Spelling en grammatica.

Gestart door Machiel, jan 20, 2012, 10:09

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Machiel

De laatste tijd zie ik heeeeeeel erg vaak rare spelvouten/grammaticavouten die me echt een beetje
storen waaronder de aller aller ergste: me drumstel != mijn drumstel. -O-

Mijn vraag aan iedereen om er gewoon even op te letten. Ik houd er normaal niet van om de grammarnazi te zijn, en vooral niet in een topic (vandaar dit topic) maar het lijkt wel alsof niemand het wat uit maakt.

Alsjublievt?
*O*

Neem mij vooral niet te serieus.

NathanR

Sgoed, kzal dr op lettu

Nlz

#2
jan 20, 2012, 10:12 Last Edit: jan 20, 2012, 10:16 by Nlz
Hier ben ik het ontzettend mee eens! Het is ook mij opgevallen dat er steeds meer en meer spelvauten in de posts sluipen. Buiten de mijn/me ook veel van de welbekende D-tjes en T-tjes die niet op de juiste plek staan. Dingen als "Ik heb gespeelt" en dergelijke, daar lopen de rillingen van over mijn rug!
Maar goed, ik zit dan ook bij de Grammar-SS.  8)

ps. de eerste die dyslexie als excuus aandraagt kan een blauw oog naar keuze (links of rechts) in Rotterdam op komen halen. Forumlid Freggle heeft ook last van dyslexie, maar die zul je zelden een spelfout zien maken, omdat hij zich er niet bij neerlegt maar zich er voor inzet om wel correct taalgebruik toe te passen.
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Nijlpaard

Waar we ons druk over kunnen maken zeg...........
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

vandeflosch

Misschien is dat omdat hier Vlamingen en nederlanders door elkaar zitten?

Ik ben nu ook niet van mening dat je op alles moet gaan letten want dan had ik nederlanders ook met een hoofdletter moeten schrijven  8)7  --> het moet plezant blijven hé :)

Maar ik denk dat Vlamingen in hun dialect dingen zeggen die Nederlanders raar vinden en zelfs storend vinden, en andersom ook natuurlijk...

Ik heb het idee dat hier veel meer Nederlanders dan Vlamingen zitten op dit forum. Dus als Vlaming probeer ik er een klein beetje op te letten maar schiet mij niet dood als ik eens een vervelend woord gebruik  ;)

overigens ben ik het met de 'me/mijn' -kwestie wel eens!  :P

Erik

Vlamingen scoren over het algemeen hoger bij het Nationaal Nederlands Dictee dan Nederlanders.

En ik sluit me helemaal aan bij Machiel; als je schrijft of spreekt doe je dat goed of je doet het niet. We hebben allemaal op school gezeten, dus we weten hoe het moet.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Paul


Maar ik denk dat Vlamingen in hun dialect dingen zeggen die Nederlanders raar vinden en zelfs storend vinden, en andersom ook natuurlijk...

Vlaams "dialect" is niet het probleem. Vlamingen hebben weliswaar een aantal andere uitdrukkingen die voor Nederlanders raar klinken (ik vind ze veelal smakelijk om te lezen), maar de grammatica-, spellings- en interpunctieregels zijn voor Vlaams en Nederlands hetzelfde. En daar gaat het Machiel - en ik sluit me er bij aan - om.

ps. de eerste die dyslexie als excuus aandraagt kan een blauw oog naar keuze (links of rechts) in Rotterdam op komen halen. Forumlid Freggle heeft ook last van dyslexie, maar die zul je zelden een spelfout zien maken, omdat hij zich er niet bij neerlegt maar zich er voor inzet om wel correct taalgebruik toe te passen.

En ook daar ben ik het volledig mee eens. Dyslexie wordt wat mij betreft veel te gemakkelijk als excuus gebruikt. Nu zullen sommige mensen een zwaardere vorm van dyslexie hebben, maar forumlid Freggle is inderdaad een mooi voorbeeld van hoe het ook kan. Naar mijn weten heeft hij redelijk "zware" dyslexie, maar door zijn inzet om er iets tegen te doen is er niets van te merken.

musiqman


Citaat
ps. de eerste die dyslexie als excuus aandraagt kan een blauw oog naar keuze (links of rechts) in Rotterdam op komen halen. Forumlid Freggle heeft ook last van dyslexie, maar die zul je zelden een spelfout zien maken, omdat hij zich er niet bij neerlegt maar zich er voor inzet om wel correct taalgebruik toe te passen.


