Podium waardig elektronisch drumstel

Gestart door Erik_V, jan 18, 2012, 20:11

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

Hammar

#50
jan 31, 2012, 13:23 Last Edit: jan 31, 2012, 13:24 by Hammar
Precie RJ, dan begint het gelazer haha!

@Tanco dat zijn waarschijnlijk dan mijn 'kwaliteiten', jij drumt weer een stuk beter dan ik!

Robert-Jan




Trouwens, waarom triggert hij mijn TD10 module dan wel goed? daar is van enig niveauverschil niets te horen.


Vergeet niet dat in gedeelte van de td10 wat je niet gebruikt, de interne sounds, nog een hele bak aan effechten zit oa compressors..en een interne mixer..
Daar gebruik je dus een geluid wat al een soort van volledige mix is.
Het kan dus zo zijn dat je bij de roland een baf in your face basdrum krijgt, maar dat superior denkt..aah ok..een softe bas ..nou hier is ie..
Drum vst 's zijn in eerste instantie gemaakt voor de studio(programeren niet perse via edrums) en gaan dus ook uit van een droge sound alsof het zo uit de mic komt..met de bedoeling dat je het later afmixed en alle eq s en compressors er aan toevoegd.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Fibesman

Nou, wie weet raak ik ook besmet en klop ik bij jullie aan :-) Voor nu gaat het me veel te diep  8)7

Robert-Jan

Prima Tanco..we staan voor je klaar.. *O*
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hoefnix


Nou, wie weet raak ik ook besmet en klop ik bij jullie aan :-) Voor nu gaat het me veel te diep  8)7


Klop je dan hard of zacht op de basdrum? ;)

kaboemba

Terug naar de topic starter.

Bij een ruim budget zou ik zeker gaan voor een 2Box met een losse ketel (drum-tec site) of b.v. diamond custom ketels, hardware van de 2box is gewoon niet optreedwaardig..

Persoonlijk vind ik roland tot en met de td9 erg tegen vallen, yamaha vind ik wat lekkerder klinken. Stevig genoeg zijn ze allebei.

Bij wat minder budget zou ik nog altijd voor een, wat moeilijker te vinden, ddrum set gaan.
4 of 4 SE.
Helemaal lekker is de Ddrum3, okee ik ben bevooroordeeld want heb hem zelf.

De geluiden van de 2box en nog steeds de ddrum stijgen wat mij betreft nog ruim over die van roland en yamaha uit. Ik probeer regelmatig de yamaha's en rolands, maar vind ze elke keer weer tegen vallen ten opzichte van de 2box en mijn ddrum3.
Moet ik wel zeggen dat ik de roland tot de TD9 ken en hoger niet.

Hoefnix

Mijn advies is om lekker die gewone trommels mee te nemen naar het podium. Thuis mooi op de e-drum tot 's avonds laat nieuwe nummers studeren.

kaboemba

Sorry maar zoveel heeft de TS aan dat antwoord ?

Hij zoekt een podium waardig edrum en die zijn er en dan zeg je neem je akoestische set mee.
Welke motor moet ik kopen, koop een auto  8)7

Ik durf zelfs te stellen dat een podium waardig edrum in heel veel gevallen zelfs prima en regelmatig beter uit de verf komt dan een akoestische.

Het heeft namelijk best wat voordelen, en daar zijn gewicht en compactheid nog wel de minste van:
Afstellen van de p.a. ? (wat denkt je trouwens wat vaak er van je originele akoestische drum geluid overblijft als de over een p.a. gaat ? Mijn edrum klinkt duizend keer strakker dan een akoestische set, kan je zeggen dat het dan bijna een drumcomputer lijkt maar dat is soms een voordeel.

Grote variatie in geluiden, van jazz set tot metal set, precies dat hele herkenbare dingetje wat soms een nummer net kan maken, voor menig top100 band een uitkomst.

Voor het grootste deel is het niet willen accepteren van die dingen, het is net als gitaristen met modeling.
Nee het is geen buizenversterker maar voor een heleboel doelen prima inzetbaar.

Overigens worden bij heel veel band de snare en de bass al heel, heel lang getriggerd.

Het grote nadeel van edrums vind ik nog steeds de bekkens. (slechte geluiden en onprettig spelen).

Erik_V

Van DDrum had ik nog nooit gehoord als fatsoenlijk edrum merk. Ik kende ze alleen van wat goedkopere setjes bij de Feedback. Na even googlen kwam ik ook geen DDrum 3 of 4 meer tegen, ze maken ze ook niet meer blijkbaar. Goed beschouwd is de beste edrum bouwer met het beste geluid er dus mee gestopt....
Jammer, maar er is nog wel wat in de wereld en gezien de reactie van kaboemba (ben benieuwd wat je zelf gebruikt op het podium). Zelf speel ik ook in een top-100 band waar ik dus binnenkort mee op het podium wil en daarnaast in een popkoor, daar is het wel wenselijk dat het af en toe zachter kan ;) en zo'n edrum is dan wel handig :)

Hoefnix

#59
feb 02, 2012, 08:16 Last Edit: feb 02, 2012, 08:18 by Hoefnix

Sorry maar zoveel heeft de TS aan dat antwoord ?

