Te hard?

Gestart door Kevin_Argument, aug 30, 2012, 15:22

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Animal baars


[...]wie weet waar kan het nog voor dienen.[...]


Maak er een lamp van. Hoef je alleen een fitting te kopen en het gat in de bell wat uit te boren. Ziet er leuk uit!

groovemaker

Zo'n hap eruit halen heet volgens mij stanzen ofzo?

Daarmee haal je wel veel klank uit het bekken. Wanneer je een gaatje boort achter je scheur, moet dit groot genoeg zijn. Bij een een te klein gaatje scheurt ie verder. Maar de legering is op dat punt al zo erg verzwakt dat je inderdaad niet meer kunt beuken.

Wat ik heb gedaan met 2 gescheurde bekkens is het volgende. Ik had een oude 15" crash en een oude gescheurde hi hat bottom. Gewoon op een bekkenstand op elkaar leggen, en je krijgt een heel smerig geluid, een beetje de kortere china klank.

Leuk voor accenten en geschikt voor metal en aanverwant agressiviteit!
If it's too Loud you're too old!

harmen 18

Volgens mij kan je er gewoon een stukje uitzagen met een decopeerzaag. Met een metaalzaagje en je bekken vol plakken met tape (tegen beschadigen) kom je al een heel eind. Evt. het zaagje wat smeren voor een strakke snede.


Natuurlijk veranderd de klank, Anders hadden ze die hap er echt wel uitgelaten als besparing  :)

Als je geen houthakker bent dan is uitboren prima te doen, niet voor eeuwig, maar je hebt tenminste weer iets om op te slaan. Daar gaat het immers om. weggooien kan altijd nog, ga er maar gewoon mee prutsen.


Lampen en klokken etc. kunnen ook altijd nog.........

hunghobbit

Na 14 jaar drummen heb ik dit gelukkig nog nooit meegemaakt. Met een laag budget zit er inderdaad niks anders op dan gewoon prutsen zodat je weer wat gangbaars hebt met redelijke klank.
Toch ben ik ervan overtuigd dat het simpelweg om een kwestie van techniek gaat en je 'vrouwtje' met liefde behandelen.
Two sticks to rule them all

stick tight

Bekkens zijn natuurlijk schreeuwend duur maar als je echt serieus drumt heb je natuurlijk last van slijtage. Afhankelijk van je speelstijl en techniek kan het langer duren maar uiteindelijk gaat alles kapot.

Technobeat


uiteindelijk gaat alles kapot.


Niets is eeuwig , geniet er van zolang het kan !!!!!!!!
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Animal baars

Ik ben heel blij dat ik nog nooit een bekken kapot heb geslagen. Speel nu al zo'n 6 jaar met dezelfde 15 en 18" crash. Bekkens moeten vervangen door scheuren maakt de hobby een stuk duurder!

laurensjustin

Ik heb ook wel een paar crashes en kapot geslagen. Bij mij was het probleem dat ik de verkeerde types gebruikte, ze gingen niet luid genoeg waardoor ik harder ging spelen op die crashes. China's zijn naar mijn idee helemaal gevoelig voor scheuren. Ik heb één cymbal waar een scheur in zat langs een elektrische slijpsteen gehaald. Je krijgt dan een cymbal waarvan een kant een beetje ovaal is. Het geluid veranderd wel een beetje, maar zolang je er maar een centimeter of zo af haalt is het wel te doen. Ik gebruik deze na een paar jaar nog steeds voor mijn oefenset en hij is nog niet verder gescheurd. Trouwens wel oordoppen gebruiken als je van plan bent om dit te doen, maakt echt heel veel herrie.
Tama - Sabian - Evans - Promark

groovemaker

Goh hier heb ik nog noooooit van gehoord......
Lijkt mij wel eens iets om te proberen als er bij weer  eens iets stuk gaat!
If it's too Loud you're too old!

kaasman

(Weet niet of het goed is om in dit topic te posten, maar het leek mij wel relevant.)

Ik zag zonet dus dat er een best wel flinke scheur zit in mijn 16 crash. Hij loopt met de groef mee en zit erg dicht bij de cup. Hij loopt net iets minder dan half rond. Ik zag hier al eerder een lijntje zitten, maar dacht dat het vuil was o.i.d. (was tweedehands). Dat bleek dus toch niet helemaal zo te zijn.

