Mark Drum Yes

Gestart door Robert-Jan, dec 06, 2012, 15:38

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

Hammar

lol...ik denk steeds dat dit topic over mij gaat..... :+

Robert-Jan

Hahaha  :)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Machiel

Mark, drum!
-Yes....
Neem mij vooral niet te serieus.

Maikelk

#28
jul 01, 2014, 05:20 Last Edit: jul 01, 2014, 05:21 by Maikelk
Ik heb eens gekeken voor de verkrijgbaarheid van deze set maar ik kan er niet veel over vinden. Muller heeft op internet helemaal geen e-drums meer. Iemand een idee waar ik deze set kan bekijken en eventueel proberen? Ik vind alleen het krulsnoer bij de cymbals niet echt netjes. Maar misschien dat er al wat anders voor is ontwikkeld aangezien de cymbals wat meer lawaai schijnen te maken wat ik had gelezen. Misschien wel compatible met andere cymbal pads?

EDIT: na wat steekwoorden wat google idd begreep zag ik dat bax ze verkoopt


Hammar


Ik heb eens gekeken voor de verkrijgbaarheid van deze set maar ik kan er niet veel over vinden. Muller heeft op internet helemaal geen e-drums meer. Iemand een idee waar ik deze set kan bekijken en eventueel proberen? Ik vind alleen het krulsnoer bij de cymbals niet echt netjes. Maar misschien dat er al wat anders voor is ontwikkeld aangezien de cymbals wat meer lawaai schijnen te maken wat ik had gelezen. Misschien wel compatible met andere cymbal pads?

EDIT: na wat steekwoorden wat google idd begreep zag ik dat bax ze verkoopt


Musicallin in Noordwijk staat er eentje.

Robert-Jan

Qua pads is er niets van andere merken compatible, simpelweg omdat ze geen gebruik maken van de normale jack/jack kabels maar iets wat lijkt op een internet kabel.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Otje

.. niets van andere merken compatible  :?  Zullen ze daar geen spijt van krijgen? Eventuele kopers zullen toch verder kijken naar uitbreidingsmogelijkheden en zo...?

Robert-Jan

Ze gebruiken simpelweg hun eigen systeem qua triggeren endergelijke.
Er is plek genoeg om uit te breiden, alleen dan wel met eigen merk pads.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Maikelk

Bedankt allen,

ik rijd deze week even naar music all in in Noordwijk. Is voor mij een kwartiertje rijden. Kan ik gelijk even vragen hoe het zit met eventueel extra pads of ipv 10" een 12" snare en misschien een ride of splash? Jammer van de compatibiliteit anders kan je de kit nog volhangen met cy15r en wat splashes van kit toys.

chico

#35
feb 11, 2015, 22:47 Last Edit: feb 13, 2015, 21:57 by chico





Mark Drum Yes

In Italië zitten ze niet stil. Door de jaren heen hebben we al heel wat moois voorbij zien komen op drumgebied. Denk aan Le Soprano met een hele reeks aan drumstellen en snares. Of Ufip,wat zeker geen onbekende is. Maar nu roert men zich ook op de e-drum markt met als resultaat de Mark Drum Yes

Het bedrijf achter Mark Drum heeft zijn sporen ruim verdient in de bas-wereld, sinds 2001 maken ze de nu roemruchte Markbass versterkers. Door de jaren heen zijn er nieuwe takken ontstaan. Zo hebben ze nu ook akoestische-gitaar versterkers , complete PA systemen en sinds 2012 dus ook e-drums . Ik heb de set een week mogen uitproberen en hieronder een uitgebreide review.

De hardware



De set werd in twee originele Mark Drum tassen geleverd. Deze tassen zijn overigens optioneel, ze worden niet bij de set geleverd. Meteen is duidelijk dat de set uiterst portable is. De tassen zijn weliswaar groot, maar totaal niet zwaar.
Je hebt een tas die eruit ziet als een hardware bag zoals we hem van gewone drums kennen, daar zitten de pads en de module is, in een wat grotere tas gaat het rek je hihat stand en je bas pedaal. Mark Drum levert overigens geen pedalen, hiervoor gebruik je een regulier hihat- en basdrum pedaal.

