FAQ: Help! Een drumstel kopen..

Gestart door Dries, sep 16, 2011, 15:41

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

Dries


Ja hoor :)


Niet mee eens.
De hardware is vaak van ontzettend slechte kwaliteit.
De goedkope hi-hat stands en bassdrumpedalen zullen je al erg snel gaan irriteren, en de overige stands moeten niet teveel versteld worden: daar worden ze niet beter op.

Wat de ketels bedreft maakt het niks uit met gaasvellen, maar de hardware is al van begin af aan een groot gebrek.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Jochem


Niet mee eens.
De hardware is vaak van ontzettend slechte kwaliteit.
De goedkope hi-hat stands en bassdrumpedalen zullen je al erg snel gaan irriteren, en de overige stands moeten niet teveel versteld worden: daar worden ze niet beter op.

Wat de ketels bedreft maakt het niks uit met gaasvellen, maar de hardware is al van begin af aan een groot gebrek.

Als oefen setje, wat je niet verplaatst, zal de hardware het echt wel houden. Bassdrumpedalen kun je altijd nog van je 'echte' set meenemen. 

Dries


Als oefen setje, wat je niet verplaatst, zal de hardware het echt wel houden. Bassdrumpedalen kun je altijd nog van je 'echte' set meenemen.


Als je er niet teveel aan schroef dan gaat het nog wel, maar goedkoop blijft een beetje duurkoop in mijn ogen.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Technobeat


Even off topic , sorry hier voor , maar ik zie tot mijn verbazing Freggle weer op Drum-Forum  :)
Long time no see , druk met examens en andere werkzaamheden ?
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Dries


Even off topic , sorry hier voor , maar ik zie tot mijn verbazing Freggle weer op Drum-Forum  :)
Long time no see , druk met examens en andere werkzaamheden ?


Ik heb zo af en toe een periode dat ik bepaalde dingen zomaar uit het niets een hele tijd met rust laat.
Dit maal was het drum-forum (en de drumrubriek van MP, haha).
Leuk dat het je opvalt  *)
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Loper Boh

Is het mogelijk om voor beginnende drummers een lijstje met drumkits per merk op te stellen in oplopende kwaliteit?
Van Pearl heb ik het wel een beetje in beeld:

Target
Forum
Export
Vision
......

aanvulling uiteraard welkom.

Kunnen er van de andere bekendere merken ook dit soort overzichten gemaakt worden?

Input          Input         Input         Input
Bronze is beautiful...

Dries

#31
sep 12, 2013, 22:28 Last Edit: sep 12, 2013, 22:35 by Dries
Dat wil ik gerust doen, maar het resultaat is niet anders dan de serievolgordes die je op andere plaatsen kan vinden. Die volgordes staan in iedere drumcatalogus van ieder merk. Heeft m.i. weinig (meer)waarde.

Wat wél handig kan zijn, is om in een aantal prijsklasses suggesties te noemen, dit gebeurt echter ook al in het kit v.s. kit forum. Daarbij fluctueren de prijzen de laatste 3 maar enorm en is de waarde in deze prijsklasse al hel snel afhankelijk van individuele componenten die vaak worden meegeleverd. Dit laatste is voor een leek nauwelijks in te schatten waardoor je al snel aangewezen bent op individuele hulp.

Kortaf kun je wel zeggen dat dat de volgende sets prima zijn:

Pearl export, tama rockstar, yamaha power V, tama swingstar, sonor force 505 en hoger, etc.
Dit valt echter allemaal in onderstaande beschrijving:

Citaat
Het advies dat ik iedere beginner meegeef is:
ga voor een gebruikt drumstel van een gerenommeerd merk.


Citaat
Hieronder een lijstje van (A-)merken die ook in het lagere segment leuke spullen leveren:

Pearl
Tama
Yamaha
Mapex
Sonor
Gretsch
Ludwig

Vanaf tussen de 250 en de 350 euro koop je al een fatsoenlijke instapset van bovenstaande merken. De hardware is over het algemeen vrij degelijk en de afwerking van de trommels is redelijk tot goed te noemen. De Pearl Export en de Tama Rockstar zijn series die zich al de nodige jaren hebben bewezen. Site's als Marktplaats staan vaak vol met dit soort leuke sets.
Doe hier je voordeel mee.


