Scheuren van cymbalen, oorzaken?

Gestart door WarRe, feb 12, 2015, 19:35

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

WarRe

Ik ben nu al ongeveer 7 jaar bezig met drummen, maar 3 jaar geleden ben ik gestopt. 2 jaar terug ben ik dan opnieuw begonnen en sindsdien heb ik al in 5 cymbalen scheuren gekregen. Ik vraag me af hoe dit kan?
Kan dit liggen aan mijn techniek? Of zijn het de cymbalen zelf, al lijkt mij dat eigenlijk onmogelijk. Of staan de cymbalen verkeerd opgesteld?
Hopelijk kan iemand mij helpen zodat ik in de toekomst minder cymbalen ga scheuren.

NathanR

"Of zijn het de cymbalen zelf, al lijkt mij dat eigenlijk onmogelijk."

Dat hangt natuurlijk af van je cymbals natuurlijk! Waar drum je op? Onmogelijk is het nooit. Paiste 101 scheurt sneller dan Zildjian K waarschijnlijk om maar iets te noemen.

dunDaan


Ik weet eigenlijk maar twee oorzaken van scheurende bekkens, ten eerste door er gewoon te hard op te slaan. De tweede (en nu spreek ik uit ervaring); schroef je bekkens(vooral de crashes en splashes) niet te vast tussen de viltjes ! als die bekkens te stijf zijn opgehangen kunnen ze niet genoeg " golven " en is de kans groter dat ze kapotgaan.

Nog een reden: er verkeerd op slaan. Je moet als het ware zwaaiend op een bekken slaan en nooit recht erop. Je kunt gerust hard slaan, maar alleen met de goed techniek blijven je bekkens gespaard.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

MatiZ

Temperatuur is ook een oorzaak van scheurende bekkens.. Na transport is het bijvoorbeeld noodzaak ze te laten acclimatiseren voordat je erop speelt. En al het andere is inderdaad techniek!

Ik heb in mijn carrière bijvoorbeeld NOOIT een stok doormidden geslagen terwijl er genoeg zijn die dat regelmatig hebben.. (ik wil hiermee niet zeggen dat mijn techniek per se goed is maar het zegt wel iets over de speelstijl), laat staan bekkens gescheurd.
Gretsch Renown Maple (Blue Metal) | Gretsch 13" Mark Schulman snare | Zildjian A Custom cymbals | DW hardware | Jobeky L/V Real feel cymbals | Jobeky triggers | ATV aD5 module

Harre


Temperatuur is ook een oorzaak van scheurende bekkens.. Na transport is het bijvoorbeeld noodzaak ze te laten acclimatiseren voordat je erop speelt.

Temperatuur is geen oorzaak van scheurende bekkens. Wellicht als je op je arrenslee over de poolcirkel hebt gereden en vervolgens een stuk Sahara tegenkomt, maar in onze omstandigheden...
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Paul

Wat Harre zegt. Verandering in stijfheid van (bekken)brons binnen een temperatuurbereik van -20 tot 40 *C zijn verwaarloosbaar.

De meeste dingen die ertoe doen zijn genoemd:
- Slagtechniek: vegen i.p.v. recht door het bekken;
- Te hard slaan: zelfs met de veegbeweging heeft een bekken een maximum volume. Daar overheen proberen te gaan is het bekken vernielen;
- Bekkens te strak vastgedraaid waardoor er geen bewegingsvrijheid is;
- Bekkens hangen te hoog/recht waardoor je, ondanks dat je de veegtechniek (probeert) te gebruiken, nog te vaak op de rand slaat;
- De stokken: harde stokken (carbon, Ahead aluminium) gaan minder snel kapot, maar de bekkens des te sneller.

Het kan ook zijn dat je de verkeerde bekkens gebruikt en één van bovenstaande punten onbewust verkeerd doet. Moet je bijvoorbeeld door een muur van gitaren heenkomen, kies dan heldere bekkens die daar doorheen snijden. Bekkens met een donkere sound komen hier niet doorheen waardoor je automatisch harder gaat slaan.

