Spelling en grammatica.

Gestart door Machiel, jan 20, 2012, 10:09

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Harre


Wat dacht je van 'hun' en 'zij' door elkaar halen?

Bv: Hun hebben gisteren lekker gegeten. :F

Ja, want dan is het altijd nog 'hullie' en 'zullie' dus...

Maar goed, serieus nu...


Ik vind van niet, want dit is een logisch gevolg als je mensen gaat aanspreken op taalfouten.
Vandaag zeg ik dat jij iets verkeerd hebt geschreven, dikke kans dat dat een keer als boomerang terug komt.
Zo werkt dat namelijk op alle fora.

Het is prima om iemand aan te spreken als  er helemaal geen touw meer aan vast te knopen is door bijvoorbeeld straattaal gebruik. Het is namelijk ook in het belang van de poster dat zijn post duidelijk is voor iedereen.
Maar hameren op d's en t's gaat me te ver, zeker als een reactie in een discussie.
Dit topic is prima, je vraagt simpelweg iedereen te letten op zijn/haar taal gebruik.
Reageren met als enig doel het verbeteren van een post, door bijvoorbeeld dezelfde tekst met de juiste spelling bold geschreven om aan te tonen dat er veel fouten instaan vind ik ook geen gewenste richting..
Uiteindelijk is dit een drumforum en moet het over drummen gaan. Dat je je irriteert aan me/mijn, dat snap ik wel, maar als je dan de neiging hebt om dat te verbeteren zie ik liever dat je dan een pm stuurt of het iets subtieler aanpakt. Dit omdat je ook de poster te kakken zet en de stemming makkelijk kan laten omslaan.

Hier kan ik me 100% in vinden om de eenvoudige reden dat het op een forum om de leesbaarheid en sfeer gaat. Leesbaarheid hoeft niet persé te betekenen dat de taal 100% foutloos geschreven wordt en topics die niet voor niets hier op een drumforum staan hoeven wat mij betreft niet te veranderen in een flamewar omdat er toevallig iets niet goed geschreven staat. Voor zover ik weet ligt de kern hier nog steeds bij drums en alles wat daar mee te maken heeft en niet bij de Nederlandse taal.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Erik


Gewoon normaal blijven doen!  *O*


Beste post van het hele topic. +1
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Hoefnix

#52
jan 21, 2012, 13:44 Last Edit: jan 21, 2012, 13:45 by Hoefnix
Haa, da's fijn.  *O* *O* *O*

Dus alle grove middelen voor een -t of een -d (nazi, ss, blauwe ogen en nazi gelijkende vlag) kunnen weer de kast in die hebben we hier niet nodig. Gewoon iedereen respecteren en normaal doen.

animal


. Gewoon iedereen respecteren en normaal doen.


Precies, en dus gewoon en normaal een beetje je best doen uit respect voor de ander.

rammerdebam


Haa, da's fijn.  *O* *O* *O*

Dus alle grove middelen voor een -t of een -d (nazi, ss, blauwe ogen en nazi gelijkende vlag) kunnen weer de kast in die hebben we hier niet nodig. Gewoon iedereen respecteren en normaal doen.


Precies, zonder respect kunnen we wel stoppen.
DW Collectors, DW hardware, Istanbul cymbals

animal


Precies, zonder respect kunnen we wel stoppen.


Ja, maar niet op deze manier , 8)7 . Respect moet je net als vertrouwen verdienen, dat krijg je dus niet zomaar, daar moet je wat voor doen.

Hoefnix

#56
jan 23, 2012, 21:55 Last Edit: jan 23, 2012, 21:57 by Hoefnix
Hoe krijg je dat respect dan?   :'(

In ieder geval niet door met fouten doorspekte berichten te schrijven met als doel over anderen hun berichten die wellicht een -t of een -d missen te zeuren. Met als toppunt ook nog dreigen met beladen termen.

Wat mij betreft heeft dat laatste niets met respect te maken maar vooral met stoerdoenerij waar ik niets mee heb.

Edit: Moderatoren, mag deze reeks berichten verwijderd/gesloten worden?

Nijlpaard

Respect moet je geven zonder het terug te verwachten....
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Rick


Ja, maar niet op deze manier , 8)7 . Respect moet je net als vertrouwen verdienen, dat krijg je dus niet zomaar, daar moet je wat voor doen.


Voor zover ik weet is het een christelijk princiepe om een ander te beter te behandelen dan jezelf. Respecteer iedereen en laat iedereen in zn waarde als ze je geen reden tot iets anders geven...

animal

"principe" en ik maak uit je woorden op dat mijn standpunt hierin duidelijk is.

FoREVer

Ik heb maar een makkelijke manier voor spelfouten...
En dat is mijn manier, Die niemand kan veranderen

Er zijn mensen die goed zijn in spelling/gramatica of niet. Daar kunnen zij soms/meestal niks aan doen.
Maar ik probeer daar gewoon overheen te lezen. Ja vroeg of laat zul je een zin 2x moeten lezen om het te begrijpen.. Maar als iedereen er een beetje op let, En als er een foutje in de zin staat dat je er gewoon overheen leest komt het allemaal best wel goed ;)

en blijf inderdaad respectvol, Dan kun je het ook terugverwachten. *O*
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

NathanR

Naast dat het past tussen de Christelijke normen en waarden, lijkt het mij vrij logisch dat je iemand behandelt zoals je zelf ook behandelt wilt worden :)
Laten we dit topic nu sluiten...

FoREVer


Naast dat het past tussen de Christelijke normen en waarden, lijkt het mij vrij logisch dat je iemand behandelt zoals je zelf ook behandelt wilt worden :)
Laten we dit topic nu sluiten...


