Forscore

Gestart door Jazz, jan 21, 2016, 19:26

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Jazz

De app forscore is op mijn i-pad gezet. Volgens mijn drumleraar is dat ideaal om te werken aan mijn regelmatige tempo.
Het plaatsen van bladmuziek op de app. 1 nummer had ik al elders staan dus dat kon worden overgezet via de pdf.
Maar hoe kom ik aan de bladmuziek van de nummers die ik nodig heb ??
Ik heb 2 of 3 lijsten met muziek maar niet datgene wat ik nodig heb.
There is no music without jazz

Jazz

Is er een programma waar ik zo' n beetje alle drumsheets met noten
kan vinden ?
There is no music without jazz

Robert-Jan

Nee niet echt..je hebt programma's waar je sheets mee kan maken en je hebt sites waar sheets op staan..of die sheets dan goed zijn is vraag 2
Ik snap t advies van je docent niet zo. Forscore is een reader app, wel handig ,het scheelt je een multimap met blaadjes. Daarnaast zit er wel een metronoom in, dat is een plus en het is handig op het podium met setlisten..maar veel meer voor thuis oefenen biedt het niet als je een los blaadje en een metronoom hebt.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Jazz

Dit programma was een idee op mijn vraag. Ik wil me bezig houden met het vasthouden van mijn tempo tijdens het spelen. Met een gewone metronoom kom ik niet uit met "geluid" op mijn i-pad of telefoon met het spelen van een nummer. Ik krijg t niet gelijk.Met forscore zou dat wel moeten kunnen.
Je moet dan wel sheets over kunnen zetten op t programma.
There is no music without jazz

Robert-Jan

Nou ik gebruik forscore veel, maar die functie ken ik niet.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Jazz

Shit (sorry)
Dan had ik m er ook niet op hoeven zetten
There is no music without jazz

Robert-Jan

Deze app is geschikt, maar je moet de songs dan wel kopen..
Jammit' van Jammit, Inc.
https://appsto.re/nl/uPTbx.i
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hoefnix

Als je regelmatig wil spelen moet je volgens mij geen apps kopen maar regelmatigheid oefenen ;).
Technische oefeningen helpen je daarbij. Je moet je "interne metronoom" aan zien te krijgen.


Met de metronoom erbij single strokes, double strokes, paradiddles met handen en voeten oefent. 10 minuten per dag en op verschillende tempo's wordt het met de week makkelijker.

drfill

#8
jan 22, 2016, 14:27 Last Edit: jan 22, 2016, 14:42 by drfill
10 min. is genoeg tijd voor iemand die het al in zijn lange termijngeheugen heeft..
heb je dit nog niet, dan is er een bep. minimale oefentijd nodig om 'het' van je korte
in je lange termijn geheugen te krijgen..  (ik dacht 20 minuten..)
ook zul je meer moeten 'chunken' (focussen op 1 item tegelijk) en herhalen,
als iemand die het alleen maar hoeft 'op te poetsen' ..
natuurlijk is muzikaal geheugen anders dan 'data' geheugen, hebt ook met het
'onderbewustzijn' te maken..  daarom is het zo 'grillig' (minder 'stabiel' als kennis
geheugen..  vind ik..)  maar opslaan en onthouden werkt wel hetzelfde..

(ik heb het niet over 'spiergeheugen' , dit is weer wat anders, maar ook relevant..)
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Otje

Als je regelmatig wil spelen moet je volgens mij geen apps kopen maar regelmatigheid oefenen ;).
(     )
Juist! Zo bijvoorbeeld..

Robert-Jan

Als je regelmatig wil spelen moet je volgens mij geen apps kopen maar regelmatigheid oefenen ;).


En toch boek ik bijzondere resultaten met dit soort apps. Ik heb leerlingen die de link met het spelen en luisteren naar de muziek moeilijk kunnen maken, om verschillende redenen. zo n app als jammit of soortgelijke sheets die de muziek volgen helpen juist hen weer heel erg goed...en oefenen ze ook regelmatigheid..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Jazz

#11
jan 22, 2016, 16:31 Last Edit: jan 22, 2016, 18:18 by Jazz
Met al deze info zal ik eens kijken wat te doen. Dit gaat vast wel lukken.
Maar ideeen zijn altijd van harte welkom.

En Otje, dit is inderdaad heel duidelijk.
Thanks allen
There is no music without jazz

Hoefnix

@RJ dat geloof ik zeker, maar ik denk dat je dan wel een bepaalde basis moet hebben. Hoe vaak heb jij singles/doubles/etc geoefend op conservatorium? ;) Dat werkte ook voor jou :D

Robert-Jan

Ja ok..maar als je voor de fun tennist ga je ook niet trainen of je een grandslam moet spelen zeg maar.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Jazz

Ik wil wel fatsoenlijk kunnen spelen en een aanwinst zijn voor de band.
Ik wil voldoende techniek hebben om wat neer te zetten.  Het is echter wel zo wat
R.J. zegt. Ik hoef echt niet van t podium te knallen. Ik vind t heerlijk om met n nummer bezig te zijn en er iets van te maken, moet natuurlijk wel leuk klinken. Veel oefenen is geen probleem. Maar daar blijft t allemaal wel bij.
There is no music without jazz

Hoefnix

Dat klopt, ik bedoelde alleen maar dat het de basis oefening is om je "interne metronoom" aan te zetten is.
Op conservatorium moet het allemaal nog een stuk beter, I know.


Robert-Jan

Het is geen gegeven dat iedereen een goede interne klok heeft..heel soms kom je mensen tegen die een atoomklok hebben vanaf hun geboorte, sommige zullen bejaard zijn en nog steeds niet weten hoe laat het is.
Dan heb je ook nog dat sommigen hun groove of diddles heel strak kunnen spelen maar zodra de koptelefoon op gaat om met de muziek mee te spelen de link er gewoon niet is.
Meestal omdat men nog te gefocussed is op de beweging en daardoor als jet ware de pulse van de muziek compleet aan de voorbij gaan. Zodat ze bijv niet doorhebben dat na t eerste refreintje ze anderhalve tel voor of achter de muziek zitten. Ik weet niet waarom maar ik voel een beetje dat dat bij Jazz speelt ( correct me if I m wrong) jammit laat zien waar je bent door de maat te higlighten en in tempo mee te lopen. ik gebruik iets soortgelijks in de elearning omgeving op mijn muziekschool..dat extra visuele aspect helpt, je hoort en ziet ze zichzelf corrigeren in het tempo.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Jazz

#17
jan 23, 2016, 19:53 Last Edit: jan 23, 2016, 21:13 by Jazz
Ik denk dat dat wel n heel eind klopt. Meespelen Met een cd is geen probleem maar dan heb je al n duidelijk, niet te missen tempo. Ik moet echt flink gaan oefenen met de metronoom om op 1 lijn te blijven spelen.  Metronoom- noten op papier. Dat gaat wel lukken. Het is wel iets net zoals ghostnoten en de maten waar ik niet zo mee bezig ben geweest. Veel meer alleen t meespelen op de muziek. Gelukkig kan ik wel noten lezen.
Misschien niet echt behandeld door mijn drumleraar of op gewezen.
Ik ga nu wel zoveel mogelijk met bladmuziek/noten werken.
Dat maakt t allemaal veel duidelijker.



There is no music without jazz

Omhoog