nieuwe handgehamerde bekkens

Gestart door JackStrikeII, okt 28, 2014, 20:39

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

JackStrikeII

Hey
Ik ben aan het kijken om komende periode over te stappen op een hele nieuwe set handgehamerde (jazz) bekkens.
Ik heb nu een gehele set van B8 bekkens (14hh, 16cr, 18cr, 18ch, 20ri) maar deze ben ik een beetje ontgroeid.

Voor de nieuwe bekkens is wek een belangrijk punt, het miet wel een beetje budget blijven, dus bijvoorbeeld niet Meinl Byzance, want dat is voor mij onbetaalbaar.

Zelf ben ik op zoek naar t volgende (alles hand gehamerd):
Ride: jazz sound mer een mooie cup sound. 20 of 21 inch
Crash: langer en warmere dark sound, vooral niet te schel geluid. Misschien een 17 en 18/19 inch
Hats: heldere maar toch ook warme sound. 14"

De china ben ik niet van plan mee te pakken, aangezien ik die nauwelijks gebruik.

Qua merken denk ik dat ik eerder moeten denken aan merken als Istanbul (mehmet) of iets als Masterworks. Sabian is geweldig, maar een beetje spul hiervan is gewoon echt te duur voor mij.
Het nadeel is alleen dat merken als Istanbul niet overal verkocht worden, vooral niet bij ons in de buurt. Dan wordt het bestellen bij Thomann, waar ik niets zo'n voorstander van ben.

Heeft iemand ervaring met dit soort merken,  en zoja,  welke typen bekken van Istanbul e.d. zouden jullie dan aanraden? Testen kan wel natuurlijk,  maar de dichtstbijzijnde dealer van deze merken is voor mij 2 uur rijden, wat het dan wel een hele dure test maakt.

Nogmaals gelieve niet met adviezen als Byzance of HHX te komen. Dit zijn geweldige bekkens natuurlijk, misschien wel nagenoeg de beste op de markt, maar voor mij (17 jaar) simpelweg niet te betalen. Een goedkoper Turks bekken lijkt mij dan een beter alternatief (naturkijk wel WAT kwaliteit! )

Alvast bedankt.

Wouter

#1
okt 28, 2014, 20:54 Last Edit: okt 28, 2014, 20:59 by Wouter
Eerste wat in me opkomt

- masterwork troy
- Paiste pst7 thin.

Krijg even een indruk online. Ben benieuwd wat je hiervan vind. Wat mis je nog qua sound en wat voor stijl speel je? Vervolgens is er vast wel een winkel in de buurt waar je deze kan beluisteren.

Jip

#2
okt 28, 2014, 21:00 Last Edit: okt 28, 2014, 21:06 by Jip
Dream Bliss--in ieder geval voor de hats. Dunne bekkens, donker, een beetje 'trashy'. Goedkoop handgehamerd B20 (mijn hats kostten €90,-)
Voor de crashes weet ik het niet zo zeer, maar volgens mij zijn de Bliss rides ook wel OK.


Wouter

Yes, da's een goeie. Aan troy's is vrij weinig jazz of handgehamerd... weer is te snel over je tekst gelezen.  -O-

Robert-Jan

Als je turkse bekkens wilt moet je gaan luisteren...
En als je mooie bekkens wil moet je investeren, zo simpel is het.

Maak een afspraak bij Piet Klaasen in Badhoevedorp.
Die heeft heel veel turkse merken liggen, Waarschijnlijk ook nog wel een stapel Agean.

Ook al is het twee uur rijden, daar ga je vinden wat je zoekt.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Jip

#5
okt 28, 2014, 22:47 Last Edit: okt 28, 2014, 22:48 by Jip
Investeren, ja... Maar de schijven van Dream zijn volgens mij van prima kwaliteit (en hebben wellicht ook de sound die JackStrikeII zoekt). En deze bekkens zijn niet duur.

Ik weet in ieder geval dat ik nooit van mijn leven voor een dure Zildjian K zal gaan sparen...

Machiel

Dan moet je naar Vancore gaan in Joure. Die hebben en hele muur met alleen maar Turkish/Istanbul
Neem mij vooral niet te serieus.

djska

#7
okt 29, 2014, 00:27 Last Edit: okt 29, 2014, 08:17 by djska
Ik kan Istanbul bekkens van harte aanraden, let bv. op Marktplaats. Op deze wijze aan geweldig mooie (voor jouw toepassing) Istanbul Mel Lewis hihat en afgelopen zaterdag ook een Mel Lewis ride. Er is een leuk Youtube filmje waar iemand 10 verschillende Jazz rides demonstreert dat geeft een goed beeld, ik zoek hem op

djska

The Search For The Perfect Ride Cymbal - 10 cymba…: http://youtu.be/iduhQqLaP9g

Thijs

Wat is het budget waar je zelf aan zit te denken? En hoeveel rek zit daar in als jouw droom bekken net iets duurder blijkt te zijn?

Hammar


The Search For The Perfect Ride Cymbal - 10 cymba…: http://youtu.be/iduhQqLaP9g

Mooi filmpje, thnx for sharing!

Geischa

De bekkens in het filmpje sluiten niet echt aan bij zijn vraag, lijkt me (budget)

Kijk inderdaad eens naar Dream Bliss, leuke handgehamerde bekkens voor een hele scherpe prijs, en voldoen aan alle "eisen" die je stelt!
Als het net even wat meer zou mogen kosten, is de Verve serie van Masterwork ook zeer interessant!