+1, Laten we dit gewoon als waarschuwing houden, Om er een beetje op te letten. Voor de rest ben ik het met Nathan eens..  :Y
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

Rick

Ik ben er ook klaar mee. Ik ben geen ster in spellen (doe mn best lukt niet altijd), en het begint nu inderdaad meer een zeik topic te worden. +1 voor slot er op en weg ermee

Dries

#64
jan 24, 2012, 16:05 Last Edit: jan 24, 2012, 22:34 by Freggle

Naar mijn weten heeft hij redelijk "zware" dyslexie, maar door zijn inzet om er iets tegen te doen is er niets van te merken.


Ik ben licht dyslectisch, maar ik vat de opmerking van Niels zeker op als een compliment  *O*.
Bijna niemand schrijft foutloos Nederlands, maar het is voor anderen wel zo prettig als iedereen op zijn minst zijn/haar best doet om er iets acceptabels van te maken.

Dat het vermogen om je in normaal Nederlands uit te drukken een kwestie is van "je kan het of je kan het niet", is grote kul.

Er zijn simpele werkwoordspelling schema's (of dit aan elkaar moet zou ik op moeten zoeken) te vinden.
Wanneer je weet dat je moeite hebt met spellen, zou je er eens eentje kunnen opzoeken en dan leg je die gewoon eens een week naast je toetsenbord.
Door dit te oefenen doe je niet alleen ons, maar vooral jezelf een plezier.

Ik weet van mezelf bijvoorbeeld dat ik zo'n 2 keer per jaar wat spellingsregels moet doornemen, omdat het langzaam wegzakt.

Niets mis mee, toch?
Overigens verwacht ik dat het de helft van de fouten zou schelen als iedereen zijn/haar berichten even zou nalezen alvorens het te posten. Ik ben er van overtuigd dat iedereen van ons hiertoe in staat is.  :Y
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Dribbel

 :Y
Ik ben ook zeker geen ster in spellen, maar lees wel altijd even de post over voordat ik op verzenden druk. En dan haal ik de meeste rare dingen er alsnog wel uit...

Respect zal je moeten verdienen, en da's helemaal niet zo moeilijk.
Als je iets schrijft wat voor veel mensen niet aardig over komt, of wat je dubbel kan lezen, probeer het dan zo op te schrijven dat je het nooit aanvallend kunt bedoelen.
Dan zul je snel het respect krijgen wat je verdient.

Ik doe mijn best om mijn posts zo duidelijk en vriendelijk mogelijk op te schrijven. En hoop daarmee dat ik niemand kwets. Dat is mijn insteek.... :)
Yamaha recording & sabian

drumlarsos

 :F :F

Laten we nou gewoon lekker gaan drummen met z'n allen!
Ik herinner me ook een discussie op het oude DF. Hierin werd ik samen met een paar anderen nogal afgebrand omdat ''dyslectisch zijn'' wat hun betreft onzin is... En dat is dus onzin! Denk dus daar ook een beetje om, want je vriendin vind het ook niet leuk als je zegt dat ze zich niet zo moet aanstellen als ze weer eens hoofdpijn heeft...

Had eigenlijk dit hele topic niet willen open, maar helaas nu toch gedaan...
Met de boodschap:
Waarom d's, t's, mijn & me's e.d. verbeteren op een forum, als je ook kunt gaan drummen!
Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

animal


Respect zal je moeten verdienen, en da's helemaal niet zo moeilijk.


Dat zeg ik al 5 reacties achtereenvolgend  *O*

vandeflosch


:F :F

Laten we nou gewoon lekker gaan drummen met z'n allen!
Ik herinner me ook een discussie op het oude DF. Hierin werd ik samen met een paar anderen nogal afgebrand omdat ''dyslectisch zijn'' wat hun betreft onzin is... En dat is dus onzin! Denk dus daar ook een beetje om, want je vriendin vind het ook niet leuk als je zegt dat ze zich niet zo moet aanstellen als ze weer eens hoofdpijn heeft...

Had eigenlijk dit hele topic niet willen open, maar helaas nu toch gedaan...
Met de boodschap:
Waarom d's, t's, mijn & me's e.d. verbeteren op een forum, als je ook kunt gaan drummen!


Daar is iets van :)

Rick

Daarintegen, geen hond die hier spelfouten maakt met drumgerelateerde woorden  *O*

Anserini


Daarintegen, geen hond die hier spelfouten maakt met drumgerelateerde woorden  *O*
Daarentegen. :+  *O*

Jochem

http://www.mijnwoordenboek.nl/foute-spelling/8  :D


Daarintegen, geen hond die hier spelfouten maakt met drumgerelateerde woorden  *O*

Gelukkig zijn we de 'basedrum' nog niet tegen gekomen *O*

Nijlpaard

Pendaal.......
High hat
Hijet
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

ArcticLight

Oh, de klassieker 'pendaal'. Die is werkelijk verschrikkelijk. :')

Maar om ook maar eens even op dit topic te reageren: Het maakt mij niet zo zeer uit hoe iemand typt zolang het maar leesbaar is. Natuurlijk maak je bij mij wel een betere indruk als je fatsoenlijk Nederlands typt ipv MSN taal. Als ik het echt te erg vind dan wijs ik mensen daar even op, wat ze er vervolgens mee doen moeten ze zelf weten, ik ga me er in ieder geval niet druk om lopen maken. :)

Henkeman

Zo, nu is het toch wel klaar met deze onzin?

Slotje!!

Omhoog