Nou heb ik al uit de filmpjes hier geleerd dat de fout waarschijnlijk zat in recht op het midden van het bekken inslaan, i.p.v. schuin erop of een zweepbeweging. Hier zal ik zeker aan gaan werken.
Maar goed, de vraag dus: wat kan ik hier het beste mee doen? Ik snap dat de meeste zullen gaan zeggen dat weggooien en nieuw kopen de beste optie is, maar ik speel alleen thuis en de klank is voor mij nog prima. Als ik hierop verder kan spelen, is er dan iets waarmee ik hem iets langer in één stuk kan houden (duct-tape of boren of wat dan ook)? Dat ik op dit bekken zachter zal moeten spelen was me al wel duidelijk.  :P

Kaasman

Joris

Helaas, hier doe je niks meer aan. Als je nou aan de zijkant een klein scheurtje had kon je hem nog uitvijlen.

mangoie


De vraag dus: wat kan ik hier het beste mee doen?


Iets verder dan waar de scheur optisch eindigt (± 2-5 mm) een gat boren (twee gaten dus, één aan beide zijden van de scheur). Naar mijn ervaring hoe groter de diameter van de boor des te kleiner de kans dat hij binnen afzienbare tijd doorscheurt (maar natuurlijk niet te gek maken).

Een bekken gaat van een grote scheur wel afgeknepen en ratelig klinken omdat de twee gescheurde randen tegen elkaar schuren. Kan je eventueel wegzagen/frezen, maar dat vind ik al teveel moeite.

Maarja, je bekken is wel veranderd in een zinkend schip dat binnenkort ten onder gaat. Maar je kunt op deze manier de levenduur van je bekken aanzienlijk verlengen (mits je het klankverlies voor lief neemt).

Joris



Ik zag zonet dus dat er een best wel flinke scheur zit in mijn 16 crash. Hij loopt met de groef mee en zit erg dicht bij de cup. Hij loopt net iets minder dan half rond.


Leuk en aardig die tip maar als ik dit lees weet ik dat je er niks meer aan kan doen. Gaten boren helpt sowieso amper en in dit geval helemaal niet.

mangoie


Leuk en aardig die tip maar als ik dit lees weet ik dat je er niks meer aan kan doen. Gaten boren helpt sowieso amper en in dit geval helemaal niet.


Tja, ik boek er "goede" resultaten mee. Inmiddels draait een A-custom met scheur in de groefrichting al 2 jaar mee.

Beter dan niets doen. Scheur heb je, uitstel kun je krijgen.

Joris

In dit geval ben je gewoon te laat en creëer je volgens mij alleen maar meer zwakte in je bekken.

Nlz


Tja, ik boek er "goede" resultaten mee. Inmiddels draait een A-custom met scheur in de groefrichting al 2 jaar mee.

Beter dan niets doen. Scheur heb je, uitstel kun je krijgen.


Voor een bijna half rond lopende scheur vrees ik dat het bekken structureel zo beschadigd is dat ook uitboren hooguit een kwestie van dagen of weken is. Een klein scheurtje van een paar centimeter is met uitboren nog wel te proberen.
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

willem4130

#66
nov 28, 2012, 21:31 Last Edit: nov 28, 2012, 21:38 by willem4130

Dat ik op dit bekken zachter zal moeten spelen was me al wel duidelijk.  :P



Als je hiermee ook doelt op dat hard spelen een oorzaak was van het scheuren van de cymbal, dan wil ik nog even opmerken dat de techniek waarmee je het bekken aanslaat mijn inziens belangrijker is dan het volume (en dus, laten we zeggen, de kracht) waarmee je het bekken bespeelt.

Met andere woorden, dat bekkens scheuren is naar mijn mening meer een kwestie van de verkeerde techniek (zoals jij het zelf al beschreef) dan volume. Ik wil helemaal niet beweren dat ik een fantastische techniek heb maar in mijn begin jaren heb ik twee keer een bekken gescheurd terwijl ik zachter sloeg dan ik nu doe.
Nu al jaren geen scheurtje meer gehad terwijl ik minstens zoveel speel en een stuk steviger ben gaan slaan (maar weliswaar met een wat verbeterde techniek).

