Podium waardig elektronisch drumstel

Gestart door Erik_V, jan 18, 2012, 20:11

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

Erik_V

Hoi, ik hoop hier op dit forum van mede drummers een antwoord te krijgen op een vraag die ik al googelend niet beantwoord kon krijgen.
Welke e-drum kit is goed genoeg voor op het podium?

Het belangrijkste hierbij is voor mij dat de kit vooral goed klinkt in de zaal en snel op te stellen is en weer in te pakken.
Na wat zoeken ben ik er al een aantal tegen gekomen maar ben benieuwd of er iemand al podium ervaring heeft met een van deze kits:
- Roland TD4
- Yamah DTX Multi 12 met 2 footcontrollers
- Yamaha variant van de TD4

Voordeel van Yamaha tov Roland lijkt mij nog dat Roland het geluid berekend en Yamaha samples gebruikt. Voordeel van samples lijkt mij dat je ze makkelijker kunt vinden en vervangen en ze 'echter' klinken. Maar goed, dat is de theorie.

Ik ben dus benieuwd naar jullie praktijk ervaringen.

paQ

Wat bedoel je met podiumwaardig?
Sec het geluid? of spelen looks ook een rol?

Erik_V

Hoi paq, looks maakt niet uit, het gaat mij echt alleen om het geluid.

drum1964

Ik vind het belangrijk dat ik 4 uitgangen naar de mixer kan sturen.
- toms - stereo - links en rechts pannen - D.I
- snare - mono- D.I
- kick - mono - D.I

Ik gebruik live altijd  akoestische hi-hats en bekkens.

Ik heb alleen ervaring met Alesis D4, en de Roland TD8 en TD12 modules.
Maar ik zou wel eens een 2 box drumit five on stage willen zien ( horen ).
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

musiqman

#4
jan 18, 2012, 21:18 Last Edit: jan 18, 2012, 21:28 by musiqman
DTXM12 als het compact en snel moet. En je kan je eigen sounds inladen of linken via usb aan een laptop met bijv. BFD2 mochten de interne sounds je niet (allemaal) bevallen.

http://www.youtube.com/watch?v=4Sscqyi3izE&feature=related

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=rZh82V6TC_Q

Mocht het meer richting een ''echte'' opstelling gaan maar ook de mogelijkheden wbt sounds interen/extern via usb, is de DTX700 / 900 of zelfs 2box misschien meer je ding (maar daar betaal je 2a 3 keer zoveel voor)

Voordeel van de dtxm12 is dat je niet alleen 2 pads hebt maar ook 2 stereo inputs (of 4 mono) 1 triple input (of 2 mono) 1 hh controller EN een footswitch input.

Voordeel van de 900 is dat je hier 1 digital out en 6 individuele outputs (buiten je stereo en headphone out) hebt welke je zelf kan toewijzen.

De 700 is wat dat betreft minder bedeelt qua in/outputs (maar is wel lekker snel met samples inladen)

Erik_V

De videotjes van de dtxm12 zien er inderdaad goed uit. De acoustische kit klinkt goed en het apparaat lijkt ook redelijk goed bespeelbaar, maar is er iemand die dit wel eens als kit op het podium heeft gebruikt en hoe klonk het, konde geluidsman er mee overweg met enkel een stereo out.
Een duurder apparaatje als 2box, of de 900 van yamaha heeft meerdere outputs maar die kosten ook stukken meer. Als dat nodig is is het nodig, maar ik vergooi mn geld liever niet natuurlijk.

piebe

#6
jan 28, 2012, 11:07 Last Edit: jan 28, 2012, 11:11 by piebe
Mijn advies is koop een degelijke kit zoals de roland TD4 + een laptop met tenminste 3 gig ram en een audio interface. Wanneer je je e-kit middels midi aansluit op je laptop is qua geluid alles mogelijk en je bent goedkoper uit dan wanneer je voor een dure 2box gaat met goede sounds on board, maar waarvan de hardware te wensen overlaat en daar wil je niet op bezuinigen.

chico


Hoi, ik hoop hier op dit forum van mede drummers een antwoord te krijgen op een vraag die ik al googelend niet beantwoord kon krijgen.
Welke e-drum kit is goed genoeg voor op het podium?