Hij zoekt een podium waardig edrum en die zijn er en dan zeg je neem je akoestische set mee.
Welke motor moet ik kopen, koop een auto  8)7

Ik durf zelfs te stellen dat een podium waardig edrum in heel veel gevallen zelfs prima en regelmatig beter uit de verf komt dan een akoestische.


Ik zeg eigenlijk dat ik het geen goed idee vind. De laatste keren dat ik een band met volledige edrums zag maakte de sound geen indruk op me (groot gospel koor, bruiloftsband en demo van Roland met band). Volgens mij weten de geluidmannen hier nog niet goed mee om te gaan.

Want waar doe je het eq? Op mixtafel of op je edrum en hoe werkt dat dan samen als je halverwege van 'kit' wisselt?

Zelf ben ik een enthousiast edrum gebruiker, maar (nog)niet op het podium. Hoe ga je om met een klaarstaand drumstel op het podium wil je je edrum daarnaast zetten?

Vragen, vragen en vragen..

Erik_V

Het probleem van de mix kan ik mij wel voorstellen. Normaal krijgt de geluidsman je drumstel op verschillende kanalen binnen. Hij moet deze dan ook stuk voor stuk equalizen. Daar zit m ook de kunst van de geluidsman in, door bepaalde frequentiebereiken weg te draaien wordt het geluid er beter en voller op.
Bij een ekit heb je vaak enkel een stereo out (of je moet voor de top modellen gaan). Het geluid komt er vaak ook nog gekleurd uit, met een equalizer en ambiance soms eroverheen. Minder beinvloedbaar voor de geluidsman dus. Dan vraag ik mij wel af, hoe kun je dat oplossen?
1. Meerdere outputs gebruiken uit je edrum en die droog uitsturen
2. Gewoon een stereo out droog, en die laten voorzien van goede equalizing en ambiance door de geluidsman, wel een vak apart omdat je het over het totaalbeeld zet (je zou nog bijv. toms en bass over links en de bekens en snare over rechts kunnen doen, maar daar houdt het wel mee op)
3. Stereo out gooien en zelf (evt samen met de geluidsman) op je edrum kit equalizen en ambiance inregelen (wel lastig omdat je drumkit op het podium staat en het geluid in de zaal is).

chico

#61
feb 02, 2012, 19:45 Last Edit: feb 02, 2012, 19:48 by chico

Terug naar de topic starter.

Bij een ruim budget zou ik zeker gaan voor een 2Box met een losse ketel (drum-tec site) of b.v. diamond custom ketels, hardware van de 2box is gewoon niet optreedwaardig..

Persoonlijk vind ik roland tot en met de td9 erg tegen vallen, yamaha vind ik wat lekkerder klinken. Stevig genoeg zijn ze allebei.

Bij wat minder budget zou ik nog altijd voor een, wat moeilijker te vinden, ddrum set gaan.
4 of 4 SE.
Helemaal lekker is de Ddrum3, okee ik ben bevooroordeeld want heb hem zelf.

De geluiden van de 2box en nog steeds de ddrum stijgen wat mij betreft nog ruim over die van roland en yamaha uit. Ik probeer regelmatig de yamaha's en rolands, maar vind ze elke keer weer tegen vallen ten opzichte van de 2box en mijn ddrum3.
Moet ik wel zeggen dat ik de roland tot de TD9 ken en hoger niet.


Ik heb al een aantal keer heen en weer gesjeesd met mijn 2box set en geen enkele problemen voor mij opgeleverd je kan het rek mooi opvouwen en hoppa zo de auto in.Maar goed hier zijn dan ook niet veel 2box liefhebbers op dit drumforum...als ik zou optreden zou ik zowiezo voor een echt drumstel gaan.

paQ

alsof kwaliteit gelieerd is aan liefhebbers.
Aangaande bouwkwaliteit poepen andere merken op de 2box. Dat kan ook niet anders voor dat bedrag...
Ik ben het eens met kaboemba. Sinds kort is de module los te koop en daar zou ik zeker mijn voordeel mee doen als het de sounds zijn waarvoor je valt bij de 2box. En dat is ook waar het ding natuurlijk het best tot zijn recht komt.

kaboemba

Misschien moet ik mijzelf nog even toelichten.
Ik zou ook voor akoestisch gaan, maar dat neemt niet weg dat een goede edrum heel podium waardig kan zijn en dat was de Ts zijn vraag.