De reden dat ik hier even op in ga is omdat ik laatst op Facebook (jaja, je moet wat) wat bevriende drummers onderling zag 'opscheppen' over hoeveel bekkens ze hadden gescheurd. Allebei overigens prima gasten en geen onverdienstelijke drummers maar ze maakten er een soort competitie van; des te meer bekkens je gescheurd had, des te beter want des te harder de muziek, des te groter de kans dat de bekkens scheurde, meenden zij. Oh ja, "hoe harder de muziek hoe mannelijker je bent" was volgens mij het onderliggende motto wat zonder overleg al door beiden tot logische aanname was verheven.

Alsof bekkens scheuren inherent is aan stevig moeten spelen. Ik zie ergens wel een relatie maar ben van mening dat met de juiste techniek je het behoorlijk bont moet maken om je koperen vriendjes te beschadigen. Wat me denk ik met name irriteerde, want daar betrapte is mezelf op (ben verder een rustige jongen hoor :Y), was dat ze beide wel top of the bill bekkens hadden (weet niet exact welke serie maar categorie zildjian K zeg maar). Als ik zo'n ding zou scheuren, zou ik niet trots zijn maar bij wijze van in huilen uit kunnen barsten.

Ben daarom ook blij dat dit forum er is en fijn om te zien dat hier mensen iets doordachter handelen.

Anyway, sorry voor de omweg, kan op je techniek letten nooit kwaad. Zachter slaan zal de kans op schade in ieder geval niet vergroten maar is naar mijn mening niet de primaire veroorzaker van scheuren.
Mocht je bekken toch gescheurd zijn dan kan je inderdaad gaatjes boren maar dit zal ongetwijfeld invloed hebben op de klank.

Als je veel geluk hebt met de positie van het scheurtje dan zou je kunnen overwegen om het bekken te laten perforeren (uiteraard komt er dan 1 gat op de plek van het scheurtje). Dan krijg je een O-zone crash. Ik heb dit destijds een keer bij Johan vd Sijpe (helaas overleden) laten doen en het effect wat te gek. Kostte weliswaar een paar tientjes maar ik hoefde mijn voormalige 18" K custom dark crash niet in de prullenmand te gooien en had daarnaast een uniek en te gek klinkend bekken.

Ook zou je er altijd nog een klok van kunnen maken of een andere vorm van decoratie.     
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

mangoie


In dit geval ben je gewoon te laat en creëer je volgens mij alleen maar meer zwakte in je bekken.


Je maakt hem inderdaad iets "zwakker, zo'n 10% bij deze omvang. Maar het doel is die kerfwerking te stoppen waardoor het bekken blijft scheuren. Ik ben het met je eens dat dit te laat gebeurd, hoe groter de scheur hoe groter de afschuiving waardoor het nóg snelle scheurt.


Joris


Maar het doel is die kerfwerking te stoppen waardoor het bekken blijft scheuren.


Stoppen kan niet, vertragen wel  ;)

NathanR

Doorlaten scheuren en je hebt met een weekje of 2/3 een mooie bell   8)7


Erik

Gewoon accepteren dat het kapot is. Je kunt een nieuwe kopen of het er nog even mee doen, eigen keus. Niet miepen erover.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Hellwin

dremel kopen en uitslijpen met een mooi bochtje, klaar.
Boshout - Tshirts voor drummers
http://boshout.spreadshirt.nl

Rick


Ik zag zonet dus dat er een best wel flinke scheur zit in mijn 16 crash. Hij loopt met de groef mee en zit erg dicht bij de cup.


Hoe strak draai jij je bekkens op je standaards? Voor een scheur op die plek is het vaak een teken (ik zeg niet dat jij dit ook echt doet) dat je bekken te weinig bewegingsvrijheid had op de standaard, waardoor teveel energie in het bekken is blijven zitten.

Dezain

Ik zag ook dat bekkens vervoeren in bekkentas schadelijk is/kan zijn. Is dit echt zo erg of valt het nog wel mee?
Experience is the name people give to their mistakes.

Stokmans

Het vervoeren op zich is niet zo erg, maar als jouw tas niet voldoende beschermd tegen neerzetten of je er toch ruw mee omgaat (of ze eens lekker door de auto vliegen) kán het schadelijk zijn.

Zorg in ieder geval dat een tas aan de onderkant dik en stevig is, dan minimaliseer je wel de risico's.

Omhoog