Het belangrijkste hierbij is voor mij dat de kit vooral goed klinkt in de zaal en snel op te stellen is en weer in te pakken.
Na wat zoeken ben ik er al een aantal tegen gekomen maar ben benieuwd of er iemand al podium ervaring heeft met een van deze kits:
- Roland TD4
- Yamah DTX Multi 12 met 2 footcontrollers
- Yamaha variant van de TD4

Voordeel van Yamaha tov Roland lijkt mij nog dat Roland het geluid berekend en Yamaha samples gebruikt. Voordeel van samples lijkt mij dat je ze makkelijker kunt vinden en vervangen en ze 'echter' klinken. Maar goed, dat is de theorie.

Ik ben dus benieuwd naar jullie praktijk ervaringen.


Hoppa!
http://www.drum-forum.nl/index.php/topic,110.0.html

paQ

#8
jan 28, 2012, 19:58 Last Edit: jan 28, 2012, 20:01 by paQ
podiumwaardig houdt ook in dat het vaak in en uit elkaar moet en worden vervoerd. De hardware van een 2box is nou niet echt road-proof vind ik. (maar daar zullen de meningen over verdeeld zijn)

Gezien het budget waarin je zoekt (althans als ik dat zo mag aannemen) zou ik opteren voor een DTX 450/550 (of hoe heet het ding) en idd een td4 (KVX)

Drummen op een DTX12M (achtige) zie ik nog niet echt als podiumwaardig. De geluiden kunnen dan wel goed zijn, maar het is natuurlijk geen porum als je erachter zit, en staand twee pedalen bedienen gaat opzeker tot hilarische taferelen leiden :D

Erik_V

Vaak in en uit elkaar zetten is inderdaad ook van belang, het moet wel heel blijven  8)
Ben benieuwd of iedereen een minder hoge pet op heeft van de 2box, ik houd alle opties open namelijk.

Over het idioot uitzien van een DTX Multi12 op podium heb ik ook nagedacht. En kan paQ geen ongelijk geven ;)
Ik zit wel te denken om de Multi 12 dan bijv op een bassdrum te zetten (en die gelijk ook met een trigger te gebruiken). Op zo'n manier zou je iets van een apart compact drumstel kunnen creeren. Maar daarvoor moet de Multi12 wel een geluid geven dat goed klinkt door een PA in een zaal....?

piebe

#10
jan 29, 2012, 10:21 Last Edit: jan 29, 2012, 10:24 by piebe

Vaak in en uit elkaar zetten is inderdaad ook van belang, het moet wel heel blijven  8)
Ben benieuwd of iedereen een minder hoge pet op heeft van de 2box, ik houd alle opties open namelijk.

Bij het kopen van een e-drum moet je eigenlijk tegennatuurlijk denken want anders ga je de mist in en geloof me, de 2box is de misser waar ik het over heb! ;)

Het enige voordeel van de 2box zijn de sounds, maar zoals ik eerder al zei heb je dat geluid ook als je een laptop hangt aan een goedkopere maar hardwarematig veel degelijkere td4. Ik heb laatst op een 2box gespeeld en had het gevoel dat ik op oma's porseleinkast aan het drummen was. Wees geen dief van je portemonnee en koop een Roland td-4 of lager of 2e hands.

stefan

Maar (kan er helemaal naast zitten!) hij hoeft toch niet perse een dure drummodule te hebben als hij z'n set wil triggeren?
Is toch ook mogelijk met een simpele Alesis Trigger I/O oid? Laptop eraan middels MiDI, Superior Drummer erop en knallen?
Of praat ik nu onzin?
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Fibesman

ik zit momenteel ook te denken aan een electroset voor thuis maar heb geen zin in gedoe met een computer/laptop, ben niet van plan er mee op te gaan treden. Vond de TD9K2 al tof klinken en prettig te bedienen. Mischien toch 2box maar de centjes, tja..

