Bass drum

Gestart door dickbosman, apr 01, 2014, 12:30

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

dickbosman

Thuis klinkt mijn 22x18 Gretsch Renown bass echt als een kanon! Love it! (Remo Powerstroke 3 + Gretsch Logo reso)

Gisteren geoefend in een grote zaal (kerkzaal), klonk echt kwalitatief uítermate teleurstellend. Sowieso te lange sustain naar mijn smaak en klonk gewoon een beetje slap.

What to do? Heb hier nog een Remo Impact Patch liggen, maakt dat überhaupt iets uit? Of iets als een Evans EQ pad/kussen in de bassdrum pleuren? Ander slagvel? Anders stemmen?

FoREVer


Thuis klinkt mijn 22x18 Gretsch Renown bass echt als een kanon! Love it! (Remo Powerstroke 3 + Gretsch Logo reso)

Gisteren geoefend in een grote zaal (kerkzaal), klonk echt kwalitatief uítermate teleurstellend. Sowieso te lange sustain naar mijn smaak en klonk gewoon een beetje slap.

What to do? Heb hier nog een Remo Impact Patch liggen, maakt dat überhaupt iets uit? Of iets als een Evans EQ pad/kussen in de bassdrum pleuren? Ander slagvel? Anders stemmen?


Als je in een grote zaal speelt kun je niet verwachten dat je kick hetzelfde klinkt als in je vertrouwde kamer die waarschijnlijk 10x zo klein is.

Je moet zeker je kick pas op locatie stemmen omdat de akoestiek in beide ruimtes heel erg verschillend is. voor de lange sustain geld overigens precies hetzelfde. wat voor muziek maak je? want een kussen maakt je kick heel erg direct en geeft geen sustain meer en dat vind ik vaak niet mooi (kwestie van smaak)

was de kick ook uitversterkt? want een uitversterkt drumstel klinkt heel anders als een niet uitversterkt drumstel

de enige tip nogmaals is gewoon de kick op locatie stemmen dan weet je hoe het klinkt m.b.t. sustain en power

Hoop dat ik je in ieder geval wat verder heb geholpen
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

Rick

Je zou voor de grap eens iemand anders op je bassdrum moeten laten spelen en dan zelf in de zaal gaan staan. Kan een wereld van verschil zijn.

groovemaker

Check het "Bass uit je bassdrum" topic, daarin staat alles wat je wilt weten!

In kerken heb je vaak te maken met harde oppervlaktes om je heen. Muren van Steen met veel glas en vaak ook steen op de grond. Dat is vaak waarom bassdrums niet zo vet en dik klinken als we soms zijn gewend. Misschien was dit ook in jouw kerk het geval?

Met een kussen erin houd je alleen tak over en het laag gaat in zulke ruimtes vaak weg. Dus geen aanrader. Je kunt er in dat soort ruimtes, zeker als je onuitversterkt speelt, misschien een kickport in leggen?
If it's too Loud you're too old!

Harre


Je kunt er in dat soort ruimtes, zeker als je onuitversterkt speelt, misschien een kickport in leggen?

Volgens mij hadden we ergens een discussie over die kickport gehad en kwam daar zo'n beetje uit dat het ding niet voor mee laag in je bassdrum zorgt. Mocht je denken dat het wel zo is, dan zal het naar mijn mening in een kerk zeker geen verschil maken.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Rick


Volgens mij hadden we ergens een discussie over die kickport gehad en kwam daar zo'n beetje uit dat het ding niet voor mee laag in je bassdrum zorgt. Mocht je denken dat het wel zo is, dan zal het naar mijn mening in een kerk zeker geen verschil maken.


Er komt inderdaad niet meer laag uit met een kickport. Hij dempt wat overtonen en vertraagd de luchtstroom waardoor het laag iets compacter en meer aanwezig lijkt. Ik heb zelf de kickport weer uit mijn kick gehaald omdat hij rammelde.

drfill

wat mi. ook wel uitmaakt, is het soort beater.. van vilt naar plastic rond of plat, of hout
maakt best verschil in punch en volume..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Rascul

Voordat je met kickports in de weer gaat kun je met stemming vaak al een hoop bereiken, en zoals FoREVer al zei: laat je niet gek maken door een locatie. Zeker in een zaal als een kerk met veel steen, waar sublaag verdwijnt en hogere frequenties als een boemerang terugkomen. Door je slagvel wat losser te stemmen kun je dat wat meer samenbrengen, maar echt warm zal het nooit klinken. Jammer voor dat moment, maar er is niet per se iets mis met je kit.

