

Heb je niet gewoon een oude stok over waarbij er niks meer van de tip over is?

Omhoog