Sorry maar dat vind ik dan ook weer zwaar overtrokken en erg agressief. Dat Freggle dit doet/kan doen wil niet zeggen dat iedereen dit ook kan (los van het feit of het te makkelijk word aangedragen of niet) ik vind het dan van de pot gerukt (om even in dezelfde overbodige krachttermen te blijven) om iemand dan maar een blauw oog te wensen, zelfs als ''bij wijze van''

Nlz

Mijn reactie komt voornamelijk voort uit het feit dat ik te veel mensen dyslexie heb zien faken als het ze uit kwam, voor bijvoorbeeld meer tijd bij tentamens, of het simpelweg te lui zijn om een beetje hun best doen op de producten die ze in moesten leveren. Maar dan wel de nieuwste Harry Potter in drie dagen uit kunnen lezen.  :F
En als ik er dan op doorvroeg bleek dat ze "gewoon slecht waren in Nederlands". Nooit een daadwerkelijke diagnose voor dyslexie gesteld, maar het was wel een mooi iets om mee te schermen, dat idee. Noem het een persoonlijke frustratie, so be it, maar dat is nu eenmaal hoe ik daar tegenover sta. En let wel, ik heb het over dyslexie als 'excuus', dus zoals hier boven staat. Wanneer dyslexie een 'reden' is, en er moeite voor gedaan wordt of is om verbetering aan te brengen, heb ik er geen moeite mee. De ervaring heeft mij echter geleerd dat slechts 1 op de 10 mensen die ik heb meegemaakt die zeiden last van dyslexie te hebben, het ook daadwerkelijk had, en het voor de rest een excuus was.
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Hans

#9
jan 20, 2012, 12:45 Last Edit: jan 20, 2012, 12:46 by Hans
ach, vroeger was alles beter. Ik heb in Vlaanderen gestudeerd en al kende je je stof nog zo goed, een taal fout betekende de helft van de punten eraf ! Dan leer je moeilijke woorden wel uit de weg gaan !

Ons onderwijssyteem is gewoon shit geworden op taal gebied. Wat je hier leest is een weerspiegeling. Mensen schamen zich blijkbaar niet voor een waardeloze kennis van het Nederlands.

Dus allemaal je best doen, onze mods gaan in rood verbeteren !

musiqman

Duidelijk :D (en kan het niet meer met je eens zijn idd)

Hoefnix

#11
jan 20, 2012, 12:50 Last Edit: jan 20, 2012, 12:51 by Hoefnix
Ik ben geen Neerlandicus, toch zie ik geen 100% correct Nederlands geschreven artikelen hierboven.

Ofwel:
We faken(?) heeeeeeeel(?) erg dat we een grammarnazi(?) zijn?
En dan zijn er ook incomplete zinnen of in spreektaal geschreven fragmenten.

De vraag is hoever wil je gaan met het corrigeren van anderen?
Erger je niet aan fouten van een ander.
Laat ons maar zien hoe het wel kan!


Rick

#12
jan 20, 2012, 12:54 Last Edit: jan 20, 2012, 12:55 by Rick
De meeste browsers hebben tegenwoordig ook standaard een spellingscontrole erin zitten. Ik heb mijn browser dan weleenswaar in het Engels staan omdat ik echt een hekel heb aan computers, telefoons, en andere digitale crap in het Nederlands (EDIT: Veel meer info ook tevinden in het Engels bij technische problemen), dus bij mij staat er dan onder bijna ieder woord rode kringeltjes.... Maar ik ben het er mee eens dat mensen gewoon normaal moeten spellen op het drumforum.

Het is een openbaar forum voor alle leeftijden, dus iedereen moet kunnen begrijpen wat er geschreven wordt. Ik snap het best als iemand niet alle internet en "sms" afkortingen begrijpt (1337 sp34k, e.d), maar iedereen heeft op school Nederlandse spelling gehad. Het is dus een kleine moeite om gewoon ieder woord volledig uit te schrijven. Denk gewoon even twee tellen na voor je iets post!

Ik weet van mezelf dat ik ook niet echt een ster ben met D's, T's en DT's. Het kan af en toe fout gaan, dat is niet erg, kan gebeuren. Ik heb ook echt een hekel aan gramatica nazis, dus ik zal er niet snel op in gaan. Ik sluit me dus volledig aan bij Machiel.  :Y

Nlz


ach, vroeger was alles beter. Ik heb in Vlaanderen gestudeerd en al kende je je stof nog zo goed, een taal fout betekende de helft van de punten eraf ! Dan leer je moeilijke woorden wel uit de weg gaan !

Terecht! Ik heb op zowel het HBO als de UvA welgeteld één docent gehad die op het gebruik van het Nederlands lette. Twee als ik degene meetel die zelf een D niet van een T kon onderscheiden, maar gelukkig wel een verslag compleet afkeurde omdat er -ik verzin het niet- schroevendraaier als volgt gespeld was: "Schroef en draaier"  :F


Dus allemaal je best doen, onze mods gaan in rood verbeteren !


;)
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Hoefnix

Flauw, maar wel waar:

Weleenswaar = weliswaar
Crap = rotzooi
Tevinden = te vinden

Waarschijnlijk kan ik in ieder bericht hierboven 3 fouten ontdekken (ook in mijn bericht)
Dus eerst zelf correcte teksten schrijven dan heb je recht om over anderen te zeuren!