Rick


Voordat je met kickports in de weer gaat kun je met stemming vaak al een hoop bereiken, en zoals FoREVer al zei: laat je niet gek maken door een locatie. Zeker in een zaal als een kerk met veel steen, waar sublaag verdwijnt en hogere frequenties als een boemerang terugkomen. Door je slagvel wat losser te stemmen kun je dat wat meer samenbrengen, maar echt warm zal het nooit klinken. Jammer voor dat moment, maar er is niet per se iets mis met je kit.


En in princiepe is het ook meer de taak van de geluidsman om de juiste frequenties naar voren te halen en de te aanwezige frequenties of vervelende frequenties wat terug te draaien. Akoestiek is erg invloedrijk en als muzikant kun je een beetje aanpassen door stemming, maar dat is minimaal. Dit filmpje is al vaker voorbij gekomen maar is een mooi voorbeeld.


drums97

Ik zou mn voorvel eraf halen een kussen in BD leggen  :Y
Niks te overheerst en toch punch en lag  ;)

en vooral geen ovematige galm
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Rick

Laag komt uit je resovel...

drums97

Nee joh! niet alleen.....
We hebben 't over n ruimte (kerkzaal) waar sustain te lang lang is. Als je je voorvel eraf haalt, en een fatsoenlijk voorvel erop hebt, krijg je punch en zeer zeker voldoende laag! ;)
Kort maar krachtig zullen we maar zeggen  ;)
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Robert-Jan



Laag komt uit je resovel...



Haal voor de gein eens je resovel eraf ..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

groovemaker

Denk dat het laag zeker niet alleen uit je Reso komt  :N
If it's too Loud you're too old!

Rick

Voornamelijk tik uit je slagvel (wel wat laag). Het sublaag komt voornamelijk uit je resovel. Het is de combinatie van de twee

dickbosman

Nog steeds flink mee aan het prutsen.

In mijn vorige bassdrum altijd een Remo ring gehad, wat me uitermate goed beviel. Kost gelukkig niet zoveel, dus gisteren even zo'n dingetje gekocht. Klinkt voor geen meter in mijn 22x18 Renown bass, teveel demping.

Krijg het stemmen niet voor elkaar op het zolderkamertje, wat een beroerde akoestiek. Vanmiddag eens proberen in een grote fabriekshal.  :F

Fibesman

Een zolderkamer en een fabriekshal zijn eigenlijk allebei niet echt geschikt voor een drumstel. Soms moet je accepteren dat een ruimte gewoon niet werkt. Zoek een andere ruimte zou ik zeggen. In de situatie waar je nu zit maakt een vel of stemmen niet heel veel uit.

Paul

#17
mei 02, 2014, 16:32 Last Edit: mei 02, 2014, 16:33 by Paul
Eens met Tanco, zeker een fabriekshal lijkt me een drama (tenzij je 'When The Levee Breaks' wilt opnemen). Zolderkamer lijkt me het gemakkelijkst van de twee, die kan je nog behoorlijk akoestisch dood maken.

harmen 18

Als het de fabriekshal van een matrassenfabriek is  :F

djska

Ik denk dat je in de kerk zoveel galm hebt, dat je daar zelf toch al niets meer aan kunt beinvloeden. Als je teveel dempt en veel tik overhoud, zal je vermoedelijk in de kerk ook alleen maar een dun geluid horen (galmen). Dus dan kan je denk ik beter een beetje boom overhouden om wel een vol geluid te houden. Ik heb zelf een heel miniscuul klein kussentje onder op het resonantievel geplakt, dus op het vel ipv. liggend in de ketel. Mijn indruk is dat dat niet alleen het voorvel dempt maar tegenlijk ook de resonantiefrequentie naar beneden brengt. In een kleine ruimte heeft mijn bassdrum redelijk wat, soms iets te veel, boom, maar in een grote zaal, op afstand, valt die boom weg, en blijft een korter geluid over met net voldoende attack en body. Dus wellicht kun je een keer experimenteren met je bassdrum in een wat gemiddelder ruimte (ergens tussen zolderkamer en fabriekshal ;-), daar een lekker geluid proberen te realiseren, en dan accepteren dat dat dan een compromis blijft.

Omhoog