Het collectieve drumstel...

Gestart door Cas, mei 04, 2014, 19:02

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Cas

(als hier al een topic over is, excuus)

De meesten van ons kennen het vast wel; je bent bezig met een leuk bandje in een gehuurde oefenruimte. Fijn, je mag zoveel herrie maken als je wil! Minder fijn: het drumstel dat er staat is afgetrapt, niet onderhouden, en klinkt vrijwel nergens meer naar. Tevens is alle hardware vastgeroest. Aangezien je wilt beginnen met spelen kan je niet eerst een half uur gaan lopen stemmen, laat staan dat je het geld hebt om voor dat drumstel een set nieuwe vellen te kopen.

Zelf merk ik dat ik het een en ander kan bereiken met Moongel, theedoeken, en af en toe een klein beetje stemmen. Toch ben ik benieuwd: Hebben jullie tips/trucs om bovengenoemd drumstel snel een beetje fatsoenlijk te laten klinken? wat bij mij ook het geval is, is dat de kruk veel te laag voor mij is, en dat het ding ook niet veel hoger kan. Ideeën?

Alles is welkom!

Joris

Als het een oud drumstel is met oude vellen zou je toch juist snel klaar moeten zijn met stemmen, meestal valt er dan niet veel eer aan te behalen en klinkt het toch allemaal zo dood als het maar kan.

Drum@ict

#2
mei 04, 2014, 20:45 Last Edit: mei 04, 2014, 20:46 by Drum@ict
Ik probeer me er altijd bij neer te leggen dat het een k*tdrumkit is die er staat. Als ik dan moet spelen op een festivalletje met een vaste drumkit vallen de omstandigheden dan alleen maar mee t.o.v. wat je gewend bent. Daarnaast is het smullen als je weer eens op je eigen kit mag spelen.
Oplossing: eigen kit mee naar de oefenruimte. Of eigen materiaal waar je je aan stoort, in jouw geval eigen kruk...

Rick

Je eigen snare meenemen en globaal even de vellen bijdraaien. Dan is het vaak wel prima te doen hoor.

Cas

Allemaal waar; met eigen snare en cymbals erbij is het meestal al een stuk aangenamer. En als ik dan thuis drum is het idd weer genieten!

Ik ben helaas altijd op de fiets, dus ook nog een kruk mee nemen wordt snel lastig..

Drum@ict

Je kan natuurlijk ook de verhuurder vertellen dat er iets aan dat drumstel gedaan moet worden, je betaalt er tenslotte voor...

Rick

Laatste keer dat ik dat had gedaan vond ik Roadie drumvellen op het drumstel... Nou zeg, daar kon ik echt niks mee...

Technobeat


Laatste keer dat ik dat had gedaan vond ik Roadie drumvellen op het drumstel... Nou zeg, daar kon ik echt niks mee...



Klopt , een forumlid is er enige tijd endorser van geweest en hij was blij dat hij er van af was .
De behandeling door de fabrikant van de endorser was niet wat je noemt optimaal :/ .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Joris

Eigen kruk is voor mij toch ook wel belangrijk. Toen ik op tour was in Azië heb ik alleen maar op scheve oude wiebelende rotkrukken gespeeld, na ongeveer 2,5 uur op een scheve kruk te hebben gezeten is je rug niet heel blij meer kan ik je zeggen.

Paul

Vellen à la, grote kans dat er een paar houthakkers in die ruimte komen die nieuwe vellen in een kwartier vol met putjes hebben. Ik heb een tijdje in de W2 gerepeteerd, daar werden de vellen aan het begin van het seizoen vervangen en de datum werd op de vellen geschreven. Op de een of andere manier hielp dat.

Maar een kruk die fatsoenlijk te verstellen is lijkt me toch niet teveel gevraagd, een degelijke Gibraltar of soortgelijk kost rond de 80 euro en kan veel hebben.

Voor de rest, ik leg me er vooraf al bij neer dat het een afgetrapte set is die nergens naar klinkt. Soms wordt je aangenaam verrast (zoals de oefenruimte die ik nu gevonden heb).
Indien mogelijk altijd je eigen snare en bekkens mee, dan kan je daar tenminste nog je sound mee halen.

Hammar

Ook waar ik oefen momenteel, oude afgetrapte zooi........wat een ellende als je een Lignum in de schuur hebt staan!

Paul

Ja, dat is wel even wat anders!
Als je daar wekelijks op moet spelen en serieus wilt repeteren, dat werkt niet, in ieder geval niet voor mij. Dan is het wat mij betreft de moeite waard om een leuk setje voor 500 euro op de kop te tikken.

Hoefnix

Inderdaad een sleep-setje waar een krasje op mag komen is ook mijn idee.