Ook belangrijk: dikke bekkens zijn niet beter bestand tegen scheuren dan dunne! Sterker nog, doordat ze stijver zijn scheuren ze gemakkelijk.
Daarnaast speelt het materiaal mee. De allergoedkoopste bekkens zijn van een heel goedkope messing legering gemaakt die eigenlijk te zacht is, met als gevolg falen van het materiaal.

musiqman

En er is er nog eentje. Poductie technieken van de cymbals. En dan bedoel ik de gaten kazen zoals de EFX serie. Mooie sound, te gek concept. Maar zo breekbaar als maar kan (ik ben denk dat ik er wel 5 of 6 heb omgeruild gekregen en ik ben niet alleen)

En natuurlijk gebreken die er al inzaten of er in kwamen tijdens productie (onzichtbare haarscheurtjes)  de scheuren die onder garantie vallen (met de ronding mee)

WarRe

De cymbalen waarin ik scheuren heb in gekregen waren: een onbekende staag crash 16", een 18" crash/ride die standaard bij mijn drumstel zat, een Paiste PST 3 crash 16", PST 5 crash 16" en een Meinl Classics crash 16".
Dat zijn inderdaad de goedkopere cymbalen. Maar het rare is dat er bij mijn drumstel ook hi-hat bekkens zaten, ik heb deze nog nooit vervangen en hierin zitten nog altijd geen scheuren. Ook heb ik ondertussen al 2 jaar een Paiste PST 3china 18" (tesamen gekocht met de PST 3 crash) en deze is ook nog niet kapot. En nog een Paiste PST 5 ride 20" (tesamen gekocht met PST 5 crash) waaraan er ook niets mankeert.
Ik speel met gewone Vic Firth, Hickory American Classics 5A.

Technobeat

#8
feb 13, 2015, 20:06 Last Edit: feb 13, 2015, 20:12 by Technobeat
Maar het rare is dat er bij mijn drumstel ook hi-hat bekkens zaten, ik heb deze nog nooit vervangen en hierin zitten nog altijd geen scheuren.



Maar op een hihat sla je normaliter niet echt , meer tikken , en soms deels open voor rock muziek .

DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

NathanR

In jouw geval zit het dus vooral in je crashes, want je zegt dat je je ride, hihat en china niet kapot slaat.

Een hihat en een ride bespeel je op een andere manier dan een crash, en een china (hangt natuurlijk wel van je muzieksmaak/speelstijl af) gebruik je over het algemeen een stuk minder dan een crash.

Ik denk dat je de punten van Paul voor je zelf eens langs zal moeten gaan om te kijken of daar verbetering in zit. Goedkope bekkens scheuren sneller, maar ik denk dat een drummer met de juiste techniek het ook lang kan volhouden op goedkope bekkens.

MatiZ


Ben ik nu wel voorzichtig nieuwsgierig geworden met welke stokken jij speelt :)


Gewoon een setje Vic's 5a of 7a...

@Harre, ik dacht toch ergens gelezen te hebben dat temperatuursverschillen ook invloed hadden op de levensduur van je bekkens maar ik kan er ook naast zitten  8)
Gretsch Renown Maple (Blue Metal) | Gretsch 13" Mark Schulman snare | Zildjian A Custom cymbals | DW hardware | Jobeky L/V Real feel cymbals | Jobeky triggers | ATV aD5 module

Harre


@Harre, ik dacht toch ergens gelezen te hebben dat temperatuursverschillen ook invloed hadden op de levensduur van je bekkens maar ik kan er ook naast zitten  8)

Natuurlijk kun je dat gelezen hebben, maar maakt het dat ook direct de waarheid?  :)

Om het exact te kunnen bepalen moet je een soort van werktuigbouw nerd zijn of in ieder geval het één en ander weten over de eigenschappen van het materiaal wat gebruikt wordt, maar zoals Paul al aangaf mag je er vanuit gaan dat er in de range van -20 tot +40 graden de verschillen te verwaarlozen zijn. Dan heb je het over een gebied van 60 graden, maar na een rit op de fiets bij -10 naar binnen bij een gelegenheid waar het 20 graden is zit je qua verschil altijd nog maar op de helft daarvan en zelfs dat zal zelden voorkomen.

Wat in dat soort gevallen in mijn beleving wel een ding is: condens, waardoor uiteindelijk je spullen gaan roesten. Ik ben dan zo'n nerd die bij thuiskomst alle koffers cq hoezen open zet om te ventileren en dat het naar mijn mening positief is valt te zien aan m'n MMX en aan de bekkenset die allebei inmiddels 19 jaar oud zijn en er uit zien als nieuw terwijl die toch hun leven lang al onderweg zijn. Maar goed, dat is nogal off topic  :Y
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Omhoog