Opzetten is een fluitje van een cent, mede door het compleet nieuwe systeem van aansluiten van je pads. Het eerste wat meteen opvalt is dat er veel (RJ11) connectoren in de buizen van het rack zitten.  Alle pads worden dus aangesloten op het rek en er gaat 1 kabel uit het rek naar de module. De pads zijn gemerkt als snare tom 1 tom 2 etc en kunnen op iedere plek worden ingeprikt. De module herkent de pad, waar die ook wordt aangesloten. Een kabeltje fout aansluiten is er niet meer bij en dit biedt dus ook best wel wat opstel mogelijkheden. Je hebt dus in ieder geval geen last meer van dat net te korte kabeltje die je naar je floortom wilt trekken omdat je die aan het einde van je rek wilt hebben. Ideaal als je het mij vraagt!
Het rek is van aluminium en staat stevig. De bijgeleverde bekkenarmpjes doen wat ze moeten doen, daar is helemaal niets op aan te merken. Mark Drum levert de set met vier meshhead pads een basdrum pad een hihat pad en 2 cymbal pads.
De set is met nog eens vier pads uit te breiden. Zoals gemeld heeft Mark Drum een eigen trigger systeem en daardoor zijn pads van andere merken niet compatibel met Mark Drum.


De trommels.



Mark Drum levert de set met vier 10" pads (snare en toms), een basdrum pad met gebogen klopper, een hihat pad en twee cymbal pads. Laten we bij de basdrum beginnen aangezien die er anders uitziet dan dat we tegenwoordig gewend zijn.
Het is niet veel meer dan een blokje wat op de grond staat en middels een speciale (gebogen) klopper kan je er een regulier basdrum pedaal aan schroeven. Terug naar de begin jaren 90 dacht ik, immers Roland deed dit op de TD-7 al. Het ziet er niet heel tof uit, maar ik werd er wel heel blij van. De oppervlakte waar de klopper de pad raakt is afgewerkt met leer (of in ieder geval iets wat op leer lijkt) en daaronder waarschijnlijk foam. Het maffe is dat als je je ogen dicht doet en gewoon voelt, dat het net is alsof je tegen een normale basdrum aan zit te trappen. Het voelt heel solide en je krijgt echt zin om lekker in de basdrum te trappen, net dat beetje meer gas te geven om de groove de groove te laten zijn. De pad 'staat' als een huis op een tapijt en er is nul komma nul dubbele triggering. Ik heb het niet geprobeerd maar ik denk niet dat er een dubbel-basdrum pedaal oppast, hiervoor zul je een tweede pad moeten aanschaffen.

De snare en tom pads zijn allemaal 10" en voorzien van meshheads. Je kunt de vier triggers per pad zien zitten. Vier triggers inderdaad. Markdrum heeft dus een compleet eigen trigger systeem ontwikkeld. De opgevangen signalen worden in de pads al bijelkaar gebracht en naar de module gestuurd. Vandaar ook dat er nu maar 1 kabel richting de module gaat. De mesh-heads voelen heel goed aan ze zijn zeker niet te 'stuiterig'' of te slap,precies wat het moet zijn. De pads zien er stevig en solide uit. Had ik wat te zeggen gehad tijdens de ontwikkeling van de set dan zou ik hebben gepleit voor een 12" snare/ floortom pad om het gevoel van 'echte' drums wat meer te benaderen.
De cymbal pads hebben een beetje een plastic feel en maken in vergelijk met het geluid wat de pads produceren relatief best wat herrie. Desondanks werken ze prima. Ik heb menig leerling op de set laten spelen en een veel gehoorde reactie was wel dat het spelen van bell/ride patronen veel makkelijker was dan hun eigen set. (denk hier vooral aan de enrty level kits van Roland en Yamaha).



De sound.

De meest gehoorde opmerking van de leerlingen was dat de set echt veel beter klinkt dan wat ze gewend zijn. En dat is ook zo. Mark Drum maakt gebruik van samples en dat maakt ook dat de set behoorlijk realistisch klinkt. De grap is dat ik bij het samenstellen van kits vooral dacht in echte cymbals bijvoorbeeld. Zo van 'eew, dit is wel een hele dikke ride, eens kijken of er nog een dunner exemplaar tussen zit.' Gelukkig zit die er ook tussen, maar deze manier van denken geeft dus aan dat de samples goed zijn. Er is behoorlijk wat variatie in de kits, de snares gaan van een hele dikke 14x8  vintage plof naar een loeischerpre 13x3 metalen oren-suiser en van een klein lief splashje naar een flatride. De e-sounds zijn prima, zeer bruikbaar doordat ze ook niet te extreem zijn. Je komt (gelukkig) weinig sounds tegen waarvan je even moet lachen omdat ze zo raar zijn, om ze vervolgens nooit meer te gebruiken. Opvallend zijn ook de percussie sounds. De conga's, tamboerijn, cajon en aanverwanten klinken echt heel goed, evenals de brush kit.
Met de update naar de 1.8 versie beschikt de set over 33 presets en dan nog een stel user sets. Markdrum geeft aan dit te blijven updaten en meer sets ter beschikking te stellen. Updaten gebeurd overigens via de bijgeleverde SD kaart. Alle sets worden ook vanaf die kaart geladen.