Panda-Beer

#13
mei 06, 2014, 08:16 Last Edit: mei 06, 2014, 08:17 by Panda-Beer
Hmm, de ruimte waar ik eerder repeteerde hoefde je eigenlijk alleen pedalen en Bekkens mee te nemen (en stokken natuurlijk :p), er stond eerst een pdp x7 als ik 't goed heb? Later werd ie vervangen door een nieuwe Pearl Vision Birch.. Maar er waren altijd van die helden die 'm "stemde" of er vreselijk diepe putjes in sloegen :(

En ik vond t persoonlijk best vervelend als een linkshandige voor mij gespeeld had, moest ik alles weer helemaal omgooien..
Lignum // DW // Sonor
Lignum Custom Sycamore Maple + Lignum Mahonique snare

drfill

er is dan toch een schema welke bands wanneer oefenen ?
behalve eigen spullen..kun je ook alle drummers contacten
die op die kit spelen.. als ze allemaal een tientje lappen,
koop jij een setje pinstripes voor die kit (ik heb hier nog
nooit iemand deuken in zien slaan? of da's knap..)
(het beheer vind het voor een drummer al gauw goed..)
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Wouter


Hmm, de ruimte waar ik eerder repeteerde hoefde je eigenlijk alleen pedalen en Bekkens mee te nemen (en stokken natuurlijk :p), er stond eerst een pdp x7 als ik 't goed heb? Later werd ie vervangen door een nieuwe Pearl Vision Birch.. Maar er waren altijd van die helden die 'm "stemde" of er vreselijk diepe putjes in sloegen :(

En ik vond t persoonlijk best vervelend als een linkshandige voor mij gespeeld had, moest ik alles weer helemaal omgooien..


Ik denk dat je nog gelukt heb met een PDP X7, zijn prima dingen, met een beetje stemming komt er écht een mooi geluid uit. Als je het vergelijkt met wat ik voor meuk ben tegengekomen af en toe. Linkshandge drummers zijn inderdaad irritant, dat ze het zelf net even terug zetten?

Panda-Beer


Ik denk dat je nog gelukt heb met een PDP X7, zijn prima dingen, met een beetje stemming komt er écht een mooi geluid uit. Als je het vergelijkt met wat ik voor meuk ben tegengekomen af en toe. Linkshandge drummers zijn inderdaad irritant, dat ze het zelf net even terug zetten?


Uit de pdp viel idd een leuk geluidvte halen, vond hem ook niet slecht.

Maar hij was zwaar mishandeld vooral de hardware werd slecht mee omgegaan, de throwoff was bijv. niks meer waard, de ophanging was enorm stroef als je hem wou verstellen..
Een keer was de snarestand zo strak aangedraaid dat was niet normaal, ik had pijn aan mn hand van t los krijgen.. Scheen later dat iemand het met gereedschap enorm hard vast had gedraaid.. Is best zuur als je 20 minuten bezig bent met alles een BEETJE op z'n plek te krijgen
Lignum // DW // Sonor
Lignum Custom Sycamore Maple + Lignum Mahonique snare

Rick


koop jij een setje pinstripes voor die kit (ik heb hier nog
nooit iemand deuken in zien slaan? of da's knap..)


Ik heb zelf al wel eens deuken in een set pinstripes geslagen. Was op de huiskit van een of ander podium. Geen tijd gehad om bij te stemmen. De vellen waren dusdanig ontstemd dat de bobbels in de vellen zaten. Drama!

Hans

Leg je er gewoon bij neer dat het ruk klinkt. Net zoals de gitaar verterker, de bas versterker, de zanginstallatie, de sm58 die ooit rond was....

Steek je energie beter in je spel. Als je het op die kit kunt laten grooven, lukt het overal !

Wouter


de sm58 die ooit rond was....


Hahaha :Y

Rick

Als ik zanger was geweest had ik ook standaard mijn eigen mic meegenomen. Lijkt me ranzig zo'n collectieve kwijlbak waar iedereen  maar in staat te blèren.

Hoefnix

Een mic past in een jaszak dat lijkt me geen probleem. Ik neem gewoon een eigen (kleine) sleep-kit mee (one up-one down 18" bass 10" 14" + snare en bekkentas...) is in een 10 minuutjes neergezet.

drfill

een zanger doet dat ook.. steekt z'n jackplug omhoog en vraagt 'waar kan ik m inprikken' ?
en wij maar sjouwen.. op en afbreken.. totdat de dag komt waarop je denkt, 'waarom doe ik
dit eigenlijk ?' tenzij je het geluk van een roadie hebt ..natuurlijk.. : )
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

richardcs65


En ik vond t persoonlijk best vervelend als een linkshandige voor mij gespeeld had, moest ik alles weer helemaal omgooien..


Dat heb ik nou met rechtshandigen  :w
Pearl Masters Custom MRX / Roland TD3-KW

Panda-Beer


Dat heb ik nou met rechtshandigen  :w


Dat is dan ook weer waar :+
Lignum // DW // Sonor
Lignum Custom Sycamore Maple + Lignum Mahonique snare

Omhoog