Robert-Jan

Ik snap nog steeds niet waarom yamaha vrijwel nooit genoemd bij edrums..
Betere sounds tov roland, veel betere hardware  tov 2box..
Hoe komt dat toch?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hammar

Daar hebben we MM toch voor? :))

Robert-Jan

www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Erik_V

Vroeg mij inderdaad ook af waarom yamaha zo onderbelicht blijft.
Ik denk dat een edrum op het podium altijd bij het publiek het idee geeft dat het het net niet is. Een afwijkend ontwerp (als je geen edrum ziet verwacht je een ander geluid) kan schelen voor de klank (beleving) in de zaal. Is daarom niet alleen yamaha maar ook de multi 12 (of roland spd30) onderbelicht, of zit ik er helemaal naast.. ?

stefan

Maar (kan er helemaal naast zitten!) hij hoeft toch niet perse een dure drummodule te hebben als hij z'n set wil triggeren?
Is toch ook mogelijk met een simpele Alesis Trigger I/O oid? Laptop eraan middels MiDI, Superior Drummer erop en knallen?
Of praat ik nu onzin? (Dit is daadwerkelijk een vraag, of module nu voordelen heeft en daadwerkelijk nodig is! Oa voor eigen ideeën)
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Robert-Jan

#18
jan 29, 2012, 19:56 Last Edit: jan 29, 2012, 19:58 by Robert-Jan
Je hebt het helemaal goed, dat kan prima..
Maar het is wel zo dat de duurdere modules (zeker de toplijnen van Roland en Yamaha) ook echt een betere trigger interface hebben..veel meer mogelijkheden en subtieler..

www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

stefan

Robert-Jan, zou je me dan eens uit willen leggen wat nou presies het verschil is tussen het gebruik van een module of niet?
Een MIDI-signaal is toch gwn MIDI, en niks anders? Wat zouden de redenen kunnen zijn om -ondanks dat je de set wilt aansluiten op bv Superior Drummer 2- toch te kiezen voor een module ertussen?
(Positional sensing? En...)
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Paul

Een interface als de Alesis I/O geeft alleen het MIDI-signaal door aan de VST op je pc/laptop (externe sequencer)
Een module doet eigenlijk hetzelfde, maar stuurt de MIDI-signalen naar een ingebouwde sequencer.

Duurdere modules hebben meer instelmogelijkheden om een pad goed te laten reageren en triggeren beter dan de goedkopere Alesis I/O (die ondertussen ook al wat jaartjes oud is). MIDI is gewoon MIDI ja, maar de manier waarop een trilling wordt omgezet in een MIDI-signaal is hier een belangrijke stap.

Functies als positional sensing etc. van Roland zitten in de interne sequencer van de module (wordt berekend a.d.h.v. van fase-verschillen in de trilling), dus die heb je niet als je het MIDI-signaal doorstuurt naar een externe sequencer - tenzij die daarmee is uitgerust maar voor zover ik weet is dat nog niet.

ronald de vogel

@paul.   Dus eigenlijk heb je bijv een roland module nodig om een goed getriggerde set te kunnen bouwen?
Een i/o module alleen om midi door te sturen gaat niet(goed) werken dus?


paQ

mwa.... die is wellicht wat gedateerder.
RJ zijn punt is dat je met bijv een TD12 module ALS MIDI apparaat wat meer variabelen kunt triggeren en je dus een preciezere vertaling krijgt. (Voor wat betreft de MIDI signalen althans)
Positional sensing werkt dan ook.

Paul


Positional sensing werkt dan ook.

Positional sensing is toch iets dat Roland softwarematig berekend in de sequencer? Dat wordt toch niet meegestuurd met het MIDI-signaal? Kunnen VST's hier wel mee omgaan?

paQ

Zo ver ik weet werkt het toch in onze opnames RJ :?
(of ben ik nou abuis?)

Omhoog