Pearl Wood-Fiberglass 1970

Gestart door Xsanu, mei 29, 2019, 21:15

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Xsanu

Dag allen,

Ik heb een aantal jaar geleden (3-5 jaar) een drumstel weten te bemachtigen van iemand die er geen belang meer bij had. Ik had destijds nog niet veel kennis van verschillende merken en types, maar ik ging akkoord om het drumstel over te nemen, kosteloos nog wel.

Het gaat om een Pearl Wood-Fiberglass uit de jaren '70. Als ik zelf een gok mag doen dan gaat het om een 6-delige set uit 1973 in de opstelling 22" bass, 12" 13" toms, 16" 18" floortoms en 14" (steel) snare.

Kan iemand mij toch iets meer vertellen over de kit en wat de waarde van dit drumstel zal zijn?

Ik zit namelijk te twijfelen wat ik met dit drumstel moet. Ik vind hem zelf niet lekker spelen. Ik krijg er geen mooie klank uit wat erg demotiverend werkt om op te spelen. Ik speel op Evens g3 coated vellen. Daarnaast houdt ik meer van de fusion drumstellen met kleine ketels, wat tegenstrijdig is ten opzichte van dit drumstel.

Echter, heb ik niet veel ervaring in het personaliseren van een drumstel, tip over velkeuze en/of spannen van bovenvel t.o.v het ondervel is ook welkom.

Vooralsnog denk ik deze set in de nabije toekomst te willen verkopen. Dan alleen de shells en niet de hardware.

Groet

FreeFloater

Veel verstand van oude drum sets heb ik niet, maar ik weet dat Pearl in de jaren '60 / '70 dergelijke drumstellen heeft gemaakt, waarbij de houten ketels aan de binnenzijde werden voorzien van een laagje glasvezel. Het zorgt voor een ander geluid dan normaal bij hout. Qua waarde kan ik er niet veel over vertellen. Animal wellicht?

Ik denk dat je qua vellen Evans G2 bedoeld? Dat zijn dubbellaags vellen die enigszins dempen en voor een wat directer geluid zorgen. Wil je meer geluid / sustain dan zou je enkellaags vellen kunnen proberen (zoals de Evans G1). Met het stemmen van de vellen kun je uiteraard ook het geluid beïnvloeden. Met het ondervel strakker of minder stakker dan het bovenvel wordt de sustain over het algemeen wat minder lang. Met het ondervel wat hoger te stemmen dan het bovenvel, dat geeft een wat mindere sustain, maar ook een minder vette klank dan wanneer het ondervel lager gestemd is dan het bovenvel.

Los van vellen, wat een behoorlijke invloed kan hebben op de klank, blijft uiteraard ook het materiaal van de ketel meespelen, alsmede de maten.
Pearl | Paiste | Evans | Pro Mark

animal

#2
jun 08, 2019, 10:52 Last Edit: jun 08, 2019, 10:57 by animal
Pearl heeft de combinatie Wood-fiberglass inderdaad in de (hele) jaren 70 geproduceerd, zonder een afbeelding kan ik helaas niets over het type zeggen.
Dat je er geen goede klank uit kan krijgen, kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld:
- de staat waarin de drums verkeren, zijn de spanranden nog rond/vlak, de ketels nog rond, de bearing edge nog gelijkmatig etc.etc.
- de  staat van de vellen, heb je bijvoorbeeld ook goede/nieuwe vellen op de onderkant (resonant-side) zitten?
- hoe is het gesteld met je 'stem-kwaliteiten'?


Omhoog