Opbergruimte

Gestart door vandeflosch, dec 25, 2012, 02:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

vandeflosch

Ik heb enkele vragen over een opbergruimte (niet helemaal een oefenruimte maar vind het toch meest hier passen)

Mijn muziekvereniging schaft zich een nieuw drumstel aan. We willen natuurlijk dat voor dit nieuwe drumstel zorg wordt gedragen. Daarvoor willen we onze opbergruimte onderzoeken. Onze opbergruimte is een kelder met slechte isolatie. Er kan veel wind door en misschien ook wel vocht.

Ik ga zeker de vochtigheid onderzoeken.

Mijn vragen voor jullie zijn:

-Tussen welke percentages mag de vochtigheid liggen?
-Wat kan nog nadelig zijn voor een drumstel (en instrumenten in het algemeen) m.a.w. wat moet ik nog onderzoeken in die kelder?

Ik heb al even gegoogled maar vind er niets van

Harre

Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Kn@pestaart

Het vocht in de lucht kan niet zoveel kwaad, wel de eventuele temperatuurwisselingen (en dus ook andere luchtvochtigheid). Als je van koude naar warmte gaat, slaat condens op de ketels en loopt de onderste spanrand in. Dit kan na een tijd je draagranden nadelig beïnvloeden. Ook loopt het tussen ketels en spanbokjes.
Als je de kit ruim van tevoren laat acclimatiseren en eventuele condens van de ketels haalt met een schone droge doek, dan kan het niet zoveel kwaad. Je zal misschien ook problemen krijgen met ontstemmen, puur door de wisselingen in vocht en temperatuur.

Mijn kit staat opgeslagen in de garage, dat is praktisch buiten, maar overdekt. Met vrieskou is het dan goed te merken. Ook na een nachtje in de bus, omdat we dagen na elkaar spelen merk je het vocht.
Dat is na een half uurtje verdwenen, als de kit dezelfde temperatuur heeft bereikt als de omgeving.

Als de ruimte goed doorwaait, dan is dat beter dan helemaal geen ventilatie, want dan krijg je schimmels en is slecht voor mensen en spullen. Je zou de spullen ook op pallets neer kunnen zetten, of in een kast.

harmen 18

Over het algemeen wordt er met een drumstel van de vereniging niet erg netjes omgegaan na mijn ervaringen. Tenminste, het ding bij "ons" heeft al wel aardig wat regen vocht en kerstbomen getrotseerd.

Mijn idee is een beetje:
Zorg dat hij overdekt staat.
zorg dat hij op dezelfde temperatuur staat als de plek waar hij bespeeld word.
En verder alle hierboven genoemde punten natuurlijk.

Maar een keer houdt het nauurlijk op met zoiets, het blijft een verenigings instrument en moet wel iets kunnen hebben.

Omhoog