Tip drumstokken

Gestart door Paulus_n, nov 08, 2017, 08:01

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Paulus_n

Ik speel al verschillende jaren met 5a van vic Firth. Nu speelde ik voorheen met 7a maar wegens kramp in vingers  over gestapt naar de 5a.
Heb nu weer last van vaker kramp en wilde 5b proberen.
Deze zijn me alleen net te zwaar of misschien ook wel net te dik.
Speelt niet fijn in ieder geval. Heeft iemand een tip qau stokken die ik eens zou moeten proberen?

hjs

Is het dan niet een idee, tegen de kramp, om twee paar stokken af te wisselen die net niet even dik zijn zodat je grip wisselt?

Mij bevalt de Tama H5a American Hickory prima, maar heb er verder weinig verstand van ;)

Paul

De beste tip is om naar een goede drumzaak te gaan en daar het hele stokkenrek te proberen. Maar misschien nog wel belangrijker: enig idee wat de oorzaak van de kramp is? Knijp je te hard omdat je zweethanden hebt bijvoorbeeld, denk je dat de stok te dun is?

Ik speelde voorheen veel met de Dave Weckl signatures, vond ik hele fijne stukken. Inmiddels speel ik eigenlijk alleen nog met SD2 Bolero. Ik ben hierop overgestapt na een tip van een drumleraar waar ik jazz-les bij volgede. De SD2's zijn dikker dan 5A, maar doordat het maple is ook erg licht. De kleine ronde tip geeft een mooi subtiele, lage aanslag op de bekkens. En omdat ik van hem ook heel licht heb leren spelen, kan ik prima met één paar stokken per jaar uit de voeten (2x per maand repeteren, 4 optredens per jaar).

drfill

speel je elke dag minimaal 1/2 uur tot een uur ? 
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Jazz

En de stokken zo ontspannen mogelijk in de handen houden.
There is no music without jazz

Technobeat


Is het misschien mogelijk dat de krampen ( ook na gebruik van diverse soorten stokken ) een voorstadium is van reuma o.i.d. ?
Wat ikzelf wel eens heb is dat na een tijdje spelen mijn rechterhand een beetje gevoelloos is / ' slaapt ' , maar na een paar keer met de hand in het luchtledige op en neer te bewegen is dat gevoel weer snel verdwenen .   
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Dreamdrummer

En de stokken zo ontspannen mogelijk in de handen houden.
Dit idd!

Ik heb jaren geleden ook polskramp gehad in mij linkerhand tijdens optredens.
Zelfs met een brace gespeeld. (haha koekoek)
Terwijl dit gewoon puur lag aan mijn techniek.
Ik speelde in een metalband en maaide gewoon snoeihard en kneep daarbij veel te veel in de stokken.

Sinds ik met fatsoenlijke handtechniek speel heb ik geen enkele pijntjes meer gehad.
Ludwig Epic drums- Pearl Redline Eliminator Twinpedal - Masterwork Troy cymbals - DIY E-kit: Roland TD-9, EZdrummer2 + EZX, DIY Cymbals

Joris

Juist, ga eerst maar eens flink aan je techniek werken. Gewoon elke dag een half uur (of langer) Singles, doubles en weet ik veel wat voor rudiments.

Wat voor mij altijd goed werkt is een oefening doen maar dan bijvoorbeeld een minuut lang. Dus metronoom met een timer opzoeken en dan gewoon met single strokes beginnen op 120 bpm en dan steeds wat sneller. op een gegeven moment kom je op een tempo waar je daadwerkelijk kramp bij krijgt, als je dit veel doet leer je vanzelf hoe je ontspannen moet spelen.

drfill

da's deels ook wat ik bedoel..  je kunt best een dagje niet oefenen .. maar bv. een week niks doen en dan
in het weekend 'tekeer gaan' dat gaat niet werken ..  als je grip en techniek (eenmaal) 'in shape' is,  zul je dit
ook zo moeten houden..    dat gaat niet vanzelf ..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Paulus_n

Bedankt voor alle reacties. Het is niet zozeer dat ik nu weer last heb van krampen. Voorheen wel en toen de overstap gemaakt van 7a naar de 5a. Drum regelmatig. Ik ben eigenlijk op zoek naar een tussenmaat van 5a naar 5b. Denk dat het idd een ritje gaat worden naar de muziek zaak. Alleen jammer dat die niet om de hoek ligt.

Indodrummer

#10
jan 05, 2018, 14:33 Last Edit: jan 05, 2018, 23:23 by Paul
Commentaar van de moderator ** spam **

Omhoog