Hoefnix


Twee als ik degene meetel die zelf een D niet van een T kon onderscheiden, maar gelukkig wel een verslag compleet afkeurde omdat er -ik verzin het niet- schroevendraaier als volgt gespeld was: "Schroef en draaier"
;)


De kwaliteit van deze zin erg twijfelachtig. Herlees dit nog eens zou ik zeggen.



dutchdrummer

#16
jan 20, 2012, 13:11 Last Edit: jan 20, 2012, 13:12 by dutchdrummer
..... Ik weet van mezelf dat ik ook niet echt een ster ben met D's, T's en DT's.......


Misschien wel met DW's....  ;)

Ik probeer te allen tijde zo correct mogelijk en begrijpelijk Nederlands te schrijven. Dat niet iedereen daar even goed in is begrijp ik heus wel, maar lagere school spellings- en grammaticakennis mag hier toch wel verwacht worden.

Maar volgens mij gebeurt dit op elk forum.  (In ieder geval wel op de forums die ik bezoek.)

Nlz


De kwaliteit van deze zin erg twijfelachtig. Herlees dit nog eens zou ik zeggen.

Dat had ik al gedaan, het toetsenbord wat ik hier op mijn werk heb wil nog wel eens een aanslag van de [e] niet registreren. De zin loopt inderdaad niet als je de delen voor en na het -ik verzin het niet- aan elkaar plakt. Zo blijkt maar weer, het kan de beste *kuche-uche* overkomen  ;)
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Paul

#18
jan 20, 2012, 13:20 Last Edit: jan 20, 2012, 13:22 by Paul
Leuk hoor, Hoefnix. Je weet dat je zelf hier het punt volledig voorbij schiet.

Niemand typt altijd perfect Nederlands, zoals bij het Nederlands Dictee elk jaar blijkt. Dan zou je volgens jou dus nooit iemand moeten verbeteren.
Rick maakt in zijn post 3 kleine foutjes. De zin van Niels verdient geen schoonheidsprijs, maar is wel correct.

Waar het hier om gaat is dat sommige leden de regels van de Nederlandse taal op gebied van spelling en interpunctie, compleet aan hun spreekwoordelijke laars lappen. En dat komt meestal simpelweg voort uit luiheid.

Hoefnix

@Paul: dit hele topic (inclusief blauwe ogen) schiet haar doel voorbij. Ik maak dat alleen maar heel duidelijk.

Dus we mogen wel zeggen dat iemand een -t verkeerd heeft geschreven, maar niet als weliswaar foutief wordt geschreven of een spreektaal zin niet te begrijpen is (en overigens ook incorrect, maar wie ben ik om dat te zeggen)?

Rick

#20
jan 20, 2012, 13:43 Last Edit: jan 20, 2012, 13:45 by Rick

Flauw, maar wel waar:

Weleenswaar = weliswaar
Crap = rotzooi
Tevinden = te vinden

Waarschijnlijk kan ik in ieder bericht hierboven 3 fouten ontdekken (ook in mijn bericht)
Dus eerst zelf correcte teksten schrijven dan heb je recht om over anderen te zeuren!



:F

Machiel

Ik irriteer me gewoon vooral aan mensen die spreektaal letterlijk neerpennen.
Ik had zen ding = Ik had zijn (of z'n) ding.
Ik heb me ding = Ik heb mijn (of m'n) ding.

En dan natuurlijk het hele 'dan' en 'als' verhaal.
Dat soort dingen...
Neem mij vooral niet te serieus.

Rick


En dan natuurlijk het hele 'dan' en 'als' verhaal.
Dat soort dingen...


Enige en enigste is ook zo'n leuke  8)7

Erik

Wat dacht je van 'hun' en 'zij' door elkaar halen?

Bv: Hun hebben gisteren lekker gegeten. :F
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Robert-Jan


Leuk hoor, Hoefnix. Je weet dat je zelf hier het punt volledig voorbij schiet.




Ik vind van niet, want dit is een logisch gevolg als je mensen gaat aanspreken op taalfouten.
Vandaag zeg ik dat jij iets verkeerd hebt geschreven, dikke kans dat dat een keer als boomerang terug komt.
Zo werkt dat namelijk op alle fora.

Het is prima om iemand aan te spreken als  er helemaal geen touw meer aan vast te knopen is door bijvoorbeeld straattaal gebruik. Het is namelijk ook in het belang van de poster dat zijn post duidelijk is voor iedereen.
Maar hameren op d's en t's gaat me te ver, zeker als een reactie in een discussie.
Dit topic is prima, je vraagt simpelweg iedereen te letten op zijn/haar taal gebruik.
Reageren met als enig doel het verbeteren van een post, door bijvoorbeeld dezelfde tekst met de juiste spelling bold geschreven om aan te tonen dat er veel fouten instaan vind ik ook geen gewenste richting..
Uiteindelijk is dit een drumforum en moet het over drummen gaan. Dat je je irriteert aan me/mijn, dat snap ik wel, maar als je dan de neiging hebt om dat te verbeteren zie ik liever dat je dan een pm stuurt of het iets subtieler aanpakt. Dit omdat je ook de poster te kakken zet en de stemming makkelijk kan laten omslaan.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Omhoog