Keyhole in bekken... hoe belangrijk ?

Gestart door Hans, feb 24, 2013, 13:22

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Hans

Dames (en enkele heer),

In elke advertentie betreffende een tweede hands cymbaal lees je of er al dan niet een keyhole aanwezig is. Nu snap ik best dat de aanwezigheid van een keyhole betekent dat hij niet nieuw is, maar betekent zo'n kleine afwijking tov het perfecte cymbaal nou echt dat de kwaliteit een flinke klap heeft opgelopen ? Kun je met je ogen dicht horen waar wel en waar geen keyhole in zit ?

Kortom is het geen mierenn#@kerij ?



start ik volgende week nog wel een topic over pitting ;)

animal

#1
feb 24, 2013, 13:39 Last Edit: feb 24, 2013, 13:40 by animal

Kortom is het geen mierenn#@kerij ?


Oh is dat wat je avatar zegt:"T'is allemaal maar miereneukerij, bla bla bla "  :+

Voor de rest, geen idee, ik kan me de tijd niet heugen dat ik bekkens met key-holes heb bespeeld.
Het zegt m.i. wel iets over hoe zorgvuldig (professioneel) het bekken is behandeld, hetgeen wel gevolgen kan hebben voor de klank. Wat niet wil zeggen dat de klank er per definitie op achteruit is gegaan, want of de kank mooi of lelijk is, is subjectief.

Voor wat betreft pitting, doe mij maar druiven zonder.

Ruubke

Ik denk dat je het moet zien als een auto met een ster in de ruit.
De auto blijft ondanks het sterretje nog goed werken, echter is er het risico dat het sterretje een scheur wordt.

Het is gewoon een punt van kritiek: het is niet zoals het product ooit nieuw aangeboden werd.

Robert-Jan

#3
feb 24, 2013, 13:45 Last Edit: feb 24, 2013, 13:46 by Robert-Jan
Nee in principe kun je dat niet horen.
Het zegt wel wat over het gebruik ..
Het is natuurlijk vrij logisch dat een ouder bekken daar op een gegeven moment mee te maken krijgt.
Zeker als je geen sleeves gebruikt en dat was in de jaren vintage niet standaard.
Kom je een oude ride tegen met een keyhole, dan weet je dat hij veel gebruikt is (en waarschijnlijk dus mooi klinkt) en dat het al die jaren heeft overleefd..dat bekken kan je dan nog jaren bespelen mits je m natuurlijk niet opeens als crashride gaat inzetten in je blink182 tribute project ;)
Kom je een bekken tegen van 6 of 7 jaar oud dan zou je kunnen bedenken dat die ofwel te strak heeft gehangen ofwel echt behoorlijke klappen heeft gehad..ok deze is ook nog niet gescheurd, heeft het ook overleefd...maar toch..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Nlz

#4
feb 24, 2013, 13:48 Last Edit: feb 24, 2013, 13:48 by Nlz
Tja, het is het deel van het bekken wat het minste beweegt bij het aanslaan, dus er zou beredeneerd kunnen worden dat de hoeveelheid materiaal op dat deel wegnemen veel minder met het geluid doet dan dezelfde hoeveelheid materiaal aan de buitenrand wegnemen.
Maar goed, hoe groot moet het uitgesleten deel zijn om iets te horen?

Het enige wat ik kan bedenken is dat je bekken, aangenomen dat-ie niet loodrecht hangt, de neiging zal krijgen om in die keyhole te gaan 'hangen', waardoor je hem vooral op dezelfde plek zult aanslaan, maar of dat nou extra 'slijtage' of een groter risico tot scheuren met zich meebrengt...
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Rick

Hij hangt dan gewoon altijd naar één kant met een keyhole mits je hem iets schuin hangt. Dat betekend dat je altijd het zelfde deel van een bekken bespeeld, die dus meer slijt dan de rest.. Zou niet meer dan 10% van een bekkenprijs moeten drukken lijkt mij.

Dribbel

Een bekken hangt altijd wel naar een kant..... ;)
Yamaha recording & sabian

drums97

Ik denk dat je met de huidige 2de hands bekkens idd geen keyholes zult aantreffen, ivm gebruik van "sleeves" op de standaarden. Maar "vintage" wordt een lastig verhaal.
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Paul

Ik sluit me aan bij zo'n beetje al het bovenstaande. Het aanwezig zijn van een keyhole zegt, mede afhankelijke van de leeftijd van het bekken, natuurlijk iets over hoe (een van de) vorige eigenaar(s) ermee om ging.
Door een keyhole zal het bekken altijd met één kant naar beneden willen gaan hangen, maar zoals Dribbel doen ze dat bijna allemaal al. Vooral bij de handgemaakte Turkse merken wil het zwaartepunt nog wel eens uit het midden liggen.

De invloed op het geluid lijkt mij te verwaarlozen. Maar ik zou rondom de keyhole wel goed speuren naar haarscheurtjes voordat je tot aankoop over gaat.

groovemaker

Hey is idd al gezegd: Het beinvloed de klank niet.

Ik heb hier een jaren  60 Zildjian crash liggen met keyhole en hij klinkt ge-wel-dig. *O*

Ik zorg er echter wel altijd voor dat mijn bekken niet in de 'key' gaat hanggen, want dan gaat ie verder en als ie echt groot wordt levert dat snel scheuren op omdat de 'druk' op het bekken bij een klap niet meer gelijk wordt verdeeld. Meestal scheuren de keyholes dan ook van binnenuit.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dit nooit heb meegemaakt bij mijn eigen bekkens, gelukkig. Wel bij anderen. :'(

Sleeves is inderdaad de oplossing voor het probleem.  :Y
If it's too Loud you're too old!

Omhoog