Alhoewel ik het toch wel een keer moet proberen, de edrum in een band situatie.
Thuis klinkt het geweldig en ik ben heel erg benieuwd hoe goed of slecht het live er uit komt.
En inderdaad, je bent zeer afhankelijk van de geluidsman, maar daarvan kom je er ook zat tegen die akoestisch niet fijn weer geven.

piebe


Het grote nadeel van edrums vind ik nog steeds de bekkens. (slechte geluiden en onprettig spelen).

Ik ook en daarom gebruik ik mijn akoestische hihat erbij die ik met een mic versterk en dat werkt uitstekend.

Erik_V

Piebe, welk drumstel gebruik je dan op et podium naast je hi hat. En hoe ervaar jij, je band, de geluidsman en de zaal die opstelling?

piebe

Op mij is het niet van toepassing want ik oefen alleen op mijn e-kit met dus de echte hihat, de stijl die ik drum (stoner) horen e-drums niet bij en live al helemaal niet.

Voor live popmuziek denk ik echter wel dat e-drums de beste oplossing zijn maar dan is een akoestische hihat ook niet echt vereist. Bij pop speel je meestal covers voor een publiek wat voor niet van achter kan onderscheiden, dus laat staan e-drums van akoestisch. :)

Erik_V

Als je dit ziet maakt het eigenlijk ook allemaal niet zoveel meer uit:
http://www.youtube.com/watch?v=qYgPrtFuKIU

(ekit op podium is een HD-1 van Roland, waar ik nu zelf op speel)

musiqman

#68
feb 05, 2012, 10:56 Last Edit: feb 05, 2012, 11:04 by musiqman
Hans van den Hurk gebruikt voor de Night Of The Proms tour ook een e-set met echte cymbals:


http://www.youtube.com/watch?v=e1lERzmwpnc&hd=1

http://www.easysounds.eu/MusicProductionGuide_2011_09_EN.pdf

Hoefnix

#69
feb 05, 2012, 11:14 Last Edit: feb 05, 2012, 11:16 by Hoefnix

Als je dit ziet maakt het eigenlijk ook allemaal niet zoveel meer uit:
http://www.youtube.com/watch?v=qYgPrtFuKIU

(ekit op podium is een HD-1 van Roland, waar ik nu zelf op speel)

Ik zie je nog niet een paar uur vullen met pief-paf-poef-ting-tingggg. Volgens mij is hier juist het verschil tussen de gewone set en de HD-1 op disco soundjes mega-groot.

Wel een gave samenwerking tussen die drummers, dat wel! In deze setup voor de solo passen de geluiden wel. Zou je de solo alleen op de HD-1 doen was ik niet enthousiast denk ik.

Hoefnix


http://www.easysounds.eu/MusicProductionGuide_2011_09_EN.pdf


De edrum moest er komen om mix problemen en licht show problemen te voorkomen. Het was geen muzikale keuze of keuze van de drummer. Goed dat dat beschreven staat in de pdf. Het geeft een beeld van de problemen die ze tegenkwamen. Ook latency, velocity en dynamic range problemen moesten overwonnen worden.

Ofwel het kan, maar het is niet zomaar eenvoudig neerzetten en gaan met die banaan.

musiqman

#71
feb 05, 2012, 11:33 Last Edit: feb 05, 2012, 11:57 by musiqman
Klopt. En dat zal altijd een probleem blijven denk ik. Dit is nog meer zo in een percussie setup (waar velocity en dynamic range nog meer gebruikt worden)

Het is dan ook in eerste instantie niet geschikt voor bands waar je geen handig mannetje of productie-team achter zit (met budget en mensen om modules in te programmeren, fine-tunen etc want dit is een tijdrovende klus)

Robert-Jan

Het doet wel een beetje voorkomen alsof het sinds kort is dat er op edrums wordt gespeeld bij the night of the proms ..laten we wel wel wezen ..bij de night of the proms spelen ze al 15 jaar met edrums/ cymbals.


www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

musiqman

#73
feb 05, 2012, 11:51 Last Edit: feb 05, 2012, 11:55 by musiqman
Klopt Murell speelde al heeeeeel lang op deze combi. Het zal met de productionele mogelijkheden te maken hebben van de TD versus DTX?

In het blad komt het  iig zo naar voren omdat het is uitgegeven door Yamaha en Hans sinds de laatste editie de kruk van Trevor heeft overgenomen.

Robert-Jan

Ik denk eerder de nieuwigheid voor Hans/Yamaha met zo n project alsmede de veranderende techniek op het podium qua monitoring/clicktrack etc..
Dat is een gigantisch project natuurlijk.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Omhoog