Opname software en EQ

Gestart door Nijlpaard, sep 20, 2011, 21:22

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Robert-Jan

#25
aug 19, 2012, 00:55 Last Edit: aug 19, 2012, 00:56 by Robert-Jan

Ik ben op zoek naar een software omdat ik ga beginnen opnemen...

Ik had nog niets speciaal in gedachten. Ik wil uiteraard iets degelijk dat toch makkelijk werkt.

Ik las al dat logic express goed is voor beginners, maar werkt dat enkel op apple?

Ik werk met windows7
Logic werkt inderdaad alleen op de mac.

Als je een nieuwe interface koopt dan zit er vaak al software bij waarmee je aan de slag kan.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Jenslathouwers

Ik heb een vraagje over cubase,

Ik neem momenteel alles op met audacity, ik heb echter cubase (4 of 5 dacht ik) op mijn pc staan. Ik heb geen audio interface (alleen een gewonde mengtafel). Heeft het dan zin om met cubase te gaan werken of heeft cubase dan geen meerwaarde?

Ik weet zo goed al niets over cubase maar het lijkt mij zo te zijn dat de main out van mijn mengtafel dan gewoon alles samen in 1 signaal binnenkomt.

Of ben ik helemaal mis?
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Hans

Dat is inderdaad precies wat er gebeurt. Je komt met 1 stereo kanaal je computer binnen. Betekent dat je geen afzonderlijke sporen kunt mixen, maar je kunt zeker veel met het signaal doen ! Eq-en, compressen, beetje galm etc. Dus is niet kansloos. Ik zou er voor de lol eens mee aan de gang gaan.

Ik ken Audacity niet, maar als je daar gewoon met VST plugins kunt werken voegt Cubase niets toe m.i. als je 1 stereo kanaal bewerkt.

paQ

#28
aug 19, 2012, 09:14 Last Edit: aug 19, 2012, 09:15 by paQ
programma's als cubase hebben alleen zin als je meerdere sporen(cq mics) los opneemt

maw
- Als je een interface hebt stuur je elk kanaal naar een losse track (presonus, Tascsm enz)
- Als je een multitracker hebt kun je dat achteraf doen (nu hebben de meeste multitrackers gewoon een interface functie) (bijv Zoom R16)
- Als je beide niet hebt, dan zou je elk instrument los moeten opnemen en later elk op een aparte track zetten. Dat is bij drums niet echt een handig plan overigens :+

Jenslathouwers

Ok dat was ongeveer wat ik zelf verwacht had dus, als we met de band opnames maken nemen we wel elk instrument apart op, dus dan is het misschien wel een goed idee om cubase te gebruiken, misschien moet ik er dan toch maar eens wat mee spelen dan. Als ik het dan nodig heb kan ik er toch een beetje mee overweg.
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

paQ

bij een band is het net weer anders. Dan wil je niet dat de gitaarversterker door je overheads komen blazen bijv.

Het punt is dat je in geval van drums zonder meerdere tracks nooit meer de kit kan EQ-en. Althans niet de trommels (en bekkens) los van elkaar. Wat je opneemt, dat is het.
En zoals in zoveel takken van sport: shit goes in > shit comes out

vandeflosch


Logic werkt inderdaad alleen op de mac.

Als je een nieuwe interface koopt dan zit er vaak al software bij waarmee je aan de slag kan.


Dit wordt mijn interface: http://www.thomann.de/nl/tascam_us600.htm

Er staat : incl. Power Supply and Cubase LE5

Het is die cubase LE5 dat de software is dan?
Werkt die gemakkelijk voor beginners?

paQ

cubase / logic / protools 
het is allemaal supercomplex (helaas)

mar het kan dan ook best wel wat

GospelDrummerLars

Hoe eq ik m'n kitje n beetje goed met een simpel mixertje( behringer XENYX 1202)?
Mijn interface heeft alleen stereo input, niet zo n FireWire ding ofzo
Ik heb n sm57 en een setje goedkope c2tjes van behringer en een diy subkick
Wat vind jij er van?

Machiel

Neem mij vooral niet te serieus.

paQ


Paul

De Behringer heeft een hele simpele 3-bands EQ aan boord. Dat wordt dus vooraf EQ'en, en vervolgens kun je het gehele stereospoor nog wat bij proberen te schaven op de PC.

GospelDrummerLars

Wat moet bij wat meer/minder?
En hoeveel ong.?
Wat vind jij er van?

Paul

#38
jan 14, 2013, 19:49 Last Edit: jan 14, 2013, 19:49 by Paul
Wat je in moet stellen op die 3-bands EQ weet ik niet, dat ligt eraan wat de crossover-frequenties en de breedte ervan zijn. En natuurlijk van je kit, de microfoon en de plaatsing ervan, de ruimte etc.