JackStrikeII

#12
okt 29, 2014, 16:28 Last Edit: okt 29, 2014, 16:31 by JackStrikeII
Nu kijk, ik woon zelf in Wouw, in Brabant, dus daar zit niet echt iets in de buurt waar je een beetje keuze hebt qua bekkens.
Voor een prijs zat ik zo rond de 300/400 te denken - voor alles. Evt. tweedehands, maar dit is ook niet altijd even makkelijk aangezien je altijd leuke dingen tegen komt, maar dan aan de andere kant van Nederland.

Bij shops al Thomann heb je ook al hele leuke Istanbull Mehmet bekkensvoor rond de 170 euri voor een ride. Het nadeel is echter wel dat van testen geen optie is hier.

Verder heb je hier ook Zultan, ook een handgehamerd bekkenmerk wat aangeraden wordt door mijn drumleraar. Dit is echter een merk wat nagenoeg niemand kent en nergens verkocht wordt (we praten dan over 80 euro voor een handgehamerd bekkentje). Vandaar dat ik een audiosample dan ook niet helemaal vertrouw.
Ik denk dat ik in mijn budget beter van Sabian af kan stappen, aangezien dit toch echt een tree te duur is voor mij.
Misschien dat een van jullie nog een specefiek advies heeft in merken als Istanbul / Dream Bliss / Stagg DH/ Masterwork / andere merken???

De sound waar ik een beetje naar op zoek ben komt een beetje overeen met dat van Benny Greb, zijn Byzance sand bekkens. Zo'n opstelling heb ik het een beetje over.
Prijzen zo rond de 200 voor een ride, 150-200 voor een hihat en rond de 100 voor een crash.

Machiel

Dan maak je er een dagje van! Ik weet niet of je een rijbewijs/auto hebt maar ik ga zelf 1 of 2 keer per jaar een rondje door Nederland met wat drumvrienden om te kijken of er ergens nog iets moois hangt. Hitit/Rimshot/Vancore/Van der Glas doen wij meestal aangezien wij in het Noorden wonen
Neem mij vooral niet te serieus.

Robert-Jan

Ik zeg t nog een keer..Piet Klaasen drumservice.

Tenzij 1500 bekkens van echt alle merken niet genoeg is om uit te kiezen..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Geischa

En dan via Rotterdam ;)

JackStrikeII

Nee ik heb geen rijbewijs of auto, dus vandaar dat ik het altijd in de buurt zoek. De trein is ook niet ideaal, vooral niet als je met bekkens moet gaan lopen.
Niemand iets van advies m.b.t. mijn laatste geposte bericht?

JackStrikeII

Misschien iets als instanbull traditional, of zultan (thomann). Dit valt allemaal wel binnen bereik. Iemand ervaringen??

Jip


Nee ik heb geen rijbewijs of auto, dus vandaar dat ik het altijd in de buurt zoek. De trein is ook niet ideaal, vooral niet als je met bekkens moet gaan lopen.
Niemand iets van advies m.b.t. mijn laatste geposte bericht?


Misschien toch waard om de trein te pakken (ook al is het ov in Nederland achterlijk duur). Zelf heb ik in het verleden ook enorme omreizen gemaakt met de trein omdat ik ergens een aanbieding op internet zag. Dan je nieuwe snare drum in een T-shirt wikkelen en op reis!  :)

Robert-Jan

Vijf bekkens in een bekkentas..hoe moeilijk kan het zijn?
Als je mooie bekkens wil dan moet je er iets voor doen..
Wil je gewoon iets met een naam op en intresseert t je verder geen moer hoe ze klinken, moet je gewoon wat bestellen...En hopen dat ze een beetje ok zijn.
Het hele punt met habdgehamerde bekkens is dat ze nogal verschillen, ookal is het dezelfe maat en hetzelfde type..en al helemaal in de goedkopere series.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hammar

Snap ook niet helemaal waarom het accent zo op 'handgehamerd' ligt.

Rick

Ik kan je inderdaad de Dream Bliss series aanraden. Ik speel zelf op Byzance Jazz en Vintage series voornamelijk dus ik kan me behoorlijk inbeelden in wat voor sound je zoekt. Ik kan alleen maar beamen dat je met Dream Bliss absoluut een goede keuze zou maken. Met name de dunnere en iets extensiever gehamerde Bliss Vintage series.

Geischa

Ik heb een setje Bliss hangen, valt binnen je budget, ik kan het ook naar je opsturen als je de deur niet uit wil! ;)

djska

Ze kunnen veel verschillen tov. elkaar, maar dat wil niet zeggen dat het karakter zo afwijkt dat het opeens een verschrikkelijk bekken. Maw. als je weet welk geluid je wilt, je luistert verschillende filmpjes en je achterhaalt het gewicht van het bekken, dan kan je niet zo'n buil vallen. Bv. 20" 2000gr zal warm jazzie klinken en crashable zijn, 2500gr en hij zal meer pingy zijn, medium ride en allround.
Als je naar dat bovenstaande filmpje kijkt, dan zitten er behoorlijke verschillen tussen de bekkens, maar het zijn allemaal fijne jazzrides.

djska


Snap ook niet helemaal waarom het accent zo op 'handgehamerd' ligt.

Omdat dat een wereld van verschil maakt en over het algemeen veel en veel warmer, breder en muzikaler klinkt.


Omhoog