Edit:
Ik zal morgen even een lijstje maken van veelvoorkomende series in oplopende volgorde.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Loper Boh

Bedankt Dries, zou (wat mij betreft) zeer welkom zijn.
Om te beginnen heb ik een berg moeite moeten doen om het lijstje voor Tama " kompleet" te krijgen.
Vervolgens ben ik het betreffende vel kwijtgeraakt....    :( :6 Heb ik weer...
Catalogi zijn inderdaad wel te vinden, maar daar staan alleen de types in die nog verkocht worden.
Het is erg lastig om kwaliteits-indrukken te krijgen van kits die niet meer gemaakt worden.
Daar kunnen makkelijk erg goede tussen zitten en daar is dit forum toch voor bedoeld...?
Op Peace, Haymann, Entrada, Steinfort en weet-ik-veel welke andere obscure merken zitten de meeste drummers niet te wachten, maar zelfs dat is wellicht in een overzicht te zetten.
Lijkt me best wel errug handig....
En ja: je zult er zelf naar moeten luisteren (net als met bekkens) om te beoordelen wat er voor jou persoonlijk als meest geschikt uitkomt.
Ik kannie wachten....
Bronze is beautiful...

Dries

#33
sep 18, 2013, 01:27 Last Edit: sep 25, 2013, 02:41 by Dries
Mijn excuses! Even helemaal niet meer aan gedacht. Ik heb het nogal druk (gehad) deze week. Wordt vervolgd.

[edit] Vooruit dan, hier alvast de veelvoorkomende series van Tama. Van fatsoenlijke instapsets tot de professionele sets. Er zijn verschillende generaties met dezelfde serienaam. Vuistregel: relatief jonge sets zijn in dit geval vaak 'beter' dan de echt oude beestjes.

Swingstar/imperialstar
Rockstar
Superstar/silverstar
Starclassic performer
Starclassic maple en starclassic bubbinga

De Pearl Forum kan zich meten met de Swingstar, de Pearl export/vision is vergelijkbaar met de jonge Rockstar maar komt ook in de buurt van de Superstar/Silverstar. De Superstar is in mijn ogen een fractie meer bang for the buck dan de jonge Pearl Export maar ik schaar de Pearl EX en ELX gevoelsmatig weer een fractie boven de Rockstar. Van de duurdere series zijn ook wel vergelijkingen te maken maar dat lijkt me voor een beginner niet relevant.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Loper Boh

Thx!
Daar kan een beginnende drummer wat mee!
Iemand nog wat toe te voegen m.b.t. andere merken (Ludwig, Gretch, Sonor etc.)?
Bronze is beautiful...

Dreamdrummer

Ik heb onlangs een Ludwig Epic (funk) aangeschaft.
Hiervoor had ik een Tama Superstar.
Ik vind deze Ludwig absoluut niet onder doen voor de Superstar die ik had.
Dus in mijn optiek past de Ludwig Epic in het rijtje Tama Superstar/Pearl Vision.
Voor mijn gevoel is de Epic iets lichter in gewicht.

Het leuke van Ludwig Epic is ook de verschillende standaard configuratie sets (4) waar je uit kan kiezen in diameter en diepte. De Funk die ik heb heeft bijvoorbeeld redelijk ondiepe toms, maar niet zo ondiep als een Hyperdrive. Ik vind ze echt fantastisch klinken voor het geld dat ik er voor kwijt was.
Een shellset Funk (20x22 5x14 7x8 7.5x10 8x12 15x16) kost je rond de €950.
Ik heb er nog een extra 14x14 floor bijgekocht.

De toms klinken warm, maar wel met attack.
De snare is 5" diep, een halve inch ondieper dan mijn vorige snare, dus ik was bang dat deze wat ielig zou klinken, maar dat is absoluut niet zo. Klinkt toch behoorlijk vol.
En dan de kick...  die klinkt echt machtig! Ik heb er een kickport (10" gecentreerd) in gemaakt en goed gedempt voor veel attack. Wat een beest!

Ben super tevreden over deze set.
Dikke aanrader als je geen (mega) groot budget hebt en toch kwaliteit wil!!
Ludwig Epic drums- Pearl Redline Eliminator Twinpedal - Masterwork Troy cymbals - DIY E-kit: Roland TD-9, EZdrummer2 + EZX, DIY Cymbals

Omhoog