Bespeelbaarheid.

Mark Drum heeft dus zijn eigen triggersysteem en dat merk je. Laat ik maar met de deur in huis vallen, HET grote ding van Mark Drum is de dynamiek. Zelf zeggen ze dat ze nu 512 layers hebben, ik heb ze niet geteld maar man man wat een feest.
Bij andere sets heb ik wel eens ervaren dat er vrij snel een punt is waar je op maximum volume zit, deze set gaat daar ruimschoots overheen. Sla je knoeperhard dan klinkt dat ook zo, fluisterzachte ghostnotes worden moeiteloos opgepikt. Hiermee zet Mark Drum een standaard en ik ben heel benieuwd waar dit allemaal toe leidt.
Dan komen we bij het voor e-drums heikele punt, de hihat. Het kalibreren is uitermate simpel en werkt ook goed. Hoewel ik denk dat er mee te halen is uit de hihat werkt het wel naar behoren. Wat ik een beetje mis is bijvoorbeeld de sound als de hihat volledig open is, niet dat je dat in je spel veel gebruikt maar toch.De footsplash doet het prima, je hebt nauwelijks last van een valse trigger, kortom de hihat werkt naar behoren.

De Mark Drum beschikt over best wat features om je sound te editten. Een zeer uitgebreide compressor waar je alle kanten mee op kan, goede reverbs en eq's. Hiervoor zijn diverse presets, maar je kunt ook alles naar je eigen hand zetten. Jammer is dat ik er geen pitch functie in heb kunnen ontdekken. Toegegeven als je in een VST de pitch van een snare naar -8 draait dan klinkt het als een natte krant,  maar -1 of +1 kan net een beetje verschil maken en heb je weer extra snare sound tot je beschikking.


Geen toeters en bellen.

De module is vrij simpel. In de Mark Drum vind je een metronoom en een loop-functie en dat is het wel voor wat betreft de gizmo's. Nu moet ik je zeggen dat ik de playalongs helemaal niet mis. Vaak zijn die zo vreselijk midi file dat je ze 2 keer meespeelt en dat was het dan. Mark Drum heeft een aux ingang en daar kan je natuurlijk je mp3 speler aanhangen en spelen maar. Handig is de directe knop voor het aux volume, zo maak je in no time een prima verhouding tussen drums en mp3 speler, iets wat bij andere merken nog wel eens ontbreekt.

Conclusie

De Mark Drum YES is een nieuwe speler in de markt en zet zijn eigen idee neer.
Dat idee is goed en zeer overtuigend, qua dynamiek is het ongelooflijk sterk. De bespeelbaarheid is goed, de sounds zijn erg ok. Al met al koop je een no nonsens e-drum set die de sound van een akoestische set prima benaderd. Mark Drum durft het aan om een compleet nieuw systeem neer te zetten en als je bedenkt dat de YES de eerste reeks is die ze neerzetten dan beloofd dat nog wat.



Pluspunten:

- Zeer groot dynamisch bereik
- Goede sounds
- Prettig bespeelbaar
- Vooruitstrevende techniek

Minpunten

- Cymbal pads net iets te luid
- Handleiding mag wel iets uitgebreider en duidelijker.


De Mark Drum heeft een straatprijs van rond de €1795,-
De importeur meldt dat de set onder meer verkrijgbaar is bij ;

-Triepels Geleen
-Muller Amsterdam
-Stockenhof muziek Beek Ubbergen


ik ben het volledig met je eens, ik heb deze kit thuis staan en hij speelt heel erg fijn.
nog beter dan de 2box drumt 5.

paQ

...inmiddels 1179 (incl BTW) bij Bax  8)7
toch nog maar eens tjekken op de musikmesse (als ze er nog staan)

Technobeat

ik ben het volledig met je eens, ik heb deze kit thuis staan en hij speelt heel erg fijn.
nog beter dan de 2box drumt 5.
En qua sounds ( module ) ? , wordt er door Mark ook gebruik gemaakt van echte samples en kun je ook WAV-files toevoegen ?
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Robert-Jan

Ja echte samples.