Kijk even op de eerste pagina van dit topic om erachter te komen hoe het frequentiespectrum is opgebouwd. :)

GospelDrummerLars

Nog een vraagje en dan snap ik het volgens mij :), komt ie
Welke frequenties horen ongeveer bij:
"High"
"Mid"
"Low"
Wat vind jij er van?

animal


Nog een vraagje en dan snap ik het volgens mij :), komt ie
Welke frequenties horen ongeveer bij:
"High"
"Mid"
"Low"


Wat Paul zegt, kijk even in het openingstopic naar het frequentieoverzicht, maar heel eerlijk gezegd kun je met 3 bands eq, van het type shelving (low+high) + bell (mid) zonder dat de frequentie(s) zijn in te stellen, opname technisch niets beginnen.

Nijlpaard

Ga op zoek naar een firepod op Marktplaats. Daar ben je voorlopig niet mee "uitgespeeld"
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

GospelDrummerLars

Zegt me niks... Leg eens uit? Wat is het? Wat kan je ermee? Hoe werkt het?
Wat vind jij er van?

Paul

#43
jan 15, 2013, 21:12 Last Edit: jan 15, 2013, 21:14 by Paul
Een Firepod is een meersporen interface, zodat je meerdere sporen tegelijkertijd kan opnemen op je pc/laptop en ook afzonderlijk kan bewerken.
Met je huidige mixer kan dat niet en daarom heb je er niet zoveel aan om op te nemen, wat Animal terecht opmerkt.

Om te voorkomen dat er een discussie ontstaat over interfaces in dit topic (waar die discussie niet thuishoort), lees jezelf eens in met deze twee topics:
http://www.drum-forum.nl/index.php/topic,727.0.html
http://www.drum-forum.nl/index.php/topic,232.0.html

GospelDrummerLars

Oké, ik ga nog even lezen! Dank jullie
Wat vind jij er van?

GospelDrummerLars

Kan ik ook een losse Equalizer gebruiken?
http://www.bax-shop.nl/equalizer/behringer-fbq-1502-equalizer/product-details.html
Zo een?
Dat ik niets op mijn mixertje EQ en alleen level, dan stuur ik de main outs naar de equalizer, EQen en dan naar m'n interfaceje, dat scheelt weer geld, snappie ;)
Wat vind jij er van?

Cornelis

@lars,
Ik denk dat je dan met hetzelfde probleem qua aantal kanalen blijft zitten.
Met Je DAW Kan je vaak ook afzonderlijke kanalen equen en Volgens mij is dat waar Animal en Paul op doelen.

Correct me if I'm wrong.

GospelDrummerLars


Met Je DAW Kan je vaak ook afzonderlijke kanalen equen

Ik weet niet wat DAW is, maar dat zal wel zo'n firepod zij.
Is het "noodzakelijk "om per channel te EQen? En waarom is het niet/minder goed om dat in een keer te doen? Zou je beter per 2 xlrtjes een equalizer kunnen kopen? 2 dus; kick, snare, OH L, OH R? En is een firepod-achtigding dan beter of zijn twee equalizers net zo goed?
Wat vind jij er van?

Paul

#48
jan 16, 2013, 23:03 Last Edit: jan 16, 2013, 23:08 by Paul
@Lars
Ja, in principe kan dat wel maar het is niet aan te raden. Je kan alsnog maar 2 kanalen EQ'en, en ook deze EQ heeft zeker zijn beperkingen. En dan wil je nog compressie, misschien nog een galmpje, dat moet je allemaal apart erbij kopen.
Voor +/- 200 euro heb je tweedehands een leuke digitale interface, dan kan je achteraf op je pc/laptop per spoor naar wens EQ, compressie en galm en andere effecten toevoegen zoveel je wilt.

Een DAW is een Digital Audio Workstation. Als je digitaal gaat opnemen is dat je opnamesoftware. De Firepod of soortgelijk apparaat is de interface, die zet het microfoonsignaal om in een digitaal signaal en stuurt dat door naar je laptop/pc.


In principe zou je alle effecten los kunnen kopen, maar uiteindelijk ben je dan veel duurder uit. Bovendien durf ik te stellen dat de gemiddelde digitale EQ en compressie (die gebruik je het meeste) beter zijn dan de Behringer die je linkt.
Het is niet per se nodig om per spoor te kunnen EQ'en, het hang af van je wensen. Maar het wordt wel een stuk lastiger om een goed resultaat te halen.

animal


Is het "noodzakelijk "om per channel te EQen? En waarom is het niet/minder goed om dat in een keer te doen?


Als dat zo was dan had iedere mengtafel in een studio wel minder knoppen t.b.v. EQ, denk je niet?

Omhoog