Toevoegen, niet dat ik weet, misschien als er daar ook eens een nerd (met akle respect) in duikt, wie weet.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

chico

De samples zijn zeer realistisch vergelijkbaar met 2box, hihat speelt een stuk beter als die van 2box. Voor mij is dit de ideale jammkit omdat de set erg gemakkelijk is op te zetten. Mijn 2box/ ddrum set is veel te groot. Verder de Markdrum Pads, cymbals , hihat spelen allemaal erg fijn.
Nog wensen ? Ja hopen dat binnenkort een nieuwe update komt met nog meer kits. Een Reggea kit , roto toms , blues kit aub dat zou mooi zijn


Technobeat


Chico , zitten er achterop de Mark module ook een paar 6.3mm jack ingangen om andere merken pads aan te sluiten ?
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Dries

Robert-Jan,
Hoe zou jij de Markdrum plaatsen t.o.v. de oudere Roland TD12 en TD20?
Ik moet en zal gaan drummen op mijn studentenkamer (veel muziekprojecties maar amper gelegenheid om zelf te repeteren) en ik neig naar een e-kit naast de huidige set. Gezien de prijsstelling lijkt de Markdrum set best interessant, hoewel ik eigenlijk naar de TD20 neigde.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Robert-Jan

Eeh..ja goede vraag.
De markdrum speelt veel fijner dan de oude td 12 op de muziekschool, klinkt ook beter, veel dynamischer. Voor thuis zou ik die zeker kiezen.
Een td 20 heeft misschien als plus dat met name de cymbalpads een betere kwaliteit hebben..ik weet niet of je ook standje 'Michael Schack' gaat spelen?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Dries

Mijn spel is wat subtieler te noemen dan de manier waarop Schack op zijn ekit inslaat ; )
De module is een leuke bijkomstigheid voor als mijn laptop even niet in de buurt is, ben van plan om met superior drummer te gaan spelen.
Het belangrijkste is voor mij dus de hardware. Het spelgevoel daarvan en niet onbelangrijk: het volume dat de pads produceren.
De set moet live bruikbaar zijn, hoewel dit niet erg vaak zal gaan voorkomen i.v.m. de Masterworks. Bedankt voor je input, RJ, ga hem toch eens uitproberen. De duurdere lijnen van Roland zijn niet (meer?) de no-brainers, zo blijkt.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Robert-Jan

Jawel, maar t is even afhankelijk van wat voor 2de hands set je dan uiteindelijk krijgt.
Ik ging even uit van puur thuis en puur alleen de set zonder laptop en dan in de prijsklasse van de markdrum.
Wil je uiteindelijk ook live en met een laptop dan zou ik wel die td20 nemen..maar eerder nog kijken naar die yamaha dtxtreme die aangeboden wordt in het marktplaats topic.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Jeuris

Ik zou graag eens deze kit in een muziekzaak in Nederland uittesten (twijfel tussen een Roland TD 15kv en de Mark Drum  Yes).

Een tijd geleden heb ik de producent van de Mark Drum gemaild om te vragen welke verkooppunten er in Nederland zijn, maar hier heb ik helaas geen reactie op gekregen.

Weet iemand een drumzaak waar deze kit uit te testen is?

Mocht iemand al eerder de vergelijking gemaakt hebben tussen de genoemde Roland en de Mark Drum hoor ik het ook graag :)

Gr Jeuris

Robert-Jan

Ik zie m alleem op voorraad staan bij bax en bij drumslonly in Belgie.
Je  weet dat er ook een td25 aankomt?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Jeuris

Dank voor je reply! Ik vind het vreemd dat zo weinig winkels deze e kit aanbieden, je zou denken met deze prijs/kwaliteit verhouding dat er meerdere verkoopkanalen aangeboord zouden zijn.

Hmm nee, van de nieuwe Roland td25 ben ik niet op de hoogte. Gaat deze de td15kv vervangen? Ik vermoed dat deze aanzienlijk duurder zal zijn dan de Mark Drum Yes.

Voor nu heb ik drie opties (1. A kit ombouwen naar E kit, 2. Mark drum en 3. Roland e kit).




Technobeat

van de nieuwe Roland td25 ben ik niet op de hoogte. Gaat deze de td15kv vervangen?
Nee , de TD25 zit tussen de TD-15KV en TD-30 in .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Robert-Jan

#49
mei 07, 2015, 22:46 Last Edit: mei 07, 2015, 22:52 by Robert-Jan
Jawel..de td15 gaat eruit en de td25 is de vervanger..
Maar laten we t hier vooral over de markdrum hebben ;)

De td15 en de markdrum zijn twee verschillende beestjes, Beide sets hebben hun voors en tegens maar met het huidige prijskaartje wint de markdrum vind ik..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Omhoog